به گزارش افکارنیوز، مس کرمان این هفته یکی از تلخ ترین روزهای عم خود در لیگ برتر را گذارند، در حالی که تماشاگران تیم چند هفته قبل در تمرینات حضور یافتند و در اعتراض به ترکیب ناقض مس کرمان به خصوص در خط دفاعی و عدم توفیق این تیم برای گذراندن دوران نقل و انتقال موفق شروع به شعار دادن کردند و در نهایت نوک تیز این انتقادات مهدی محمدی مربی کرمانی این تیم را نشانه گرفت.

در کمال تاسف محمدی که تنها نقطه امید مس کرمان بود پس از این انتقادات تمرینات را نیمه کاره گذاشت و تیم را ترک کرد.

این داستان تاسف آور به همین جا ختم نشد در تمرینات ابتدای هفته جاری مس کرمان در حالی تمرینات خود را در این هفته شروع کرد که مسئولان تیم بیژن طاهری را به عنوان مربی و جانشین محمدی معرفی کردند، طاهری اما قبل از این نیز در مس کرمان مربیگری کرده بود و زمانی که فرهاد کاظمی در کرمان بود طاهری نیز جزو کادر فنی بود و البته دلخوریهایی نیز با هواداران داشت در این میان هواداران تیم با شروع تمرینات حاشیه سازی و شعار دادن را آغاز کردند.

شدت شعارها به حدی رسید که حتی تعدادی از هواداران مس کرمان به زمین بازی آمدند و در این هنگام بود که تقوی و طاهری تمرینات را ترک کردند و بازیکنان نیز یکی پس از دیگری تمرین را رها کردند.

روز تلخ فوتبال مس کرمان

این واقعه تلخ که از سوی هواداران روی داد اعتراضی بود که به هیچ عنوان شکل خوبی نداشت و برای نخستین بار طی هشت سال گذشته مس کرمان را با چالش جدی مواجه کرد.

تمام این مسائل در شرایطی است که مس کرمان تنها چند روز دیگر تا شروع لیگ برتر زمان دارد و مس کرمان غرق در حاشیه است حاشیه ای که به خطری جدی برای مس تبدیل شده است، گویی در این میان برخی فراموش کرده اند که اگر رسانه ها انتقادی می کنند برای رفع نواقص تیم است و بروز چنین حواشی در تیم مس کرمان خودزنی ناشیانه ای است که مسلما برخی افراد سود جو را پشت سر خود دارد.

عملکرد ضعیف مدیران مس در جذب کادر فنی، بازیکنان، از دست دادن بازیکنان مورد علاقه هواداران و عدم جذب بوناچیچ و بی توجهی به هواداران زمینه را برای سوء استفاده حاشیه سازان مهیا کرده است.

هر چه گفتیم کسی نشنید اما امروز دیگر وقت حاشیه سازی نیست

اما حقیقت این است هر چه گفتیم کسی نشنید و امروز دیگر زمان آن رسیده است حداقل هواداران تیم نیروی حمایتی خود را برای دفاع از اعتبار فوتبال کرمان به کار ببرند فارغ از نامها و سوء مدیریتها در فصل نقل و انتقالات باید برای دفاع از فوتبال کرمان تلاش کنیم و اجازه ندهیم تنها سهمیه مس کرمان بر اثر حاشیه سازی ها و سوء مدیریتها از دست برود.

امروز دیگر زمان جذب بازیکن و تغییر کادر فنی نیست امروز زمان این است که از همین داشته هایمان بیشترین استفاده را ببریم.

نباید فراموش کنیم سال گذشته نیز در همین روزها مس کرمان تقریبا همین وضعیت کنونی را داشت اما با کمی فرصت دادن به تیم بازیکنان مس اعتماد به نفس خود را باز یافتند و توانستند مس را در انتهی لیگ به مکان ششم برسانند، تیمی که شاید کمتر کسی باور می کرد که در انتهی لیگ فانوس به دست نباشد.

امروز نیز باید با کنار گذاشتن حواشی با تک تک بازیکنان، تقوی و کادر فنیش و مدیریت باشگاه فرصت داد تا کارنامه خود را به جای بگذارند.

بسیاری از تیمهای شهرهای دیگر که پول آنچنانی را نیز پشت سرشان دارند با حاشیه سازیهای هواداران کرمانی از هم اکنون جشن پیروزی گرفته اند و مس کرمان را شکست خورده می شمارند.

حقیقت این است که دیگر زمان حاشیه سازی و انتقاد یک جانبه گذشته، رسانه ها نیز باید از مس حمایت کنند و چند هفته ابتدایی را به مس فرصت دهند.

