کفاشیان: دلم برای فوتبال می سوزد!

به گزارش افکار نیوز، همه علی کفاشیان را به عنوان یک مدیر خنده رو می‌دانند و می‌شناسند اما تعبیر او از این خنده شادی است نه مسخره کردن. او که روزهای سختی را در فدراسیون فوتبال سپری می‌کند، در آخرین ساعات کاری خود در فدراسیون در سال ۹۱ چهره‌ای نه چندان خوشحال داشت و در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌خندید، گفت: بعضی وقت‌ها مشکلات زیاد باعثمی‌شود خنده از یادمان برود.

* اما چهره کفاشیان بدون خنده چیزی کم دارد…

- خنده دو نوع دارد، گاهی با توجه به سختی کار و برای غلبه بر مشکلات، می‌خندیم و شاد هستیم تا کار بهتر پیش برود. خداوند در قرآن فرموده‌اند: کسانی که ایمان می‌آورند باید صبر و تحمل داشته باشند. متاسفانه بعضی‌ها این خنده را مسخره کردن تعبیر می‌کنند که این بد است. همچنین این این ذهنیت را در مردم به وجود آورده‌اند که کفاشیان مسخره می‌کند و یا به مسایل بی‌تفاوت است.

* آیا واقعاً شما به مسایل بی‌‌تفاوت هستید؟
- اگر بی‌تفاوت بودیم، از جان خود مایه نمی‌گذاشتیم و زحمت نمی‌کشیدیم تا این همه کار در فدراسیون صورت بگیرد. البته کارهایی که صورت گرفته، نه توسط من بلکه توسط مجموعه فدراسیون انجام شده است. چه بهتر است در این شرایط آدم شاد باشد. مثلاً وقتی علی فتح‌الله‌زاده با آن همه مشکل به ما مراجعه می‌کند، در کنار راهکار برای رفع این مسایل با هم جوک می‌گوییم و می‌خندیم.

* اما خیلی‌ها خنده‌های شما را به تمسخر تعبیر می‌کنند؟
- باور کنید ما می‌خندیم تا روحیه همه شاد شود اما گاهی اوقات پیش می‌آید که اینقدر ارباب رجوع ما مشکل دارد که به فکر حل مشکلات او می‌افتیم تا مشکلات خودمان. حتی در مواردی می‌گوییم بودجه ما را به آنها دهید ولی هیچگاه در این مدت خنده‌مان برای مسخره کردن کسی نبوده است. چه بهتر است همیشه با روحیه شاد کارها را پیش برد.

* کفاشیان در این روزهای آخر سال به چه چیزی فکر می‌کند؟
- آنقدر فکرم مشغول است که هنوز وقت ندارم به مسایل دیگری به غیر از اتفاقات و مشکلات فوتبال فکر کنم. امروز درگیر اعزام تیم‌ها و جور کردن پول مربیان هستیم. پول بلیت و مسایل دیگر آنقدر ذهن ما را مشغول کرده که به مسایل دیگر فکر نمی‌‍کنیم.

* بالا رفتن ارز هم دغدغه‌های شما را چند برابر کرده است…
- شما ببینید هزینه‌های ما سه چهار برابر شده. پول بلیت لژیونرها برای همراهی تیم ملی ۱۰ برابر شده، در حالی که درآمد ما کمتر شده و یک دهم بودجه گذشته خود را دریافت نکردیم، یعنی امسال آنچنان بودجه‌ای را از وزارت ورزش دریافت نکردیم.

* یعنی وزارت ورزش عیدی به شما نداده؟
- هیچ سالی از وزارت عیدی نگرفتم. این اتفاقات باعثمی‌شود آدم احساس کند تنهاست، اما در این شرایط هم سعی می‌کنیم کار را به بهترین شکل جلو ببریم.

* الان چند ماه است که تنها هستید؟ این تنهایی خیلی سخت بود؟
- درست است مد‌تها تنها بودیم اما مجموعه خودمان، خانواده فوتبال و رسانه‌ها تا حدی از ما حمایت کردند که تلاش‌های آنها باعثشد بسیاری از مشکلات و فشارها را تحمل کنیم.

* آیا این فشارها منطقی بود؟
- خوشبختانه در روزهایی که این فشارها وجود داشته مجموعه فوتبال از ما حمایت کرد اما می‌توانستیم این فشارها را به حمایت تبدیل کنیم و کارها را جلو ببریم. اینکه در راه اتوبان حرکت رو به جوی فوتبال دست‌انداز ایجاد کنیم، درست نیست. همه موفقیت‌ها به نام من نیست بلکه به نام فوتبال مملکت بوده و مردم را خوشحال می‌کند.

* شما به چند نفر بدهکارید؟
- بدهکاری برای مردان است، از روز اول که به فدراسیون فوتبال آمدیم، عادت کرده‌ایم با بدهی کار را جلو ببریم.

