۲ بازیکن استقلال زیر ذره‌بین کمیته اخلاق

به گزارش افکارنیوز،حجت‌الاسلام علیرضا علیپور اظهار داشت: ما برای برگزاری سلامت لیگ برتر و کلیه مسابقات فوتبال سه تضمین داده‌ایم. اول مقابله با سوء جریان مالی است یعنی اینکه اگر بازیکنی با باشگاهی قرارداد امضا کند و مشخص شود که او مبلغ اعلام شده را دریافت نکرده با عوامل آن برخورد می‌شود حتی اگر ۱۰ سال دیگر چنین مسائلی فاش شود اکنون هم خیلی باشگاه‌ها نسبت به این مسئله گله دارند که چرا پرونده‌های مالی سال‌های ۸۴ و ۸۵ آنها را بررسی می‌کنیم در حالیکه این دستور صریح بازرسی کل کشور و همچنین فیفا است.

وی ادامه داد: دومین مسئله‌ای که تعهد داده‌ایم این است که نتایج فوتبال طبق مسائل فنی تعیین شود و زد و بندی در آن رخ ندهد در خصوص لیگ حرفه‌ای و جام حذفی شائبه‌ها و شنیده‌هایی در فصل گذشته ایجاد و برخی حرف و حدیث‌ها مطرح شد مثلا در مورد بازی فجر سپاسی و استقلال در نیمه نهایی جام حذفی و همچنین دیدار سپاهان و استقلال در جام حذفی و پنالتی که احمد جمشیدیان زد حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورد. اینکه جمشیدیان و محمد مهدی نظری قرار است فصل آینده به استقلال بروند و شائبه‌هایی را به وجود آورد.

علیپور تصریح کرد: بعد از تحقیق متوجه شدیم باشگاه استقلال در نیم فصل نقل و انتقالات فصل گذشته با جمشیدیان و نظری مذاکره کرده است البته این مذاکرات کاملا قانونی و در زمان نقل و انتقالات بوده و هیچ مورد قانونی نداشته است. حتی مدیر عامل محترم باشگاه سپاهان آقای رحیمی با مدیرعامل باشگاه استقلال آقای فتح‌الله زاده هم مذاکرات مستقیم داشته‌اند اما به دلیل تکمیل شدن ظرفیت فهرست استقلال انتقال جمشیدیان و نظری به این تیم منتفی شده است؛ ضمن اینکه کارشناسان ما نوع بازی این دو بازیکن را در فصل گذشته مقابل استقلال بررسی کردند و آن را اقدام به تبانی ندانستند با این حال برای آنکه شک و شبهه به طور کامل برطرف شود به نظری و جمشیدیان مجوز موقت سه هفته‌ای دادیم تا در لیگ برتر این فصل حضور داشته باشند و بررسی‌های بیشتر انجام شود این مسئله را هم به خود بازیکنان، مدیر تیم و مدیر باشگاه استقلال هم گفته‌ایم به همین خاطر هم این دو بازیکن به هیئت رسیدگی به تخلفات آمده بودند به طور قطعی بدانید اگر این شائبه‌ها اثبات شود با کلیه عوامل آن بدون ملاحظه و قانونی برخورد خواهد شد چه مدیرعامل، چه سرمربی، چه ایجنت و … با همه آنها برخورد خواهد شد.

علیپور با اشاره به توانایی‌های فنی استقلال عنوان کرد: استقلال تیم خیلی خوبی است. فصل گذشته نیز دروازه‌بان و خط دفاعی این تیم در ۸ مسابقه تیم ملی فقط دو گل دریافت کردند البته مهدی رحمتی در ۵ مسابقه تیم ملی حضور داشت ضمن اینکه در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا و در بازی با تیم الشباب امارات یکی از بازیکنان استقلال به من گفت که داور مسابقه به او گفته است تیم استقلال همان تیم ملی ایران است و بسیار هم قدرتمند است.

وی ادامه داد: ۵ بازیکن از ۱۱ بازیکن اصلی تیم ملی در استقلال حضور دارند و نباید پیرامون کار فنی خوب و قدرت تیمی استقلال شک و شبهه ایجاد کنیم.

