کفاشیان: به برکناری ام اعتقادی ندارم

به گزارش افکارنیوز، یک بار دیگر فرصتی دست داد تا با علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال به گفت و گو نشسته و در خصوص مسائل مختلف و روز فوتبال ایران با او به گفت و گو بنشینیم.

متن گفت و گوی کامل با کفاشیان را در زیر می‌خوانید:

چرا تا این اندازه طی این روزها به شما و عملکردتان انتقاد می‌شود؟ منتقدان به دنبال چه چیزی هستند؟

نمی‌دانم والله. فکر می‌کنم انتقاد کردن مد شده. همه فکر می‌کنند اگر از کسی تعریف کنند یک جور ضعف است و انتقاد کردن، نقطه قوت است. در هر حال هدف منتقدان را از انتقادها را نمی‌دانم. البته من هم اصولا آدم تندی نیستم و در فوتبال به این مسائل عادت کردیم.

با این همه انتقاد از حضور در فدراسیون فوتبال خسته نشدید؟

خیر. باید کار را جلو ببریم، البته اعتقاد دارم که باید اتفاقات به سود فوتبال باشد. باید بتوانیم از فوتبال دفاع کنیم.

در مورد مشکل به وجود آمده برای پولادی چه کار خواهید کرد تا بعداً دست کی‌روش بهانه ندهیم.

درست است تیم ملی متضرر می‌شود ما هم به همین موضوع فکر می‌کنیم، اما قانون مملکت بر هر چیزی ارجحیت دارد و قانون مملکت باید اجرا شود. در این خصوص برای اینکه تیم ملی صدمه نخورد باید با مسئولان مربوطه وارد مذاکره شویم و صحبت‌های لازم را انجام دهیم. این دسته از بازیکنان هم اشتباهاتی کرده‌اند و باید باید فرصت جبران را به آنها دهیم و برای این کار باید راهی را پیدا کنیم.

آخرین راهکارتان برای حل این مشکل چیست؟

تا به حال راهکاری نداشته‌ایم. راهکارش این است که این دسته از بازیکنان خودشان را معرفی کرده و به سربازی بروند. البته پولادی هم حتما قرارداد سنگینی بسته و حتما هم برای فسخ آن باید کلی غرامت بدهد. در هر صورت به دنبال آن هستیم تا مشکل این دسته از بازیکنان از جمله ماهینی، پولادی و خلیل زاده را حل کنیم.

در خصوص بحثاختلاف کی‌روش با کرانچار به تفصیل صحبت کردید. به واقع در صورتی که کرانچار سرمربی امید شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. در این مورد می‌توانید شفاف‌تر صحبت کنید؟

آن زمان از بعد باشگاهی و تیم ملی بود، اما اگر کرانچار سرمربی تیم امید شود باید شرط کنیم که هماهنگی لازم با سرمربی تیم ملی را داشته باشد. در این مورد جلساتی می‌گذاریم تا با هم صحبت کنند و تعامل داشته باشند. نقش من به عنوان رئیس فدراسیون و کاشانی به عنوان مدیر تیم امید همین کارهاست تا هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاوریم.

کار کرانچار با تیم امید تمام شده است؟

هنوز خیر و در حال مذاکره با او هستیم. شاید او مبلغ بالایی را طلب کند که نتوانیم آن را پرداخت کنیم.


چرا کمیته فنی بر خلاف خواسته شما که به وینگادا علاقه داشتید، تصمیم گرفت؟

من گفتم تا حتی‌الامکان او را نگه دارید اما کمیته فنی اعلام کرد که از لحاظ فنی ما را به مقصد نمی رساند و این حرف از لحاظ فنی بود. من هم به حرف کمیته فنی احترام می‌گذاشتم و باید هم احترام می‌گذاشتیم چراکه که نقش کمیته فنی همین است در غیر این صورت مسئولیت آن را به رئیس فدراسیون می‌دادند.

قرار است مراسم بهترین‌های آسیا به زودی انتخاب شود. به نظر شما هم تیم ملی مستحق بهترین تیم آسیا در سال ۲۰۱۴ هست؟

در هر صورت تیم ملی، تیم شایسته‌ای بوده و بیشتر اوقات هم در بین کاندیداها بوده‌ایم. امیدوارم امسال این عنوان به تیم ملی برسیم.

فدراسیون فوتبال چطور؟ امسال هم می‌تواند بهترین شود؟

آن هم بستگی به ارزیابی‌ها دارد که در مجموع کار می‌گیرند. ما در بیشتر بخش‌ها افت نداشته‌ایم. در رده بندی تیم ملی همیشه در صدر بوده‌ایم و در فوتسال هم افت نداشته‌ایم. فوتبال ساحلی هم همچنین. در بخش بانوان کارهای خوبی انجام شده است. در بخش پایه درست است که مقام نیاوردیم اما از لحاظ AFC راضی کننده بودیم و در هر صورت در سالی که گذشت کارهای اساسی را برای فوتبال انجام دادیم. البته تیم ملی ایران برای کسب عنوان بهترین تیم آسیا بسیار پرشانس است.

برای هیأت رئیسه و نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا کاندیدا می‌شوید؟

قطعا کاندیدا می‌شوم چون حق ایران می‌دانم که در هر دو بخش کرسی داشته باشد. این حق ایران است که در هر دو بخش هیأت رئیسه و نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا نماینده داشته باشد.

