آیا خود کفاشیان هم رفتنی است؟

به گزارش افکارنیوز، بهار فوتبالی وسونامی تغییرات را باید به فال نیک گرفت. فوتبال ایران مدت‌ها بود که انتظار چنین روزهایی را می‌کشید تا پرده تاریک و غبار گرفته رخوت را کنار بزند و با از راه رسیدن بهار فوتبالی، نفسی تازه کند. نفسی که به‌واسطه تغییرات در بدنه فدراسیون به مشام فوتبال رسید و روزنه‌های امید را برای آینده‌ای بهتر باز کرد. آینده‌ای که ذهنیت‌هایی چون لابی‌های پشت پرده برای انتخاب مربیان تیم‌های ملی رده‌های مختلف و یا کشوی جادویی را از بین خواهد برد!

زمزمه‌ها در خصوص کلید خوردن تغییرات در بدنه فدراسیون فوتبال، قبل از جام جهانی ۲۰۱۶ برزیل بر سر زبان‌ها افتاد و اگرچه بنا به دلایل مختلف وقوعش به تاخیر افتاد اما در ‌‌نهایت اجرایی شد. در حالی که گفته می‌شد مهدی محمدی نبی اولین قربانی سونامی تغییرات خواهد بود، فریده شجاعی و احمد هاشمیان با کرسی نایب رئیسی و کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال وداع کردند. در حالی‌که چند ساعت از این تغییرات ابتدایی گذشته بود، هادی آیت‌اللهی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال نیز از سمت خودش استعفا داد تا دامنه تغییرات گستردگی بیشتری پیدا کند.

در حالی‌که همه نگاه‌ها به کرسی دبیرکلی فدراسیون فوتبال و کنار رفتن مهدی محمد‌نبی دوخته شده بود، علی کفاشیان صراحتا اعلام کرد که وی نیز به‌زودی جای خودش را به فرد جدیدی خواهد داد و بعد از سال‌ها با پست دبیرکلی خداحافظی خواهد کرد. ضمن اینکه گفته می‌شود حتی سرپرستی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا که به میزبانی استرالیا برگزار می‌شود نیز از نبی گرفته شده است و فرد جدیدی به عنوان جانشین او معرفی خواهد شد.

این طور که از شواد و قراین پیداست، تغییرات فدراسیون فوتبال در برهه زمانی فعلی به همین جا ختم شده و ادامه تغییرات به بعد از جام ملت‌های آسیا موکول شده است تا مسئله و مشکل حاشیه‌ای گریبانگیر تیم ملی نشود. جابه جایی و تغییراتی که قرار است با کنار رفتن مهدی تاج رئیس سازمان لیگ، ملامحمد رئیس کمیته فرهنگی، حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری و برخی افراد دیگر که در کمیته‌های مختلف فدراسیون مشغول به فدراسیون هستند، ادامه پیدا کنند.

اما نکته مهم و اساسی اینکه گفته می‌شود این تغییرات در ‌‌نهایت به کرسی ریاست فدراسیون فوتبال خواهد رسید و علی کفاشیان نیز تحت تاثیر این سونامی عظیم از قدرت برکنار خواهد شد. هرچند علی کفاشیان سعی دارد تا با اجرایی کرن این تغییرات، جایگاه خود را تا زمان برگزاری مجمع حفظ کند و همچنان به ریاست خود در فدراسیون فوتبال ادامه دهد.

نکته مهم و اساسی در شکل گیری این تغییرات و به راه افتادن سونامی که جامعه فوتبال سال‌ها انتظار آن را می‌کشید و به یکباره در آستانه برگزاری جام ملت‌های آسیا کلید خورد، به کمیسیون اصل ۹۰ و پیگیری‌هایی که این کمیسیون در رابطه با فساد در فوتبال انجام داد، بر می‌گردد. گفته می‌شود کمیسیون اصل ۹۰ تصمیم داشته نتایج اولیه مربوط به پرونده فساد در فوتبال را ظرف روزهای اخیر اعلام کند که با توجه به در پیش بودن بازی‌های حساس تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، اعلام این گزارش به تعویق افتاده است. اما اعضای کمیسیون اصل ۹۰ از طریق یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهوری خواستار ایجاد تغییرات در بدنه فدراسیون فوتبال شده‌اند و همین مسئله باعثشده تا علی کفاشیان علی‌رغم میل باطنی‌اش بالاخره پذیرای اجرایی کردن این تغییرات شود و برای وداع با برخی یارانش دست به کار شود.

البته همانطور که در بالا به آن اشاره شد، به احتمال فراوان این تغییرات دامنگیر افراد دیگری از جمله خود کفاشیان نیز خواهد شد که انقلاب عظیمی را در فدراسیون فوتبال رقم خواهد زد. انقلابی که قطعا نه تنها اهالی فوتبال بلکه مردم عادی نیز فرش قرمز برای آن پهن کردهاند و بابت وقوع آن از نمایندگان خانه ملت سپاسگزار و متشکر خواهند بود. تشکری که بابت برچیده شدن بسیاری از بساطهای پشت پرده فدراسیون فوتبال و دمیده شدن روح جدید در پیکر نحیف شده آن خواهد بود. البته شکل گیری چنین آینده روشنی مستلزم انتخابهای درست برای کرسیهای مدیریتی فوتبال خواهد بود که باید دید وزارت ورزش و محمود گودرزی چه طرح و برنامهای برای آن دارد.