به گزارشافکارنیوز،کشف نوابغ پا به توپ در دنیای فوتبال بی‌شباهت به یافتن مروارید در دل صدف آن‌هم جز در اعماق اقیانوس نیست. فوتبالیست‌هایی که عموما با فقر دست به گریبان بوده‌اند و طعم تمام نداشته‌های زندگی را به خوبی چشیده‌اند، زمین‌های خاکی بستر تجلی آنها بوده تا هر روز با پایی ترک خورده‌ و زخمی راهی منزل شوند.

اسطوره‌های فوتبالی چه در داخل و چه در خارج از ایران عموما از طبقه و قشر ضعیف و محروم جامعه قدعلم کرده‌اند و جرقه کشف آنها تنها در ثانیه‌ای که هیچ‌کس حتی فکر آن را هم نمی‌کرده رقم خورده، از کشف پدیده‌های جنوب‌شهری پایتخت در دل زمین‌های خاکی و کوچه پس‌کوچه‌های شهر گرفته تا بچه شهرستانی‌هایی که شب‌هایشان را به دلیل هزینه‌های گزاف اقامت در تهران در مقابل کمپ‌ها صبح کرده‌اند.

«دیگر هیچ بچه‌ای بدون حضور در مدارس فوتبال و طی مسیر آکادمی وارد فستیوال‌ها و فوتبال حرفه‌ای نمی‌شود» این تصمیمی است که چند روز پیش، پس از امضای تفاهمنامه‌ای میان فدراسیون فوتبال و وزارت آموزش و پرورش درباره استعدادیابی و آموزش بازیکنان فوتبال پایه، در فدراسیون فوتبال گرفته شد.

اینکه در سال جاری هیچ بچه‌ای بدون حضور در مدارس فوتبال و طی کردن پروسه آکادمیک وارد فستیوال‌ها و فوتبال حرفه‌ای نمی‌شود، بیش از هر چیزی این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که سرنوشت بچه‌هایی که بضاعت مالی ضعیفی داشته و توان پرداخت شهریه مدارس فوتبال را ندارند چه می‌شود؟ تابلوی ورود ممنوع با اتخاذ این تصمیم فدراسیون فوتبال در مقابل نام استعداد‌های فقیر فوتبالی در کشور حک شده است و آقایان باید هرچه زودتر تا نخبه‌کشی جدیدی در فوتبال پایه رخ نداده است، اقدام کنند.

محمدحسین علیزاده، رئیس آکادمی ملی فوتبال با اشاره به اینکه تصمیم اتخاذ شده به منظور ثبت‌نام بچه‌ها در مدارس فوتبال دارای آدرس و با مربی برتر است، اظهار کرد: این تصمیم در راستای برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به منظور ایمنی بچه‌ها در مدارس فوتبالی است که دارای مکان و مربی مشخصی هستند تا دچار مشکل نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت بچه‌هایی که از بضاعت مالی کافی برای ثبت‌نام در مدارس فوتبال برخوردار نیستند، چه می‌شود، اذعان کرد: باید در این زمینه یک کار کارشناسی انجام شود تا اگر چنین بچه‌هایی وجود دارند هیات‌های استانی آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند تا هزینه‌ای به آنها تحمیل نشود.

رئیس آکادمی ملی فوتبال همچنین درباره زمان اجرایی شدن این تصمیم، بیان کرد: این موضوع مربوط به بچه‌های زیر ۱۲ سال است و از سال جاری اجرایی می‌شود.

ادموند بزیک، ‌ مربی امیدهای راه‌آهن که پس از خداحافظی از فوتبال، فعالیت خود را معطوف به مربیگری در رده تیم‌های پایه کرده است، در خصوص تصمیم اتخاذ شده توسط فدراسیون فوتبال، گفت: این یک اتفاق خوب است اما فدراسیون باید بداند چه خانواده‌هایی توان مالی دارند و چه خانواده‌هایی از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند. وی افزود: باید تبصره‌ای در نظر گرفته شود تا خانواده‌هایی که از توان مالی کافی برخوردار نیستند بتوانند فرزندانشان را در مدارس فوتبال ثبت‌نام کنند، چرا که در غیر این صورت بسیاری از استعدادهایمان در داخل کشور هرز می‌روند.

بزیک همچنین با انتقاد از وضعیت فعلی فوتبال کشورمان در رده‌ تیم‌های پایه، ‌ اظهار کرد: نظر شخصی من این است که نباید تیم‌ها از روی اجبار و به این دلیل که تیم بزرگسالانشان در لیگ برتر حضور دارد و با توجه به دستور AFC درباره فعالیت تیم‌های لیگ برتری در رده پایه، تیمداری کنند چرا که وضعیت تیم‌های پایه در کشور از نظر امکانات بسیار نامطلوب است.

این مربی رده پایه فوتبال همچنین با انتقاد از وضعیت خوابگاه و تغذیه برای بازیکنان شهرستانی که برای ادامه فوتبال خود در تهران حضور می‌یابند، تصریح کرد: زمانی که خوابگاه نداریم نمی‌توانیم بازیکنان شهرستانی را جذب کنیم. جای خواب و تغذیه ۲ فاکتور اساسی برای ادامه فوتبال بازیکنان شهرستانی در تهران است.

وی افزود: در قیاس وضعیت نامناسب تیمهای پایه در کشورمان تنها کافی است ساختارهای خود را با برخی کشورهای عربی و کشورهای شرق آسیا مقایسه کنیم و متوجه شویم در ساختارها چقدر عقب هستیم. در پایان از صحبتهای مسؤولان فدراسیون فوتبال برداشت میشود که پیشبینیهای لازم درباره فعالیت بچههایی که بضاعت مالی کافی برای پرداخت شهریه مدارس فوتبال را ندارند صورت نگرفته و این موضوع بنابه گفته آنها نیازمند کار کارشناسی است! استعدادکشی ممکن است لطمههای جبرانناپذیری به فوتبال پایه در کشور آن هم تنها به دلیل نداشتن تمکن مالی بزند.