برای سربلندی نام ایران به آزادی بروید
افکار گروه ورزشی:

جام جهانی کشتی فرنگی از ساعتی دیگر در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد، مسابقاتی که تحت تاثیر تصمیم عجیب کمیته جهانی المپیک و شوک حذف کشتی از مسابقات المپیک ۲۰۲۰ قرار گرفته است و کیفیت آن می تواند در تصمیم نهایی این نهاد موثر واقع شود. تیم ملی کشتی ایران نیز بدون داشتن ستاره های المپیک خود در این مسابقات حاضر شده است و بدون شک کار سختی برای تکرار قهرمانی خود در مسابقات جهانی خواهد داشت. عدم حضور محمد بنا کنار تشک اولین شوکی است که می تواند روی روند کار ملی پوشان تاثیر بگذارد ولی نباید فراموش کرد که این مسابقات علارغم اهمیت کمترش در مقایسه با المپیک یک آوردگاه جهانی است که نام ایران بدنبال آن است. عدم درخشش در این دوره را نه به پای ضعیف ترین فدراسیون تاریخ کشتی خواهند نوشت و نه در جهان کسی می گوید این تیم بدون حضور ستاره هایش و در پی مدیریت ضعیف مسئولان ورزش به این روز افتاده است. از امروز تا پایان مسابقات تنها و تنها نام ایران در میان است، برای چند روزی باید شاهکارهای این فدراسیون را فراموش کرد، محمد بنا را به آلبوم خاطرات برد و برای کسب سکوی قهرمانی دست به دست داد.

رسیدن به قهرمانی هر چند بدون حضور ستاره ها و آقای خاص کشتی جهان سخت است اما نشدنی نیست، حضور دوازده هزار نفر و فریاد یکپارچه " ایران ایران " می تواند تن و بدن هر حریفی را بلرزاند. آنها از تماشاگران ایرانی می ترسند و می دانند حضور این جمعیت تمرکزشان را بر هم خواهد زد. جوانان فرنگی کار هم که بدنبال روزنه ای برای درخشش در بین بزرگان فرنگی ایران بودند از امروز در انتظار مردمی هستند که ورزش اول کشورشان را عاشقانه دوست دارند و برای نواخته شدن سرود کشورشان سنگ تمام خواهد گذاشت. این تیم ستاره ندارد اما یک کهکشان حمایت و امید را از امروز پشت سرش خواهد دید. ورزشگاه آزادی از امروز میزبان مردمی است که نشان داده اند در روزهای سخت می توانند کارهای بزرگی کنند. راستی یادمان نرود می توانیم کاری کنیم که کشتی از المپیک حذف نشود.

و اما ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی در این مسابقات:

۵۵ کیلوگرم: محسن حاجی پور، کشتی‌گیر ۲۵ ساله و دارنده دو مدال طلای ارتش‌های جهان ۲۰۰۸ و دانشجویان جهان ۲۰۱۰ است و مدال برنز آسیا ۲۰۱۱ را در کارنامه خود دارد. سامان عبدولی دیگر ملی‌پوش ایران در این وزن است که در غیاب حمید سوریان وحاجی‌پور امید اول وزن ۵۵ کیلوگرم ایران است و بعد از او کشتی‌گیرانی مثل محمد فقیری و شیرزاد بهشتی داعیه پوشیدن دو بنده تیم ملی را دارند.

۶۰ کیلوگرم: عبدالمحمد پاپی، کشتی‌گیر جوان خوزستانی حالا باید جای امید نوروزی که در المپیک لندن طلایی شد، را پر کند. پاپی در جام یادگار امام ۲۰۱۱ طلا گرفت و همچنین دو نشان برنز سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ این رقابت‌ها را هم دارد. بهترین مدال او(برنز) در سال ۲۰۱۱ و در رقابت‌های آسیایی به دست آمد. حمید زارع هم نماینده دیگر ایران در ۶۰ کیلوگرم است. او مدال برنز جوانان آسیا در سال ۲۰۰۶ را در کارنامه دارد و در سال ۲۰۱۲ به مقام هفتم آسیا رسیده است.