علیپور با اشاره به تضمین سوم برای سلامت مسابقات لیگ گفت: با استفاده از مواد نیروزا نیز به طور قطع یقیین برخورد خواهیم کرد و ما در مورد این سه موردی که گفتم محکم و قاطعانه و قانونی با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

علیپور در مورد اظهارات رسول خطیبی سرمربی گسترش فولاد تبریز گفت: در لیگ سیزدهم ما یک کارگروه ۵ نفره از کارشناسان برای برخورد با تخلفات تشکیل داده‌ایم. در این مورد هم نظر رسول خطیبی را می‌شنویم و صحبت های سعید آقایی، بازیکن مورد نظر را هم خواهیم شنید. تلفن‌ها و تماس‌هایی که با آقایی برقرار شده است را با هماهنگی مقام‌های قضایی بررسی و کنترل خواهیم کرد و اگر این مسائل به عوامل پیرامونی استقلال مربوط شود از باشگاه‌ استقلال و مسئولان این باشگاه نیز سوال خواهیم کرد. ضمن اینکه کارشناسان هم نوع بازی بازیکن مورد نظر خطیبی را در دیدار با استقلال آنالیز خواهند کرد.

وی افزود: مجموعه این بررسی‌ها و کارشناسی‌‌ها را در پرونده‌ای به هیئت رسیدگی به تخلفات می‌دهیم و قطع به یقین بدانید با متخلفان این پرونده قبل از آنکه هفته دوم لیگ برتر آغاز شود برخورد خواهیم کرد. دیگر نمی‌خواهیم تخلفات روی هم انباشته شود.

دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات افزود: البته باید توجه کرد که اگر فرد یا افرادی بدون داشتن مدرک مستند و تحقیق و بررسی چنین مسائل و ادعاهایی را در رسانه‌ها مطرح کنند و یا حدس و گمان خود را در رسانه‌ها بگویند بدون آنکه سندی داشته باشند نیز متخلف محسوب می‌شوند و با آنها نیز برخورد شد چه این اظهارات از سوی خطیبی باشد یا هر فرد دیگری، به همه باشگاه‌های لیگ برتری توصیه می‌کنیم موارد اینچنینی را قبل از رسانه‌‌ای کردن به طور محرمانه در اختیار سازمان لیگ و هیئت رسیدگی به تخلفات قرار دهند و قبل از اظهارات رسانه‌ای تمامی موارد را با ما در میان بگذارند و در صورتیکه سازمان لیگ و هیئت رسیدگی به تخلفات به شکایات آنها رسیدگی نکرد و در این امر کوتاهی کرد که این کوتاهی تخلف محسوب می‌شود، تخلف ما را به مقام بالاتر از ما ارجاع دهند ولی بدانند که ما در کمتر از ۴۸ ساعت شکوائیه‌ها و گزارشات محرمانه آنها را بررسی می‌کنیم حتی فرم‌هایی محرمانه‌ای را هم در اختیار باشگاه‌ها قرار داده‌ایم.

دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات در مورد اینکه پرونده ادعاهای رسول خطیبی چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد گفت: امروز(شنبه) کارگروه کارشناسی ما ادعاها را بررسی خواهند کرد و ما نتیجه را هم قبل از آغاز هفته دوم اعلام می‌کنیم هیئت رسیدگی به تخلفات این هفته جلسه ندارد اما با توجه به پرونده‌ای که تشکیل می‌شود این موارد را بررسی می‌کنیم و آن را به تایید تک تک اعضا هیئت رسیدگی به تخلفات نیز خواهیم رساند.

علیپور در مورد اینکه آیا مجوز موقت فقط برای دو بازیکن استقلال صادر شده است یا افراد دیگری هم مجوز موقت دارند گفت: برخی از مربیان، بازیکنان، سرپرستها و حتی مدیران عامل باشگاهها نیز مجوز موقت برایشان صادر شده که این مجوز موقت فقط تا هفته سوم است و پس از هفته سوم پرونده این افراد بررسی میشود. این مجوز هم به این دلیل بود که تاج، بهروان و کاظمی خواستند برای اینکه این افراد دچار چالش نشوند و تا اثبات شائبهها برایشان مجوز موقت صادر شود.