* فدراسیون به چند نفر بدهکار است؟
- الان هزینه‌های جاری یک مقدار مشکل ایجاد می‌کند و بدهی‌های دیگر را تقریباً پرداخت کردیم. تنها بدهی به داوران را نتوانستیم در روزهای آخر سال تسویه کنیم. آنها خصوص داوران لیگ‌های دسته پایین‌تر از ما دلخوری دارند، حق هم دارند. سعی می‌کنیم هرچه زودتر بدهی آنها را پرداخت کنیم. هزینه‌های بلیت هم وجود دارد که سعی می‌کنیم آنها را جفت و جور کنیم.

* بدهی شخصی چقدر دارید؟
- شخصی نه، با حقوق کارمندی خودمان را نگه داشتیم و در زندگی هیچوقت کاری نکردیم که برای خودمان بدهی بتراشیم که نتوانیم آن را پرداخت کنیم. بعدا هم بتوانیم با همین مبلغ زندگی را اداره کنیم.

* محمد دادکان می‌گفت فوتبال اصلاً مشکل مالی ندارد و حتی درآمدزا شده است اما چرا امروز فوتبال بدهی دارد؟
- امروز از لحاظ مالی مشکلی به آن صورت نداریم. ما همه اعزام‌ها را انجام دادیم و تا حالا نشنیدیم که یک اعزام برای دیدارهای تدارکاتی لغو شود. حتی تیم خانم در تورنمنت روسیه شرکت کرد و در ۱۵ روز ۱۲ بازی بسیار خوب انجام داد، می‌توانستیم آنها را هم نفرستادیم ولی اینکار را نکردیم.

* یعنی هیچ اتفاق نیمه کاره در سال ۹۱ نداشتید؟
- تنها موضوعی که متوقف شد پروژه ساخت و ساز ما بود، اتفاقی که متاسفانه به خاطر مسائل مالی متوقف شد. البته شرایط مالی بهتر از این هم می‌توانست باشد. آن موقع هم برخی کارها مردود بود؛ البته فوتبال درآمدزاست و همیشه پول خود را در می‌آورد. البته در فوتبال‌مان توقع مردم بیشتر از این است که امروز وجود دارد، به همین دلیل باید بهتر کار کنیم و نباید روزمرگی کار را جلو ببریم. باید بتوانیم خواسته‌های مردم را برآورده کنیم و برای رسیدن به این مساله نیاز به سرمایه گذاری داریم.

* شما می‌توانید این توقعات را برآورده کنید؟
- توانایی من در همین حد بود و توقع مردم خیلی بالاتر است. وزیر می‌گوید چرا فوتبال ما در رده ۵۷ دنیا قرار دارد و باید به رتبه زیر ۲۰ برسیم، این مساله نیاز به سرمایه گذاری دارد. ژاپن و کره ۲۰-۳۰ سال است، سرمایه گذاری کرده‌اند و ببینید امروز رده آنان کجاست. واقعاً این کار بسیار دشواری است. عزم ملی و حمایت بالا و از همه مهمتر آدمی قویتر از بنده می‌خواهد.

* فکر می‌کنید آدم قویتر از شما هم پیدا می‌شود؟!
- بله چرا پیدا می‌شود. در مملکت ما آد‌م‌های قدرتمند بسیاری وجود دارد. قدرت من همین بوده است و در این ۵ سال بیشتر از توان خودم انرژی و وقت گذاشتم. من در این چند سال که در فوتبال هستم، به اندازه تمام دوران کاری‌ام سختی کشیدم.

* طوری صحبت می‌کنید که انگار رفتنتان قطعی شده است…
- قطعا من این را از مجمع می‌خواهم که آدم قوی‌تری انتخاب کند. آنها هم همین گونه عمل می‌کنند که اگر آدم قویتری بیاید، باید آن را انتخاب کنند.

* اگر آدم قویتری نیامد در فوتبال می‌مانید؟
- آن در تشخیص مجمع است اگر آنها تشخیص بدهند که بمانم باید بمانم تا بالاخره یک آدم قوی پیدا شود. مطمئنم این اتفاق هم می‌افتد و آدم قوی‌تر پیدا می‌شود.

* به شرط آنکه عابدینی در مجمع نباشد تا باز هم نظرات را به سمت شما برگرداند…
- نه اینگونه هم نیست. آقای عابدینی نظر خودش را دارد. ایشان مدیر توانمندی است که باید از توانمندی ایشان استفاده کنیم.

* اگر از شما بخواهند در فوتبال بمانید، می‌مانید؟
- باید از من خواهش کنند تا بمانم. این موضوع بسیار مهمی برای من است. بار دیگر تاکید می کنم که باید خواهش کنند تا بمانم. دلم برای فوتبال می سوزد و داعیه ای برای ماندن ندارم. من قضاوت این موضوع را بر عهده اهالی فوتبال می گذارم.

