ساعت ۲۵ هزار دلاری فیفا دست کیه؟

به گزارش افکارنیوز، اولین بار روزنامه آلمانی دی ولت و روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، گزارش دادند که فدراسیون فوتبال برزیل به هر یک از روسای ۳۲ فدراسیون حاضر در جام جهانی یک ساعت گرانقیمت هدیه داده است. قیمت ساعت نزدیک به ۲۵ هزار دلار برآورد شد؛ حدود هفتاد هشتاد میلیون تومان.

اولین واکنش فدراسیون فوتبال ایران به این خبر جنجالی، تکذیب بود اما چند روز بعد کفاشیان تایید کرد که ساعت را گرفته ولی نمی دانسته قیمتش بالاست. هدیه فدراسیون برزیل یکی از ده هدیه ای است که ممکن است در طول سال بین مدیران فدراسیون ایران با همتایان خارجی رد و بدل شود. هدایایی که کفاشیان مدعی است اغلب ارزش زیادی ندارند.

ساعت ۲۵ هزار دلاری فیفا دست کیه؟

آقای عابدینی گفته در مجمع پیشنهاد خواهد داد که شما را استیضاح کنند، البته خودش به ما می گفت احتمالا کفاشیان خوشحال می شود.

من واقعا استقبال می کنم. مجمع را بگذارند، بحثرا که مطرح کنند من خودم می آیم می گویم آقا بیایید یک نفر بگذارید جای من، من هم بروم دنبال زندگی ام. اصلا می گویم راست می گویند من واقعا توانایی ندارم.

ببینید من الان چند بار اساسنامه را خوانده ام، یکسری ایرادها هم درآورده ایم، یک گروه گذشته ایم روی اساسنامه کار کرده اند و آخرین تغییرات را براساس تغییرات آیین نامه های ای اف سی و فیفا، اعمال می کنیم. قبل از مجمع همه اینها را می فرستیم برای اعضای مجمع که ببینند.

مجمع چه زمانی برگزار می شود؟

فکر می کنم مهر ماه مدارک و حساب های مالی آماده شود و بتوانیم مجمع را برگزار کنیم.

پارسال مجمع، بودجه شما را تصویب نکرد، شما این چند وقت برای هزینه کردن مشکل نداشتید؟

نه، درستش کردیم. کمیته ای تعیین شد، اصلاح کردند.

چقدر شد بودجه شما؟ از نزدیک به ۹۰ میلیون، ظاهرا این کمیته رسانده بودند به حدود ۵۰ میلیون.

خیلی مهم نیست. حالا ایرادهایی گذاشتند که نمی خواهم در موردش حرف بزنم.

البته ایرادهایی که به بودجه شما گرفتند درست بود. چیزی که شما ارائه کرده بودید، خیلی ایراد داشت.

بله، البته نباید آنجوری بودجه می دادیم. هیچ جا بودجه را با این جزییات نمی دهند. باید بودجه را کلی می دادیم. مثلا می گفتیم بودجه کمیته آموزش اینقدر، این هم کارهایی که قرار است بکند. دولت که نیستیم همه جزییات را بگوییم. یک بودجه ای مشخص می کنیم، خودمان هم درآمدزایی می کنیم.

خیلی از ایرادهایی که به شما می گیرند به جاست، اما واقعیت این است که ساختار فدراسیون با همه این ایرادها، نسبت به گذشته بهتر شده است. نسبت به دوره ای که یک نفر به تنهایی همه تصمیمات را می گرفت، از انتخاب سرمربی و روسای کمیته ها و دبیر کل بگیر تا انتخاب داور برای بازی های لیگ.

فوتبال الان اینجوری نیست که یک نفر تصمیم بگیرد. الان تصمیمات ما گروهی است. یک جمع تصمیم می گیرد.

با این وجود منتقدان شما چیز دیگری می گویند.

می گویند فدراسیون مجمع الجزایری است.

می گویند همه این ماجراها صوری است و کفاشیان کار خودش را می کند.

بالاخره یک نفر باید کار را تمام کند. کسی هم که تمام می کند، اختیار می گیرد. اینجوری نیست که دیگران بیایند بگویند کفاشیان تو چرا فلانجا خلاف چیزی که ما گفتیم تصمیم گرفتی. حسابرس های ما قبلا فقط بودجه فدراسیون را حسابرسی می کردند، الان چهار جا شده، شرکت افق سبز را باید حسابرسی کنند، سازمان لیگ را حسابرسی کنند، فوتسال را حسابرسی کنند، بعد برسند به خود فدراسیون، آخر سر هم یک حساب های تلفیقی هست که باید به آنها برسند.

