پشت پرده جواب منفی ترکان به روحانی
گروه ورزشی-

بی‌تردید بزرگ‌ترین اتفاق حوزه ورزش، عدم رای اعتماد مجلس به دکتر صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود. مدیری نزدیک به دکتر روحانی که بعد از عدم رای اعتماد مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید، به عنوان سرپرست این وزارتخانه مهم و کلیدی معرفی شد اما در ‌‌نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۷ رأی موافق، ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ آرای مأخوذه، به سیدرضا صالحی امیری رأی اعتماد ندادند تا ورزش تنها وزارتخانه‌ای باشد که در دولت یازدهم هنوز تکلیفش مشخص نشده است.

به گزارشافکارنیوز؛
دقایقی پس از ناکامی سیدرضا صالحی امیری در گرفتن رای اعتماد نمایندگان مجلس، گمانه‌زنی‌ها برای معرفی سومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش از سوی دولت یازدهم توسط رسانه‌ها و اهالی ورزش آغاز شد؛ گمانه‌زنی‌هایی که چند چهره مشترک داشت. چهره‌هایی نظیر محسن مهرعلیزاده و محمد دادکان اما در آخرین لحظات دوشنبه شب، نام اکبر ترکان نیز مطرح شد. ترکان یکی از افراد متنفذ و نزدیک به رئیس جمهور که در جریان پیروزی دکتر روحانی در انتخابات نقش موثری داشت و در حال حاضر یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور محسوب می‌شود، به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به گوش رسید.

دکتر روحانی بسیار تمایل داشت اکبر ترکان مشاور مورد اعتماد خود را که در حال حاضر در دولت یازدهم به جز سمت مشاور ارشد رییس جمهور، سمت‌های دیگری هم برعهده دارد و یک مدیر پرمشغله است، به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی کند. رییس جمهور معتقد بود بعد از رای اعتماد نیاوردن دو گزینه قبلی، مجلس در بررسی گزینه سوم وزارت ورزش و جوانان سختگیری چندانی نخواهد کرد و به همین دلیل ترجیح می‌داد به جای آنکه بر سر انتخاب گزینه سوم با نمایندگان مجلس به تفاهم برسد، یکی از نزدیکان مورد اعتماد خود را به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی کند و از همین رو اکبر ترکان گزینه شماره یک دکتر روحانی بود. به ویژه اینکه در کارنامه مدیریت ترکان، ۶ سال مدیریت فدراسیون کشتی نیز دیده می‌شود و از همین رو برای ورزشی‌ها غریبه نیست.

بنابراین دکتر روحانی پس از عدم رای اعتماد مجلس به دکتر صالحی امیری، امضای حکم سرپرست وزارت ورزش و جوانان را به تاخیر انداخت تا در مذاکره حضوری با اکبر ترکان وی را به رغم همه مسئولیت‌ها و مشغله‌هایش به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی کند. با دستور رئیس جمهور ترکان که برای یک شرکت در یک مراسم معارفه به انزلی رفته بود، بلافاصله به تهران بازگشت تا به دیدار رییس جمهور برود و حسن روحانی در این زمینه با او مذاکره کند. جلسه‌ای که پیش بینی می‌شد خروجی آن حکم سرپرستی وزارت ورزش و جوانان برای اکبر ترکان باشد.

اما در این جلسه ترکان در عین ناباوری پیشنهاد رئیس جمهور را نپذیرفت. مشاور ارشد رئیس جمهور پس از اینکه با پیشنهاد دکتر روحانی روبرو شد، در پاسخ به رئیس جمهور گفت: به اعتقاد من انتخاب قهرمانان ورزشی دارای تحصیلات عالیه بهعنوان وزیر ورزش تصمیم مدبرانه و بهتری است. اگر من پیرمرد را به عنوان وزیر ورزش بگذارند و فردی از جامعه ورزش از من سوال کند که آیا جوانتر از شما برای این وزارتخانه نبود، من جوابی نخواهم داشت! دکتر روحانی نیز پس از استمعاع صحبتهای ترکان و عدم پذیرش پیشنهاد وی، حکم سرپرستی این وزارتخانه به نام محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت اصلاحات صادر کرد.