عده ای معدود در فکر حاشیه سازی هستند

باید در چنین شرایطی حداقل آبروی فوتبال مس کرمان را حفظ کرد و اجازه نداد که عده ای حاشیه ساز از مس کرمان چهره ای آشوب زده درست کنند.

در این میان تصمیم گیرنده های مس کرمان و کادر فنی نیز باید هوشیار باشند و خود را وارد حواشی نکنند و این را نیز باور داشته باشند چشمهای رسانه ها عملکرد تیم را مو به مو رصد می کنند و در صورت به خطر افتادن سهمیه مس کرمان باید جوابگو باشند و رفتنشان از کرمان عملکردشان را از یاد نمی رود با این وجود هواداران واقعی مس کرمان و رسانه ها تمام قد حامی مس کرمان هستند و فرصت لازم را به کادر فنی و مدیریت تیم می دهند.

اما باشگاه مس کرمان در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر بیانه ای صادر کرده است که در ادامه می خوانیم؛ باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس رسما از حرکت غیر اخلاقی برخی از هواداران در تمرین این تیم و توهین به سرمربی و مربی تیم مس اظهارتاسف کرد و در این خصوص خطاب به مردم گفت: شرمساریم!

در تمرین عصر روز شنبه مس و زمانی که بیژن طاهری مربی جدید مس وارد زمین شد، با شعارهای هواداران حاضر در تمرین علیه خود روبرو شد. اما در ادامه این شعارها سنگین تر شد تا جایی که برخی از هواداران برای نشان دادن اعتراض خود وارد زمین شدند.

باشگاه صنعت مس با صدور بیانیه‌ای از این حرکت غیر اخلاقی عذرخواهی کرد

در این بیانیه آمده است: متاسفانه تمرینات تیم مس با حرکت قبیح برخی هواداران به سوژه‌ای تاسف بار برای اهالی ورزش و فوتبال در کشور تبدیل شده است و ما(باشگاه صنعت مس) به جای آن هواداران که نام کرمان و کرمانی و البته خصلت میهمان نوازی مردم خونگرم این دیار را خدشه دار کردند شرمساریم.

رفتار غیر اخلاقی هواداران، احساسات هواداران واقعی صنعت مس را جریحه دار کرده است. دیروز و امروز مردم کرمان طی تماس‌های فراوان با باشگاه صنعت مس مراتب تاسف خود را برای چنین اتفاقی اعلام و این سوال را مطرح کردند که آیا این تیمی است که می خواهیم از لحاظ روحی و روانی ان را مهیای بازی در لیگ برتر نماییم؟ مردم کرمان همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای تیم صنعت مس کرمان، در این مقطع زمانی حمایت کامل از تیم مس کرمان را بهترین تصمیم ممکن می دانند.

به گفته سرمربی تازه‌وارد مس فضای ملتهب فوتبال کرمان به ضرر تیمش تمام می‌شود. مجتبی تقوی همچنین می‌گوید، برخی بازیکنان با بازارگرمی از بدنسازی فرار می‌کنند.

آغازی بر بهانه های مسئولان / تمرینات تیم دیر شروع شد

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان درباره آخرین شرایط این تیم در آستانه آغاز فصل جدید لیگ برتر اظهار کرد: تمرین‌هایمان را دیرتر شروع کردیم و به نوعی آخرین تیمی بودیم که وارد اردوی آماده‌سازی شدیم. یک اردوی یک هفته‌ای در کرج داشتیم و توانستیم در این مدت خوب تمرین کنیم. تازه از فصل بدنسازی خارج شدیم، هر چند فکر می‌کنم دوره بدنسازی مشکلی بود که امسال بسیاری از تیم‌ها با آن دست به گریبان بودند.

وی افزود: خیلی از تیم‌ها یک ماه استراحت مطلق داشتند و متاسفانه فوتبالیست‌های ایرانی هم در این مدت کاملا استراحت کرده و حتی تمرین‌های شخصی را هم دنبال نمی‌کنند. تنها نگرانی ما هم همین بود که بازیکنان از نظر بدنی با شرایط مناسبی وارد تمرین‌ها نشدند ولی تا به امروز بازی‌های تدارکاتی فشرده‌ای با تیم‌های ملی دانشجویان، ناشنوایان و تیم‌های لیگ یکی و لیگ برتری انجام دادیم. الان هم کرمان هستیم و خودمان را برای بازی هفته‌ نخست مقابل راه‌آهن آماده می‌کنیم.

