پرسپولیس طلسم شکن میشود؟!

به گزارش افکارنیوز، هفته بیست و دوملیگ برتر فوتبالروز شنبه با برگزاری هفت دیدار به پایان می‌رسد که استقلال در این روز میزبان همتای خوزستانی‌اش است و پرسپولیس میهمان فولاد خواهد بود.

گسترش فولاد تبریز - راه آهن سورینت

گسترش فولاد متحول شده هفته گذشته با برتری خارج از خانه مقابل داماش به اوضاع خود سر و سامان داد اما در مقابل راه آهن سورینت که نامش این روزها بیشتر تحت تاثیر حوادثپیش آمده برای مالکش قرار دارد، در هفته بیست و یکم مغلوب استقلال شد تا همچنان در وضعیت بحرانی باقی بماند. در واقع بخت با راه آهن یار بوده که تاکنون تیم‌های پایین‌تر از این تیم در جدول هم روزگار بدی داشته‌اند چراکه در غیر این صورت اوضاع برای شاگردان ابراهیم‌زاده بدتر هم می‌شد.

تیم تبریزی با ۲۳ امتیاز در رده نهم و راه آهن با ۱۸ امتیاز در جایگاه سیزدهم جدول قرار گرفته است و شاید فاصله امتیازی نه چندان زیاد انگیزه سورینتی‌ها را زیاد کند اما بازی در تبریز مقابل گسترش فولاد به هیچ عنوان دیدار آسانی به حساب نخواهد آمد. تنها ۹ هفته از لیگ باقی مانده و فرصت برای تیم‌هایی چون راه آهن رو به پایان است، هرچند تیم‌هایی چون گسترش فولاد هم فرصت برای اشتباه به ویژه در دیدارهای خانگی ندارند.

فولاد خوزستان - پرسپولیس

این دیدار یکی از چند فینال‌ نیم فصل دوم است چراکه سرنوشت قهرمان لیگ سیزدهم را همین بازی‌های رودررو مشخص می‌کند. فولاد با ۳۹ امتیاز سوم است و میزبان پرسپولیسی است که با ۴۰ امتیاز در رده دوم قرار دارد. بنابراین فاصله یکقدمی و شوق بازگشت به صدر انگیزه بالای شاگردان فرکی برای این بازی خواهد بود. در دیدار رفت پرسپولیس به آسانی از سد فولاد عبور کرد اما این بار شرایط فرق می کند و گرفتن انتقام برای فولادی‌ها می تواند آنها را بالاتر از پرسپولیس و حتی در صورت کمی خوش شانسی در رتبه اول قرار دهد.

نفت هم روز گذشته خیال این دو تیم را با شکست برابر ذوب آهن راحت کرد و اکنون هم فولاد و هم پرسپولیس در کنار تلاش برای پیروزی به دنبال لغزش از سوی استقلال هستند تا به رده نخست برسند.

این دیدار مقدمه‌ای برای رویارویی دو تیم در جام حذفی هم خواهد بود. ضمن آنکه پرسپولیس بعد از این دیدار دربی را پیش رو خواهد داشت و محروم نشدن بازیکنان دغدغه دیگر شاگردان علی دایی در دیدار دشوار اهواز خواهد بود. مدت زیادی است که اهواز شهر خوش یمنی برای پرسپولیس نبوده اما سرخپوشان تهرانی در هفته‌های اخیر به ناکامی در برخی شهرها از جمله کرمان و انزلی پایان داده‌اند و شاید شنبه برای پرسپولیسی‌ها روز خوبی باشد.

سپاهان - داماش گیلان

سپاهان چند هفته ای است که بردهای متوالی را تجربه می کند و با ۳۶ امتیاز تا رده پنجم جدول بالا آمده است. با توجه به اینکه همشهریان سبزپوش سپاهان توانستند نفت را در تهران شکست دهند اکنون سپاهان در صورت پیروزی در دیدار خانگی مقابل داماش می تواند جای این تیم را در رده چهارم به دست بیاورد. شاید روی کاغذ شاگردان زلاتکو کرانچار را باید صاحب سه امتیاز دیدار خانگی دانست، آن هم مقابل داماش بحران زده که دیدار قبلی خود را در رشت به گسترش فولاد واگذار کرده است.