* شما مقابل کسانی که می‌خواستند از فوتبال بروید مقاومت کردید دلیلش چه بود؟ این ماندن شما برای مقابله با مخالفان بود یا به خاطر فوتبال؟
- من ماندم تا بگویم اگر برای رفتن من(رئیس فدراسیون فوتبال) فشارهایی صورت گیرد، درست نیست. باید مقررات و قوانین اجرا شود تا در آینده هم این اتفاق به صورت اصولی رخ دهد. من یک بار نه بلکه در چند مقطع تحت فشارهای شدید و سنگین بودم مخصوصاً از سوی برخی مسئولان و رسانه‌ها که اعتقاد داشتند مدیریت فوتبال باید عوض شود که مدتها هجمه زیادی علیه من بود، با اینکه بسیار سخت بود به دلایل شخصی مقابل این فشارها ایستادم که این صبر به خاطر اعتبار فوتبال بود تا قوانین اجرا شود.

* چقدر پول می‌خواهید که در فوتبال راحت باشید؟
- پول زیاد نمی‌خواهیم آنچه می‌خواستیم را تهیه کردیم اما اگر پول هم داشته باشید، فوتبال تعطیلی و راحتی ندارد. ما آنقدر پول لازم نداریم اما واقعاً تعطیلی برای فوتبال بی‌معنی است. شما ببینید در تمام روزهای سال فوتبال یا در رده ملی یا در رده باشگاهی مسابقه دارد.

* با این هجمه که در فوتبال وجود دارد، دوست داشتید جای چه کسی بودید؟
- جای …(کفاشیان مکثمی‌کند، فکر می‌کند و می‌خندد) این را نمی توانم بگویم، جای خودم بهتر است. اینقدر فکر نکردم که بدانم چه کسانی در رفاه هستند تا بگویم جای آنها باشم.

* جای چه کسی در فوتبال خالی است؟
- فرد خاصی مد نظرم نیست.

* دوست داشتید الان چه کسی را می‌دیدید و دلتان برای چه کسی تنگ شده؟
- چه سئوالاتی می‌پرسید. الان دوست دارم چه کسی را ببینم؟ … خدا پدرم را رحمت کند هر سال عید خانه او می‌رفتیم اما دیگر در بین ما نیست. همیشه یادش هستم و به او فکر می‌کنم در آخرین پنجشنبه سال وقت نکردم به بهشت زهرا بروم اما حتماً می‌روم چون دلم برای پدرم تنگ شده.

* امسال دل کسی را شکسته‌اید و یا کسی دل شما را شکسته است؟
- من فکر نمی‌کنم دل کسی را شکسته باشم و اگر کسی را ناراحت کرده باشم، زود از او عذرخواهی می‌کنم.

* کسی هم شما را ناراحت و عصبی کرده است؟
- اگر هم عصبانی کرده باشد، خیلی زود فراموش می‌کنم. من کلاً از کسی کینه به دل نمی‌گیرم و اگر با کسی هم به مشکل بخورم، خیلی زود از او عذرخواهی می‌کنم. از اول هم سیستم من همین گونه بوده است. شاید یکی از رازهای ماندگاری‌ام در ورزش انعطاف پذیری زیادم است.

* چرا این روش را در پیش گرفته‌اید؟
- شما ببینید برای دعوت به نشستن یک فرد سه اصطلاح به کار گرفته می‌شود که یکی از آنها بتمرگ است. اگر کسی به من بگوید بتمرگ دلیلی ندارد، من به او نگویم بفرما، پس می‌گویم بفرما.

* البته بعد از مجمع خیلی‌ها عقیده دارند کفاشیان ترک عادت کرده و انعطاف پذیری گذشته را در ورزش ندارد.
- دلیلش آن است که اعتقاد دارم در جاهایی باید کارها با هماهنگی متقابل پیش برود تا من انعطاف پذیری داشته باشم. وقتی طرف مقابل یک قدم جلو بیاید من ۱۰ قدم جلو می‌روم ولی وقتی یک قدم جلو نمی‌آید من هم قطعا جلو نمی‌روم. باز هم تاکید می‌کنم من دلم برای فوتبال می‌سوزد، نه برای خودم می‌سوزد و نه داعیه ماندن دارم.

* روزی چند ساعت به فوتبال فکر می‌کنید؟
- فقط زمانی که خواب هستم به فوتبال فکر نمی‌کنم(کفاشیان بلند بلند می‌خندد) البته بعضی مواقع خواب فوتبال را هم می‌بینم. حتی وقتی هم به خانه می‌روم یا خانواده در مورد اتفاقات فوتبال از من سوال می‌پرسند و یا من روزنامه‌ها را می‌خوانم و یا در مهمانی‌ها از من در مورد تصمیمات وی یا صحبت‌هایم سوال می‌کنند. برخی هم درخواست‌هایی برای فرزندان خود دارند، به همین دلیل باید بگویم من ۲۴ ساعت در شبانه روز در فکر فوتبال بوده و برای فوتبال کار می‌کنم.

