مدافع استقلال: می‌خواهم کلیه‌ام را بفروشم!

به گزارش افکارنیوز، حنیف عمران‌زاده یکی از بازیکنانی است که نحوه صحبت کردنش همیشه به دل می‌نشیند و حرف‌های جالب و خاصی می‌زند.

این بازیکن بعضی مواقع حرف‌هایی می‌زند که هیچ کس از او انتظار ندارد ولی در لابه‌لای صحبت‌هایش می‌توان فهمید که همه چیز را رصد می‌کند و حتی در مسائل سیاسی و اقتصادی کشور هم جستجوگر خوبی است.

عمران‌زاده در گفت‌وگو با فارس در خصوص مسائل مختلف به ویژه مبحثاستقلال، عدم استقبال تماشاگران از بازی‌های این تیم و خوب بازی نکردن آبی‌پوشان صحبت کرده و در واقع حرف‌هایش را با شیوه خودش بیان کرده است.

متن گفت‌وگوی این بازیکن را در زیر می‌خوانید:

* از بازی شروع کنیم، چطور بود؟

فکر نمی‌کنم زیاد بد بودیم ولی در نیمه دوم خیلی بهتر ظاهر شدیم، نسبت به بازی گذشته هم بهتر عمل کردیم. انشاء‌الله تا هفته‌های آینده بهتر می‌شویم.

* ظاهراً قبل از بازی با اکبرپور صحبت می‌کردی و گفتی که اگر کمیته انضباطی یک امتیاز استقلال را برگرداند بهتر است و بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود اتفاقی نمی‌افتد.

من به شوخی با اکبرپور صحبت می‌کردم و می‌گفتیم و می‌خندیدیم ولی در این ۵ سال انصافا چنین چیزی ندیده بودم. من نمی‌دانم دلیلش چیست. خدا وکیلی وقتی وارد زمین شدیم داشتیم از تعجب شاخ درمی‌آوردیم. تیم برای گرم کردن بالا آمد دیدیم ۵۰۰ نفر در استادیوم هستند، تازه تیم در کورس قهرمانی است. یک نکته جالب دیگر بگویم با علیرضا نیکبخت مشغول تماشای بازی ملوان بودیم با راه‌آهن آن هم در انزلی و متوجه شدیم ملوانی که داماش را در رشت با ۳ گل شکست داده در خانه خودش هیچ تماشاگری ندارد و سکوها تقریبا خالی بود. من فکر نمی‌کنم این مسئله به بد بازی کردن و این حرف‌ها ربطی داشته باشد و باید ریشه‌یابی شود. البته ما هواداران خوبی داریم و هیچ وقت برای ما کم نگذاشته‌اند اما خودشان هم قضاوت کنند. اگر AFC به ایران ۴ سهمیه داده فقط به خاطر تماشاگران و استقبال خوب آنهاست وگرنه امکانات ما با امارات یکی است؟ البته من معتقدم مسئولان باید این موضوع را در نظر بگیرند که چه اتفاقی افتاده است. برای معمولی‌ترین بازی استقلال و پرسپولیس حداقل ۵۰ هزار نفر به استادیوم می‌آمدند اما حالا چه؟ درست است ما خوب بازی نمی‌کنیم ولی فوتبال بالا و پایین دارد و به قول امیر خان یک روز بد هستیم و یک روز خوب. مگر یک هوادار چقدر در جیبش پول می‌گذارد که بخواهد این همه خرج بلیت کند تازه می‌دانم اکثر آنهایی که به استادیوم می‌آیند از قشر جنوب تهران هستند. متأسفانه بهترین جای استادیوم را الکترونیکی کردند و هواداران را به آنجا راه نمی‌دهند. همین عرب‌ها برای کشاندن مردم به استادیوم جایزه‌های گران قیمت تعیین می‌کنند اما اینجا کاری می‌کنند مردم دیگر به استادیوم نیایند.

* در صحبت‌هایت متوجه شدیم که قبول داری استقلال خوب بازی نمی‌کند؟

انصافاً بازیکنان ما دیروز معرفتی بازی کردند. نکونام و صادقی نبودند و ساموئل هم در تمرینات نیست و به خاطر مشکلات مالی نمی‌آید. آخر مگر می‌شود یک تیم اینقدر مشکل مالی داشته باشد. مدیرعامل از اموال خودش برای تیم خرج کند و مربی از رفقایش قرض بگیرد تا کار تیم جمع و جور شود. به خدا ما هم خانواده داریم و خرج آنها را می‌دهیم، آن هم از اداره مالیات.