داماش با ۲۲ امتیاز در رده یازدهم قرار دارد و در شرایطی که تیم های رده پایین در کورس برای انجام ماموریت غیر ممکن و تلاش برای بقا هستند این تیم سقوط آزاد خود را ادامه می دهد و اگر از اصفهان هم دست خالی بازگردد آن وقت دیگر هواداران رشتی باید نگران دوام آوردن این تیم در لیگ برتر شوند. داماش در روزهای خوبش تیمی بود که می توانست حریفان را حتی در خانه آنها شوکه کند اما این داماش با آن روزها فاصله زیادی دارد. اصفهانی ها هم به یاد دارند که این تیم گیلانی در فصل قبل در از دست دادن قهرمانی آنها در لیگ تاثیرگذار بود.

سایپا البرز - تراکتورسازی تبریز

در این دیدار همه نگاه ها به رونمایی از تراکتورسازی بعد از تحولات مدیریتی است. سایپای مرموزِ فیرات به دنبال آن است که سرخپوشان تبریزی را به چالش بکشد و شاگردان جلالی هم در هفته های اخیر خوب نتیجه نگرفتند و از صدر تا رده ششم پایین آمده اند. آنها ۳۵ امتیازی هستند و اتفاقا سایپا در رده ششم همسایه این تیم است.

تیم کرجی با ۲۹ امتیاز حتی در صورت برتری هم نمی تواند جای همسایه بالایی را بگیرد اما می تواند روزگار را به کام این تیم حسابی تلخ کند. به ویژه آنکه بعد از موافقت با استعفای مدیرعامل تراکتورسازی شرایط به گونه‌ای است که تحمل هواداران این تیم برای باخت کم خواهد شد. به همین دلیل جلالی تیم خود را با نهایت انگیزه و برای پیروزی به میدان خواهد فرستاد تا هم از قافله صدرنشینی جا نماند و هم بازگشتش به تبریز بعد از این دیدار را دشوار نکند اما میزبان کرجی هم تیم سختکوشی است.

سایپا به ویژه در خانه حریفان نامدار را به دردسر انداخته و توانسته جای امنی در میانه های جدول برای خود دست و پا کند. جوانان با انگیزه فیرات در این نبرد روز سختی را برای تراکتورسازی پر مهره و با انگیزه رقم خواهند زد.

ملوان انزلی - مس کرمان

جایگاه فعلی ملوان برای مس کرمان یک آرزو است اما امتیازات نزدیک جدول رسیدن به این آرزو را چندان محال نمی کند. ملوان با ۲۸ امتیاز هشتم است اما مس با ۱۶ امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفته است. ملوان یا روی دور برد است و یا در دوران افول به سر می برد. در چند بازی اخیر که تیم اسکوچیچ چندان امتیاز آور نبوده و باید دید بخت شاگردان مظلومی مقابل این تیم چگونه است.

مس را باید استاد مساوی گرفتن در این فصل دانست آنها ۱۳ امتیاز از مجموع امتیازات خود را با تساوی گرفتند و از این نظر رکوردی منحصر به فرد را ثبت کرده اند.

شاید تساوی برای مس نتیجه ایده آل در خانه ملوان باشد اما فرصت برای مس همانند دیگر تیم ها رو به پایان است. شاید دیگر این تساوی ها هم علاج این تیم نباشد و آنها باید به دنبال برتری باشند. عادتی که آن را فراموش کرده اند اما در مقابل میزبان هم تیمی نیست که در خانه به این آسانی امتیاز دهد آنها شاید همین رویای یک امتیازی مس را هم خراب کنند چرا که ملوان در خانه سخت امتیاز می دهد.

فجرسپاسی - صبای قم

فجر سپاسی با ۱۶ امتیاز در قعر جدول جا خوش کرده و با این شرایط کار دشواری برای بقا در لیگ برتر دارد. در مقابل صبای قم در خانه می بازد و خارج از خانه نتیجه می گیرد. یاوری باید نهایت انگیزه را در بازیکنانش ایجاد کند چراکه ۳ امتیاز این دیدار می تواند آنها را حتی با صبای قم که در رده سیزدهم ایستاده هم امتیاز کند. البته تفاضل گل دو تیم آنقدر فاصله دارد که تیم سرهنگ یاوری برای رسیدن به صبا نیازمند خلق حماسه است.