* مشکلات ماه‌های اخیر باعثنشد از اینکه به فوتبال آمدید، پشیمان شوید؟
- نه پشیمان نشده‌ام اما دوران سختی است. در مقطعی که من به فوتبال آمدم و مسئولیت گرفتم دیدم که نیاز این گونه بود که بیایم. این درست است ممکن بود در آن مقطع برخی‌ها این مساله را مطرح کنند که فرد مناسبی به فوتبال نیامد ولی در آن مقطع نیاز بود شخصی آمده و کار را در دست بگیرد تا برنامه‌ها زمین نماند. قرعه‌اش هم به نام من خورد و من احساس کردم به خواست خودم نیامدم و به خواست دیگران آمدم. همان موقع نیاز فوتبال و خواست دیگران باعثشد، بیایم. اینکه فردی که من را آورد اشتباه کرد یا نه تقصیر من نیست، این چیزی بود که من داخل آن افتادم. پشیمان نیستم تلاشم را کردم و کارها را پیش بردم.

* شما به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟
- من این را به معیار AFC می‌برم. اینکه فدراسیون ما در ۵ سال ۴ مرتبه کاندیدای برترین فدراسیون AFC شد که دو بار آن جزو سه کاندیدای برتر قرار گرفتیم یعنی نمره ما ۱۷ شد و یک بار هم اول شدیم یعنی ۲۰ گرفتیم و یک مرتبه هم حضور نداشتیم، به همین دلیل نمره خوبی به خودم می‌دهم.

* اما این معیارهای AFC خیلی حرف و حدیثبه همراه دارد.
- AFC به نتیجه کار ندارد، ضمن اینکه ما هم نتیجه گرفته‌ایم. شما فقط به بازی تیم ملی و رفتن آن به جام جهانی نگاه می‌کنید اما AFC وظیفه دارد معیارهای مختلف را در نظر بگیرد. ۴۰ کشور زیر مجموعه AFC هستند و آنها نمی‌توانند همیشه بگویند ۱۰ تیمی که به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی برسد و یا تیم‌هایی که از آسیا به جام جهانی صعود می‌کنند، باید فدراسیون برتر بین آنها قرار داشته باشد. سرمایه گذاری، رشد رده‌های مختلف، کارها و فعالیت های عمرانی زیربنایی هم جزو معیارهایی است که AFC در نظر می‌گیرد که این درست است.

* یعنی شما از نظر AFC نمره قبولی گرفته‌اند؟
- بگذارید یک مثال بزنم، شما اگر بخواهید مهندس برق شوید باید درس‌های عمومی و یا جامعه شناسی، روانشناسی و … را پاس کنید و اگر درس‌ها را پاس نکنید، به شما مدرک نمی‌دهند. برای مدرک گرفتن تمام درس‌ها را باید با موفقیت پشت سر گذاشت، نه تنها درس تخصصی را. ما هم کارها را برای رسیدن به این معیارهای AFC یک به یک جلو بردیم. کارهای خوبی در فدراسیون انجام شده، به همین دلیل با کمال افتخار به خودم نمره خوب و قبولی می‌دهم. به نظر من نمره‌ای که AFC به فدراسیون می‌دهد، حق فدراسیون و جامعه فوتبال بوده است نه من.

* بعضی‌ها پس از کنار رفتن از سمت خود کارهایشان بیشتر به چشم می‌آید و مردم بعد از مدت‌ها می‌گویند خدا پدرش را بیامرزد. فکر می‌کنید برای شما هم این اتفاق بیافتد؟
- به نظرم مردم زمانی که بروم برایم دعا می‌کنند. در این سال‌ها هر جایی که کار کردم، زیربنایی بود که ماندگار شود، به همین دلیل همکاران و مردم هم قضاوت خوبی نسبت به عملکردم داشتند. در فدراسیون فوتبال هم کارهای واقعاً زیادی صورت گرفت که بعدها این اقدامات مشخص‌تر خواهد شد. این اقدامات باعثشده همکاران و جامعه فوتبال از من راضی باشند. مگر اعضای مجمع فدراسیون فوتبال با من عقد اخوت دارند که به من رای بدهند. آنها کارهای صورت گرفته در این فضا را دیده‌اند و دوباره به من رای دادند. مطمئن باشید اگر من بروم فرد بعدی که بیاید یک سال و نیم زمان نیاز دارد تا به شرایط حاکم بر فوتبال آشنا شود؛ اگر بتواند خودش را با این موضوع تطبیق دهد. متاسفانه ما همیشه قدر داشته‌های‌مان را نمی‌دانیم و وقتی فردی می‌رود و یا داشته خود را از دست می‌دهیم، می‌گوییم حیف شد هر چند خودم راحت می‌شوم.

