رییس هیات قایقرانی گیلان گفت: فرشید سلمان پور قایقران ۴۶ساله گیلان که پیش از این اسمش در کتاب رکوردهای جهان ثبت شده بود، ۲۶ خرداد همزمان با میلاد امام علی (ع) قایق یک تنی را به مسافت پنج کیلومتر در۲ ساعت و ۲۰دقیقه در دریای خزر کشید.

شعبانی افزود: اسناد این رکورد برای ثبت در کتاب رکوردهای جهان(گینس) ازطریق اینترنت به پایگاه رکوردهای جهان ارائه شد و دو روز پس از آن مورد تایید مسولان گینس قرارگرفت.

علی شادلو کارشناس ورزش واستاد یار دانشگاه علوم پزشکی که خود نیز از رکورد داران گینس است، گفت: پیش از این کسی چنین رکوردی را در دنیا کسب نکرده بود.

این کارشناس ورزش، برخورداری از توان جسمانی، بیولوژیکی و روانی بالا و اجرای آن در آب های آزاد را از مهمترین ویژگی این رکورد عنوان کرد.

فرشید سلمان پور که قهرمانی دو دوره نجات غریق خاور میانه و شش دوره نجات غریق کشوررا در کارنامه خود دارد، مهر سال گذشته با طی کردن مسافت سیصد کیلومتراز آستارا تا چابکسر با قایق بادبانی وینت سرو به صورت ایستاده، اسم خود را درکتاب گینس ثبت کرد.

وی همچنین به عنوان مربی ، علی شادلو را برای کسب رکورد شنای عرض دریای خزر به طول ۶۱۶ کیلومتر در سال۸۴ و ثبت درکتاب گینس همراهی کرده بود. کتاب گینس همه ساله در اواخر سال میلادی منتشر می شود.