باید به بازیکنان فرصت بدهیم

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا از نقل‌وانتقالات تیمش برای فصل جدید راضی است یا نه، گفت: واقعا شرایط نقل‌وانتقالات امسال متفاوت بود. سعی کردیم که قوی کار کنیم اما در بعضی از پست‌ها میان تیم‌ها جابه‌جایی شکل نگرفت. مثلا باشگاه‌ها کمتر دفاع خودشان را در لیست فروش گذاشتند. در کنار این‌ها بعضی بازیکنان دوست داشتند در تیم‌هایی باشند که در آسیا رقابت می‌کنند. با این حال توانستیم بازیکنانی را به خدمت بگیریم که اگر به آنها فرصت دهیم می‌توانند خودشان را پیدا کنند؛ چرا که تجربه کار در لیگ برتر را دارند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر زمان است و این موضوع هم طبیعی است؛ چرا که دیر شروع ‌کرده‌ و باید به بازیکنان فرصت بدهیم از طرفی نمی‌توانستیم فصل بدنسازی را حذف کنیم.

شکوری مشکل خانوادگی داشت نه مصدومیت / خلیل زاده را می خواهیم و حضورش در اصفهان غیر قانونی است

تقوی درباره وضعیت دفاع وسط مس پس از رفتن شجاع خلیل‌زاده و نیامدن هادی شکوری به مس گفت: باشگاه مس قاطعانه معتقد است که خلیل‌زاده متعلق به اوست و این بازیکن به طور غیرقانونی به سپاهان رفته. مسئولان باشگاه همچنان پیگیر پرونده‌ او هستند. همچنین خیلی علاقه داشتیم که شکوری را در تیم داشته باشیم. او به تمرین‌های ما هم آمد اما مشکلات خانوادگی داشت. مثل این که جایی از قول من اعلام کرده بودند که شکوری مصدوم است، در حالی که این گونه نبود. شاید بد صحبت کرده بودم و یا آنها حرفم را بد برداشت کردند.

وی افزود: مسلم این است که شما خیلی وقت‌ها ممکن است از نظر مالی شرایطتان مثل سایر تیم‌ها نباشد. در این پست توانستیم هم بازیکنان لیگ یکی و هم لیگ برتری را به خدمت بگیریم. تصورم این است که اگر به آنها فرصت کافی دهیم، مس می‌تواند یکی از تیم‌های بسیار خوب لیگ برتر باشد. حتی بازیکنان فصل گذشته ما دیر به تمرین اضافه شدند. ما هم باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بازیکنان دچار مصدومیت نشوند.

حاشیه سازی روی نتیجه گیری مس تاثیر منفی می گذارد

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان با انتقاد از برخی بازیکنان که برای پیوستن به تیم‌شان تعلل می‌کنند، گفت: نمی‌خواهم از قانون نقل‌وانتقالات فدراسیون انتقاد کنم اما متاسفانه این بدعت از سوی برخی بازیکنان در حال پایه‌گذاری است که با بازارگرمی‌های خود فصل بدنسازی را از دست می‌دهند. البته آنهایی که وضع مالی‌شان خوب است، برای خود بدنساز اختصاصی می‌گیرند و می‌گویند که نهایتا یک هفته‌ قبل از آغاز بازی‌ها به تیم می‌پیوندم. در حالیکه بدنساز فقط کار بدنی می‌کند و بازیکن باید در تمرین‌های تاکتیکی شرکت کند تا تفکرات مربی را بشناسد و به درک متقابل با سایر همبازیانش برسد.

تقوی درباره حاشیه‌هایی که در تمرین‌های چند روز گذشته مس به وجود آمد و به موضع‌گیری برخی هواداران این تیم مقابل او منجر شد، گفت: به نظرم این موضوع طبیعی است. مردم کرمان را که در سطح شهر می‌بینم واقعا از برخورد خوبشان لذت می‌برم. کرمان مردمان دوست‌داشتنی و با فرهنگ دارد. این شهر جزو شهرهای تاریخی و ادبی ایران هم هست اما به هر حال خود مردم این استان می‌دانند که آیندگان درباره عملکرد افراد قضاوت می‌کنند. به نظرم این التهاب‌ها در کل فوتبال کشور هست. در چند وقت گذشته زمان مصاحبه نداشتم و به دنبال این بودیم که با کار گروهی وارد رقابت سخت لیگ امسال شویم که واقعا از نظر من امسال بهترین تیم‌های ایران در لیگ برتر هستند و با برنامه وارد شدند. باید از تیممان حمایت کنیم.