* در هفته چند جلسه مهم کاری دارید؟
- عمدتاً جلسات رسمی دو سه تا بیشتر نداریم، جلسات غیررسمی تا دلتان بخواهد. روزی ۵-۶ جلسه که به گرفتاری‌های باشگاه، سازمان لیگ و جلسه با مسئولان هیات‌ا که به تهران می‌آیند، داریم. ما سال گذشته ۴-۵ انتخابات برگزار کردیم و باید با مسئولان هیات‌ها بیشتر در ارتباط باشیم تا کارها بهتر پیش برود.

* گرفتاری باشگاه‌ها؟ مگر آن هم به فدراسیون مربوط است؟
- برخی از اقدامات باشگاه ها خصوصاً مسایل بین‌المللی، گرفتاری‌های آنها با سازمان لیگ و اعزام‌هایشان به فدراسیون فوتبال مربوط است.

* تا به امروز چند انتخابات داشته‌اید؟
- حدوداً ۲۰ انتخابات هیات استانی داشتیم و مجامع آنها را برگزار کردیم که کار کمی نیست. ضمن اینکه نسبت به گذشته تسلط و تخصص‌مان نسبت به این مسائل خیلی بیشتر شده و سعی می‌کنیم کارها را هرچه سریعتر انجام دهیم، هر چند توانمندی‌هایم کمتر شده است!!!

* البته انتخابات هیات‌ها هم حرف و حدیث‌های بسیاری داشت، آیا این حرف و حدیث‌ها منطقی بود که این مشکلات را بوجود می‌آورند؟
- متاسفانه تا مدیرکل های جدید استان‌ها منصوب می‌شوند آنها سریع سراغ روسای هیات فوتبال می‌روند و از ما می‌خواهند آنها را برکنار کنیم. انگار همه دوست دارند اول فوتبالی‌ها را کنار بگذارند تا به امروز شش نامه برای برکناری رئیس هیات‌ها داشتم. در شرایطی که اختیار کنار گذاشتن آنها با من است، به مدیر کل ‌ها گفته‌ام باید مجمع بگذارید تا در صورت تصویب مجمع در هیات تغییر ایجاد شود. من اگر بخواهم به نامه‌های آنها سریع پاسخ دهم سالی ۳۰ رئیس هیات عوض کنم اما من به اعضای مجمع و ۳۰-۴۰ رایی که آنها به رئیس هیات فوتبال استان خود داده‌اند، احترام می‌گذارم و اگر قصد برکناری هم وجود داشته باشد، باید خود مجمع رئیس هیات را استیضاح کند.

* مهمترین جلساتی که امسال داشتید، کدام بود؟
- از داخلی‌ها جلسات هیات رئیسه و برگزاری مجمع مهم بود، الحمدالله امسال جلسات زیادی با وزارت ورزش نداشتیم. از بیرونی‌ها جلسات AFC بود. جلسه خوب ما هم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بود. در جلسات بیرونی هم با مسئولان AFC برای امتیاز دهی باشگاه‌ها جلسات خوبی داشتیم که نتایج خوبی برای فوتبال خواهد داشت.

* تا امروز جلسه خصوصی با عباسی داشته‌اید؟
- نه. در سال ۹۱ جلسه خصوصی با وزیر نداشتم. اصلاً ایشان نخواسته است که چنین اتفاقی بیافتد. البته به وزارت ورزش و جوانان رفته‌ام اما جلسه خصوصی نداشتم.

* این اتفاق برای رئیس یکی از مهمترین فدراسیون‌ها بد نیست؟
- نمی‌دانم، من خواستم و اگر ایشان دستور بدهد، من فورا به وزارت می‌روم ولی هنوز که این اتفاق نیفتاده است.

* با حمید سجادی رابطه‌تان چطور است؟ هنوز با همدیگر مانند گذشته رقابت دارید؟
- با آقای سجادی هماهنگ هستیم زیرا از گذشته تا به امروز با هم در یک خانواده بودیم. ایشان دونده بی‌نظیر و آدم بسیار خوبی است. ایشان همانند دادکان هم تحصیل کرده و دکترا دارد و هم قهرمان بوده است که حضور این افراد در ورزش لازم است. من هیچ زمان با ایشان رقیب نبودم زیرا سجادی قهرمان آسیا بوده است.

* امروز بیشتر نگران تیم ملی هستید یا قبل از آغاز مسابقات جام جهانی؟
- الان بیشتر نگران هستم. خیلی بیشتر از گذشته. تیم ملی ما در برخی از دیدارها خصوصاً بازی با لبنان اصلاً خوب کار نکرد و اگر آن روزها نتیجه می‌گرفتیم الان با خیال آسوده و راحت کار را دنبال می‌کردیم.

