دوستدار بارسا هستیم یا هوادار مسی؟

به گزارش افکارنیوز،پرُ پیداست که ستاره بی‌چون‌وچرای بارسلونا در چند سال اخیر لیونل مسی بوده است؛ مهاجمی که بارها و بارها یک تنه تیمش را نجات داده و ورق را برگردانده است. هنرنمایی مسی در ترکیب آبی - اناری‌ها باعثشده تا روز به روز خیل طرفداران بلوگرانا افزایش یابد اما بارسلونای مسی این روزها به مشکل برخورده و آسیب‌دیدگی اخیر «کک» مشکل را دو چندان کرده است.

هرچند بارسلونا با پیروزی برابر رئال‌بتیس گامی دیگر خود را به کسب عنوان قهرمانی نزدیک کرد اما این باعثنمی‌شود که این سوال از ذهن زدوده شود و آن این‌که آیا سلطه بارسلونا از بین رفته یا هنوز چیرگی بارسلونای مسی بر فوتبال جهان سایه گسترانده است؟ این سوال را می‌توان به گونه‌ای دیگر هم مطرح کرد و آن این‌که آیا بارسلونا شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و به بحران خورده است یا نه و نمی‌توان با چند بازی بد حکم صادر کرد و نتیجه گرفت؟

می‌توان گفت که بارسا در شرایط سختی قرار گرفته و از روزهای اوج خود به دور است. دلیل آن هم بازی‌های اخیر این تیم برابر بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن است. بر هیچ دوستدار بارسلونا و یا حتی دشمنش پوشیده نیست که این تیم از روزهای اوج به دور است اما چرایی آن به چه برمی‌گردد؟ سرمربی تیم، کمبود بازیکن، بدشانسی و یا آسیب‌دیدگی لیونل مسی؟ می‌توان گفت همه این موارد به نوعی در افت بارسلونا نقش داشته است اما یک گزینه بیشتر خودنمایی می‌کند و آن آسیب‌دیدگی لیونل مسی است.

بارسلونا در دیدار برابر رئال‌بتیس بار دیگر دست به دامن لیونل مسی بود. در حالی که بازی با تساوی ۲ بر ۲ دنبال می‌شد و آبی‌ - ‌اناری‌ها در آستانه دومین تساوی پیاپی خود آن هم در هفته‌های بسیار حساس لیگا بودند، لئوی محبوب به بازی رفت و با زدن دو گل بسیار زیبا برای چندمین بار در این فصل منجی تیمش لقب گرفت تا نشان دهد با وجود آسیب‌دیدگی همچنان ستاره اول تیمش است.

نوعی ترس روانی جدید هواداران بارسلونا را در بر گرفته و آن ترس از آسیب‌دیدگی مسی است. در این فصل در یکی دو صحنه‌ای که مسی بر روی زمین افتاد و شائبه آسیب او به وجود آمد، به وضوح نگرانی و ترس در چهره هواداران آبی‌ - اناری‌ها به وجود آمد. یکه‌تازی مسی در بارسلونا باعثشده است تا همه قبل از بازی‌های این تیم با این سوال به استقبال بازی روند. آیا مسی بازی خواهد کرد؟

در لیگ قهرمانان اروپا در حالی که بارسلونا در بازی رفت با دو گل برابر میلان تن به شکست داده بود، مسی در نوکمپ خوش درخشید و با دو گلی که به ثمر رساند، زمینه را برای صعود تیمش فراهم کرد. در دیدار برگشت برابر پاری‌سن‌ژرمن در یک هشتم نهایی بارسلونا به مشکل خورد و همه ناخودآگاه دنبال مسی منجی می‌گشتند؛ چرا که چنین حسی به صورت اپیدمی در آنها به وجود آمده است. مسی در حالی که تیمش با یک گل عقب بود و سایه تلخ حذف شدن را روی سر خود می‌دید با وجود آسیبش به میدان رفت و پایه‌گذار گل تیمش شد. زمانی که بارسلونا شب کابوس‌وار آلیانس‌آره‌نا را پشت سر گذاشت، دوستداران این تیم روحیه خود را از دست ندادند؛ چرا که جادوگر را در تیم خود می‌دیدند اما مسی به خاطر آسیب‌دیدگی در زمین حضور نیافت تا رویای آبی‌ - اناری‌ها به کابوس تبدیل شود.

تاثیرگذاری انکارنشدنی " کک " آرژانتین در ترکیب بارسلونا فقط به لیگ قهرمانان اروپا خلاصه نمی‌شود. او در لیگا هم آقایی می‌کند. مسی در دو بازی اخیر بارسلونا برابر بیلبائو و بتیس به خاطر آسیب‌دیدگی در ترکیب اصلی قرار نگرفت اما زمانی که تیمش به بن‌بست خورده بود، به بازی رفت و یک تنه نتایج را تغییر داد تا نشان دهد محبوبیتش بی‌دلیل نیست.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بارسلونا به بازیکنان جدیدی احتیاج دارد. حداقل مسی نبود ستاره‌ای بااستعداد و باهوش را در کنار خود می‌بیند و آن کسی جز نیمار نیست که در فوتبال برزیل طرحی نو در انداخته است. حالا باید ببینیم که سران بارسلونا در فصل جابه‌جایی چه خواهند کرد؟

برخی بر این باورند، آن‌چه در بارسلونا می‌گذرد طبیعی است و در تمام تیم‌ها وجود دارد. به عنوان مثال رئال‌مادرید به کریستیانو رونالدو متکی است و یا منچستریونایتد اگر فان‌پرسی را نداشت، قهرمان این فصل لیگ برتر نمی‌شد. همچنان که دورتموند بدون لواندوفسکی هرگز جواز صعود به لیگ قهرمانان اروپا را کسب نمی‌کرد.

اما درباره بارسلونا شرایط پیچیدهتر و بغرنجتر است و تا حدودی صورت مسئله فرق میکند. دلیل آن هم این که طرفداران بارسلونا به جای اینکه به تیم اعتماد داشته باشند به یک بازیکن اعتماد دارند و آن مسی است. همچنانکه به جای اینکه طرفدار بارسلونا باشند بیشتر عاشق یک نفر هستند و او هم کسی جز مسی نیست! آیا این چیزی است که خود باشگاه بارسلونا با ریاست راسل میخواهد یا نه؟ آیا هواداران بارسلونا را دوست دارند یا نه به این تیم تنها به خاطر حضور مسی عشق میورزند؟ این سوالی است که پاسخ به آن دشوار است و چه بسا بتوان آن را سوال فوتبالی قرن نامید.