فرصت برای فجر رو به پایان است و البته صبا هم به دنبال راهی برای پایان سقوط آزاد است. رویارویی یاوری و مرفاوی یک دوئل تمام عیار به قیمت امید به بقا در لیگ برتر خواهد بود. مدیران ۲ باشگاه دیگر فرصتی برای تغییر در راس کادر فنی نمی بینند و اکنون این دو مربی در انتهای جاده ای قدم بر می دارند که یا آنها را در شیراز و قم نیکنام خواهد کرد یا اینکه خاطره بدی از آنها به یادگار خواهد گذاشت.

استقلال تهران- استقلال خوزستان

امیر قلعه نویی و تیمش به هدف خود رسیدند و سرانجام رنگ صدرنشینی را دیدند. اکنون ماموریت برای این تیم حفظ این روند خواهد بود. جدال دو مدعی دیگر یعنی فولاد و پرسپولیس در اهواز فرصتی است تا استقلال فاصله خود را با سایر رقبا بیشتر هم کند. استقلال در اینگونه بازی ها راه بردن را خوب می داند و اکنون این تیم ۴۱ امتیازی جدول آماده می شود تا با گرفتن ۳ امتیاز از برادران اهوازی جایگاهش در صدر جدول را مستحکم کند.

اگر آبی پوشان تهران پیروز شوند، هر نتیجه ای در دیدارهای دیگر صدرنشینی آنها را به چالش نخواهد کشید و استقلال در شرایطی که بالاتر از رقیب دیرینه خود قرار گرفته به میدان دربی قدم خواهد گذاشت.

در مقابل استقلال خوزستان است که با ۲۳ امتیاز در جایگاه دهم ایستاده، همان تیمی که در دیدار رفت توانست ۲ بر یک استقلال را شکست دهد. یکی از معدود تیم هایی که در ورزشگاه آزادی تسلیم پرسپولیس نشد اکنون امیدوار است همین سناریو را مقابل استقلال پیاده کند. عبدالله ویسی و تیمش استعداد ویژه ای در گرفتن تساوی از بازی های خارج از خانه دارند اما به همان اندازه استقلال و قلعه نویی شکارچی های ماهری در تسلیم کردن چنین تیم هایی هستند. به ویژه بعد از آشتی کنان سرمربی و جواد نکونام که دوباره آسمان استقلال را آبی کرده است.

این دیدار حسن ختام هفته بیست و دوم و تعیین کننده صدرنشین لیگ در پایان این هفته است.

به گزارش تسنیم برنامه دیدارهای هفته بیست و دوم لیگ برتر در روز شنبه ۲۱ دی ماه بدین شرح است:

سپاهان اصفهان – داماش گیلان – فولاد شهر اصفهان - ساعت ۱۴:۳۰
محمدرضا اکبریان – رضا سخندان – حسن یوسفی – محمدرضا فغانی – ناظر: ابراهیم میرزابیگی

استقلال تهران – استقلال خوزستان – آزادی تهران – ساعت ۱۶:۴۰
شاهین حاج بابایی – محمدرضا امینی – مهدی الوندی – حمید حاج ملک – ناظر: حاتم بک پور

فجرشهید سپاسی – صبای قم – حافظیه شیراز - ساعت ۱۴:۳۰
جمشید دانش مهر – سعید زارع – علیرضا ایلدروم – سیدرضا مهدوی – ناظر: داود رفعتی

ملوان انزلی – مس کرمان – تختی انزلی – ساعت ۱۴:۳۰
رسول رهبرفام – رحیم شاهین – ایوب غلامزاده – رضا عادل – ناظر: مسعود عنایت

گسترش فولاد – راه آهن – اختصاصی گسترش تبریز – ساعت ۱۴:۳۰
احمد صالحی – علی میرزابیگی – حمیدرضا رحیمی – وحید کاظمی – ناظر: علیرضا یزدانی

سایپا – تراکتورسازی – انقلاب کرج – ساعت ۱۴:۳۰
علیرضا فغانی – حسن کامرانی فر – حمید کنعانی – امید سعیدفر – ناظر: فریدون اصفهانیان

فولاد خوزستان – پرسپولیس – غدیر – اهواز - ساعت ۱۴:۳۰

یداله جهانبازی - محمدرضا منصوری - تورج عیوض محمدی - امیرحسین فتاحی - ناظر: اسماعیل صفیری