پروژه عبور از مهدوی کیا، چگونه کلید خورد؟

به گزارش افکار به نقل از دنیای صنعت کیا که سالهای درخشان بازیگریاش را از پرسپولیس شروع کرد و در همین تیم با دریافت پیراهن شماره ۱۷ فرشاد پیوس، رسما به عنوان یک ستاره آیندهدار به هواداران معرفی شد، طی ماههای اخیر بارها از علاقهاش برای بازگشت به این تیم سخن گفت و به مدیریت این باشگاه در مورد حضور مجددش در پرسپولیس چراغ سبز نشان داد. با این همه، تعلل بحثبرانگیز مسوولان باشگاه در جذب کیا، سرانجام رویای مشترک مهدی و هواداران را تباه کرد تا در فصل ضعیف سرخپوشان در زمینه نقل و انتقالات، موشک سابق هامبورگ هم سر از رشت در بیاورد. وجه بحثبرانگیز داستان اما، این است اگر پرسپولیسیها از نظر فنی مهدویکیا را قبول نداشتند، میتوانستند به صراحت این مساله را فاش کنند و به ابهامات پاسخ بدهند، اما آنها هرگز چنین چیزی را عنوان نکردند تا تعللشان در جذب کیا، توجیهناپذیر به نظر برسد.

کاپیتانی برای جادوگر، خداحافظی با موشک؟

پروژه عبور از کیای پرسپولیسی‌ها، در واقع از همان اولین روزهای فصل نقل و انتقالات کلید خورد. وقتی علی کریمی به عنوان ستاره مورد نیاز همه کاندیداهای مربیگری پرسپولیس، در همان ابتدای فصل نقل و انتقالات با پایین‌ترین رقم ممکن به این تیم پیوست، حمید استیلی در سخنانی بحث‌برانگیز اعلام کرده بود به کیا هم نیاز دارد، اما در هر صورت کریمی کاپیتان تیم اوست! ادعای عجیب استیلی در مورد سرگروهی جادوگر، در حالی مطرح شد که قدمت کیا در پرسپولیس از کریمی بیشتر است و به‌طور حتم در صورت پیوستن مهدی به جمع سرخپوشان، او باید بازوبند کاپیتانی قرمزها را به دست می‌بست. حتی در استیل‌آذین هم با وجود اینکه کریمی زودتر از مهدوی‌کیا به این تیم اضافه شده بود، بازهم مهدی بازوبند را به بازو می‌بست. در این شرایط مشخص بود که حرف‌های استیلی در مورد نیاز به کیا، نوعی «تعارف» به حساب می‌آید و او، پرسپولیس لیگ یازدهم را کاملا بدون مهدوی‌کیا در نظر گرفته است. اوضاع وقتی عجیب‌تر شد که در پی افزایش فشار رسانه‌ها، استیلی اعلام کرد «اگر مهدوی‌کیا بازیکن آزاد بود، جذبش می‌کردیم!» این در حالی است که قرارداد کیا با استیل‌آذین کاملا به پایان رسیده بود و وی به راحتی می‌توانست به عنوان بازیکن آزاد با سرخپوشان قرارداد ببندد.

به تلفن مادرم زنگ زدند، گفتند صبر کن!

داستان ابراز تمایل پرسپولیسی‌ها برای در اختیار گرفتن مهدوی‌کیا، به نظر خیلی عجیب‌تر از آن چیزی است که می‌توان فکرش را کرد. حمید استیلی بعد از قطعی شدن پیوستن کیا به داماش اعلام کرد که؛ «به مهدوی‌کیا گفته بودیم چند روز صبر کند!» ‌با این وجود، این کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی دیروزش با روزنامه گل، پاسخ جالبی به ادعای همبازی قدیمی‌اش داد: ‌ «بله، آقایان تماس گرفتند، اما با شماره‌ای که هفت سال قبل دست من بود و الان مدت‌هاست که در اختیار مادرم قرار دارد! تعجب می‌کنم چطور دوستان شماره فعلی مرا که همه ایران بلدند، نداشتند و به آن خط قدیمی زنگ زدند. وقتی مادرم پیغام آنها را داد، به او گفتم که چنین چیزی ممکن نیست و شاید دارند اذیتت می‌کنند.» کیا در مورد تاریخ تماس مسوولان پرسپولیس هم حرف‌های جالبی دارد. او ادعای خوردبین و دوستانش در مورد اینکه سه روز قبل به وی زنگ زده‌اند را رد می‌کند: «آقایان ۱۰ روز پیش تماس گرفتند و گفتند چند روز صبر کنم. واقعا چند روز دیگر باید منتظر می‌ماندم؟ جالب است که گفته‌اند مهدوی‌کیا باید منتظر می‌ماند تا ملی‌پوشان برگردند، خب این یعنی چه؟!»

پرسپولیس «علامت سوال» صید کرد!

در شرایطی که بیشتر تیم‌های لیگی به شدت در حال یارگیری و جذب بازیکنان مورد نیاز خودشان هستند، پرسپولیسی‌ها در ماجرای مهدوی‌کیا، یک «علامت سوال» بزرگ از بازار تابستانی فوتبال کشورمان صید کردند. آنچه مسلم است، این است که مسوولان پرهوادارترین تیم فوتبال ایران نتوانستند در ماجراهای اخیر، شأن و منزلت مهدوی‌کیا را به عنوان یکی از بزرگترین اسطوره‌های تاریخ باشگاه رعایت کنند. اینکه به کیا گفته می‌شود صبر کند تا تیم ملی از اتریش برگردد، واقعا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا مفهوم این توصیه، غیر از این است که او باید انتظار بکشد تا اگر پرسپولیسی‌ها موفق به جذب ملی‌پوشان مورد علاقه خودشان نشدند، کیا را بگیرند؟ آیا این طرز برخورد با ستاره‌ای که هنوز هم در فوتبال ایران مشتری دست به نقد دارد، درست است؟ آیا مدیریت باشگاه پرسپولیس که پیش از این ید طولایی در مناقشه با اسطوره‌هایی مثل عابدزاده، دایی، کریمی و باقری داشته، حالا باید آیتم منفی سوءتفاهم و سوء برخورد با مهدی مهدوی‌کیا را هم در کارنامه خودش ببیند؟!

در انتظار یک تنش طولانی

به نظر میرسد عدم پیوستن مهدویکیا به پرسپولیس، از آن دست اتفاقاتی باشد که در طول فصل آینده، بدنه اجرایی باشگاه را دچار دردسر میکند. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان، هواداران و حتی برخی از اعضای کمیته نوظهور فنی پرسپولیس بر ضرورت جذب کیا تاکید میکردند، مسوولان این باشگاه این بازیکن را از دست دادند تا خودشان را در مواجهه با انبوهی از انتقادها ببینند؛ اعتراضاتی که احتمال دارد در طول فصل، بسته به شرایط سرخپوشان، شدت هم پیدا کند.