از فاش شدن فساد در فوتبال خوشحال شدم!

به گزارشافکارنیوز،حسین کلانی سال‌ها در فوتبال ایران کار و تلاش کرد و نامی نیک از خود به یادگار گذاشت. بازیکن سال‌های دور فوتبال ایران و پرسپولیس این روزها خیلی در حال و هوای فوتبال نیست و دلمشغولی‌های دیگری دارد. با این حال، فوتبال در رگ‌های او جریان دارد و به خوبی درک می‌کند که حال فوتبال امروز خوب نیست. کلانی درد فوتبال ایران را «تربیت نشدن صحیح» نسل جدید می‌داند.

گفت و گوی ایسنا را با حسین کلانی، فوتبالیست برجسته اسبق تیم ملی و پرسپولیس در ادامه می خوانید:

* دست از سر ما بر نمی‌دارند!

حسین کلانی در ابتدای سخنانش گفت که خیلی در جریان اخبار فوتبال ایران نیست. اما درباره مشکلات موجود در فوتبال ایران، اظهار کرد: آن چه مشخص است این است که پس از انقلاب به دلیل شرایط خاصی که بود و به ویژه وقوع جنگ تحمیلی که هشت سال و اندی طول کشید و عوارض آن سال‌ها ادامه داشت، کمی کنترل تربیتی و مسایل اجتماعی از دست ما خارج شد. این اتفاق در همه کشورهایی که جنگ را تجربه کرده‌اند دیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: خدا را شکر کشور ما به سمت روشنایی می‌رود و به تدریج تمام مشکلات را ترمیم می‌کند، اما ما کشوری هستیم که هنوز دست از سرمان بر نمی‌دارند و از گوشه و کنار دنیا بر ما فشار می‌آورند. این مسایل در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موثر هستند و بیشترین اثر خود را هم روی جوانان می‌گذراند.

* بزرگ‌ترها در تربیت جوانان کوتاهی کردند

کلانی ادامه داد: پس از جنگ، بزرگ‌تر‌های جامعه مشغول رفع معضلات جنگی بودند که در طول هشت سال کشور را خراب کرده بود. به همین دلیل بزرگ‌ترها در مسایل تربیتی، اجتماعی و فرهنگی کوتاهی کردند. البته امروز این تفکر در دست اندرکاران ورزشی کشور هست.

بازیکن اسبق تیم ملی در ادامه، اظهار کرد: یکی از عوارض اجتماعی که معمولا در همه جای دنیا دیده می‌شود، وجود «مافیا» است. گاهی این مافیا در آمریکا و اروپا دیده می‌شود و گاهی از سنگال و شرق آسیا سر در می‌آورد. یک روز وجود مافیا در جام جهانی ثابت می‌شود و یک روز هم ردپایش در المپیک پیدا می‌شود. این مساله در اخلاقیات و فرهنگ ورزشی اثرگذار است.

* در فوتبال به دنبال «پهلوان» می‌گشتیم!

وی افزود: بیشتر ورزش‌هایی که در ایران هست وارداتی است. همین فوتبال که بیش از ۸۰ سال در ایران سابقه دارد یک ورزش وارداتی و متعلق به یک فرهنگ بیگانه است. در سال‌های دور تلاش می‌شد که فرهنگ فوتبال با فرهنگ بومی ایران تلفیق شود. قصد این بود که راه و رسم پهلوانی که گذشت، همکاری و ایثار بود در فوتبال ظهور و بروز پیدا کند که البته تا حدودی هم موفق شدیم. «پهلوان» در ورزش ملی ما یعنی کشتی وجود دارد و ما می‌خواستیم در فوتبال پهلوان سازی کنیم.

* فوتبالیست‌های امروز بی تفاوت و بی‌گذشت شده‌اند

این پیشکسوت فوتبال در ادامه به مشکلات موجود در فوتبال ایران اشاره و خاطر نشان کرد: مسایلی در فوتبال کشور هست که هراز گاهی بر ملا می‌شود. مشکل فوتبال امروز ما دلال بازی و مشکلات فرهنگی استادیوم‌ها است. فوتبالیست‌ها بی‌تفاوت و بی‌گذشت شده‌اند. بازیکن با مربی و تماشاگر درگیر می‌شود. تماشاگر با بازیکن مشکل دارد و مدیران با هم درگیر هستند. در مصاحبه های تلویزیونی، رادیویی و روزنامه‌ها حرمت‌ها حفظ نمی‌شوند.