* باخت به لبنان یکی از بزرگترین افسوس‌های شما در سال گذشته بود؟
- واقعاً یکی از بزرگترین افسوس‌های ما در سال گذشته همین باخت بود. ما با ازبکستان و کره بازی کردیم یا بردیم یا باختیم اما واقعاً شکست لبنان لطمه بزرگی به ما زد و باعثعقب ماندگی ما شد. لبنان واقعاً صدمه بدی به ما زد ما ا گر آن بازی را برده بودیم امروز راحت تر به جام جهانی که هدف نهایی مان است نزدیک‌تر می‌شدیم. البته آن باخت پیش آمد و بازیکنان به هر صورت باید آن باخت را جبران کنند خودشان هم می دانند که این اتفاق باید بیفتد زیرا به نفع فوتبال است.

* دوست داشتید امروز فرد دیگری جای کی‌روش، سرمربی تیم ملی بود؟
- نه اصلاً. فکر می‌کنم یکی از کارهای خوبی که در فدراسیون صورت گرفت، این انتخاب بود. ما یک مربی که در رده جهانی بسیار بالاست را جذب کردیم و تیم ملی را به مدت دو سال در اختیار ایشان قرار دادیم قراردادی که تا پایان خردادماه ادامه دارد. در آینده ثابت خواهد شد که ایشان چه کارهای ماندگاری برای فوتبال انجام داده‌اند و به ما نشان می‌دهد چه کارهایی باید برای فوتبال انجام دهیم. من هرچه فکر می‌کنم نسبت به مربیان داخلی و خارجی کی‌روش انتخاب خوبی بود.

* پس از عملکرد این مربی راضی هستید؟
- نه ۱۰۰ درصد راضی نیستم. در برخی موارد ایرادهایی وجود داشت اما در موارد دیگر راضی هستم آنچه می‌خواستیم، اجرا شد.

* بهترین لحظه سال ۹۱ برای شما کدام لحظه بود؟
- بهترین لحظه زندگی‌ام واقعاً امسال اتفاق افتاد.

* یعنی پدربزرگ شدید؟
- نه بابا بچه‌های ما عرضه این کار را ندارند.(با خنده)

* پس آن چه اتفاقی بود؟
- بهترین لحظه زندگی‌ام که امسال رخ داد، این بود که اربعین در شرایطی به کربلا مشرف شدم، که روزها پیاده‌روی کردم. در آن روزها که جمعیت زیادی بود، ابتدا به نجف اشرف مشرف شدم و بعد از زیارت پیاده به کربلا رفتم.

* یعنی اولین بار بود که به کربلا می‌رفتید؟
- نه من قبلاً به کربلا رفته بودم اما این زیارت یک چیز دیگری بود. اینکه پیاده از نجف اشرف ۴ روز طول کشید تا به کربلا بروم و آنجا ۲ روز در جمعیت خوابیدم و در نهایت با آن شرایط با امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) بیعت کردم. این بهترین اتفاقی بود که در زندگی‌ام افتاد.

* آیا واقعاً با مردم عادی پیاده راه می‌رفتید؟
- دو سه نفر به صورت شخصی همراه من بودند، ۱۰-۱۵ میلیون نفر در این پیاده روی حضور داشتند و حتی ایرانی‌ها که من را می‌دیدند، از من حلالیت می‌طلبیدند و می‌گفتند پشت سر شما زیاد حرف زدیم.

* چه اتفاقی در این زیارت افتاد که باعثشد بهترین اتفاق زندگی شما باشد؟
- در مفاتیح آمده است کسی که به زیارت امام حسین(ع) می‌رود، باید تشنه و خسته باشد. ما سه چهار روز پیاده‌روی کردیم، پاهایم زخمی شده بود، شب‌ها در چادر می‌خوابیدم، با کوله پشتی راه می‌رفتیم و استراحت می‌کردیم. آن زمان وقتی با چنین شرایطی به زیارت امام حسین(ع) مشرف شدم، بهترین واقعه زندگی من رقم خورد.

* وزارت ورزش و جوانان که بخشی از آن به جوانان مربوط می‌شود، چه کاری باید برای ازدواج جوانان انجام دهد؟
- خود جوانان باید برای حل مشکل ازدواج کاری کنند، چه ربطی به وزارت جوانان دارد. جوانان باید خواستگاری بروند و طرف مورد علاقه خود را راضی کنند تا بله بگوید.

* شما اگر وزیر ورزش و جوانان بودید، برای ازدواج جوانان چکار می‌کردید؟
- هیچی. فقط مصاحبه می‌کردم و به آنان می‌گفتم در عروسی خود مرا یاد کنید(با خنده).

* الان جوانان برای ازدواج چقدر وام لازم دارند؟
- الان از وام و این چیزها گذشته است. من اگر جوان بودم از کلمه وام می‌ترسیدم، چون باید آن را پس داد. به دختره می گفتم من هرچه دارم همین است می‌آیی بسم الله و نمی‌آیی خداحافظ.

* اگر جوان بودید با این شرایط ازدواج می‌کردید؟
- آره بابا. دختری پیدا می‌کردیم که قانع باشد و حاضر شود با ما زندگی کند.