این تغییراتی که گفتید، شامل کمیته اخلاق هم می شود؟

کمیته اخلاق را قبلا مجمع تایید کرده.

مطمئن هستید مجمع آیین نامه این کمیته را تایید کرده؟

آیین نامه در هیات رییسه تصویب می شود. کمیته اخلاق تکلیفی است که فیفا و ای اف سی برای ما گذاشته.

ولی فیفا سال قبل اختیار انتخاب اعضای کمیته اخلاق را از رییس فدراسیون گرفت و داد به مجمع.

ما تابع مقررات فیفا هستیم. رییس فدراسیون انتخاب می کند، هیات رییسه تصویب می کند و می فرستد به مجمع. اگر مجمع تایید نکرد، فرد دیگری باید معرفی شود.

فکر می کنید الان اتفاقی بیفتد، کمیته اخلاق این اختیار را دارد که بیاید از شما سوال و جواب کند یا چون شما اعضایش را انتخاب کرده اید، این کار را نمی کنند؟

حتما باید این کار را بکند. رکن قضایی در فدراسیون مستقل است و می تواند از همه توضیح بخواهد.

«می تواند» یک داستان است، اینکه این کار را می کند یا نه، داستان دیگری است. چطور ممکن است کسی که من انتخابش کرده ام علیه خودم حکم بدهد؟

قطعا همینطور است ولی هیات رییسه تصویب می کند بعد می فرستد مجمع ولی اینجوری نیست که هر کسی بخواهد در این مجمع ثبت نام کند و انتخابات برگزار شود؛ به هر حال ما طبق مقررات فیفا کار می کنیم.

الان که کارتان طبق مقررات فیفا نیست، مثلا همین آقای محمدزاده و همکارانشان را که مجمع انتخاب یا تایید نکرده اند.

اینکه نه؛ ولی اساسنامه اگر تغییر کند، این کار را می کنیم.

در همین مسئله ساعت هایی که فیفا گفت هدیه داده شده به روسای فدراسیون هاف انتظار این بود که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، فارغ از کاری که فیفا می کند، خودش پیگیر داستان باشد ولی احتمالا چون آقای محمدزاده به شما اطمینان دارند و شما ایشان را انتخاب کرده اید، واکنشی نشان ندادند. اصلا شما ضابطه ای دارید در مورد هدایا؟

نه، ضابه خاصی نداریم. فیفا همیشه به ما هدیه می دهد. کیف می دهد، ساعت می دهد، توپ می دهد…

از این ساعت های گران نمی دهد که.

نه، ساعت اشانتیون می دهد، برای همین ما هیچ وقت تصور نمی کنیم که هدیه آنچنانی بدهند. بله، یک وقت هست کسی می آید یواشکی می گوید فلان کار را بکن برای ما، هدیه هم می دهیم. حالا خوب شد ما این داستان ساعت فدراسیون برزیل را فهمیدیم چون ممکن بود بدهم این ور و آن ور.

مثلا به کی ممکن بود بدهید؟ هدیه هایی که می گیرید معمولا چه کارشان می کنید؟

مثلا همین همکارهایی که می آیند اینجا یا افراد دیگر…

ساعت را که هنوز نداده اید؟

نه نداده ام. موقعی که گفتند اینجوری شده، ترسیدم چون خیلی وقت ها پسرم این هدایا را می گیرد می دهد به دوستانش. چون آرم فیفا یا ای اف سی دارد، علاقمندند. باور کنید من اصلا نمی دانستم این ساعت را چه کسی داده.

حالا واقعا کی داده بود؟

حالا همین…

به شما داده بودند یا آقای نبی؟

به سرپرستی دادند. روز آخر با یک کیف کوچک دادند گفتند این هدیه را فدراسیون برزیل داده.

به شما دادند یا آقای نبی؟

آقای نبی گفتند این را فدراسیون برزیل داده. یکی دوتا یادبود مثلا از این ماکت های جام جهانی(قاب های روی دیوار اتاقش را نشان می دهد) الان مثلا این را فدراسیون آرژانتین داده(به یک توپ که به شکل کره زمین است، اشاره می کند) … مثلا ما یک فرش بافته بودیم به آنها دادیم. البته پول نداده بودیم بابتش. نیجریه یک چیزی به ما داد… این ساعت را هم شانس آوردیم که ندادیم به کسی. اکثر اینها مارک فیفا یا ای اف سی روی اش خورده، برای همین نمی شود فروخت. واقعا یک درصد هم فکر نمی کردم اینجوری باشد.