وی ادامه داد: شبیه همین اتفاق را در تیم ملی داشتیم و با انتقادهای بی‌پایه و اساس از کارلوس کی‌روش به بیراهه رفتیم. سال گذشته شاید جزو معدود کسانی بودم که پس از سخت شدن صعود ایران همه را دعوت به حمایت کردم. اشکالی ندارد نظر شخصی خودمان را بگوییم اما هر کس به اندازه نقش خودش روی تیم و کادرفنی تاثیر می‌گذارد. خدا را شکر تیم ملی در عین ناباوری و با کمک خدا به جام‌جهانی رفت. این رفتن به جام‌جهانی یک پوئن مثبت برای همه ماست. بنابراین همیشه باید به منافع مشترکمان فکر کنیم. یکی از مشکلات فوتبال ما این است که اتحاد لازم را نداریم.

تقوی گفت: در کرمان نیز همین شرایط حاکم است. طبیعی است که باشگاه مس و من اینجا هستیم که بتوانیم فضای پیشرفت را فراهم کنیم. می‌خواهم کارنامه‌ام را در این باشگاه خوب کنم.

همیشه گفته‌ام که حرف مردم برای من سند است اما وقتی می‌خواهیم کاری انجام دهیم، باید تمرکز لازم را داشته باشیم. این اتفاقات نامناسب قطعا تاثیر منفی روی مس می‌گذارد. یادمان نرفته که فصل گذشته هم چنین فضایی وجود داشت و برخی اتفاقات برای قاسمپور افتاد. او یک مربی سالم است. الکی از کسی تعریف نمی‌کنم اما همین شرایط باعثمی‌شد که مس روند خود را طی نکند.

جو ملتهب به پیشرفت فوتبال کرمان کمک نمی کند

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان گفت: این جو ملتهب به هیچ عنوان به پیشرفت مس کمک نمی‌کند. همین مسائل که البته در سایت‌ها و روزنامه‌ها با بزرگ‌نمایی عنوان شده بود، باعثشد مس در گرفتن بازیکن لطمه بخورد و بازیکنانی که می‌خواستند به کرمان بیایند، وقتی این مسائل را می‌شنیدند، تحلیل دیگری از فضای فوتبال کرمان پیدا می‌کردند. طبیعی است که وقتی بازیکنی از تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد و پول خوبی هم می‌دهد، پیشنهاد دارد، با خود می‌گوید، چرا به جایی بروم که هر روز فضایش التهاب دارد. البته من می‌دانم که فرهنگ مردم کرمان این گونه نیست. آنها واقعا مردم فهمیده‌ای هستند. اصلا در حدی نیستم که از مردم صحبت کنم و باز هم می‌گویم که مقابل حرف مردم نمی‌ایستم و در مسیری حرکت می‌کنم که آنها تعریف کنند.

حقایق در میان هیاهو گم می شود

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از دوستان و آقایان زمانی که حرکت خوبی انجام می‌شود، خودشان را جلو می‌اندازند اما وقتی اتفاق بدی می‌افتد، می‌گویند نقشی نداشتیم. سال گذشته خیلی‌ها به من زنگ می‌زدند که چرا این قدر از کی‌روش حمایت می‌کنی. من هم می‌گفتم که ما این مربی را آورده‌ایم که برای ما نتیجه‌ بگیرد. آن هم در سال جام‌جهانی. اولین موضوعی که نگرانم می‌کند، همین مسائل است. برای شما مثالی بزنم در آبادان هم کار کرده‌ام. واقعا می‌گویم که هواداران نفت مظلوم هستند. در حالی که فقط اخباری در رسانه‌ها می‌شنویم و هم بازیکنان و هم مربیان می‌ترسند که به آبادان بروند. در شرایطی که به عقیده خیلی از افراد فوتبال ما از طریق آبادان وارد کشور شده است. در کرمان هم همین طور است در این هیاهوها همیشه حقایق گم می‌شود اما کسی که از درستکاری و صداقت خود مطمئن است، هیچ وقت به دنبال هیاهو نیست و اگر هم نتیجه‌ نگیرد، همیشه سالم کار می‌کند.

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان گفت: واقعا متاسفم که باید بگویم شفافیت و سلامت به اندازه کافی در فوتبالمان نداریم. مثال دیگری می‌زنم، اتحادیه فوتبال اروپا توانست کشورهای متعدد این قاره را با این که هنوز از نظر اقتصادی و سیاسی نتوانستند، با هم تفاهم داشته باشند، متحد کند اما یوفا با ابزار فوتبال این کار را کرده است و ما می‌بینیم که با کیفیت‌ترین مسابقات دنیا زیر نظر این اتحادیه انجام می‌شود. متاسفانه بعضی از ما فقط می‌خواهیم بگوییم که من خوبم اما این نگاه خیلی سخیفی است که همه چیز را به فرد نسبت دهیم. باید اوج کار گروهی را در باشگاه‌هایی مثل بارسلونا و بایرن‌مونیخ ببینیم. ممکن است یک مربی یک سال قهرمان شود و چند نتیجه‌ خوب بگیرد. اما این که بگوید پس من مربی خوبی هستم، درست نیست. آیا همان فرد حاضر است وقتی نتیجه‌ نمی‌گیرد بگوید من مربی بدی هستم.