شاهین رحمانی عضو ایرانی AFC اعلام کرده است که اگر برنامه‌های ۴ سال پیش سعیدلو نبود، در انتخابات قبلی هم شانس زیادی داشتیم.

آن زمان در هیأت رئیسه این موضوع را مطرح کردیم و ما هم قرار شد تمام قد از سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی وقت دفاع کنیم. او رأی خوبی هم آورد اما AFC اعتقاد نداشت تا به سعیدلو رأی بدهیم چون اعتقاد داشت او فرد جدیدی است. آنها عقیده دارند که کسانی که از قبل بوده‌اند همیشه اولویت دارند به همین دلیل هم با وجود اینکه سعیدلو رأی خوبی هم آورد انتخاب نشد. امیدوارم در هر صورت در انتخابات دور جدید بتوانیم صاحب کرسی شویم.

شما رأی می‌‌آورید؟

شانس‌مان زیاد است.

قبول دارید شانستان در هیأت رئیسه بیشتر از نایب رئیسی است؟

درست است.

اصفهانیان در مصاحبه‌ای گفته بود که داوران امکانات زیادی ندارند و حتی گرمکن هم ندارند و پول آنها عقب افتاده است.

گرمکن آنها را که داده‌ایم. الان نه تنها پول داوران بلکه پول هواپیمایی و پول هتل ها هم مانده و حتی پول کی‌روش را هم بابت حقوقی که به او باید بدهیم را نداده‌ایم و در مجموع خیلی بدهی داریم.

در مورد تقابل با صداوسیما هم صحبت کنید. قبول دارید در این مصاف شکست خوردید؟

خیر اصلا. ما به هدفی که داشتیم رسیدیم. البته جزئیات آنکه در هیأت دولت افتاد را نمی‌دانم و وزیر محترم در این جلسه بوده و آنجا تصمیماتی را گرفته‌اند. این موضوع به خوبی به ما منتقل داده نشده است. ما معتقدیم که اگر فوتبال می‌خواهد حرفه‌ای شود باید حق پخش واقعی داده شود. حالا این پول می‌ خواهد از دولت به صداوسیما برسد یا وزارت ورزش که به فوتبال داده شود را نمی‌دانم. ما دو بار این کار را کردیم و اولین بارمان نیست.

اولین بار چه زمانی بود؟

اولین بار زمانی بود که بن‌همام آوردیم و گفتیم اصلا به ما حق پخش نمی‌دهند و چیزی به عنوان حق پخش وجود نداشت. اولین بار حق پخش را تثبیت کردیم و حالا هم برای افرایش آن مبارزه کردیم.

اما ۶ میلیارد در همین دو هفته ضرر کردید و ارزشش را نداشت تا جلوی صداوسیما بایستید.

به نظر من ارزش دارد. حرف ما این بود که پول بیت المال را نمی‌خواهیم و حق ما را بدهید. همین که قبول کنند که پول ما را بدهند و این پول، بیت المال نیست خودش یک موفقیت است.

فصدای کی‌روش درنیاید.

خودش در جریان است که پول ما آزاد نشده است.

چه زمانی این پول آزاد می‌شود؟

نمی‌دانم اما اقدامات زیادی کرده‌ایم.

برخی در حال تلاش هستند تا بازی با سوئد را لغو کنند.

با فدراسیون سوئد قرارداد و تفاهم نامه امضا کرده‌ایم و ا‌ن‌شالله این بازی در تاریخ ۱۱ فروردین برگزار می‌شود.

برای بازی ایتالیا تاریخ خاصی مشخص شده است؟

خیر. فقط در مورد کلیات این دیدار صحبت کرده‌ایم.

قبول دارید که مجمع دنبال برکناری شماست؟

خیر اصلا چنین موضوعی را قبول ندارم.

چه زمانی برگزار می‌شود؟

مجمع عادی آذر برگزار می‌شود.

این طور نیست که بخواهید آن را عقب بیاندازید تا به پس از جام ملت‌ها موکول شود؟

اصلا. ما به نتیجه نگاه نمی‌کنیم. مجمع باید وظایف ذاتی خود را انجام دهد.

قبول دارید که کارمان در جام ملت‌های آسیا سخت است؟

کار ما همیشه سخت است و در جام ملت‌های آسیا هم برای قهرمان شدن، اصلا کار راحتی نداریم.

قرار است یک ماه دیگر به فیلیپین سفر کنید. این سفر با چه اهدافی است؟

ارائه گزارش کمیته اصلاح سختار فوتبال آسیا به هیأت رئیسه است و این سفر همزمان با انتخابات بهترین‌های آسیا برگزار می‌‌شود.

میزبانی جام ملت‌های آسیا به کجا رسید؟

ایران و امارات در مرحله آخر تأیید شدند و ممکن است که برای بازدید دوباره به این دو کشور سفر شود. ما خیلی امیدواریم. نمی‌توانم بگویم چقدر اما پس از دیدن فعالیت‌های امارات، می‌توان ارزیابی دقیقی داشت.

شایعه شده بود که می‌خواهید وزیر ورزش را از مجمع کنار بگذارید؟ این موضوع صحت دارد؟

مگر دست من است؟ حضور وزیر ورزش در مجمع فدراسیون برای ما یک نعمت است و وزیر باید بیاید و نظراتش را بگوید. او فوتبال آرمانی را با فوتبال فعلی فاصله دار میداند. ما باید تلاش کنیم تا به نقطه نظرات او برسیم.