به گزارش افکارنیوز، غول های فوتبال جهان در سینما چه کرده اند؛ از پله تا دیوید بکام. این گزارش را تا انتها بخوانید.


پله – Pele

جواهر سیاه

- پله برعکس دیگر ستاره زمان خودش، مارادونا، یکی از پرکارترین فوتبالیست های تاریخ است. حتی می توان گفت هیچ فوتبالیستی به اندازه پله در بخش های مختلف هنری، تجاری و سیاسی فعال نبوده. به همین دلیل وقتی با کارنامه غیرفوتبالی او روبرو می شویم، فهرست طولانی را می بینیم که گلچین کردن بین آنها کاری بس مشکل است. با این همه ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله به دلیل بازی در یک فیلم نام خودش را حتی در دنیای سینما هم جاودانه کرد. فیلم فرار به سوی پیروزی، محصول سال ۸۱ میلادی همان اثر مورد نظر است. فیلمی که ما ایرانی ها هم به خوبی با آن آشنا هستیم.



پله در این فیلم با بازیگران مشهوری همچون مایکل کین و سیلوستر استالون همبازی شد. البته در کنار او دیگر ستاره بزرگ تاریخ فوتبال، بابی مور هم در این عنوان نقش آفرینی کرد. داستان فیلم درباره تعدادی از زندانیان جنگ جهانی دوم است که در کمپ آلمان ها اسیر شده اند. آنها که مهارت بالایی در فوتبال دارند حاضر می شوند در مقابل سربازان اشغالگر نازی ظاهر شوند، هر چند پیشنهاد بی شرمانه آلمانی ها را قبول نمی کنند.

فیلمنامه فرار به سوی پیروزی بر اساس حوادثواقعی نوشته شده بود و همین موضوع پله را راضی کرد تا در آن نقش آفرینی کند. حوادثی همچون «بازی مرگ» مشهور که باعثشد آلمانی ها ۴ تن از بازیکنان تیم دیناموکیف اوکراین را به قتل برسانند.

اریک کاتنونا – Eric Cantona

شیطان سرخ فرانسوی

بازیکن محبوب سر الکس فرگوسن هیچگاه علاقه اش به سینما را پنهان نکرد و به همین دلیل پس از بازنشست شدن سریعا به سراغ بازیگری رفت. می توان به جرات گفت که او موفق ترین فوتبالیستی بود که روی پرده نقره ای ظاهر شد. کانتونا پس از پایان دورن فوتبالی اش در سال ۹۷، با تعدادی از تهیه کنندگان مشهور تماس گرفت و به فاصله یک سال در فیلم سینمایی «الیزابت» ظاهر شد. او طی این سال ها در آثار زیادی ظاهر شده، آثاری همچون «فیلم فرانسوی» یا Mookie؛ هر چند هیچ کدام از این فیلم ها به اندازه «به دنبال اریک» موفق نبودند. داستان فیلم درباره پستچی بدشانسی است که پس از شکست های فراوان روحی و عاطفی به صورت خیالی با قهرمان زندگی اش، اریک کانتونا آشنا می شود تا شاید زندگی پر از شکستش پس از سال ها رنگ پیروزی را با چشمان خود ببیند.



این فیلم در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد و به عنوان یکی از کاندیداهای بهترین فیلم خود را معرفی کرد. از نظر بسیاری به دنبال اریک نه تنها بهترین فیلم ارک کانتوناست بلکه او بهترین بازی خود را در این اثر به نمایش گذاشته. کانتونا علاوه بر بازیگری در بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی مشهور شرکت های ورزشی هم ظاهر می شد که از بین آنها می توان به آن تبلیغ معروف نایکی اشاره کرد که او به عنوان کاپیتان تیم ستارگان جهان در مقابل شیاطین ظاهر شد و با شلیک مرگبارش، تیم مقابل را شکست داد.

دیوید بکام – David Beckham

او از لنگه کفش بدش می آید!

یکی دیگر از اعضای شیاطین سرخ که هنر خود را در عالم سینما محک زد. در هر صورت وقتی کانتونا بازیگر می شود چرا خوش سیماترین فوتبالیست تمامی ادوار انگلستان در تلویزیون و سینما ظاهر نشود؟ از نظر بسیاری او مشهورترین فوتبالیست حال حاضر دنیاست زیرا حتی آنهایی که علاقه ای به مستطیل سبز ندارند، او را می شناسند.

در سال ۲۰۰۶، پایگاه This is Money ادعا کرد او به اندازه برندهایی همچون «کوکاکولا» و IBM مشهور است. بکام در این مدت ترجیح داده به جای بازیگری در آثار سینمایی بیشتر در شوها و تبلیغات پرهزینه بازی کند. حاضر شدنش در شو مشهور همسرش با نام «ویکتوریا بکام به آمریکا می رود» و دیگر شوهای تلویزیونی همچون «نمایش امشب» از جمله فعالیت های مهم او در تلویزیون به شمار می آید.



