به گزارش افکارنیوز، همگروهی با آرژانتین، نیجریه و بوسنی در جام جهانی برزیل. نام آرژانتین خودش کافی است تا این را در ذهن تداعی کند که ایران در گروه سختی قرار گرفته است. به خصوص اینکه نیجریه هم در گروه ما است و عنوان یکی از تیم های خوب در قاره آفریقا را با خودش یدک می کشد. بوسنی هم که تیمی شگفتی ساز است و هرچند که برای نخستین بار است به جام جهانی می رسد اما لژیونرهای زیادی دارد و در رنکینگ فیفا هم بالاتر از تیم ملی ایران قرار گرفته است.

با همه اینها، حشمت مهاجرانی عقیده دیگری دارد. او می گوید در قیاس با سه دوره قبل که راهی جام جهانی شده ایم قرعه ما در این دوره راحت تر است و ایران بازیکنانی دارد(مثل نکونام، دژاگه، قوچان نژاد و داوری) که می توانند از تجارب بین المللی خودشان نهایت استفاده را ببرند. برای دقایقی با سرمربی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین همکلام شدیم تا با او درباره قرعه ایران، رویارویی با تیم قدرتمند آرژانتین و مشکلاتی که احتمالا پیش روی ملی پوشان است حرف بزنیم.

همگروهی با آرژانتین و نیجریه، خیلی ها بر این باورند که قرعه سختی نصیب ایران شده است.

من طور دیگری به این قضیه نگاه می کنم. چون در گروه F ایران و بوسنی قرار دارند همه بر این باورند که این گروه، گروه آسانی است. اصلا شما ضعیف را چطور ارزیابی می کنید؟ نسبت به گروه های دیگر یا نسبت به گروهی که در آن قرار گرفته ایم؟ اگر نسبت به گروه خودمان است که باید بگوییم غیر از آرژانتین دو تیم دیگر افتخار بزرگی در جام جهانی نداشته اند. مثلا قهرمان نشده اند. آیا به همین دلیل به گروه ایران می گویید ضعیف؟ حرف من با کسانی است که سایر تیم ها را دست کم گرفته اند.

یعنی شما بر این عقیده هستید که این گروه یکی از سخت ترین گروه ها است؟

همه گروه ها سخت هستند. شما ببینید که تیم ها برای رسیدن به جام جهانی چه پروسه ای را طی کرده اند و چه حریفانی را پشت سر گذاشته اند. اصلا بگوییم گروه ایران ضعیف است اما باید در این گروه ضعیف چه کار کرد؟

به نظر شما کدام گروه ایران در ادوار مختلف جام جهانی سخت ترین گروه بوده است.

قطعا گروه این دوره نخواهد بود. ما در دوره های قبل که با هلند، آلمان و پرتغال همگروه شده بودیم به مراتب کار سخت تری داشتیم. البته انتظارات بالا نرود. چون همان طور که گفتم در قیاس با تیم های امروزی نمی توان هیچ تیمی را ضعیف قلمداد کرد.

در قیاس با آن زمان که شما مقابل هلند با آن همه ستاره قرار گرفتید حالا شرایط ایران را چطور ارزیابی می کند. این بار مقابل آرژانتینی قرار گرفته ایم که بهترین بازیکنان جهان را در اختیار دارد.

ما اگر قرار است در جام جهانی بازی کنیم باید ابتدا خودسازی کنیم. اول بایدبر خودمان غلبه کنیم تا بتوانیم به جنگ رقیبان برویم. باید بدانیم که چه برنامه ای برای آینده داریم. تقریبا ۳۵ سال پیش و قبل از آغاز رقابت های جام جهانی ۱۹۸۷ آرژانتین ما به مصاف این تیم رفتیم و توانستیم از آنها یک مساوی بگیریم. در آن زمان هم آرژانتین ستاره های زیادی داشت. همین بازی با آرژانتین باعثشده بود تا بازیکنان ما در مقابله با بازیکنان بزرگ استرس نداشته باشند. به نظر من جدا از برنامه ریزی باید بتوانیم چند بازی تدارکاتی با تیم های بزرگ جهان انجام بدهیم. اگر بازیکنان ما قبل از جام جهانی با بازیکنان بزرگ جهان روبرو شوند دیگر برای رویارویی با مسی و دوستانش استرس نخواهند داشت.

بازی با نیجریه را چطور می بینید؟ آنها یکی از قدرت های برتر قاره آفریقا هستند.

نیجریه حریف خطرناکی است. اصلا نباید احساس کرد که می توان از آنها مساوی گرفت و یا حتی آنها را شکست داد. تیمی قدرتمند، تکنیکی و جنگنده. فکر می کنم آنها ۵ بار در جام جهانی حضور داشته اند و چند بار هم ازگروه خودشان صعود کرده اند و به مرحله یک هشتم هم راه پیدا کرده اند. نیجریه خطرناک است. اما باز هم می گویم که ما باید خودسازی را شروع کنیم. درباره بوسنی هم حرف زیاد است اما من کوتاه می گویم که نباید آنها را دست کم گرفت. آنها بازیکنان خوبی دارند که در تیم های خوب اروپایی بازی می کنند. تیمی منسجم که همه تلاش خودش را برای رسیدن به جام جهانی انجام داده است.

سایر تیم های آسیایی چطور؟ به نظر استرالیایی ها کنی بدشانس تر از بقیه تیم های آسیایی بودند.

هیچ گروهی آسان نیست. این را فراموش نکنید. اما استرالیا باید با حریفان سخت تری جدال کند. بازیکنان ما نباید به این نگاه کنند که مثلا قرعه کره و ژاپن راحت تر است. آنها باید به خودباوری برسند و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند.

فکر می کنید حضور کارلوس کروش تا چه اندازه می تواند روی نتایجی که ایران در جام جهانی می گیرد تاثیر داشته باشد؟

به هر حال او چند سال است که درایران تجربه مربیگری دارد و با روحیات بازیکنان ایران آشناست.قطعا نقش او به خصوص روی کارهای روانی می تواند اثر گذار باشد.باید ببینیم او چه برنامه هایی برای جام جهانی دارد؟ما سه دوره در جام جهانی بوده ایم و این بار باید هدف داشته باشیم.همه گروه ها سخت هستند و باید بگویم که نمی توان از حالا تضمین داد که کدام تیم ها راهی مرحله بعد خواهند شد.