به گزارش افکارنیوز، یکی از اقداماتی که کفاشیان و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای موفقیت تیم ملی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ اخذ کردند تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته تیم‌های ملی بود، رئیس فدراسیون فوتبال و همکارانش در جلسه هیات رئیسه ضمن موافقت با تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته تیم‌های ملی مسوولیت این کمیته را به عضو جوان هیات رئیسه فدراسیون فوتبال سپردند.

با تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای تشکیل این کمیته و حضور عزیزی خادم در راس این کمیته، بلند پروازی‌های عضو جوان هیات رئیسه وارد فاز جدیدی شد، عزیزی خادم پس از انتصاب به عنوان مسوول این کمیته در مصاحبه‌ای با خبرنگزاری ایسنا در مورخه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۱ تاکید کرد: «اختیار و تصمیم‌گیری درباره تمام تیم‌های ملی فوتبال در رده‌های سنی مختلف بر عهده این کمیته خواهد بود که از دو ماه آینده به سازمان تغییر ماهیت می‌دهد.»

سرپرست این کمیته در خلال این گفت و گو در پاسخ به این سوال که یعنی اختیار تمامی عزل و نصب‌ها در تیم‌های ملی از جمله مربیان، سرمربیان و سرپرستان بر عهده کمیته تیم‌های ملی خواهد بود، گفت: «طبق تعریفی که برای مسئولیت این کمیته عنوان شده، دقیقا همین خواهد بود. این کمیته متشکل از نمایندگان ارکان مختلف فدراسیون است و برای تمامی تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف تصمیم‌گیری می‌کند.»

مصاحبه عزیزی خادم در بدو تاسیس این کمیته نشان داد، سرپرست موقت این کمیته در اندیشه قدرت گرفتن در فدراسیون کفاشیان است تا به واسطه این اقدامات در میان چهره‌های خبرساز ورزش کشور قرار گیرد. عزیزی خادم در کمتر از سه هفته از انتصابش به عنوان سرپرست موقت کمیته تیم‌های ملی از سوی هیات رئیسه در اقدامی قابل توجه نام چهار نفر از چهره‌های فوتبالی را به عنوان اعضای این کمیته معرفی کرد.

امیر عابدینی، امیر حاج رضایی، مجید جلالی و مهدی مهدوی کیا نفراتی بودند که به عنوان نفرات پیشنهادی عزیزی خادم به عنوان اعضای این کمیته معرفی شدند، نکته قابل توجه در این میان قرارگرفتن چهره‌های مخالف کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی در جمع اعضای این کمیته بود. امیر عابدینی و امیر حاج رضایی که در موضع گیری‌های خود عملا مخالفت خود را با کی‌روش نشان داده بودند از سوی عزیزی خادم برای عضویت در این کمیته معرفی شدند تا این واقعیت برملا شود که این کمیته زیاد با حضور کی روش موافق نیست!

با وجود تلاش عزیزی خادم برای قدرت گرفتن این کمیته واثر گذاری تصمیمات اعضای این مجموعه در رویدادهای ملی به ویژه تیم‌ ملی بزرگسالان فوتبال ایران یک مساله بزرگ موجودیت این کمیته را زیر سوال می‌برد چرا که بر اساس مفاد مندرج در اساسنامه فدراسیون فوتبال مودجودیت این کمیته کاملا غیر قانونی است.

بر اساس ماده ۴۱ اساسنامه فدراسیون فوتبال، فقط ۱۶ کمیته می‌تواند به عنوان کمیته دائمی در فدراسیون فوتبال فعالیت کنند که در این میان نامی از کمیته تیم‌های ملی به میان نیامده است، بلکه بر اساس بند ۲-۱ ماده ۴۱ کمیته فنی و توسعه مسوولیت نظارت و گزینش تیم‌های ملی فوتبال ایران را دارد نه مجموعه‌ای دیگر به همین لحاظ با استناد به مفاد ماده ۴۱ اساسنامه، تشکیل کمیته‌ای همسو با این کمیته غیر قانونی و خلاق قانون است.

در این میان برخی مسوولان فدراسیون فوتبال مدعی شدند تشکیل این کمیته غیر قانونی نیست چون بر اساس ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال تشکیل کمیته تیم‌های ملی فوتبال به عنوان یک کمیته موقت قانونی است اما بر استناد به این ماده کمیته های موقت مربوط به یک بازی و یک تورنمنت موقت است، در صورتی که فعالیت تیم ملی فوتبال ایران مربوط به یک بازی و یک تورنمنت نیست بلکه این تیم به صورت دائمی است از این رو نمی‌توان کمیته ای به این نام را برای نظارت بر آن تشکیل داد. از طرفی دیگر کمیته‌های موقت بر اساس قانون بیشتر از یک سال عمر مدیریتی نخواهد داشت از آنجا که فعالیت تیم ملی کشور به صورت دائم است نمی‌توان این کمیته را به عنوان موقت برای تیم ملی تشکیل داد.

بر اساس مفاد اساسنامه مورد تائید فدراسیون جهانی فوتبال و هیات دولت جمهوری اسلامی ایران، روح ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال فقط درباره بازی‌های موقت و تورنمنت‌های موقت موضوعیت دارد و از آنجا که تیم ملی فوتبال ایران در مقاطع مختلف موقتی نیست نمی‌توان موجودیت این کمیته را قانونی دانست. بر اساس قانون تنها کمیته ای که می‌تواند بر اساس قانون بر فعالیت تیم‌های ملی، مربیان و بازیکنان نظارت دقیق و قانونی داشته باشد کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال است که مولیت آن فعلا به مرتضی محصص سپرده شده است از این رو فعالیت کمیته تیم‌های ملی و انتخاب اعضای آن بر اساس قانونی اقدامی خلاف قانون است.

برابر آنچه در هفته های اخیر در فدراسیون فوتبال به ویژه در جمع اعضای هیات رئیسه روی داده، کفاشیان و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال یک تصمیم غیر قانونی را اخذ کردند که اعضای مجمع فدراسیون فوتبال می‌توانند به استناد به این تصمیم غلط کفاشیان و اعضای هیات رئیسه را بازخواست کنند چرا که هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بر اساس بند ۹ ماده ۳۵ اساسنامه فدراسیون فوتبال پس از حصوص اطمینان از اجارای صحیح اساسنامه می‌تواند تصمیم گیری کنند که در این مورد مفاد اساسنامه در نظر گرفته نشده است و کمیته‌ای غیر قانونی تشکیل شده است.

از این رو بهتر است تا یک ایراد قانونی دیگر در کارنامه آقای رئیس و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ثبت نشده است موجودیت کمیته تیمهای ملی از بین برود تا کمیته غیر قانونی تیم ملی فوتبال ایران به صورت رسمی منحل شود.