فرکی سرمربی تیم امید می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز، حسین فرکی در مورد شرایط فولاد خوزستان، دیدار تیم ملی مقابل کویت و شایعات مذاکره برای حضور او به عنوان سرمربی در تیم ملی امید صحبت‌های زیر را انجام داد.

از تساوی بدون گل مقابل الجیش قطر صحبت کنید.

یک هفته از انجام این بازی می‌گذرد، اولین تجربه فولاد خوزستان در لیگ قهرمانان آسیا پس از چند سال و در دیداری خارج از ایران بود. در حالی به مصاف حریف رفتیم که درگیر مسابقات لیگ برتر بودیم و نسبت به جوانی بازیکنان دل‌نگرانی داشتیم. قبل از سفر به قطر ۳ بازیکن اصلی خود را به دلیل مصدومیت همراه تیم نداشتیم. به مصاف حریفی می‌رفتیم که در لیگ قطر جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و فقط یکی از بازیکنان الجیش قطر ۷.۵ میلیون دلار قیمت داشت و تعدادی بازیکنان لژیونر نیز در این تیم وجود داشت که تیمی چند ملیتی را تشکیل دادند. برای عدم شکست و حتی کسب پیروزی به مصاف این حریف رفتیم و می‌خواستیم دست پر از قطر به ایران بازگردیم. خوشبختانه بازیکنان آن چیزی که ما می‌خواستیم را به نمایش گذاشتند و اگر داور مهربان بود می‌توانستیم به پیروزی برسیم. به هر حال کسب یک امتیاز نیز بسیار شیرین بود.

فولاد خوزستان برای اولین بار در لیگ قهرمانان میزبانی می‌کند، این شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

می‌دانید امکانات هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در خوزستان محدود است و این محدودیت مربوط به امروز نیست. تلاشمان این است که از الفتح عربستان بهترین میزبانی را داشته باشیم و امکانات مناسبی فراهم کنیم. تمام اعضای باشگاه و مسئولین خوزستان در تدارک این شرایط هستند. هواداران ما نیز چنین هدفی را دنبال خواهند کرد. از صدا و سیما برای فراخوان‌هایی که اعلام می‌کند تشکر می‌کنیم و امیدواریم هواداران نیز حضور پرشوری داشته باشند.

میزان شناخت شما از الفتح عربستان چقدر است؟

الفتح شرایط خوبی دارد و از بازیکنان لژیونر قدرتمندی بهره می‌برد. مدت‌هاست که شرایط این تیم را زیر نظر داریم و بازی‌های هفته دهم به بعد الفتح در لیگ عربستان را همراه با کادر فنی بررسی کردیم. البته تمرکز ما روی ۵ بازی پایانی الفتح بیشتر است. یک دیدار جام حذفی، ۳ مسابقه در لیگ عربستان مقابل الشعله، النصر و الاهلی و دیدار اول این تیم مقابل بنیادکار ازبکستان در لیگ قهرمان آسیا را بررسی دقیقی خواهیم کرد. شناخت خوبی از نقاط ضعف و قوت این تیم داریم. در تمرینات روی این مسئله اصرار خواهیم کرد تا با شناخت کامل و کافی و اطلاعات دقیق روز ۲۰ اسفند در ورزشگاه غدیر بازی قابل قبولی را ارائه کنیم.

فولاد خوزستان درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است و سایر رقیبان شما در لیگ برتر ۳۵ روز استراحت می‌کنند. در مورد این مسئله چه نظری دارید؟

اگر به آرشیو صحبت‌های من مشاهده کنید مدت‌ها قبل اعلام کردم اصل موضوع و اشتباه نحوه برنامه‌ریزی است. نمی‌دانم چه کسی را باید مقصر قلمداد کنیم. شرایط تیم ملی و درخواست‌های کارلوس کی‌روش متفاوت از دوره‌های گذشته آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی است. سازمان لیگ می‌خواهد برای برنامه‌های تیم ملی زمان مناسب را فراهم کند و به همین خاطر به لیگ فشار می‌آورد. همین مسئله باعثمی‌شود در مقطعی چنین وقفه‌ای به وجود آید. این وقفه زمانی حاصل اتفاقات گذشته است. شما در ماه آینده مشاهده می‌کنید که لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا در اوج حساسیت و در کمترین فاصله زمانی برگزار می‌شود. آن وقت تیم ملی نیز قصد رفتن به اردو دارد. آیا این کار معقول و شدنی است؟ انتظار دارید هیچ کسی هم به این مسئله اعتراض نکند؟ سازمان لیگ، باشگاه‌ها، فدراسیون، بازیکنان، مربیان، مدیران و … این مسئله را می‌دانند و همه مجبور به تحمل هستند. یک تیمی که ۳۵ روز بازی ندارد و فقط تمرین می‌کند مطمئنا آسیب می‌بیند. در دنیا این اتفاقات نمی‌افتد اما با برنامه‌ریزی که امسال دنبال کردیم این شرایط رقم خورد.

پس از انتقادات زیادی که انجام شد در نهایت از فولاد خوزستان که در دو سال گذشته عملکرد قابل قبولی ارائه کرده ۳ بازیکن به تیم ملی دعوت شد.