* بچه‌هایتان ازدواج کرده‌اند؟
- یکی ازدواج کرده.

* آیا شما که سابقه حضور در بانک مر کزی را داشتید، برای او وام گرفته‌اید؟
- نه اما من آن موقع که در بانک مرکزی بودم، از بانک وام گرفته و خانه خریدم اما الان اگر وام هم بگیریم ۱۰ برابر وام پول بگذاریم تا خانه بخریم.

* از کدام مصاحبه خود بیشتر خوشتان آمد؟
- از همه مصاحبه‌هایی که دارم خوشم می‌آید. تیترهای مختلفی از من زدند که الان یادم نیست.

* بهترین عکسی که از شما گرفتند، کدام بود؟
- عکس‌های زیادی از من می اندازند. مثلاَ هر عکاسی که من را می‌بیند خیلی عکس می‌گیرد. اما نمی‌دانم چرا یک عکسی که در آن دهانم را باز کردم، همیشه در روزنامه‌ها چاپ می‌کنند.

* چرا اینقدر عکاس‌ها از شما و آقای افشارزاده عکس می‌‌اندازد؟
- من در جلسات دو سه ساعته نمی‌توانم مانند مجسمه بنشینم، گاهی این ور و آن ور می‌شوم و شکلک‌های مختلف در می‌آورم. عکاس‌ها هم بلافاصله این صحنه‌ها را می‌گیرند و عکس می‌اندازد.

* دیرترین مصاحبه‌ای که انجام دادید، چه زمانی بود؟
- برنامه ۹۰ همیشه نصف شب زنگ می زند. البته دفعه قبل هم که در مالزی بودیم و عنوان بهترین فدراسیون سال آسیا را به دست آوردیم همه به من تا ۴ صبح زنگ می زدند.

* شما یک مدیر خوب هستید یا یک پدر خوب؟
- این دو لازم و ملزوم همدیگرند. پدر خوب بخشی از زندگی آدمیزاد و ریاست هم بخش دیگر آن است. البته من چون همیشه در ورزش درگیر بودم کمتر وظایف پدری را انجام دادم، ولی سعی می‌کنم همیشه در این مساله هم دقت نظر داشته باشم.

* اگر بشنوید مجوز شما صادر نشده چه حسی پیدا می‌کنید؟ لطفاً راست بگویید؟ ‌
- هیچ حسی ندارم زیرا هنوز مجوز قبلی را هم ندیده‌ام. من منتخب مجمع هستم و مجمع باید در خصوص همکاری من با فدراسیون تصمیم گیری کند. فکر می‌کنم انشاءالله مجمع اقدام می‌کند تا مجوز را بگیرد.

* البته آقای پورمحمد گفته است، مجوز شما صادر نمی‌شود؟
- مجوز را باید دولت صادر کند. حالا ما تقاضا از دولت تا برای این مدت مجوز را صادر کنند. البته فکر می‌کنم این دولت مجوز را صادر می‌کند زیرا آقای احمدی‌نژاد با ما خیلی خوب است.

* یعنی لایه‌های پائین‌تر عملا نمی‌توانند برای صادر نشدن این مجوز سنگ اندازی کنند؟
- نه بالاخره فدراسیون فوتبال از دید قوانین و مقررات باید فدراسیون غیر دولتی و مستقل لحاظ شود و باید قوانین مجلس هم در این خصوص درست شود. ما باید در هر صورت یا قوانین را عوض کنیم و یا مجوز بنده تا زمان برگزاری مجمع تمدید شود که این مسئله احترام به رای مجمع است که وزیر هم عضو آن است.

* پس خودتان به صدور مجوز خوش‌بین هستید؟
- بله ان شاء الله صادر می‌شود و فکر نمی‌‎کنم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

* بهترین اتفاقی که دوست دارید در سال ۹۲ برای فدراسیون فوتبال رخ دهد، چه چیزی باشد؟
- رفتن تیم ملی به جام جهانی که حیات ماست. این اتفاقی است که برای همه فوتبال مهم و ارزشمند است. قطعا ما سال بسیار سخت و فشرده در فوتبال داریم که از تیم‌های نونهالان تا بزرگسالان و فوتسال و فوتبال ساحلی ما باید در مسابقات مهم به میدان بروند، به همین دلیل باید سال ۹۲ را سال فوتبالی دانست.

* به نظر می‌رسد با توجه به حضور نفراتی چون دانیل داوری، ویلیام آتشکده، اشکان دژاگه و … شانس موفقیت تیم ملی در ۳ دیدار پایانی مرحله انتخابی جام جهانی بیشتر شده است؟
- تیم ملی امروز با ترکیب نفراتی که در اختیار دارد، راحت می‌توان در ۳ بازی آینده‌اش پیروز شود، باید هم این اتفاق بی‌افتد. در این شرایط نباید به نتایج حریفان کاری داشته باشیم و تنها با قدرت در زمین ظاهر شده و با اراده بالا، پیروز از زمین مسابقه خارج شویم.