۶۶ کیلوگرم: در این وزن علی محمدی با ۲۹ سال سن کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران است. او سابقه حضور در هفت دوره جام جهانی را دارد و در المپیک ۲۰۰۸ پکن برای ایران کشتی گرفته و طلا و برنز آسیا را هم در کارنامه خود دارد. دومین نماینده کشورمان هم در این وزن افشین بیابانگرد است که در سال ۲۰۰۸ طلای ارتش‌های جهان را بر گردن آویخته و دو مدال طلای سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ جام یادگار امام را کسب کرده است. نقره آسیا دیگر نشان بیابانگرد به حساب می‌آید. او در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک هم هفتم شد.

۷۴ کیلوگرم: دو علیزاده وزن ۷۴ کیلوگرم فرنگی را پر کرده‌اند. فرشاد علیزاده ۲۸ ساله برنز جهان ۲۰۰۹ و برنز بازی‌های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ را به عنوان بهترین عناوین خود کسب کرده است. طلای سال ۲۰۰۹ آسیا از دیگر دستاوردهای فرشاد به حساب می‌آید. هادی علیزاده پورنیا هم مقام سوم جوانان آسیا و جهان در سال ۲۰۱۰ را در کارنامه دارد. همچنین سال ۲۰۱۲ اوج شکوفایی او بوده، چرا که توانسته طلای آسیا، مقام اول دانشجویان جهان و برنز جام ریاست جمهوری قزاقستان را به دست آورد.

۸۴ کیلوگرم: طالب نعمت پور، دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو و از امیدهای ایران در جام جهانی به حساب می‌آید. نعمت پور در آخرین مسابقاتی که حضور یافته توانسته مدال طلای ارتش‌های جهان ۲۰۱۲ را به دست آورد. علی قیطاسی دومین فرنگی کار ایران در این وزن است. این فرنگی‌کار جوان با برنز جام یادگار امام در سال ۲۰۱۲ می‌تواند ذخیره مناسبی برای نعمت پور پرافتخار باشد.

۹۶ کیلوگرم: داوود گیل نیرنگ، فرنگی کار ۲۶ ساله نوشهری، شاگرد فرهاد اسماعیل‌نژاد بوده و در غیاب قاسم رضایی که در المپیک طلا گرفت می‌خواهد در جام جهانی خود را از زیر سایه هم‌استانی‌اش بیرون بکشد. گیل نیرنگ دارنده مدال طلای جوانان آسیا ۲۰۰۶ و نقره جوانان جهان ۲۰۰۷ است و در سال ۲۰۱۱ مقام اول جام یادگار امام را به دست آورده. همچنین نشان نقره ۲۰۱۱ آسیا و طلای ۲۰۱۲ قاره‌کهن از بهترین افتخارات او به حساب می‌آید. همچنین مهدی علیاری که مدت‌ها زیر سایه قاسم رضایی و داوود گیل نیرنگ کشتی گرفته در این جام جهانی برای ایران در وزن ۹۶ کیلوگرم روی تشک خواهد رفت.

۱۲۰ کیلوگرم: بشیر باباجان زاده؛ او تنها سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران است که توانسته در مسابقات جهانی مدال به دست بیاورد و به نوعی سنتشکنی کند. دارنده مدال برنز ۲۰۱۱ جهان در ترکیب تیم ملی، تنها المپیکی ایران در جام جهانی خواهد بود. باباجان زاده ۲۴ ساله پر افتخارترین کشتیگیر تیم ۱۴ نفره ایران است. ذخيره باباجانزاده هم در اين وزن امیر قاسمی منجزی است. برنز ۲۰۱۰، طلای ۲۰۱۱ و نقره ۲۰۱۲ از مدالهای قاسمی در جام یادگار امام است. او در رقابتهای دانشجویان جهان ۲۰۱۰ به مقام دوم رسیده و مدال طلای سال ۲۰۰۸ جوانان آسیا را بر گردن آویخته است