الان ساعت اینجا هست بیاورید ما ببینیم؟

نه، باید بگویم بیاورند.

خانه است؟

نه خانه نیست، دست یکی از بچه ها است. حالا می گویم بیاورند… به هر حال این برای ما تجربه شد. هر وقت هم خواستند برش می گردانیم، نخواستند که هیچی.

ظاهرا گفته اند باید پس بدهید.

آن حرف را رییس کمیته انضباطی فیفا گفته. نامه ای هنوز نیامده. میشل پلاتینی هم گفته این ساعت آنقدر که می گویند نمی ارزد. گفته دو سه هزار دلار قیمتش است و خودش پولش را می دهد به خیریه. حالا من واقعا مانده ام که انگیزه برزیل چی بوده از دادن این کادو. یک وقت هدیه می دهند حالت رشوه است، مثلا می خواهند در انتخابات حمایت شان کنی ولی ما حتی رییس فدراسیون برزیل را هم ندیدیم. ما یک درصد هم فکر نمی کردیم همچین ساعت گرانی باشد.

قبلا پیش نیامده بود برایتان از این کادوها بگیرید؟

نه، تا الان هیچ وقت پیش نیامده بود… من اگر ساعتی داشته باشم که قیمتش بالا باشد، ترجیح می دهم بفروشم پولش را خرج فدراسیون کنم. البته چیزهایی می دهند. مثلا خود فیفا یا ای اف سی معمولا پول بلیت ها و هتل را می دهند.

به نظر من باید شما مقررات داشته باشید که اگر فردا به یکی از مدیران فدراسیون هدیه دادند، در موردش تصمیم گرفته شود…

بله، متاسفانه نداریم. اگر داشتیم خب این چیزها را می دادیم نگه دارد، حفظ کند، مثلا موزه ای درست کند.

منظور من این بود، می گویم قانونی درمورد هدایا باید داشته باشید. فرض کنید فردا یکی از باشگاه های داخلی بخواهد به یکی از مدیران شما هدیه بدهد، مثلا ۵۰ هزار تومان یا ۱۰۰ میلیون. بالاخره برایتان فرقی نمی کند که یک مدیر فدراسیون چه هدیه ای ممکن است بگیرد؟

هدایا را اصولا می گذاریم توی فدراسیون.

آقای کفاشیان نمی شود که اینجوری کنترل کرد…

ممکن است در فدراسیون های دیگر هم اتفاقاتی بیفتد ولی فقط فوتبال دیده می شود. الان هم بالاخره پیراهن های آنچنانی می دهند، توپ می دهند، مثلا می گذاریم توی آکادمی. مثلا یارو ژاپنی آمده بود اینجا، به او صنایع دستی دادیم، قیمتش هفتصد هشتصد تومان بود.

به آقای بلاتر که آمده بود ایران چی دادید؟

چیزی ندادیم.

قالیچه ندادید؟

قالیچه از قبل بود. یک قالیچه آویزان بود، آنها را دادند. آنها را می برند دفتر فیفا یا خانه خودشان.

ولی واقعا درستش این است که کمیته اخلاق شما مقرراتی برای این چیزها داشته باشد. همه اش که نباید به خالکوبی بازیکن ها گیر بدهد. فساد واقعی همین چیزهاست.

بالاخره چیزی که مشخص است بین کشورها یک چیزهایی رد و بدل می شود. مثلا ما می خواهیم یک تیمی اعزام کنیم به فلان کشور، ممکن است کشور مقصد بگوید همه هزینه ها با خودتان است، یکی هم ممکن است بگوید بلیت و هتل و همه چیز را ما می دهیم. این روابط هست. حالا ممکن است برای گرفتن رأی پیشنهادهایی هم بدهند.

به شما تا حالا پیشنهاد نداده اند؟

که چی؟

که به فلانی رأی بدهید و بعد هدیه خوب پیشنهاد بدهند؟

ممکن است از این کارها بکنند ولی به ایران معمولا از این پیشنهادها نمی دهند.

برای دادن هدایا مقرراتی ندارید؟

ما اصلا در این مسائل نیستیم. فوق فوقش صنایع دستی می دهیم. خیلی بخواهیم احترام بگذاریم صنایع دستی با پسته می دهیم. مقررات خاصی نداریم برای کادو دادن ها.