از خصوصی کردن سرخابی‌ها می‌ترسند
افکار -

عزیزالله محمدی صبح امروز در خصوص حواشی اخیر در فوتبال اظهار داشت: دو باشگاهی مثل آث‌میلان و اینترمیلان که رقیب هم هستند وقتی با هم بازی می‌کنند کسی از دو طرف به هم اعتراض نمی‌کند. این در حالی است که در کشورهای اروپایی پول بیشتری صرف فوتبال می‌شود اما می‌بینید که مدیران دو تیم تا پایان بازی کنار هم می‌نشینند و به هم احترام می‌گذارند. در واقع آنهایی که انتظار نداریم فرهنگ را به خوبی اجرا می‌کنند. اما باشگاه‌های ما چون بیش از حد هزینه می‌کنند برای اینکه نتیجه بگیرند فشار زیادی تحمل می‌کنند و چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

وی افزود: مدیران ما و همچنین سرمربیان تیم‌ها باید خود را کنترل کنند وقتی مدیر و سرمربی این مسائل را رعایت کنند، قطعا بازیکنان هم به خود اجازه نمی‌دهند علیه داور حرف بزنند. ما در آئین‌نامه‌های خود داریم که مدیران، ‌مربیان و بازیکنان باید حرمت خود را نگه دارند و اگر هم مشکلی دارند، به سازمان لیگ اعتراض کنند.

ریئس سابق سازمان لیگ تاکید کرد: زمان من خیلی مواقع باشگاه‌ها نامه اعتراض آمیز خود را می‌نوشتند و من آن را به کمیته انضباطی ارجاع می‌دادم و در جلساتی که با داوران داشتیم، تذکرات لازم را هم به آنها می‌دادیم. متاسفانه این پولی که وارد ورزش ما شده، خیلی مسائل را به وجود آورده است. اگر دقت کنید تا قبل از اینکه پول‌های میلیاردی در والیبال هزینه شود این همه حاشیه نداشت. اما حالا که پول‌های کلان در این رشته خرج می‌شود می‌خواهند که هر طور شده نتیجه بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا درست است مدیرعاملی که پدر معنوی یک باشگاه است، با تهدید و ارعاب علیه کمیته داوران صحبت کند، گفت: مدیران باید تحمل داشته باشند. اکنون شرایط لیگ به گونه‌ای است که یک سری تیم‌ها رو به سقوط هستند و برخی تیم‌ها برای قهرمانی می‌جنگند و برخی تیم‌ها نیز به دنبال کسب سهمیه آسیایی هستند و این باعثمی‌شود که یکسری اتفاقات رخ دهد و متاسفانه همه در حال تهمت زدن به هم هستند.

رئیس اتحادیه باشگاه ها تصریح کرد: ‌زمانی که در مورد مبارزه با دلالی هم بحثبود، من این حرف را تاکید می‌کردم تا زمانی که مدیران نخواهند، بحثدلالی حل نمی‌شود. چون باشگاه‌های ما خصوصی نشده‌اند و مدیران موقت را برای باشگاه‌ها می‌گذارند این مدیران به هر چیزی مستمسک می‌شوند تا زیر سؤال نروند.

عزیزمحمدی تاکید کرد: مسئولان ما باید در انتخاب مدیران تجدید نظر کنند. مدیری که قرار است در بخش ورزشی کار کند حتما باید دوره‌های آموزشی و مدیریت ورزشی و فنی را دیده باشد. ما بعضا شاهد مدیرانی هستیم که در کار فنی تجربه ندارند و کمیته فنی قوی هم برای تصمیمات فنی تشکیل نمی‌دهند و یا اگر هم کمیته فنی تشکیل می‌دهند فرمالیته است. همه این اتفاقات به تماشاگران کشیده می‌شود ما تماشاگران بدی نداریم چطور در سالن کشتی همین تماشاگران وقتی کشتی‌گیران روس و آمریکا می‌بردند آنها را تشویق می‌کردند؟

رئیس اتحادیه باشگاه‌های کشور در پاسخ به این پرسش که ظاهرا با کاهش تیم‌های لیگ برتر به ۱۶ تیم مخالف است، ‌اظهار داشت: ما باید ببینیم دلیل کاهش تیم‌ها چیست. اینکه اگر سرمربی محترم تیم ملی معتقد است باید تعداد تیم‌ها کاهش پیدا کند، باید بگوییم که این حرف درست است. ما باید کار کارشناسی کنیم.

