به گزارش افکارنیوز، هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم در هشت گروه سه تیمی از ششم مهر ماه آغاز می‌شود و به مدت ۹ روز ادامه خواهد داشت. مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا هر دو سال یک‌بار توسط کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار می‌شود و امارات متحده عربی برای نخستین بار میزبانی این رقابت را بر عهده گرفته است.

رقابت‌های این دوره از مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در دو سالن مجموعه ورزشی حمدان بن محمد و باشگاه النصر دبی برگزار خواهد شد.

دور مقدماتی این رقابت‌ها در هشت گروه سه تیمی(۲۴ تیم) برگزار می‌شود که گروه‌بندی آن به شرح زیر است:

گروه A: امارات(میزبان)، اردن و تایلند

گروه B: استرالیا، بحرین و میانمار

گروه C: ایران، کویت و قزاقستان

گروه D: چین، عربستان و چین تایپه

گروه E: ژاپن، عمان و سریلانکا

گروه F: کره‌جنوبی، عراق و افغانستان

گروه G: هند، قطر و ازبکستان

گروه H: پاکستان، لبنان و اندونزی

کنفدراسیون والیبال آسیا خلاف قانون برای قرعه‌کشی عمل کرده است. در قوانین عمومی و جاری تمام مسابقات تیم میزبان به عنوان سرگروه معرفی می‌شود و قهرمان دوره گذشته باید سرگروه دومین گروه باشد، اما در این مسابقات مشخص نیست که اماراتی‌ها چه فکری کرده‌‌اند و استرالیا را به عنوان سرگروه گروه دوم معرفی کرده‌اند!

طبق قانون باید گروه تیم‌ها بر اساس رنکینگ جهانی و آسیایی تیم‌ها جمع و تقسیم بر دو مشخص شود. ایران تیم دوازدهم جهان است و اول آسیا؛ با این حالا ۱۲ + یک می‌شود ۱۳ و تقسیم بر ۲ حاصلش ۶.۵ می‌شود. با این حساب ایران باید جای استرالیا سرگروه گروه دوم باشد. حتی اگر رنکینگ قبلی ایران یعنی چهاردهم جهان و اولی آسیا را هم با همین فرمول محاسبه کنیم امتیاز ایران در ۷.۳۰ با استرالیا که یازدهم جهان و چهارم آسیا را داشت، مساوی می‌شود و باید بین این دو تیم قرعه‌کشی انجام می‌شد که نشد.

با نگاهی ساده می‌توان به نقشه بچه‌گانه عرب‌ها پی برد؛ با برنامه‌ریزی که اماراتی‌ها انجام داده‌اند تیم‌های مدعی ایران و کره‌جنوبی در مرحله دوم که حذفی هم هست با هم روبرو خواهند شد و یکی از آنها از دور مسابقات حذف خواهند شد و با این شرایط کار برای صعود نماینده میزبان به جمع هشت تیم برتر و قهرمانی تیم‌هایی مانند ژاپن و چین هم راحت‌تر می‌شود. مشخص نیست اماراتی‌ها به چه علتی اینقدر برای ایران نقشه می‌کشند؛ آنها حتی تنها نماینده ایران در کمیته کنترل مسابقات را هم حذف کرده‌اند. سعید درخشنده که همیشه در مسابقات مختلف عضو اصلی کمیته کنترل بوده است نامش در بین اعضای این رقابت‌ها دیده نمی‌شود تا تیم ایران با کمترین حامی و پشتوانه راهی مسابقات شود.

البته مسئولان آسیایی برای اینکه کسی به آنها شک نکند درخشنده را به عنوان یکی از اعضای کمیته کنترل مسابقات کشورهای اسلامی معرفی کرده‌اند، اما با تمام این تفاسیر فدراسیون ایران نامه اعتراض آمیز خود را به مسئولان آسیایی ارسال کرده و البته از جواب آنها قانع نشده‌ است. مسئولان فدراسیون ایران همچنان پیگیر این تخلفات هستند و برای رفع این اشکالات تا آخرین لحظه تلاش خواهند کرد.

