تیمهای فوتبال منچستریونایتد و بارسلونا در حالی فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ را امشب (شنبه) در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار میکنند که هر دو به دنبال چهارمین قهرمانی خود در این رقابتها هستند.


پیدا و پنهان از فینال لیگ قهرمانان اروپا

** بارسلونا تاکنون در شش فینال حضور داشته که سه بار قهرمان شده و در سه بازی دیگر نتیجه را به حریف خود واگذار کرد. با این حال قهرمان اسپانیا دو فینال قبلی خود را که هر دو در برابر تیم‌های انگلیسی یعنی آرسنال(۲۰۰۶) و منچستریونایتد(۲۰۰۹) بوده، فتح کرده است.

** نخستین جام اروپایی بارسلونا در سال ۱۹۹۲ در ومبلی(که دیدار امشب نیز در همین ورزشگاه برگزار می‌شود) به دست آمد، جایی که بارسلونایی‌ها یک بر صفر سامپدوریا را شکست دادند. در آن زمان گوآردیولا تنها ۲۱ سال داشت.

** لیونل مسی در ۱۲ بازی خود در این فصل لیگ قهرمانان اروپا ۱۱ گل به ثمر رسانده و یک گل دیگر می‌تواند او را به رکورد رود فن نیستلروی برساند.

** اگر پویول در بازی امشب به میدان برود، یکصد و یکمین بازی خود را برای بارسلونا در لیگ قهرمانان انجام داده است.

** بارسلونا و منچستریونایتد تاکنون ۱۲ بار با هم بازی کردند، بارسلونا در این بازی‌ها سه بار موفق به شکست تیم انگلیسی شده است. تاکنون هیچ یک از دو تیم نتوانسته در دیدارهای حیثیتی خود مقابل هم پیروز باشند.

** اگر سر الکس فرگوسن امشب با منچستریونایتد قهرمان اروپا شود، با رکورد باب پیسلی، سرمربی پیشین لیورپول برابری خواهد کرد و توانسته سه بار پیاپی پس از رسیدن به فینال قهرمان این رقابت‌ها شود.

** ادوین فن‌درسار که در پایان این فصل بازنشسته می‌شود، در صورت قهرمانی شیاطین سرخ مسن‌ترین بازیکنی خواهد بود که این عنوان را به دست آورده و رکورد پائولو مالدینی را که در سال ۲۰۰۷ در حالی که سن ۳۸ سال و ۳۳۲ روز سن داشت و با میلان قهرمان شد را شکست خواهد داد.

** همانند بارسلونا، نخستین قهرمانی شیاطین سرخ در اروپا در ورزشگاه ومبلی و در سال ۱۹۶۸ به دست آمد. منچستریونایتد در آن سال بنفیکا را با نتیجه چهار بر یک شکست داد. در آن بازی بابی چارلتون، جورج بست و برایان کید در وقت‌های اضافه سه گل برای منچستر به ثمر رساندند.

** منچستریونایتد در بازی‌های خانگی این فصل هیچ گلی دریافت نکرد و در کل بازی‌ها نیز تنها چهار گل خورده است.

** منچستریونایتد در ورزشگاه جدید ومبلی ۹ بار به میدان رفته و در این بازی‌ها پنج پیروزی را به دست آورده و چهار باخت را متحمل شده است. آخرین دیدار آن‌ها در این ورزشگاه با شکست ناامید کننده یک بر صفر در فینال جام حذفی انگلیس مقابل منچستر سیتی همراه بود.

ترکیب احتمالی دو تیم

منچستریونایتد(۱-۱ - ۴-۴):

فن‌در‌سار، داسیلوا، ریو فردیناند، نمانیا ویدیچ، پاتریس اورا، آنتونیو والنسیا، مایکل کریک، رایان گیگز، پارک جی‌سونگ، وین رونی و خاویر هرناندز

بارسلونا(۳-۳ - ۴):

ویکتور والدز، دنی آلوز، جرارد پیکه، ماسکرانو، کارلس پویول، ژاوی، بوسکتس، آندرس اینیستا، پدرو، لیونل مسی، داوید ویا