دعوت نفرات حاضر در تیم ملی بر اساس تشخیص کادر فنی است. ما به عنوان یک باشگاه کارمان فعالیت در لیگ برتر و مسابقات پیش رو است. کادر فنی به دنبال انتخاب نفرات و بازیکنان مورد نظر است. در آخرین لیستی که اعلام شد سوشا مکانی که قبلا هم در تیم ملی حضور داشت به اردو دعوت شد. مهرداد جماعتی برای اولین بار و بختیار رحمانی با یک فاصله به تیم ملی دعوت شد. این ۳ بازیکن سهم ما در تیم ملی بودند. باید به کادر فنی تیم ملی حق داد. تجربه حضور در این فضا را داشتم، آنها با محدودیت‌هایی روبرو هستند. بازی روز گذشته مقابل کویت به اجبار برگزار شد و یک مسابقه دوستانه مقابل گینه در نظر گرفته شده است. کی‌روش نمی‌تواند هر روز تیم ملی را جمع کند و برای بازیکنان بازی بگذارد. در این انتخابی که انجام شد سهم تمام باشگاه‌ها لحاظ شد. نمی‌توان بر اساس جدول لیگ بازیکنان را به تیم ملی دعوت کرد. شاید اگر بخواهیم اینطور فکر کنیم فولاد خوزستان می‌توانست چند نماینده دیگری داشته باشد اما این مسئله ملاک نیست. دعوت بازیکنان شایسته لیگ فضای خوبی بود که میدان را در اختیار بازیکنان جوان قرار داد. به هر حال آنها توانایی خود را محک زدند و برای قرار گرفتن در لیست نهایی تیم ملی که از افراد شایسته دعوت می‌شود، تلاش کردند.

برخی نسبت به جوانگرایی دیرهنگام و اینکه نباید در آستانه شروع جام جهانی جوانگرایی صورت بگیرد، انتقاد کردند.

بدون رودربایستی باید بگویم هر کاری که انجام شود همیشه انتقاد وجود دارد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد و بازیکنان با تجربه در مقابل کویت به میدان می‌رفتند باز هم انتقاد می‌شد که چرا به جوان‌ها فرصت بازی ندادند. خودم تجربه حضور در فضای تیم ملی را دارم و این صحبت‌ها بی‌انصافی است. البته هر کس نظر خودش را دارد و قابل احترام است اما نمی‌توان همه را راضی کرد. فرصت خوبی بود که در اختیار جوان قرار گرفت البته ممکن است این مسئله تبعاتی داشته باشد. آن موقع که در تیم ملی فعالیت می‌کردم به عنوان یک عضو فوتبالی از برخی مشکلات اطلاع داشتم و در کارمان سعی می‌کردیم کمترین اشتباه را انجام دهیم. مهمترین مسئله‌ای که ما به آن توجه داشتیم عدم اعلام لیست نفرات دعوت شده به تیم ملی در شب مسابقات باشگاه‌ها بود. شاید برانکو به عنوان یک فرد خارجی چندان به این مسئله اهمیت نمی‌داد اما ما از فرهنگ فوتبال ایران اطلاع داشتیم و اجازه این کار را نمی‌دادیم. رئیس فدراسیون که در رأس فوتبال قرار داشت محمد دادکان یک شخص فوتبالی بود. شما دیدید که باشگاه سپاهان نسبت به اعلام زود هنگام اسامی دعوت شدگان تیم ملی اعتراض کرد. برای یک باشگاه این مسئله که برخی بازیکنان از عدم دعوت به تیم ملی ناراحت می‌شوند بسیار دشوار است. در هر صورت

همان طور که گفتم هر کاری انجام شود منتقدانی وجود دارد اما کار کی‌روش در این بخش خوب بود. البته ما نیز در باشگاه باید برخی از بازیکنان را که به تیم ملی دعوت نشدند توجیه کنیم تا ناراحتی آنها به تیم لطمه نزند. یکی از مهمترین و سخت‌ترین کارهای مربیان بازگرداندن روحیه بازیکنان است اما واقعیت این است که سرمربی تیم ملی نمی‌تواند ۱۰ بازیکن را از هر تیم به اردو فرا بخواند البته ما باید انگیزه بازیکنان را بالا ببریم تا وضعیت بهتری پیدا کنند.

گفته می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال با شما برای حضور در تیم ملی امید صحبت کردند.

هیچ کس از فدراسیون با من در این ارتباط صحبت نکرده است.

مثل اینکه با مسئولان باشگاه فولاد خوزستان این بحثمطرح شده و آنها این مسئله را به شما اعلام کرده‌اند.

حقیقت اینکه باشگاه این مسئله را به من اعلام کرد اما هنوز هیچ پاسخی به این مسئله ندادم. تمام فکرم به بازی‌های فولاد خوزستان است. ۱۰۰درصد در حال حاضر به هیچ چیز غیر از فولاد فکر نمی‌کنم.

آیا می‌خواهید هدایت تیم ملی امید را بر عهده بگیرد و در کنار آن کار خود را در فصل جاری با فولاد خوزستان به اتمام برسانید یا اینکه نظر دیگری دارید؟

اصلا به چنین موضوعاتی فکر نمی‌کنم. یک مربی باید در یک جا تمرکز داشته باشد. اصلا به این موضوع فکر نکردم و هنوز پاسخی ندادم. نمی‌خواهم به این موضوع فکر کنم مگر اینکه مسئله به صورت جدی دنبال شود و به طور مستقیم صحبتی صورت بگیرد آن وقت می‌توان نظر خود را بیان کرد. وقتی چیزی به من اعلام نشده نمی‌توانم به آن فکر کنم.

از نلو وینگادا به عنوان یکی از گزینه‌های تیم امید نام می‌برند. آیا فکر می‌کنید گزینه ایرانی بهتر است یا اینکه باید سراغ مربیان خارجی بروید.

این مسئله هیچ فرقی نمیکند. تیم ملی ۴۰ سال است موفق به حضور در المپیک نشده و نتایج خوبی نگرفته است.