بیانیه انجمن ورزشی‌نویسان درباره فرمایشات اخیر رهبری

به گزارش افکارنیوز، انجمن ورزشی‌نویسان درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با ورزشکاران در سایت خود بیانیه‌ای صادر کرد که در زیر می‌آید:

«تذکرات و نقد مشفقانه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با ورزشکاران و مدال‌آوران المپیک ضمن آنکه بیانگر توجه خاص و ویژه ایشان به موضوع ورزش و رسانه‌های ورزشی است، حاوی نکات مهمی است که به یقین اگر از سوی جامعه ورزش و به ویژه مدیران و نهادهای ذیربط مورد توجه قرار گیرد و مسئولان امر همت و عزم خود را در برنامه‌ها و فعالیت‌ها بر مبنای این سیاست‌ها متمرکز کنند خروج ورزش از فضای نامناسب و ناهمگون کنونی حتی در کوتاه‌مدت دور از انتظار نخواهد بود.

در یک نگاه کلی، از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش پدیده‌ای ارزشی، فرهنگی و اخلاقی است. ورزشی که در صورت برخورداری از شرایط لازم همراه با زنده نگهداشتن شعائر دینی و معنوی می‌تواند موجبات پیشرفت کشور را از طریق تربیت نیروی انسانی سالم، عالم، با همت و دیندار رقم بزند و همت، عزم و اراده، ایستادگی و ایمان ملت ایران را به جهانیان نشان دهد. در دیدگاه ایشان نگاه تک بعدی به ورزش مطرود است و همواره باید به ورزش نگاه علمی، دقیق و همه جانبه‌ای داشت که در سایه آن هر دو بعد قهرمانی و همگانی ورزش امکان رشد و ظهور و بروز داشته باشد و جامعه نیز از ثمرات ارزشمند آن بهره‌مند و برخوردار شود.

تاکید رهبری به ضرورت پاک بودن محیط ورزش از «ریا و دروغ» و دور بودن ورزشکاران و قهرمانان از «چاپلوسی، تملق، دروغگویی و دورویی» نکته‌ای اساسی و محوری برای ورزش کشور در جهت مقابله با انواع آسیب‌ها و تهدیداتی است که ورزش و ورزشکاران را هدف قرار داده است. بر اساس نگاه ایشان، در دنیایی که بی‌ایمانی و لاابالی‌گری تبلیغ می‌شود و خطر اخلاقی ورزشکاران را تهدید می‌کند، ورزش و قهرمانان ورزشی نیاز جدی به مراقبت دارند، این مسئولیت سنگین بیش از همه بر عهده نخبگان ورزشی، مدیران نهادهای ورزشی، و رسانه‌های ورزشی است که ضمن آشنایی و شناخت کامل مسئولیت‌های خویش، نسبت به انجام دقیق و تام و تمام وظایف حتی به اندازه ذره‌ای کوتاهی و اهمال نکنند.

هشدار رهبر انقلاب اسلامی بر پرهیز از هرگونه تخریب افراد و گلایه ایشان از ترویج تهمت، دروغ، نزاع در ورزش کشور که سهم رسانه‌های ورزشی را نیز به ویژه در بزرگنمایی موضوعات کوچک و ایجاد فضای دعوا در مقایسه با سایر عوامل کم ندانسته‌اند بیانگر نارضایتی ایشان از فضای عمومی حاکم بر ورزش است. در این باره می‌توان گفت انتظار و توقع ایشان از دست‌اندرکاران ورزش و رسانه‌ها آن است که با عزمی راسخ و حرکتی گسترده و همه‌جانبه برای تغییر این فضا و حاکم نمودن شرایط و فضایی متناسب با روح ورزش که همان پهلوانی و جوانمردی و روحیه معنوی است اقدام کنند.

انجمن ورزشی‌نویسان ایران با استقبال از نقد مشفقانه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تغییر فضای موجود ورزش و رسانه‌های ورزشی و اعتقاد راسخ به ضرورت حرکت به سمت مثبت‌اندیشی و ایجاد فضای مطلوب و مورد نظر رهبری در ورزش، آمادگی خود را برای هرگونه هم‌فکری و همکاری با نهادهای متولی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام داشته و همکاران رسانه‌ای در مجموعه گسترده رسانه‌های ورزشی اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌ها و برنامه‌های ورزشی صدا و سیما را به توجه و رعایت و پیگیری منویات و خواسته‌های مقام معظم رهبری فرا می‌خواند.

انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران