انتقالهایی که زندگی فوتبالیستها را تغییر داد

به گزارش افکارنیوز، مذاکره رئال‌مادرید با گرت بیل توجه رسانه‌های زیادی را به خود جلب کرده بود. بسیاری از فوتبالدوستان بی‌صبرانه منتظر بودند ببینند آیا بیل پیراهن کهکشانی‌ها را به تن می‌کند یا در تاتنهام باقی می‌ماند. رسانه‌ها رقم‌هایی نجومی را درباره پیشنهاد فلورنتینو پرس به بیل منتشر می‌کردند. بعضی از رسانه‌های انگلیسی می‌نوشتند که رئال حاضر است برای جذب ستاره ولزی تاتنهام ۶۰ میلیون یورو به اضافه آنخل دی‌ماریا و فابیو کونترائو را به تاتنهام بدهد. بعضی دیگر از رقم ۱۰۰ یا ۱۰۵ میلیون یورویی سخن می‌گفتند.

هر چند تاتنهام پیشنهاد رئال‌مادرید را برای جذب بیل قاطعانه رد می‌کرد با این حال خبرهایی درباره توافق پنهانی ستاره‌ وایت‌هارت‌لین با کهکشانی‌ها به گوش می‌رسید. خبرهایی که در نهایت در روز پایانی جابه‌جایی تابستانی بازیکنان درست از آب درآمد و بیل راهی مادرید شد.

جهان فوتبال آبستن حوادثغیرمنتظره زیادی است و همین مسئله زیبایی این رشته ورزشی را دو چندان می‌کند. بسیاری اوقات بعضی از بازیکنان با رقم‌های نجومی و در گیرودار جنجال رسانه‌ای بالا مقصد خود را عوض می‌کنند اما در تیم جدید خود نمی‌توانند انتظارات را برآورده کنند و ناامیدی دامن‌گیر خود آنها و باشگاهشان می‌شود. درباره گرت بیل هم این نگرانی وجود دارد.

یورو اسپورت با توجه به تلاش زیاد رئال برای جذب بیل در گزارشی به ۸ انتقال پر سر و صدا پرداخت که در پایان ناکام ماندند.

۱ - گایسکا مندیتا

این بازیکن اسپانیایی در سال ۲۰۰۱ از والنسیا به لاتزیو پیوست در حالی‌ که ۲۷ سال سن داشت. او در والنسیا نمایش خیره‌کننده‌ای داشت و بازی‌های زیبایی را برای این تیم در لیگا و لیگ قهرمانان اروپا انجام داد. عملکرد خوب مندیتا در مستایا توجه غول‌های فوتبال اروپا را به خود جلب کرد. او در نهایت تصمیم گرفت تا با رقم بالای ۴۸ میلیون یورو به لاتزیو برود؛ رقمی که در آن زمان او را ششمین بازیکن گران‌قیمت تاریخ فوتبال جهان کرد. این بازیکن اسپانیایی هرگز نتوانست در تیم جدیدش انتظارات را برآورده کند. او پس از یک فصل ناامید کننده با لاتزیو از این تیم جدا شد و به صورت قرضی به بارسلونا پیوست و بعد از آن به میدلزبورو رفت و در آنجا برای همیشه از مستطیل سبز خداحافظی کرد تا فوتبال اسپانیا یک استعداد بسیار خوب را از دست بدهد.

۲ - دنیلسون

این بازیکن برزیلی گران‌قیمت‌ترین بازیکن تابستان سال ۱۹۹۸ بود. او با ۲۱ میلیون پوند از سائوپائولو جدا شد و به رئال‌بتیس پیوست اما در این تیم اسپانیایی نتوانست انتظارات را برآورده کند و در چهار فصل حضورش یک بازیکن سراسر معمولی بود. دنیلسون در فصل دوم حضور در بتیس نتوانست مانع سقوط تیمش به لیگ پائین‌تر شود. او در نهایت در سال ۲۰۰۵ به بوردوی فرانسه پیوست و کم‌کم ستاره او هم افول کرد و به فراموشی سپرده شد بدون آن‌که افتخاری را در مستطیل سبز به نام خود ثبت کند.

۳ - آندری شفچنکو

فصل ۲۰۰۶ - ۲۰۰۵ فصلی رویایی برای شفچنکو بود و او به عنوان بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شد. او در این فصل پیشنهاد میلان برای تمدید قرارداد شش ساله را رد کرد و با ۴۳ میلیون یورو چلسی را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد؛ رقمی که در آن زمان او را به گران‌قیمت‌ترین بازیکن جهان تبدیل می‌کرد. هواداران چلسی امید زیادی به ستاره اوکراینی جدید تیم‌شان داشتند؛ چرا که شفچنکو کارنامه بسیار درخشانی با میلان داشت و در هفت فصل حضورش در این تیم ۱۷۳ گل به ثمر رسانده بود که آمار بسیار خوبی برای یک مهاجم به شمار می‌آید. " شوا " در استمفوردبریج هرگز نتوانست انتظارات را برآورده کند. او در فصل نخست در ۳۰ بازی تنها ۴ گل به ثمر رساند. در فصل دوم هم بسیار ضعیف ظاهر شد و در ۱۷ بازی تنها ۵ گل وارد دروازه حریفان کرد. عملکرد ضعیفش در چلسی باعثشد تا مالک متمول این باشگاه با فروش قرضی او به میلان موافقت کند. این مهاجم اوکراینی در بازگشت به سن‌سیرو موفق نبود و با شفچنکوی سابق میلان فاصله بسیاری داشت. در نهایت چلسی با فروش دائمی شفچنکو به دیناموکیف در تابستان ۲۰۰۹ موافقت کرد تا دوران درخشش این مهاجم اوکراینی به خاطر یک پیشنهاد وسوسه انگیز به پایان برسد.

۴ - زلاتان ابراهیموویچ

پپ گوآردیولا هر چند استاد تیکی‌تاکا بود و به بازی گروهی و زمینی علاقه زیادی داشت اما پیشنهاد خرید زلاتان ابراهیموویچ را به خوآن لاپورتا داد. گوآردیولا که در فصل نخست خود در نیمکت آبی - اناری‌ها سه گانه را به دست آورده بود، قصد داشت با جذب ابراهیموویچ بار هجومی تیمش را برای فصل بعد تقویت کند. در نهایت اینتر با پیشنهاد بارسلونا برای خرید ایبرا موافقت کرد و او با رقم ۴۰ میلیون یورو راهی نوکمپ شد. ابراهیموویچ در فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸ با زدن ۲۵ گل با پیراهن اینتر به عنوان بهترین گلزن رقابت‌های سری A انتخاب شد اما در بارسا نتوانست این آمار را تکرار کند. او در لیگا ۱۶ گل، در جام‌حذفی یک گل و در لیگ قهرمانان اروپا دو گل برای آبی‌ - اناری‌ها به ثمر رساند. عملکرد نه چندان خوب ابراهیموویچ با بارسلونا باعثشد تا سران آبی - اناری‌ها با فروش قرضی او به میلان در سال ۲۰۱۱ - ۲۰۱۰ موافقت کنند. در نهایت انتقال او به روسونری دائمی شد و او برای همیشه قید آبی - اناری‌ها را زد.

۵ - ریکاردو کورشما

زمانی که ژوزه مورینیو هدایت اینتر را بر عهده داشت به جذب کورشما علاقه زیادی نشان داد. اینتر برای جذب کورشمای پرتغالی حاضر شد علاوه بر پرداخت ۱۹ میلیون یورو، پله هافبک جوان خود را هم به بنفیکا بدهد. کورشما بازیکنی توانا و پر جنب و جوش بود که به خوبی در کناره‌ها حرکت می‌کرد و به بازیسازی می‌پرداخت اما در اینتر نتوانست توانایی‌های خود را نشان دهد. مورینیو از جذب هموطن خود پشیمان شد و با فروش قرضی او به چلسی در پایان فصل موافقت کرد. او تاثیری بسزایی در سه گانه اینتر نداشت و در ۱۳ بازی حتی یک گل هم به ثمر نرساند. او در چلسی هم نمایش ضعیفی داشت و باعثشد تا سران اینتر با فروش همیشگی‌اش به باشگاه بشیکتاش موافقت کنند.