*چطور؟

ما به کجا پناه ببریم و بگوییم که وقتی پولی نگرفته‌ایم چگونه مالیاتش را بدهیم، به خدا قسم این حرف همه فوتبالیست‌ها است که من با فریاد آن را می‌گویم. تا حرف می‌زنیم ممنوع‌الخروجمان می‌کنند، من پولی نگرفته‌ام که بخواهم مالیاتش را بدهم. من از وزیر ورزش خواهش می‌کنم حالا که روی کار آمده و تکلیف روشن شده به وضعیت تیم سر و سامان بدهد که مدیرعامل ماشینش را نفروشد و قلعه‌نویی از رفقایش برای تیم قرض نکند.

* یعنی خوب بازی نکردن تیم به این مسئله هم ربط دارد؟

یکی از مشکلات خوب بازی نکردن تیم همین مسئله است. بازیکن در جریان تمرین به فکر فروش ماشینش است. من که گفتم قبول می‌کنم خوب بازی نمی‌کنیم و حتی قلعه‌نویی هم گفته فوتبال بالا و پایین دارد، یک روز خوب هستیم و یک روز بد. اما همه چیز را در نظر بگیرید و بی‌‌انصافی نکنید.

* چه بی‌‌انصافی؟

اول در نظر بگیرید که به خاطر مشکلات مالی شرایط روحی تیم ما خوب نیست، دوم اینکه ما امسال خوب بدنسازی نکردیم و وقت مناسبی در اختیار نداشتیم، سوم اینکه همین مشکل بدنسازی باعثشد تا خیلی از بازیکنان ما آسیب ببینند و خیلی کم اتفاق افتاد که همه بازیکنان دور هم در تمرینات باشیم، چهارم فاصله کم بازی‌ها که حتی فرصت تمرین کردن برای رویارویی با حریفانمان را هم نداریم. امروز بازی می‌کنیم، فردا ریکاوری، پس فردا تمرین سنگین و دوباره یک تمرین سبک قبل از بازی و باز هم مسابقه، اصلا فرصت نداریم که روی تاکتیک تیم‌های حریفمان کار کنیم حالا این وسط بازیکنان لت و پار هم می‌شوند و فرسودگی گرفتیم. باز هم بگویم؟ آدم آهنی که نیستیم، نمی‌خواهند فوتبال ایران درست شود. حداقل همین را بگویند خیالشان راحت شود. در همین ترکیه دولت به اکثر تیم‌ها وام می‌دهد تا مشکلاتشان را حل کند اما در اینجا هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

* مثل اینکه دل پر دردی داری؟

چرا نداشته باشم. این را حتما از قول من بنویسید من احترام زیادی برای اعضای هیئت مدیره قائل هستم و موی سپید آنها خیلی برای من ارزش دارد اما هر وقت آنها جلسه می‌گذارند فردایش می‌بینیم که مصاحبه می‌کنند و می‌گویند مشکلات مالی به زودی حل می‌شود، حالا این به زودی کی می‌آید خدا می‌داند. ما که چیزی ندیدیم. حرف دیگری هم دارم که بزنم، همین شرکت پاسارگاد که پارسال مثلاً اسپانسر استقلال بود از ۱۲ اسفند ماه سال گذشته چک ۲۴۰ میلیونی من را پاس نکرده است، آقایان اگر می‌خواهید به مشکلات فوتبال رسیدگی کنید سراغ مسئولان این شرکت‌ها بروید. این پولی که به من نمی‌دهند پول باشگاه استقلال است و حق یک باشگاه مردمی. آنها حتی پول باشگاهمان را نمی‌دهند، دلیلش چیست؟ از استقلال استفاده ابزاری کرده‌اند و تبلیغ شرکتشان را روی پیراهن زده‌اند و کلی تبلیغات و مشتری گرفته‌اند حالا پول مردم را نمی‌دهند من هم امروز می‌روم چک را به فتح‌الله‌زاده می‌دهم و مردانه می‌گویم این پول را بگیرد و خرج باشگاه کند، حداقل به امور تیم که می‌تواند با این پول رسیدگی کند.

