فدراسیون قایقرانی و قایق‌هایی به گل نشسته!

به گزارش افکارنیوز،شرایط این روزهای فدراسیون قایقرانی چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد و قایق‌های این رشته ورزشی هر روز بیشتر در باتلاق مشکلات فرو می‌روند. فدراسیون عریض و طویلی که علاوه بر تعلیق سه‎ جانبه از سوی فدراسیون‌های آب‌های آرام، پاروزنی و بادبانی با تنگناهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

فدراسیون قایقرانی طی مدت زمان ۸ ماهه ریاست سیدمحمد شروین اسبقیان سه دبیر به خود دیده است، موضوعی که در زمان ریاست ۸ ساله احمد دنیامالی در این فدراسیون هم به همین تعداد تکرار شد. با فرض براینکه اگر اسبقیان بتواند به مانند دنیامالی ۸ سال در مسند ریاست بنشیند، این فدراسیون بیش از ۳۶ دبیر به خود خواهد دید که رکوردی بی‌نظیر بوده و قطعا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت خواهد رسید! گرچه تغییر دبیر فدراسیون موضوع چندان مهمی از دید مجامع بین‌المللی نیست اما تغییرات مداوم در این پست هم وجهه خوبی برای قایقرانی ایران در فدراسیون‌های جهانی فراهم نمی‌کند.

جدا از مسائل مدیریتی و جابجایی‌های شتابزده و فاقد کارشناسی، حال روز ورزشکاران قایقرانی هم چندان خوش نیست. برخی از ملی‌پوشان مطرح این رشته ورزشی که تمایلی به ذکر نامشان ندارند، شرایط اردوهای و نحوه تمرینات تیم‌های ملی را خوب توصیف نمی‌کنند، ضمن اینکه مشکلات مالی فدراسیون قایقرانی هم مزید برعلت شده که ملی‌پوشان از نظر روحی و ذهنی و البته امکاناتی در وضع مناسبی قرار نداشته باشند.

سردرگمی و مشخص نبودن برنامه‌ها و مسابقاتی که تیم‌های ملی قایقرانی باید سال آینده در آن‌ها شرکت کند، انگیزه ادامه فعالیت از پاروزنان را تا حدودی گرفته است.

تقویم رویایی فدراسیون
یکی دیگر از موضوعاتی که کمی تامل برانگیز است، بحثتقویم سال ۹۲ فدراسیون قایقرانی است، تقویمی که در آن مسابقات متعددی نظیر قهرمانی آسیا، کاپ‌های یک تا سه جهانی، مسابقات انتخابی المپیک جوانان و غیره وجود دارد که البته فدراسیون قصد شرکت در تمامی آنها را هم دارد. این در شرایطی است که فدراسیون قایقرانی در حال حاضر برای پرداخت حقوق‌ ورزشکاران خود با مشکل رو به رو است و توانایی جذب یک مربی خارجی را هم ندارد. اینکه چگونه مسئولان امر قصد دارند در مسابقات مختلفی در سال آینده شرکت کنند مصداق بارزی از " پز عالی و جیب خالی " است!

گفته می شود بودجه فدراسیون قایقرانی در سال جاری حدود ۳ میلیارد تومان بوده که اگر در خوشبینانه‌ترین حالت همین مقدار برای سال ۱۳۹۲ هم اختصاص یاید، با توجه به شرایط کنونی ارز، همان بودجه از نظر ارزشی در سال آینده به یک سوم تقلیل خواهد یافت. با فرض براینکه موضوع تعلیق فدراسیون در سال آینده با توجه به شرایط موجود رفع شده باشد که بسیار هم بعید به نظر می‌رسد، پاروزنان ایران کار دشواری برای سال آینده خواهند داشت.

اکثر مسابقات قایقرانی در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که با توجه به افزایش قیمت پروازها، هزینه‌های جاری هر ورزشکار در سفر و اجاره قایق در مسابقات مختلف که یکی از قوانین اصلی فدراسیون‌‌های جهانی است، احتمال می‌رود فدراسیون قایقرانی ایران در سال آینده هم با مشکلاتی شاید به مراتب بدتر از وضع کنونی مواجه باشد. ضمن اینکه فدراسیون در حال حاضر اسپانسرها و حامیان مالی گذشته خود را دیگر در کنارش نمی‌بیند.

قهر شادی و باقی ماجرا
مسئولان فدراسیون قایقرانی چندی پیش با برگزاری نشستی با ورزشکاران قدیمی و البته جوان روئینگ خواستار بازگشت آنها به فدراسیون قایقرانی و تیم ملی شدند، موضوعی که به شدت باعثناراحتی تعدادی از روئینگ سواران از جمله محسن شادی، قهرمان آسیا شد.

مشکلات فدراسیون قایقرانی هم اواخر هفته پیش با قهر قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگجو وارد فاز جدیدی شد. شادی از مسئولان فدراسیون خواسته بود تا در خصوص جذب مربی خارجی اقدام کنند یا اینکه شرایط برگزاری اردویی ۶ ماهه را در چین برایش فراهم کنند که مسئولان فدراسیون با خواسته او مخالفت کرده و منجر به قهر این قهرمان کشورمان می‌شود.

البته در اینکه اسبقیان دوومیدانیکار مدیری لایق بوده و برای بهبود اوضاع فدراسیون بحران زدهاش کمر همت بسته، تردیدی وجود ندارد اما شرایط این روزهای قایقرانی ایران خوب نیست و قایقهای این فدراسیون روز به روز بیشتر به گل مینشیند. باید صبر کرد و دید آیا روزهای آفتابی در انتظار این فدراسیون بزرگ است یا خیر!