۶ - فرناندو تورس

تورس در چند سال حضورش در لیورپول عملکرد بسیار خوبی داشت و به چهره گلزن و محبوب قرمزپوشان آنفیلد تبدیل شد. او بارها از علاقه خود به ماندن در لیورپول سخن گفت و اعلام کرد که نمی‌خواهد در انگلیس جز برای لیورپول بازی کند اما این مهاجم اسپانیایی به قول خود وفادار نماند و به آبی‌پوشان لندن پیوست. چلسی برای جذب مهاجم ملی‌پوش لیورپول حاضر شد در فصل جابه‌جایی زمستانی ۲۰۱۱ رقم ۴۰ میلیون پوند را پرداخت کند. نخستین بازی تورس با پیراهن چلسی برابر لیورپول تیم سابقش بود. این بازی برای تورس اصلا خاطره خوبی نداشت؛ چرا که برابر هم‌تیمی‌های سابقش در استمفوردبریچ کاری از پیش نبرد و این چلسی بود که بازی را واگذار کرد. تورس که الان هم در چلسی به سر می‌برد در دو فصل و نیمی که برای این تیم به میدان رفته اصلا نمایش خوبی نداشته و در ۸۲ بازی تنها ۱۲ گل به ثمر رسانده است که آمار بسیار ضعیفی به شمار می‌آید. البته او در رقابت‌های اروپایی تا حدودی بهتر عمل و در ۳۰ بازی ۱۲ گل وارد دروازه حریفان کرده است.

با آمدن ژوزه مورینیو به چلسی هواداران تیم لندنی امیدوارند تورس به روزهای اوج خود برگردد. با توجه به احتمال پیوستن رونی به این تیم احتمال می‌رفت که تورس این تیم را ترک کند؛ چرا که با وجود رونی بعید به نظر می‌رسید که فرصت بازی به " ال‌نینو " برسد.

۷ - ریکاردو کاکا

فلورنتینو پرس همواره قهرمان فصل جابه‌جایی بوده است؛ چرا که از جذب بازیکنان بزرگ با رقم‌های بالا هیچ ابایی ندارد. یکی از چهره‌هایی که پرس با جذبش سر و صدای زیادی به پا کرد، کاکا بود. بازیکنی که هرگز نتوانست در رئال انتظارات را برآورده کند و در نهایت به میلان بازگشت.

پرس در فصل ۲۰۰۹ برای پایان دادن به ناکامی تیمش در لیگ قهرمانان اروپا کاکا را با رقم ۶۸ میلیون یورو از میلان به خدمت گرفت. کاکا در حالی به رئال پیوست که در میلان جولان می‌داد و در سال ۲۰۰۷ هم عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان را به خود اختصاص داد. هواداران رئال با توجه به بازی‌های زیبای کاکا با پیراهن میلان انتظار زیادی از او داشتند اما این هافبک برزیلی ناامید کننده ظاهر شد و در تمام سال‌های حضورش در رئال همواره یکی از گزینه‌های جدایی در فصل جابه‌جایی بود.

کاکا در چهار فصل حضورش در سانتیاگو برنابئو نتوانست ثابت کند که خرید خوبی برای کهکشانی‌ها بوده است. او در فصل دوم حضورش جای خود را در ترکیب اصلی به مسوت اوزیل داد و هرگز نتوانست جایی برای خود در ترکیب سفیدپوشان پیدا کند. او در چهار سال حضورش در رئال ۲۹ گل و ۳۲ پاس گل داشت. این در حالی است که در میلان ۹۵ گل و ۴۶ پاس گل داشت. با نگاهی کوتاه به آمار کاکا در رئال و میلان به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که خرید کاکا موفق نبود و هزینه زیادی روی دست پرس و همکارانش گذاشت.

۸ - دیگو ریباس داکونیا

هواداران يوونتوس مدتها بود که چشم انتظار بستن قرارداد با بازيکني بزرگ بودند. سران بيانکونري در سال ۲۰۰۹ خواسته هواداران پر شور خود را برآورده کرده و با رقم ۲۵ ميليون يورو ديگو ريباس ۲۴ ساله را به خدمت گرفتند. اين بازيکن برزيلي در وردربرمن بازيهاي زيبايي را به نمايش گذاشت و نويد ظهور بازيکني با کلاس و سطح بالا را داد. عملکرد خوب ديگو با وردربرمن باعث شد تا يوونتوس پس از کش و قوسهاي زياد سرانجام او را به خدمت بگيرد. او در يوونتوس آن زمان که هدايتش را فراراي جوان برعهده داشت اصلا خوب کار نکرد و نااميدکننده ظاهر شد. در آن سال يوونتوس بدترين نتايج خود را کسب کرد و حتي ريباس گرانقيمت هم نتوانست به اين تيم کمک کند. در نهايت سران يوونتوس که اصلا از عملکرد بازيکن برزيلي خود راضي نبودند با فروش او به ولفسبورگ موافقت کردند.