بکام در طول سال های بازیش قراردادهای بسیاری را برای بازی در تبلیغات تلویزیونی دریافت کرد. از جمله مهمترین آنها می توان به قرارداد چند میلیون دلاری اش با پپسی اشاره کرد. البته نباید فراموش کنیم که بکام به مانند دیگر دوستان برزیلی اش، در فیلم گل دو ظاهر شد که از آن می توان به عنوان تنها اثر سینمایی قابل ملاحظه اش یاد کرد. گفته می شود سال آیندنه در نخستین فیلم سینمایی اش به عنوان بازیگر حرفه ای ظاهر خواهد شد. در اثری با نام «سرویس مخفی» به کارگردانی ماتئو وان و با حضوربازیگرانی همچون ساموئل ال جکسون و مایکل کین.

رونالدو – Ronaldo

خرگوش چاق

وقتی صحبت از بهترین بازیکن تاریخ می شود بسیاری از مارادونا یا پله نام می برند؛ اما برای هم نسلان من هیچ کس جای رونالدو برزیلی را نمی گیرد. خرگوش چاق به دلیل محبوبیتش در شوها و فیلم های مختلفی بازی کرده. البته برعکس کانتونا فرانسوی تقریبا در تمامی آثارش، در نقش خودش ظاهر شده است.

یکی از مشهورترین کارهای او قسمت دو فیلم «گل» بود. شخصیت اصلی این سری در قسمت دوم به رئال مادرید پیوسته و با تعدادی از بهترین بازیکنان جهان از جمله رونالدو و رائول همبازی می شود. البته رونالدو در گل ۳ هم ظاهر شد؛ هر چند آن فیلم به دلیل استقبال نه چندان مناسب قسمت دوم هیچگاه اکران نشد و تنها رویلوح های فشرده عرضه شد.



رونالدو همچنین در تعداد زیادی از آثار مستند همچون به «جنگ مواد مخدر در آمریکا» ظاهر شده؛ مستندی که خرگوش چاق در آن از خاطرات کودکی اش سخن می گفت. مستند رئال مادرید و سوپراستارها از جمله دیگر آثار او به حساب می آیند.

البته در بین تمامی کارهای تلویزیونی و سینمایی او یک اثر از بقیه جالب تر بوده و آن هم بازمی گردد به سال ۲۰۰۷ میلادی؛ یعنی جایی که فوتبالیست محبوب دهه شصتی ها در یکی از قسمت های سریال مشهور سیمسون ها ظاهر شد و بسیاری از مخاطبان فوتبالی این سری را خوشحال کرد. کسی چه می داند شاید روزی تو هم سوپراستار سینما شدی خرگوش!

وینی جونز – Vinnie Jones

گنگستر احمق

وینی جونز یک تفاوت بزرگ با دیگر افراد موجود در این فهرست دارد. او بیشتر از اینکه فوتبالیست باشد؛ یک بازیگر مشهور است. جالب اینجاست که با وجود بازی در تیم های مهم انگلستان، بسیاری او را به دلیل بازی هایش در آثار گانگستری به خاطر دارند و همین موضوع باعثشده تا جونز به چهره ای محبوب مبدل شود.



بازیگر مورد علاقه گای ریچی در ویمبلدون به یک چهره مبدل شد. او جزو همان تیمی بود که با شکست لیورپول، قهرمان FA Cup شدند؛ تیمی که بعدها «گروه دیوانه» نام گرفت. جونز طی دوران بازی اش در تیم هایی همچون لیدرز، چلسی و کوینز پارک رنجرز بازی کرد و بلافاصله پس از اتمام دوران بازیش به عنوان بازیگر در نخستین اثر ریچی با نام «قفل، انبار و دو بشکه باروت» ظاهر شد. فیلمی که «پسر بد» را در سطح جهانی مشهور کرد.

پس از آن بود که جونز به حرفه بازیگری روی آورد و تاکنون در بیش از ۵۰ اثر سینمایی ظاهر شده است! از دیگر آثار مشهور جونز می توان به قاپ زنی، سرقت در ۶۰ ثانیه و کشتن مرد ایرلندی اشاره کرد. البته نباید بازی او در فیلم Mean Manchine را از یاد ببریم که در آنجا هم در نقش یک فوتبالیست ظاهر می شود. بد نیست بدانید که جونز چندین بار برای تیم ملی ولز بازی کرد؛ هر چند او هم به مانندن دیگ رستارگان ولزی همچون رایان گیگز هیچگاه به افتخار قابل توجهی دست نیافت.