* در این شرایط خودتان چند درصد به صعود تیم ملی به جام جهانی امیدوار هستید؟
- ۷۵ درصد امیدوار هستم تیم ملی به جام جهانی صعود کند.

* البته اگر کی‌روش از برخی از بازیکنان آماده لیگ برتر هم بهتر استفاده کند، شانس موفقیت تیم ملی افزایش خواهد یافت…
- این مسائل خصوصیت مربیان است و نباید به این مسائل دامن بزنیم. ما ریش و قیچی تیم ملی را در این دو سال به کی‌روش دادیم و این ۲-۳ ماه هم روی آن.

* شما خودتان در این خصوص صحبتی با کی‌روش نمی‌کنید؟
- من هیچ وقت به مربیان تیم ملی برای استفاده از بازیکن یا انجام کارهای دیگر توصیه‌ای نمی‌کنم.

* حتی اگر این توصیه‌ها به سود فوتبال ملی باشد؟
- نه، خودم را در حد توصیه کردم نمی‌بینم. نه برای تیم ملی بلکه برای هیچ تیمی. من وظایف رئیس فدراسیونی خودم را انجام می‌دهم. شاید به همین دلیل است که به من می‌گویند فوتبالی نیستی زیرا همیشه به کادرفنی اعتماد می‌کنم که کارشان را جلو ببرند. اگر هم بخواهم صحبتی انجام دهم، یک عده افراد فنی را می‌آورم، تشکیلاتی را شکل می‌دهم تا آنها نظر بدهند. بنده هیچ وقت در ریزه کاری‌ها برای کنار گذاشتن و یا آوردن یک بازیکن دخالت نمی‌کنم. این کار رئیس فدراسیون نیست، حتی اگر متخصص‌ترین فرد در فوتبال و یا یک فوتبالیست بزرگ باشد.

* ایرادی که این روزها به فدراسیون می‌گیرند این است که علی کفاشیان تصمیم گیرنده اول نیست، موضوعی که به صحبت‌های بالا باز می‌گردد…
- امور فدراسیون بصورت مجموعه‌ای پیش می‌روند، هرچند امروز کارها بصورتی پیش می‌رود که رده‌های پائین‌تر نظراتم را انجام می‌دهند و اگر موضوعی مطرح شود که ببینم نظرشان درست است، آن را انجام می‌دهم.

* بطور مثال آیا اتفاق افتاده است با آرای صادر شده از سوی کمیته انضباطی مخالف باشید؟
- بله اتفاق افتاده است اما وارد نشده‌ام. البته در خصوص محرومیت یحیی گل‌محمدی تنها توصیه کردم هوای این‌ها را داشته و یک بررسی دیگر انجام دهید.

* چرا این توصیه را انجام دادید؟
- چون آقای رویانیان بسیار عصبانی بود.(با خنده) بعضی مواقع مقابل داد و بیدادها کوتاه می‌آئیم…

* قبل از تعطیلات عید، دروغ سیزده هم که گفتید؟
- به این موضوع حتما گله کنید. من انسانی هستم که دروغ را گناهی حرام و کبیره می‌دانم. نماینده AFC آمده و خودش اعلام کرده است ایران ۷ استادیوم A دارد که آزادی، یادگار امام(ره) قم، خلیج فارس بندرعباس، امام علی کرمان، یادگار امام(ره) تبریز و … جزو آنها قرار دارند.

این خیلی بد است می‌گوئید دروغ گفته‌اند که ایران ۷ ورزشگاه A دارد، زیرا مردم فکر می‌کنند مسئولان دروغگو هستند. ما کی دروغ گفتیم. در شرایطی که همه باید کمک کنند، این کارها زیر سوال بردن خدمات دولت و مردم و خراب کردن ذهن مردم است. یک روز می‌گویند، می‌خندد و دارد مسخره می‌کند و روز دیگر این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. من همه وجود و زندگی‌ام را در فوتبال گذاشته‌ام و چیزی گیرم نیامده است. بد است می‌خندیم و شاد باشیم، بیائیم گریه کنیم.

* انتخاب سرمربی تیم جوانان هم به پروسه‌ای طولانی مدت تبدیل شده است؟
- سعی داریم ضمن حمایت از علی دوستی‌مهر، هرچه زودتر سرمربی تیم جوانان را هم انتخاب کنیم.

* و برای سوال آخر، خیلی‌ها معتقد هستند باید از علی دایی برای رسیدن به ریاست AFC حمایت کرد؟
- اگر ایشان خودش بخواهد ما حمایت می‌کنیم، نه ایشان بلکه هر کسی دیگری که می‌تواند در AFC و مجامع بین‌المللی کرسی بگیرد، مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
گفتگو: رضا خسروی - امیر محب ملکی