کلانی ادامه داد: مطمئن هستم که فرهنگ غنی ایران اگر حاکم شود، می‌تواند همه این مشکلات را حل کند. امیدوارم که همه مسئولان هر چه سریع‌تر اقدام لازم را انجام دهند. همه دوست دارند که برای اعتلای کشور تلاش کنند. مسایل فرهنگی در فوتبال و به طور کل در ورزش باید از پایه شروع شود. فرهنگ باید از خانواده، دبستان و دبیرستان تا دانشگاه و اجتماع باید شکل بگیرد.

* از فاش شدن فساد در فوتبال خوشحال شدم!

وی در ادامه درباره وجود تبانی در لیگ یک نظر جالبی داشت: وقتی می‌بینیم که حرکاتی شکل می‌گیرد و فسادی بر ملا می‌شود از یک طرف ناراحت می‌شویم که چرا چنین مساله‌ای وجود دارد، ولی از طرف دیگر خوشحال می شویم که خوشبختانه این فساد پنهان نیست و بر ملا شده است. باید به این مساله با دید مثبت نگاه کنیم چون با بر ملا شدن این مساله، مسئولان می‌توانند راه حلی برایش پیدا کنند.

کلانی در ادامه خطاب به اهالی رسانه، گفت: وسایل ارتباط جمعی از رسانه‌های نوشتاری گرفته تا رسانه‌های دیداری، نقش زیادی در حل معضل‌های فوتبال دارند. رسانه‌ها چه از دیدگاه افشاگر و چه از نظر راهنما می‌توانند نقش مفیدی در بهبود شرایط ایفا کنند.

فوتبالیست قدیمی تیم ملی و پرسپولیس همچنین درباره وضعیت بازیکنان و مربیان فوتبال ایران، به ایسنا گفت: برخی از فوتبالی‌های قدیمی به علت مشغله کاری و مسایلی که درگیرش بوده‌اند، خود را کنار کشیده‌اند چون نمی‌توانند خودشان را با شرایط امروز وفق دهند. بازیکنان زمان محدودی برای حضور در فوتبال دارند، اما مربیان با این محدودیت روبرو نیستند و به همین دلیل برخی از مربیان سال‌ها در میدان کار باقی می‌مانند. این افراد سال به سال به دلیل فشار کار و دانش روز افزون فوتبال ناچار هستند که علم خود را به روز کنند، همچنین در سال‌های اخیر مربیان جوان زیادی وارد چرخه شده‌اند.

* همیشه مبصر کلاس، شاگرد اول نیست!

وی در ادامه نقدی هم بر عملکرد مدیران فوتبالی داشت و گفت: دلیلی ندارد که مدیر یک باشگاه حتما در آن رشته ورزشی فعالیت حرفه‌ای کرده باشد. علم مدیریت مسایل دیگری را عنوان می‌کند. یک مدیر خوب، یک برنامه‌ریزی خوب است. مدیر خوب کسی است که می‌تواند افراد متخصص در حوزه‌های متخلف را دور هم جمع کند و آنها را با هم هماهنگ کند. مثلا مدیر یک باشگاه فوتبال حتمانباید یک فوتبالیست حرفه‌ای بوده باشد. او مطمئنا در دوران تحصیل در دانشگاه پا به توپ شده یا دست کم فوتبال را می‌شناسد. همیشه مبصرهای کلاس را از بین شاگرد اول‌ها انتخاب نمی‌کردند. همین طور کاپیتان تیم‌ها همیشه بهترین بازیکن‌ها نبوده‌اند. مبصر کلاس یا کاپیتان تیم کسی است که همه از او حرف شنوی دارند و می‌تواند مسایل را مدیریت کند.

کلانی در پایان گفت: باید امیدوار باشیم که کشور روز به روز به طرف تعالی پیش برود. از خیلی مسایل رنج میبریم، اما دلسوزانی هستند که تلاش میکنند این مسایل برطرف شوند.