سابقه کشورهای عربی و مخصوصاً امارات در ورزش ایران کاملاً مشخص و البته سیاه است و حالا با این کار سابقه خود را خراب‌تر کردند.

به هر حال با شرایط کنونی مرحله مقدماتی این رقابت‌ها از شنبه ششم مهر ماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد که تیم ملی‌ والیبال ایران در روز نخست(ششم مهر) با قزاقستان و در روز دوم(هفتم مهر) با کویت بازی دارد. ملی‌پوشان ایران روز سوم(هشتم مهر) استراحت خواهند داشت.

پس از بازی‌های دور مقدماتی، ۱۶ تیم برتر(تیم‌های اول و دوم هشت گروه) به عنوان تیم‌های برتر راهی مرحله دوم می‌شوند تا برای کسب عنوان‌های اول تا شانزدهم با هم رقابت کنند. هشت تیم دیگر نیز برای مکا‌ن‌های ۱۷ تا ۲۴ رقابت می‌کنند.

برنامه کامل دور مقدماتی به وقت امارات به شرح زیر است:

شنبه ششم مهرماه:

ساعت ۱۲، لبنان – اندونزی، سالن حمدان

ساعت ۱۲، هند – ازبکستان، سالن النصر

ساعت ۱۴، ایران – قزاقستان، سالن حمدان

ساعت ۱۴، عمان – سری لانکا، سالن النصر

ساعت ۱۶، عربستان – چین تایپه، سالن حمدان

ساعت ۱۶، بحرین – میانمار، سالن النصر

ساعت ۱۸:۳۰ مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، سالن حمدان

ساعت ۱۹:۳۰، امارات – تایلند، سالن حمدان

ساعت ۱۹:۳۰، عراق – افغانستان، سالن النصر

یکشنبه هفتم مهرماه:

ساعت ۱۲، قطر – اندونزی، سالن حمدان

ساعت ۱۲، امارات – اردن، سالن النصر

ساعت ۱۴، ایران – کویت، سالن حمدان

ساعت ۱۴، عمان – ژاپن، سالن النصر

ساعت ۱۶، کره جنوبی – عراق سالن حمدان

ساعت ۱۶، استرالیا - بحرین، سالن النصر

ساعت ۱۸:۳۰ چین – عربستان، سالن حمدان

ساعت ۱۸:۳۰، پاکستان – لبنان، سالن النصر

دوشنبه هشتم مهرماه:

ساعت ۱۲، قزاستان – کویت، سالن حمدان

ساعت ۱۲، اندونزی – پاکستان، سالن النصر

ساعت ۱۴، ازبکستان – قطر، سالن حمدان

ساعت ۱۴، تایلند – اردن، سالن النصر

ساعت ۱۶، چین تایپه – چین، سالن حمدان

ساعت ۱۶، سری لانکا – ژاپن، سالن النصر

ساعت ۱۸:۳۰ افغانستان – کره جنوبی، سالن حمدان

ساعت ۱۸:۳۰، میانمار – استرالیا، سالن النصر

در مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا تیم‌های اول و دوم هر گروه(۱۶ تیم برتر) در چهار گروه به مدت دو روز با هم رقابت می‌کنند که تیم‌های اول و دوم گروه‌های A و H در گروه جدید(I)، تیم‌های اول و دوم گروه‌های B و G در گروه(J)، تیم‌های اول و دوم گروه‌های C و F در گروه(K) و تیم‌های اول و دوم گروه‌های D و E در گروه(L) با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این مرحله نتیجه بازی دو تیمی که در مرحله مقدماتی با هم بازی داشتند، لحاظ می‌شود و هر تیم تنها دو بازی خواهد داشت.

در پايان مرحله دوم گروهي اين رقابتهاي تيمها بر اساس ردهبندي گروه خود در مراحل حذفي جهت تعيين مقام اول تا هشتم و نهم تا شانزدهم به رقابت ميپردازند.