اولین مربی‌ مهدوی‌کیا: مهدی یک استثنا بود

به گزارش افکارنیوز، مهدی مهدوی کیا، بازیکن خوش اخلاق و خوش تکنیک فوتبال ایران شب گذشته خداحافظی‌اش از دنیای فوتبال را اعلام کرد. کیا که از سال ۱۳۷۰ در تیم نوجوانان بانک ملی فوتبالش را شروع کرد، زیر نظر علی دوستی مهر، مربی سازنده فوتبال تعلیم دید و پس از گذشت بیش از ۲۰ سال هم هنوز از او به عنوان یک استاد یاد می‌کند. هر چند دوستی مهر می‌گوید هیچ گاه با او رابطه استاد و شاگردی نداشته و همیشه مثل دو دوست کنار هم بوده‌اند.

دوستی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره ویژگی‌های فنی و اخلاقی مهدوی کیا، بیان کرد: مهدی در دوران بازیگری‌اش هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی یک الگو بوده است و این الگو تا همیشه ماندگار خواهد بود. او جزو بهترین بازیکنانی است که سالیان سال در خارج از ایران برای مملکتش افتخار آفرینی کرد و آن جا هم همیشه در اوج بود. البته الان هم که از دنیا فوتبال خداحافظی کرده، از نظر بدنی آماده است.

علی دوستی

مربی پایه فوتبال در ادامه با بیان این که مهدوی کیا هیچ وقت بدون فکر کاری نمی‌کند، مطرح کرد: مطمئن باشید مهدی با فکر و مشورت کفش‌هایش را آویخته و متوجه شده که به صلاح نیست بازی کند. اما می‌خواهم بگویم مهدی همان طور که در دوران بازیکنی‌اش ستاره بود و می‌درخشید می‌تواند در عرصه مربیگری و مدیریت هم کارهای بزرگی اجام دهد. من مطمئنم او بدون فکر تصمیم به خداحافظی نگرفته و با مسئولان و کادر فنی پرسپولیس مشورت کرده است.

دوستی مهر همچنین درباره روزهای ابتدایی فوتبال کیا توضیح داد: مهدی از همان نوجوانی بزرگ بود و شخصیت بالایی داشت. او از نظر اخلاق، کردار، گفتار با بقیه تفاوت داشت و از همان ۱۳ – ۱۴ سالگی نشان داد که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. الان هم بهترین فرصت برای نسل آینده است تا او را الگو قرار دهند. مهدوی کیا از نظر عمر فوتبال خارجی در ایران رکورد دار است و سیزده سال در یکی از بهترین لیگ‌های دنیا بازی کرده است. او در بوندسلیگا هم از چهره‌های سرشناس هامبورگ، بوخوم و اینتراخت بود و نقش تعیین کننده ای داشت.

اولین مربی مهدوی کیا همچنین ضمن بیان این مطلب که مهدی از استثناهای فوتبال ایران است، افزود: ما همیشه با هم مثل دو دوست بودیم. او در تیم بانک ملی جزو بازیکنان خوب تیمم بود. مهدی در رده امید بازی می‌کرد، اما آقای گل بزرگسالان شد. مطمئنم با توجه به این که از هوش بالایی هم برخوردار است در جرگه مربیگری موفق خواهد شد. فقط فدراسیون فوتبال نباید به راحتی از کنار نام مهدوی کیا و امثال او بگذرد و مسئولان نباید او را رها کنند. این‌ها سرمایه مملکت‌اند و باید برایشان برنامه‌ریزی داشت تا در آینده به نحو احسن کار کنند.

دوستی مهر در پایان نیز به ایسنا گفت: پیش از این هم گفتهام که مهدوی کیا کسی است که دل مردم و رهبر ما را شاد کرد. گلش به آمریکا کار بزرگی بود و او کارت پایان خدمتش را از دست رهبر گرفت. همه مردم هم او را دوست دارند. چون واقعا یک فوتبالیست با اخلاق و حرفهای بود. با این حال امیدوارم با حمایت مسئولان در عرصه مدیریت و مربیگری هم خوش بدرخشد.