بجای بومیگرایی باید به اولویتها نگاه کرد

وی افزود: اینجا هم همین وضعیت حاکم است. وظیفه دارم بگویم که در فوتبالمان اتحاد و دوستی بیشتر شود نه این که به سمت بومی‌گرایی برویم. اگر این طور باشد اصلا فوتبال را قبول ندارم؛ چرا که اسم ایران زیر سوال می‌رود. همه جای ایران و همه مردم را دوست دارم و اعتقاد دارم که باید به اولویت‌هایمان نگاه کنیم. خیلی حرف‌ها در این زمینه دارم. اگر تیمی قهرمان می‌شود واقعا به همه جا نرسیده است. وقتی مسیر درست را طی نمی‌کنیم و در برخوردمان با مسائل شیوه مناسبی نداریم، طبیعی است که هنوز نمی‌توانیم در فوتبال باشگا‌هی آسیا به چیزی دست پیدا کنیم. هنوز درگیر اختلافات قومی و قبیله‌ای هستیم. یک سوال دارم: مگر زمانی که جنگ شد، فقط مردم استان خوزستان به لب مرزها رفتند و جنگیدند؟

تا روزی که هستیم با قدرت تلاش می کنیم

تقوی در پایان گفت: از بازیکنانم می‌خواهم که با تمام قدرت تا روزی که هستیم، کارشان را انجام دهند و به مردم کرمان هم می‌گویم که تمام تلاشمان را برای موفقیت مس انجام می‌دهیم تا یک تیم خوب و قدرتمند و در شان مردم کرمان داشته باشیم. چقدر خوب است که بتوانیم برخی کارهای جدید انجام دهیم. کرمان یکی از مراکز فرهنگی و ادبی ماست و می‌توانیم انقلابی در رفتار تماشاگران فوتبال از همین شهر ایجاد کنیم؛ کاری که تماشاگران گهر در فصل قبل کردند، نمونه خوبی است. الان دیگر کسی درباره نتایج گهر صحبت نمی‌کند بلکه همه می‌گویند تماشاگران این تیم چقدر خوش برخورد بودند.

کلام آخر


در پایان باید بار دیگر بر لزوم اتحاد تک تک مسئولان، بازیکنان، کادر فنی، کارشناسان فوتبال و هواداران و رسانه ها برای موفقیت مس کرمان تلاش کنیم و کم کاری صورت گرفته در زمان فصل نقل و انتقالات را با حمایت هواداران از تیم پوشش دهیم زیرا هیچ چاره و راه حلی برای رفع مشکلات کنونی در تیم وجود ندارد و باید به کادر فنی کنونی و مدیریت تیم حداقل تا چند هفته ابتدایی تیم فرصت داد و اگر تیم نتیجه داد حمایت را ادامه داد اما اگر مس به زنگ تفریح دیگران تبدیل شد مسئولان استان باید برای رفع مشکلات و دفاع از حیثیت مس کرمان وارد عمل شوند.

در اینجا نیز باید به سرمربی کنونی مس کرمان نیز یاداور شد شما به تیمی پا گذاشته اید که سالهاست در لیگ برتر حضور دارد و البته بازیکنان مطرحی نیز از استان کرمان و البته بومی به فوتبال کشور معرفی شده اند از سویی ما مربیانی همچون محمدی در فوتبال داریم که مسلما از شما برای مربیگری مس کرمان چیزی کم ندارند و حضور جنابعالی در مس کرمان انتخابی بوده است که مدیران مس کرده اند و ما چند روز مانده به لیگ برتر به آن احترام می گذاریم.

اگر امروز نیز معدودی هواداران مس کرمان به قول شما التهاب ایجاد می کنند به دلیل عملکرد ضعیف تیم در فصل نقل و انتقالات و عدم مدیریت حواشی بوده است.

یک مسئله را نیز باید به مدیران و کادر فنی غیر بومی مس کرمان باید یاداوری کرد شما به استانی پا گذاشته اید که با همین هواداران به لیگ باشگاههای آسیا پا گذاشت اما امروز در نگران از وضعیتش در لیگ برتر سال جاری هستیم.