* پیگیری نکردی چرا پولت را نمی‌دهند؟

آقایان ۱۳ بار من را به دفتر شرکتشان کشاندند و بردند. هی امروز و هی فردا، آخر مگر می‌شود، مگر من بازیکن بیکار هستم که هر دقیقه برای گرفتن پولم به آقایان التماس کنم؟ به خدا قسم هیچ جای دنیا اینگونه نیست که سرمربی یک ریال پول نگرفته باشد. فتح‌الله‌زاده به خاطر آنکه پول ندارد رویش نمی‌شود به محل تمرین بیاید چون شرمنده است. من از مسئولان وزارت ورزش می‌خواهم به داد استقلال برسند، حداقل با تزریق ۲ - ۳ میلیارد پول ۳۰-۴۰ درصد کار ما جلو می‌افتد. شما باور نمی‌کنید من بازیکن باید برای حل مشکلاتم چقدر فکر و خیال کنم. اینجوری باشد باید کلیه‌ام را بفروشم! حداقل امورات زندگی‌ام می‌گذرد البته خدا را شکر من امسال درصدی از باشگاه گرفته‌ام و بابت خودم صحبت نمی‌کنم ولی این حرفی که می‌زنم می‌دانم که بقیه هم با این مشکلات روبرو هستند.

* وقتی اینگونه صحبت می‌کنی خیلی از مردم عادی و قشر رو به ضعیف جامعه واکنش نشان می‌دهند و مدعی هستند فوتبالیست‌ها پول خوبی می‌گیرند و توقعاتشان آنقدر بالاست که از رقم‌های میلیونی حرف می‌زنند.

من نباید خیلی از حرف‌ها را بزنم اما حالا که پرسیدید می‌گویم، خود من خرج ۳ خانواده را می‌دهم، همه هم از من توقع دارند مگر ما زندگی نداریم؟ مگر کارمندان باشگاه استقلال خرج و مخارج و زن و بچه ندارند؟ من فوتبالیست شدم آن هم به دست تقدیر. می‌خواهم از پولم استفاده کنم و جایی سرمایه‌گذاری کنم اما شما فکر کنید وقتی من چک می‌کشم و پول نمی‌شود چقدر با آبرو و اعتبار یک بازیکن بازی خواهد شد. بعضی وقت‌ها می‌خواهم سرم را به دیوار بکوبم. من می‌دانم برخی‌ها با ماهی ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند اما آنها این را هم بدانند که من سالی ۳ بار مادرم را از نزدیک می‌بینم، از ۱۶ سالگی در بدترین شرایط در تهران زندگی کردم و آن زمانی که ساندویچ مانده می‌خوردم برخی از مردم پدر و مادرشان برایشان صبحانه حاضر می‌کردند. کلا خانواده‌ام را در یک سال ۱۰ بار هم نمی‌بینم، عید و تعطیلات هم که ندارم. ۳ سال است روز اول فروردین و درست هنگام سال تحویل بازی داریم، کدام یک از مردم چنین شرایطی دارند به جز موارد خاص. به خدا فقط فوتبالیست‌ها مرفه نیستند مثلا دکترها با یک عمل ۴۰ یا ۵۰ میلیون پول می‌گیرند شما تصور کنید در ماه ۵ عمل جراحی داشته باشند، همین برایشان کافی است البته نمی‌گویم او کار نکرده چرا، او کار کرده، سختی کشیده و زیر نور چراغ درس خوانده، ولی نسبت به بقیه بیشتر اذیت شده است. شما به محل تمرین بیایید به جز چند مورد ماشین مدل بالا بقیه همه یا ۲۰۶ دارند یا با آژانس این طرف و آن طرف می‌کنند.

* اما فوتبالیست‌ها هم انصافا شرایط مالی بدی ندارند.

