۱۱ تیم لیگ برتر ۱۷ مربی را تغییر دادند!

به گزارشافکارنیوز،لیگ برتر فوتبال هنوز به هفته دوازدهم نرسیده بود که آمار عجیبی از برکناری و جابجایی مربیان در ایران منتشر شد. از همان موقع قابل پیش بینی بود که اینبار هم نیمکت‌های مربیگری با تصمیم مدیران باشگاه‌ها جای چندان مطمئنی برای مربیان نخواهد بود و تا پایان فصل احتمال ثبت رکورد جدیدی در فوتبال ایران وجود دارد!

با پایان مسابقات لیگ برتر که با قهرمانی استقلال و سقوط آلومینیوم هرمزگان، پیکان تهران، گهر دورود و نفت آبادان همراه بود مرور مربیان برکنار و یا جابجا شده در لیگ چندان خالی از لطف نیست. این برکناری‌ها حتی تا دو هفته پایانی مسابقات هم ادامه داشت و دامن " تونی اولیویرا " و یحیی گل‌محمدی سرمربیان تراکتورسازی و پرسپولیس را هم گرفت تا تعداد مربیان برکنار شده و مستعفی به عدد ۱۷ برسد.

* اولین قربانیان لیگ دوازدهم
امید هرندی سرمربی داماش گیلان، ژوزه آلبرتو کاستا سرمربی صنعت نفت آبادان و رسول کربکندی سرمربی ذوب آهن اصفهان اولین نفراتی بودند که قربانی نتایج تیم‌هایشان شدند و از چرخه سرمربیان این فصل کنار گذاشته شدند.

* گهر دورود و نفت آبادان رکورد زدند
گهر دورود و نفت آبادان که به لیگ دسته اول سقوط کردند، سردمداران و پیشتازان تغییر سرمربی بودند. گهر کارش را به مهدی تارتار شروع کرد. بعد از کناره گیری تارتار، پرویز مظلومی هدایت گهر را برای زمانی کوتاه در اختیار گرفت. با این حال به خاطر اتفاقاتی که در ۲۴ ساعت رخ داد، مظلومی انصرافش را از سرمربیگری گهر اعلام کرد تا علیرضا پورمند به طور موقت روی نیمکت گهر بنشیند. نتایج پورمند با گهر با همه مشکلاتی که این تیم داشت چندان رضایتبخش نبود و در نهایت محمد مایلی‌کهن هفته پانزدهم به نیمکت این تیم رسید.

نفت آبادان هم در حالی لیگ را با " آلبرتو کاستا " آغاز کرد که این مربی پیش از نیم فصل جایش را به " آلفردو کاسیمیرو " داد. کاسیمیرو هم با کسب نتایج ضعیف بعد از چند هفته از نفت کنار گذاشته شد تا علی فیروزی سومین سرمربی طلایی پوشان در این فصل باشد. در نهایت فیروزی هم با تغییر کادر مدیریتی نفت، از باشگاه اخراج شد و سعید سلامات چند هفته پایانی را به عنوان سرمربی روی نیمکت نفت آبادان تجربه کند.

* داماش مستثنی شد!
البته تغییرات پی در پی کادر فنی صنعت نفت و گهر هیچ نتیجه‌ای نداشت و این دو تیم به لیگ دسته اول سقوط کردند. داماش گیلان جزو معدود تیم‌هایی بود که تغییر کادر فنی در آن باعثباقی ماندن این تیم در لیگ برتر شد. داماش لیگ این فصل را با امید هرندی آغاز کرد. با این حال اختلافات هرندی با مدیرعامل باشگاه در نهایت باعثبرکناری‌اش شد. پس از آن حمید درخشان به رشت رفت و هدایت داماش را در دست گرفت. درخشان هم در نهایت به سرنوشت هرندی دچار شد و افشین ناظمی چند هفته آخر را به عنوان سرمربی داماش روی نیمکت این تیم نشست.

* دو قربانی در پرسپولیس
اما پرسپولیس هم امسال همانند سال گذشته تزلزل و بی ثباتی را روی نیمکت خود می‌دید و این بی ثباتی حتی تا هفته آخر ادامه پیدا کرد. پرسپولیس لیگ دوازدهم را پر طمطراق و با سرمربی پرتغالی خود یعنی مانوئل ژوزه آغاز کرد. نتایج ضعیف ژوزه و نارضایتی چند بازیکن از این مربی در نهایت محمد رویانیان را مجاب کرد تا نیم فصل او را به شیوه‌ای عجیب برکنار کند و یحیی گل‌محمدی هدایت پرسپولیس را بر عهده بگیرد.

یحیی که خود از صبای قم جدا شده بود، در پرسپولیس نتایج خوبی کسب کرد ولی باخت سرخپوشان در جام حذفی و از دست دادن قهرمانی برابر سپاهان، گل‌محمدی جوان را هم به کام بی صبری و بی برنامگی باشگاه کشاند. در حالی که کمیته فنی باشگاه پرسپولیس در جلسه خود قبل از بازی با تراکتورسازی قصد داشت رای به برکناری یحیی گل‌محمدی بدهد، این مربی پیش دستی کرد و از سرمربیگری کنار رفت. البته یحیی در آخرین بازی مقابل تراکتورسازی روی نیمکت نشست ولی در حقیقت او دیگر سرمربی نبود!

* ۱۱ تیم ۱۷ سرمربی را تغییر دادند!
" تونی اولیویرا "، فرهاد پورغلامی، ابراهیم قاسمپور، عبدالله ویسی، اکبر میثاقیان و یحیی گل‌محمدی هم از دیگر مربیانی بودند که در طول این فصل از باشگاه‌های تراکتورسازی، ملوان، مس کرمان، پیکان، آلومینیوم و صبای قم برکنار شدند و یا عطای کار در این باشگاه‌ها را به لقایش بخشیدند تا تعداد جابجایی نیمکت‌ها در این فصل به عدد ۱۷ برسد. در حقیقت ۱۱ تیم در این فصل تن به تغییر در کادر فنی خود دادند.

* تیم‌های با ثبات
از سوی دیگر استقلال تهران، سپاهان اصفهان، فجر سپاسی، راه آهن تهران، فولاد خوزستان، نفت تهران و سایپا تیم‌هایی بودند که با همان سرمربیانی که این فصل را آغاز کرده بودند، کارشان را به پایان رساندند.

* پرتغالی‌های ناکام
یکی از نکات جالب توجه پیش از شروع لیگ برتر به حضور چند مربی پرتغالی در لیگ برتر معطوف شده بود. اولویرا در تراکتورسازی، کاستا در نفت و ژوزه در پرسپولیس سه سرمربی‌ای بودند که با پسوند پرتغالی در این فصل کارشان را آغاز کردند و البته عمر هیچ کدام از آنها به پایان فصل کفاف نداد. البته بعد از برکناری کاستا، یک سرمربی پرتغالی دیگر یعنی کاسیمیرو هدایت نفت آبادان را بر عهده گرفت که او هم پیش از شروع فصل از کارش برکنار شد.

* کرانچار، تنها خارجی با دوام
زلاتکو کرانچار تنها سرمربی خارجی لیگ برتر بود که موفق شد پایان لیگ را ببیند. او که فصل گذشته سپاهان را به عنوان قهرمانی در لیگ برتر رسانده بود، اینبار این تیم اصفهانی را در جام حذفی به قهرمانی رساند. هرچند کرانچار در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد.