کودتای نرم علیه نیلسون برزیلی
گروه ورزشی

؛ ماجرای عقد قرارداد ناگهانی پرسپولیس با علیرضا حقیقی دروازه بان ملی پوش پرسپولیس به اندازه ای عجیب بود که کمتر کسی آن را انتظار داشت. حقیقی که در میان تعطیلات میان فصل تیمش به تهران آمده بود، ابتدا چند روزی سر تمرینات پرسپولیس حاضر شد و هدف از این حضور را تجدید ملاقات با رفقای سابقش عنوان کرد، اما وقتی اقامت این گلر ملی پوش به درازا کشید، می شد فهمیدند که اتفاقی در راه است.

به گزارشافکارنیوز؛ خبرنگاران از حقیقی دلیل غیبتش در تمرین های رابین کازان که اردوهای آماده سازی زیادی در کشورهای مختلف برگزار کرده، پرسیدند. اما حقیقی با زیرکی و لاپوشانی مدعی دیر شدن صدور ویزاریش برای خروج از ایران شد. تردیدها زمانی بیشتر شد که حقیقی لباس شخصی را از تن درآورد، گرمکن ورزشی پوشید و پا به پای سایر گلرهای پرسپولیس تمرین کرد. تمرینی سفت و سخت زیر نظر بهزاد غلامپور مربی گلرهای پرسپولیس که البته حقیقی اعتقاد داشت برای حفظ آمادگی وی انجام می شود اما مثل روز روشن بود که خبرهایی در راه است. خبرهایی که البته بعد از چند روز رخ داد تا ثابت شود که حق با شایعه سازان بوده است!

قرار گرفتن در لیست مازاد

روبین کازان تیم روسی که یک سال و نیم پیش حقیقی را به خدمت گرفت و در طول این یک سال و نیم به او فرصت داد تا از لحاظ فنی خود را به سطحی برساند که بتواند پیراهن شماره یک روبین کازان را از آن خود کند. در حقیقت کازانی ها حقیقی را یک استعداد جوان می‌دانستند و از همین رو روی او سرمایه گذاری کردند اما در نهایت این سرمایه گذاری هیچ نتیجه ای نداد و به رغم فرصت بسیار، حقیقی نتوانست در این تیم جایی برای خود دست و پا کند.
کازانی ها که متوجه شدند سرمایه گذاری شان روی حقیقی اشتباه بوده، پس از دو سال جلوی ضرر خود را گرفتند و او را در لیست مازاد خود قرار دادند. آنها در ابتدا با واسطه ها و ارتباطات بین المللی و قدرتمند خود، به دنبال انتقال حقیقی به دیگر تیم های اروپایی شدند تا بتوانند ضرر مالی سنگین خود را جبران کنند.

پولی که بابت رضایت نامه او از باشگاه پرسپولیس پرداخت شد. همان پول هنگفتی که رویانیان مدعی شد از طریق آن چهره های بزرگ و گرانقیمت چون دنیزلی و مانوئل ژوزه را به خدمت گرفته است. اما تلاش کازانی ها نتیجه نداد، زیرا هیچ تیم اروپایی حاضر نبود که دروازه بان ناشناخته و ناکارآمد باشگاه روبین کازان را خریداری و برای آن بهایی بپردازد. استنباط آنها این بود که اگر حقیقی آینده دار بود در لیست فروش این باشگاه قرار نمی گرفت.

حقیقی حتی حاضر شد به عنوان بازیکن آزاد و با قراردادی بسیار پایین در یک تیم دسته دوم ترکیه و یا هلند بازی کند اما این معامله هم جوش نخورد تا او هیچ راهی جز بازگشت به ایران نداشته باشد. در جریان سفر رویانیان و دایی به کازان روسیه، مسئولان باشگاه این نکته را با میهمانان ایرانی در میان گذاشتند و به آنها اطلاع دادند که حقیقی در لیست مازاد قرار گرفته و باید بالاجبار به ایران بازگردد.

بازگشت به ایران

حقیقی پس از بازگشت به ایران مذاکرات با رویانیان و علی دایی را آغاز کرد. جالب این که در ابتدا آنها مایل به جذب علیرضا نبودند. حقیقی مجبور شد در تمرینات پرسپولیس شرکت کند و به نوعی زیر نظر دایی و غلامپور تست فنی بدهد. مذاکرات و تست های فنی پله به پله پیشرفت کرد تا آنجا که دایی رضایت نسبی خود را برای مذاکره با روبین کازان برای انتقال قرضی حقیقی به رویانیان داد.

اما این باشگاه روسی که خود حقیقی مدعی شده بود او را برای آینده در نظر گرفتند، تصمیم به سرمایه گذاری نداشت و با صراحت به رویانیان اعلام کرد که باید او را قطعی جذب کنند نه قرضی. با پرداخت هزینه رضایت نامه حقیقی و ادامه مذاکرات، سرانجام قرارداد او با پرسپولیس قطعی شد. بدون اینکه به جزئیات آن اشاره شود.

دایی نیلسون را نیمکت نشین می کند؟

۲۴ ساعت بعد از بازگشت اجباری علیرضا حقیقی به پرسپولیس، شایعه‌ای عجیب از اطراف این باشگاه خیلی از هواداران را شوکه کرد. بر این اساس شنیده می‌شود علی دایی در حال بررسی امکان حضور ثابت حقیقی در ترکیب اصلی تیمش است. به این ترتیب ظاهرا شهریار بدش نمی‌آید در شروع فصل نیلسون را روی نیمکت بنشاند و به لژیونر تازه برگشته تیمش فرصت بازی بدهد.

دایی که در تابستان نیز چندان مایل به تمدید قرارداد گلر برزیلی نبود ابتدا به دنبال رحمان احمدی رفت اما احمدی دعوت وی را لبیک نگفت و ترجیح داد به سپاهان بپیوندد تا دایی چاره ای جز موافقت با تمدید قرارداد نیلسون نداشته باشد. با این وجود دایی که همیشه نشان داده با بازیکنان محبوب چندان میانه ای ندارد و محبوبیت ستاره ها را برنمی‌تابد، چندان دل خوشی از محبوبیت نیلسون ندارد و با آمدن علیرضا حقیقی بهترین فرصت برای او پیش آمده تا گربه برزیلی را کنار بزند.

ظاهرا ملی‌پوش بودن حقیقی و اینکه در سال منتهی به جام جهانی به سر می‌بریم در اوج گرفتن تردیدهای دایی کم اثر نبوده است. به این ترتیب ممکن است گلر برزیلی و محبوب قرمزها لیگ سیزدهم را هم مثل لیگ دوازدهم از روی نیمکت آغاز کند، گرچه او پارسال چنان خوش درخشید که رقیبش را چهارصد کیلومتر از تهران دور کرد!

کد مخفی رویانیان
در جریان انتقال حقیقی به پرسپولیس رویانیان در لابلای حرفهایش یک کد مخفی داد که بیشتر به این فرضیه کمک می کند. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در یک ادعای مضحک تاکید کرده علیرضا حقیقی این امکان را داشته که از روبینکازان به یک تیم دیگر اروپایی ملحق شود اما چون شرط او بازی کردن به عنوان دروازهبان اصلی بوده این انتقالها صورت نگرفته است. ادعای که کذب بودن آن اظهرمن الشمس است و بی تردید شاید خودش هم آن را باور نداشته باشد اما ظاهرا مدیرعامل پرسپولیس با قصد این ادعا را مطرح کرده و از مطرح کردن این گزاره غیرواقعی نیت دیگری داشته و می خواسته به صورت ظریفی مطرح کند که حقیقی با شرط پیراهن شماره یک و دروازه بان اصلی به پرسپولیس آمده. فرضیه ای که بیش از پیش نیلسون را نزدیک به نیمکت پرسپولیس نشان می دهد.