پوتین وارد گود شد

به گزارش افکارنیوز، اقدام هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک به حذف ورزش کشتی از فهرست مسابقات تابستانی ۲۰۲۰ واکنش‌های تندی را در پی داشته است. حال شماری از سیاستمداران، از جمله ولادیمیر پوتین نیز برای اعتراض وارد گود شده‌اند.

روز سه‌شنبه گذشته بود که هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در اقدامی غیرمنتظره کشتی را از فهرست مسابقات تابستانی ۲۰۲۰ حذف کرد؛ تصمیمی که برای کشورهایی مانند ایران که کشتی در آنها به صورت سنتی مدال‌آور است، سخت ناخوشایند بود.

این کمیته در لوزان سوئیس اعلام کرده بود که که نام کشتی از میان ۲۵ ورزش اصلی المپیک قلم گرفته شده است. اگرچه این تصمیم هنوز باید در مجمع عمومی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در ماه سپتامبر سال جاری در نشست بوئنوس آیرس آرژانتین هم به تصویب برسد، اما تصمیم‌گیری در مجمع عمومی معمولا صوری است.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک اقدام خود به حذف کشتی از مسابقات را این‌گونه توجیه کرده بود که ورزش کشتی در بررسی تخصصی ۲۶ رشته‌ی المپیکی امتیاز محدودی کسب کرده است.

در این بررسی ۳۹ معیار از جمله محبوبیت تلویزیونی، شمار تماشاگران، گیشه و جذابیت در میان جوانان مورد بررسی قرار داشتند. حذف رشته‌های ورزشی با هدف هموار کردن مسیر برای ورود رشته‌های جدید صورت می‌گیرد.

این اقدام واکنش‌های تندی را در پی داشت، به ویژه در کشورهایی چون ایران، آسیای میانه یا روسیه که در آنها ورزش کشتی از نقش و جایگاهی مهم برخوردار است.

بحثو واکنش به این اقدام ورزشی، حال به دنیای سیاست نیز سرایت کرده و شماری از سیاستمداران پرآوازه نیز برای ممانعت از نهایی‌شدن این تصمیم دست به کار شده‌اند، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه.

رئیس کاخ کرملین اکنون خود شخصا آستین‌ها را بالا زده و وارد گود شده‌است تا جایگاه ورزش کشتی به عنوان رشته‌ی المپیکی همچنان محفوظ بماند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پوتین دستور داده تا در طی روزهای آتی کمیته‌ای برای بررسی و تحلیل وضعیت بحرانی کنونی که ورزش کشتی در آن گرفتار آمده، تشکیل شود. قرار است وزیر ورزش روسیه و همچنین سه عضو روسی کمیته بین‌المللی المپیک در کمیته ‌تحقیقاتی مزبور حضور یابند. همچنین گفته می‌شود که آلکساندر کارلین، قهرمان پیشین کشتی روسیه و عضو فدراسیون جهانی کشتی نیز به عنوان مشاور، از تلاش‌های کمیته‌ی مورد نظر پوتین پشتیبانی کند.

کارلین که بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۰ سه مدال طلا و یک مدال نقره در بازی‌های المپیک به دست آورد، از پرافتخارترین ورزشکاران رشته کشتی فرنگی محسوب می‌شود.

آلکساندر مامیاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه در این ارتباط تصریح کرده است: «شخص رئیس‌جمهور به ما قول پشتیبانی داده‌ است.»

خونسردی کمیته المپیک
مقامات کمیته بین‌المللی المپیک به‌رغم موج شدید انتقادها و اعتراض‌ها خونسردی خود را حفظ کرده‌‌اند. ژاک روگه، رئیس این کمیته و هم‌قطارانش بر اقدام خود تأکید ورزیده و تصریح کرده‌اند که از پیش انتظار چنین واکنش‌های تندی را داشته‌اند.

البته فدراسیون جهانی کشتی، فیلا، در پی این اقدام سرنوشت‌ساز واکنش‌های پرسنلی نشان داد.

رافائل مارتینتی، رئیس مناقشه‌‌برانگیز این فدراسیون روز شنبه در پی عدم کسب رای ‌اعتماد از مقام خود کناره گرفت. کارشناسان بر این باورند که با این تغییر و تحولات پرسنلی اکنون راه بر فدراسیون جهانی کشتی برای انجام اصلاحات لازم باز شده است.

همبستگی ایران، آمریکا و روسیه
همان‌گونه که در پیش اشاره شد، این تصمیم باید در نشست ماه سپتامبر در بوئنوس آیرس به تصویب برسد. از این رو جای تعجب نیست که معترضان ورزشی و سیاسی دست به کار شده‌اند تا نشان دهند که این تصمیم نادرست بوده است.

فدراسیون جهانی کشتی قصد دارد با یاری آژانس‌های بازاریابی و تبلیغاتی به تدابیر و راهکارهایی دست یابد تا مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک را متقاعد کند که جایگاه ورزش کشتی به عنوان رشته‌ای المپیکی باید همچنان محفوظ بماند.

مقامات بلندپایه ورزش کشتی ایران، آمریکا و روسیه قصد دارند در طی مسابقات جام جهانی کشتی در تهران که در روزهای اول تا چهارم اسفندماه برگزار می‌شود، در اعتراض به اقدام کمیته‌ی بین‌المللی المپیک همبستگی خود را نشان دهند.

ریچ بندر، رئیس فدراسیون کشتی ایالات متحده آمریکا برای گفتوگو با مسئولان فدراسیون کشتی ایران وارد تهران میشود.