من حرف شما را قبول ندارم، همه فوتبالیست‌ها وضعیت مالی خیلی خوبی ندارند. شاید از هر صد نفر ۵ نفر مرفه باشند. من به اندازه خودم خوب جمع کرده‌ام و شفاف می‌گویم خودم عرضه جمع کردن نداشتم و اگر پدرم نبود یک ریال هم نمی‌توانستم سرمایه‌گذاری کنم اما شما پیشکسوتان باشگاه را ببینید چه شرایطی دارند، چرا نمی‌گویند بساز و بفروش‌ها، طلافروش‌ها، صراف‌ها و خیلی‌های دیگر شرایط خوبی دارند، چرا اینها را مثال نمی‌زنند؟ تازه به خدا اگر این اقشاری که گفتم مثل فوتبالیست‌ها مالیات بدهند. بازیکنی که نه پنج‌شنبه دارد نه جمعه مدام در چشم است چون ۹۰ دقیقه بازی‌های استقلال و پرسپولیس مستقیم پخش می‌شود اما مشکلات بازیکنان را کسی نمی‌بیند، شاید باور نکنید همسران خیلی از فوتبالیست‌ها آرزو دارند یک روز پنج‌شنبه ناهار را با هم باشند اما مگر می‌شود. بازیکن تمرین می‌کند و روز قبل از بازی به اردو می‌رود فردا هم که در زمین است و تازه شب بازی خسته و کوفته به خانه می‌رسد. همه تصور می‌کنند وقتی ما به اردوی پیش از فصل می‌رویم استراحت می‌کنیم اما نمی‌دانند که خبری از «هالیدی» نیست. مربیان بدنساز کاری می‌کنند که با زانو به اتاقمان برگردیم تازه در تیم‌هایی که امیر قلعه‌نویی هستند شرایط بدتر است و فشار تمرینات وحشتناک است. حرف من این است حداقل ۵ سال استقلال را به فتح‌الله‌زاده بدهند تا او بداند و مشکلاتش ولی مدیری که فردایش را نمی‌داند چگونه می‌تواند امید به آینده داشته باشد.

* اما از همه اینها که بگذریم هواداران استقلال نگران هستند چون می‌گویند تیم رقیبشان خوب نتیجه می‌گیرد و ۶ گل به حریف می‌زند.

اگر آنها نگرانی دارند به ورزشگاه بیایند و حمایت کنند. وقتی هزار نفر به استادیوم می‌آیند چه کار کنیم؟ قلعه‌نویی حرف خوبی زد، او گفت قدیم‌ها در رختکن استقلال و پرسپولیس ۳ بر صفر از حریفان خود پیش بودند اما حالا همه تیم‌ها کار می‌کنند و با قدرت مقابل ما ظاهر می‌شوند ضمن آنکه ما فاصله‌ای با صدر جدول نداریم که اینقدر از بازی‌هایمان کم استقبال می‌شود. ما اگر بازی‌های پایین جدولمان را می‌بردیم الان صدرنشین بودیم اما آنهایی که می‌گویند ما پول میلیاردی می‌گیریم مگر از دل تیم خبر دارند.

* بگذریم، در بازی قبل کاپیتان استقلال شده بودی، دلیلش چه بود؟

امسال تقریبا سال ششمی است که در استقلال هستم و اولین بار بود که کاپیتان شدم اما نکونام گفت من بازوبند را نمی بندم و صادقی هم همین کار را کرد که در نهایت بازوبند نصیب من شد.

* سخت نبود؟

خیلی سخت بود حتی به کادر فنی گفتم که وقتی بازوبند را می‌بندید شرایط خیلی عوض می‌شود، این هم جز افتخارات من است و یک روز به فرزندم می‌گویم که من کاپیتان تیم استقلال بودم.

* ماجرای توقیف خودروات در جاده چه بود؟

یک کار خیلی فوری داشتم و می‌خواستم به تهران برگردم، حواسم نبود در سرازیری سرعتم خیلی بالا رفت و یکی از مأموران محترم راهنمایی و رانندگی لطف کرد و ماشینم را به پارکینگ برد. جریمه و نمره منفی هم در گواهینامه‌ام ثبت شد.

* حتما شنیدی که کفاشیان مدعی شده کی‌روش می‌خواهد استقلال و ۳ تیم دیگر حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در اردیبهشت ماه بدون بازیکنان ملی‌پوش پا به این مسابقات بگذارند.

فکر کنم سرمربی و مدیرعامل باید بنشینند و با کی‌روش جلسه بگذارند که هم استقلال ضرر نکند و هم تیم ملی. من مطمئنم همه چیز با دور یک میز نشستن حل می‌شود.

* هاشم بیک‌زاده هم که گل ۳ امتیازی استقلال را زد.

وقتی خدا یکی را دوست داشته باشد همین میشود. این همه علیه بیکزاده جو درست کردند ولی او صبوری کرد و آیا شما مصاحبهای از بیکزاده دیدید؟ خدا جواب صبر بیکزاده را داد. بازی قبل پاس گل داد و این بازی گل زد. به خدا قسم آدم به صبوری بیکزاده کم پیدا میشود و هر کسی بود نسبت به آن همه انتقادات واکنش نشان میداد ولی بیکزاده این کار را نکرد.