ماموریت غیرممکن کی‌روش در جام جهانی

به گزارش افکارنیوز، ۴۱ روز تا آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل زمان باقی مانده است و تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی‌روش چهارمین حضورش را در جام جهانی ۲۰۱۴ تجربه خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی " اسپورت " در گزارشی به بررسی شرایط تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است که در زیر می‌خوانید:

کارلوس کی‌روش، سرمربی موزامبیکی الاصل چهره شناخته شده‌ای در جهان محسوب می‌شود. دستیار سابق سر آلکس فرگوسن در حالی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد که درگیری زیادی با فدراسیون فوتبال پرتغال و آژانس ضد دوپینگ این کشور پیدا کرد و از هدایت تیم ملی کشورش بعد از جام جهانی برکنار شد.

این مربی پرتغالی از زمانی که هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت، تلاش زیادی جهت جذب بازیکنان ایرانی خارج از کشور کرد. از سال ۲۰۱۱ که کی‌روش روی نیمکت ایران نشست صعود به جام جهانی هدف اصلی مرد پرتغالی بود. او سرانجام موفق شد در جنگ اولسان، ایران را به خواسته خود برساند و به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه یابد. ایران پس از آن که نتوانست در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور داشته باشد. موفق شد با برتری برابر کره جنوبی به عنوان تیم نخست به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه یابد.

مرد اول کی‌روش در راه صعود به جام جهانی، رضا قوچان نژاد بود، یکی از بازیکنانی که کی‌روش او را به تیم ملی ایران دعوت کرد. قوچان نژاد در کنار بازیکنانی مثل اشکان دژاگه، دانیل داوری و مهرداد بیت آشور از بازیکنانی بودند که برای اولین بار زیر نظر کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت شدند.

در کنار این بازیکنان جواد نکونام، کاپیتان ۳۳ ساله ایران نیز نقش مهمی در صعود ایران به جام جهانی ایفا کرد. او که در حال حاضر در تیم الکویت کویت بازی می‌کند با رهبری تیم ملی ایران و گل‌های مهمی که به ثمر رساند چهارمین حضورش در جام جهانی را قطعی کرد.

ایران تیمی قدرتمند در فوتبال آسیا محسوب می‌شود. این تیم که در حال حاضر در رده نخست رده بندی فیفا در منطقه آسیا قرار دارد با این وجود هنوز نتوانسته از گروه خود به مرحله بعد جام جهانی صعود کند. آنها در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز در گروهی نسبتا سخت با گروه‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه هستند.

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل یکی از مزیت‌هایی که برای فوتبال ایران داشته باشد معرفی بازیکنان ایرانی به تیم‌های باشگاهی در اروپا است.

همان طور که پس از جام جهانی ۲۰۰۶ بازیکنان زیادی از جمله جواد نکونام، مسعود شجاعی و آندرانیک تیموریان توانستند راه دروازه‌ اروپا را پیدا کنند، در این جام نیز خیلی از بازیکنان ایرانی امیدوار هستند با درخشش در جام جهانی به تیم‌های بزرگی در اروپا بپیوندند. البته نباید فراموش کرد که بعضی از این بازیکنان جوان هم اکنون به این مهم رسیده اند. نمونه آن سردار آزمون ۱۹ ساله و علیرضا جهانبخش هستند که به ترتیب در تیم‌های روبین کازان و نایمخن بازی می‌کنند.

اما همه چیز برای کارلوس کی‌روش به خوبی پیش نمی‌رود. مشکل اصلی فوتبال ایران انجام بازی‌های دوستانه در راه آماده سازی برای جام جهانی است. در حالی که کره جنوبی پس از صعود به جام جهانی ۱۳ دیدار دوستانه داشته است، تیم ملی ایران تنها یک دیدار دوستانه آن هم برابر گینه برگزار کرد که با شکست همراه بود. کمبود منابع مالی همچنین باعثشد اردوی تیم ملی ایران در پرتغال لغو شود تا دردسرهای کی‌روش برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به حداکثر برسد.

با این شرایط بعید به نظر می‌رسد تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بتواند کاری بزرگ انجام دهد و به نظر می‌رسد او با ماموریتی غیر ممکن مواجه است.

تیم ملی ایران در اولین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بیست و شش خرداد ماه در ورزشگاه شهر "کوریتیبا" برابر نیجریه، قهرمان جام ملتهای آفریقا در سال ۲۰۱۳ قرار خواهد گرفت.