وی افزود: قرار است ۲۸ اسفند هفته سی‌ام لیگ برگزار شود در حالی که اگر تعطیلات بیش از حد برای تیم ملی نبود، می‌توانستیم هفته سی‌ام را زودتر هم برگزار کنیم. اگر قرار باشد تعداد تیم‌ها به ۱۶ تیم برسد تا اسفند می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم و در آن صورت از فروردین تا تیر هیچ مسابقه‌ای نداریم. در حالی که برای چنین تصمیمی باید همه موارد را در نظر گرفت. ما باید ببینیم برای این مردم چه سرگرمی داریم و خیلی مسائل را مدنظر قرار دهیم.

عزیزمحمدی با تاکید بر اینکه به دو دلیل چنین تصمیمی گرفته شده، خاطرنشان کرد: ما به دلیل برنامه‌ریزی نادرست تصمیم گرفته‌ایم که تعداد تیم‌هایمان را کاهش دهیم در حالی که اگر امسال در برنامه‌ریزی دقت می‌کردیم می‌توانستیم بازی‌های حذفی را به موقع‌تر انجام دهیم. من با همین ۱۸ تیم برای فصل آینده یک برنامه‌ریزی انجام داده‌ام که طبق آن اواخر تیر می‌توانیم لیگ را شروع کنیم و تا ۱۰ اردیبهشت هم به پایان برسانیم. ما اگر نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم نباید صورت مسئله را پاک کنیم. مسئله‌ دیگری که باعثشده چنین فکری داشته باشیم بحثامکانات است این در حالی است که به دلیل فشار AFC برای استانداردسازی نسبت به قبل خیلی بهتر شده‌ایم.

وی ادامه داد: ما اگر خودمان عرضه نداریم نباید کارمان را خراب کنیم. داشتن ورزشگاه اختصاصی برای باشگاه‌ها جزو الزامات حرفه‌ای نیست. مثل آثمیلان و اینترمیلان که ورزشگاه سن‌سیرو را از شهرداری اجاره کردند. در واقع دولت و شهرداری می‌توانند استادیوم‌ها را به باشگاه‌ها اجاره دهند. باشگاه‌ها باید زمین تمرین و زیرساخت‌های قوی داشته باشند. مثلا طرحی که من به مجلس دادم این است که ورزشگاه سردار جنگل را به داماش گیلان بدهند. یک سری از ورزشگاه‌های ما توانسته‌اند نمره A آسیا را بگیرند.

محمدی تاکید کرد: شما اگر دقت کنید تیم‌هایی که در حال سقوط هستند همگی از زیرساخت‌های خوبی برخوردارند مثلا پیکان یکی از بهترین زیرساخت‌ها را دارد یا نفت آبادان از آکادمی خوبی برخوردار است. حرف ما این است که ۴ تیم انتهایی جدول سقوط می کنند آنوقت تیمی مثل شهرداری یاسوج که امکاناتش مثل گهر است، به لیگ برتر می‌آید. من برای شهرداری یاسوج احترام زیادی قائلم اما حرفم این است که اگر امکانات یاسوج هم مثل گهر است، بهتر است که این تیم امتیازش را بفروشد. اما مثلا تیمی مثل فولادگستر که در آستانه صعود به لیگ برتر است، امکانات خوبی دارد.

وی افزود: ‌باید جلوی یک سری از تخلفات را بگیریم. مثلا اکنون اسپانسر باشگاه داماش و پرسپولیس شرکت صدرا است که این ایراد است. یا مثلا گفته می‌شود که هدایتی به دو باشگاه ملوان و گهر کمک می‌کند. این غلط است. حرف من این است که ما حتی باید لیگ یک را هم زیر نظر لیگ برتر اداره کنیم و اجازه ندهیم تیم‌هایی که امکانات خوبی ندارمد حتی در لیگ یک بازی کنند. اگر بخواهیم به خاطر امکانات لیگ را کاهش دهیم اول از همه باید پرسپولیس و استقلال را کنار بگذاریم. سؤال من این است آیا ما می‌توانیم این کار را بکنیم؟ وقتی جرات چنین کاری را نداریم چرا باید بقیه چیزها را خراب کنیم.

عزیزمحمدی خاطرنشان کرد: تا پرسپولیس و استقلال خصوصی نشوند، سایر تیم‌های ما هم خصوصی نمی‌شوند و باید متاسفانه بگویم که اراده‌ای برای خصوصی کردن این دو تیم نیست و مسئولان ما می‌ترسند در حالی که ما مردم خوبی داریم و این را در راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن نشان دادند. ما آدم‌های سالمی داریم که می‌توانند پرسپولیس و استقلال را اداره کنند اما می‌خواهند از پرسپولیس و استقلال استفاده ابزاری و تبلیغاتی کنند.