مردم به من بگویند به دیدار مسی بروم یا نه

به گزارش افکارنیوز، از جمشید مشایخی می‌توان به عنوان اسطوره سینما و تلویزیون یاد کرد. کسی که مردمان این سرزمین با بازی‌های هنرمندانه اش خاطره‌های خوبی دارند. خبر تصمیم مشایخی برای رفتن به اسپانیا و ملاقات با مسی باعثشد که ما با این هنرپیشه توانمند به گفتگو بپردازیم.

جمشید مشایخی در مورد تصمیمش و جزئیات این سفر احتمالی توضیحاتی داد، آن هم در شرایطی که حرف و حدیثبر سر سفر او زیاد است…

* از قضیه سفرتان به اسپانیا برایمان بگویید. به هرحال به آن جا می‌روید یا نه؟

- من دوستی دارم به نام خضرائی که اتفاقا وکیل باشگاه استقلال هم هست. یک روز داشتیم در مورد ماجرای توهین به لیونل مسی با هم صحبت می‌کردیم که به من پیشنهاد داد برای عذر خواهی به عنوان نماینده مردم ایران به اسپانیا بروم. من هم برا ی همین تصمیم گرفتم که به آن جا سفر کنم.

* پس این تصمیم خودتان بود نه باشگاه استقلال، درست است؟

- بله اصلا پشت این تصمیم پشتوانه خاصی وجود نداشت. من قصد داشتم به اسپانیا بروم که ثابت کنم ایرانی با فرهنگ است و این نوع بی ادبی‌ها از یک ایرانی سر نمی‌زند.

* به دلیل حضورتان در یک جمع استقلالی برخی‌ها فکر کردند که شاید شما طرفدار تیم آبی باشید. پس این طور نیست؟

- خیر. من هیچ تیمی را به دیگری ترجیح نمی دهم و همه تیم‌ها و ورزشکاران را دوست دارم.

* پس به عنوان یک نماینده می‌خواهید به اسپانیا بروید؟

- من خودم این ایده را ندادم که به اسپانیا بروم و اصلا خوشم نمی‌آید که خودم را لوس کنم. یک پیشنهادی به من داده شده من هم پذیرفتم. ولی قبل از آن باید نظر مردم را بدانم. به خودم حق نمی دهم به تنهایی و بدون این که نظر مردم را بپرسم به آن جا بروم. یکسری از دوستان لطف داشتند و به من گفتند تو نماینده شایسته ای هستی و اگر برای عذر خواهی بروی، خیلی خوب می‌شود من هم پذیرفتم. این جاست که سعدی بزرگ می‌گوید: خاک شو پیش از آن که خاک شوی.

* به نظر شما اصلا چرا چنین کامنت‌های توهین آمیزی علیه مسی در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شد؟

- انسان کوچک نمی‌شود مگر تا زمانی که به کسی توهین کند. امکان ندارد یک ایرانی دارای این تفکر و احساس باشد که بتواند به کسی توهین کند. ادب و نزاکت ایرانی همیشه زبانزد عام و خاص بوده. ما در کشورمان بزرگانی در ادب داریم که شاید هیچ کشور دیگری نداشته باشد وقتی آثار بزرگان را مشاهده می‌کنیم به بزرگی ملت ایران پی می‌بریم.

* حالا باز می‌گوییم مسی رقیب ملی پوشان ماست، به‌هاشم بیگ زاده چرا توهین کردند؟

- واقعا جملات زشتی که بعضی‌ها در مورد بیگ زاده به کار بردند با فرهنگ والای ما هیچ تناسبی ندارد. واقعا از شنیدن چنین حرف‌هایی ناراحت شدم. امیدوارم کسانی که بی ادبی کرده‌اند خودشان متوجه اشتباهشان شده باشند.

* برخی از حرکت شما تقدیر کردند و برخی دیگراز آن انتقاد کردند چه نظری دارید؟

- من در برابر این سوال فقط یک جمله می‌گویم و آن هم این است: در بند آن نی که دشمن است یا دوست، یادش به خیر هر که از ما یاد کرد.

* اگر به آن جا بروید و اصلا مسی برای دیدن شما نیاید آن وقت چه می‌شود؟

- مهم این است که من وظیفه خودم را انجام داده ام، در ضمن نهایتا اگر مسی هم نیاید به هر حال خبرش که منعکس می‌شود و به گوش او می‌رسد. من می‌روم تا فرهنگمان را به آن‌ها نشان دهم. در ضمن جام جهانی برای صلح و آشنا شدن کشور‌ها با فرهنگ‌های مختلف است. برد و باخت جزو هدف‌های بعدی قرار می‌گیرد.

* با این تفاسیر معلوم است که خودتان هم به مسی علاقه مند هستید آیا واقعا این طور است؟

- بله مسی هم فوتبالیست خوبی است هم با اخلاق است. من هم خیلی دوستش دارم.

* بازی‌های بارسا را هم دنبال می‌کنید؟

- اگر وقت کنم حتما. به هر حال تلویزیون خودمان فوتبال‌های خارجی را هم پخش می‌کند و من هم اگر بتوانم می‌بینم.

* پس کلا ورزشی هستید؟

- بله من ورزشکاران را دوست دارم از جمله مرحوم جهان پهلوان تختی که همیشه در زندگی الگوی من بوده است. او انسان بزرگی بود تا حدی که وقتی حریفش را شکست می‌داد به این دلیل که پشتش را بر خاک مالیده ناراحت می‌شد. چنین کسانی همیشه الگوی مردم قرار می‌گیرند.

* با اهالی فوتبال هم در ارتباط هستید؟

- خیلی نه ولی هر چند وقت یک بار آن‌ها را می‌بینم. مثلا به تازگی مهدوی‌کیا و دایی را دیده‌ام. با پروین و مرحوم حجازی هم که از سال‌ها پیش آشنا هستم و بودم. من کاری ندارم چه کسی در کدام تیم کار می‌کند. من عاشق ورزشکاران و اسطوره‌های مملکتم هستم.

* حواشی اخیر روی بازی ایران و آرژانتین درجام جهانی تاثیر نمی گذارد؟

- از نظر من نه. چون این حرف‌ها راکه فوتبالیست‌های محترم ما نگفتند که بخواهد تاثیر بگذارد یا نگذارد. در هر صورت باز هم می‌گویم بابت حرف‌هایی که زده شده خیلی شرمنده هستم.

* وقتی شنیدید تیم ملی به جام جهانی صعود کرده چه حسی داشتید؟

- خیلی لذت بردم. من عاشق سرزمینم هستم و هر موفقیتی که برای سرزمینم کسب شود مرا خوشحال می‌کند. فرقی نمی کند این موفقیت در زمینه فوتبال باشد یا هر ورزش دیگری همین که باعثخشنودی مردم می‌شود ارزش بالایی دارد.

* شباهت بین فوتبال و سینما چیست؟

- اخلاقیات نقطه مشترک میان هنرمند و فوتبالیست است.

* در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

- بنده فعلا بیکار هستم و مشغول خواندن یک سناریو.

* و آخرین سخن؟

- من خاک پاي مردم هستم و هرچه دارم از آنهاست.