آبی پوشی که ژنرال را نجات داد!

به گزارش افکارنیوز، سجاد شهباززاده در لیگ امسال مؤثرترین بازیکن استقلال بوده است و انتظار می‌رود جزو نفراتی باشد که نسل جدید تیم ‌ملی را تشکیل خواهند داد.

سجاد در چهارمین فصل حضورش در سایپا، لیگ ۹۳ - ۹۲ را با ۹ گل زده به پایان برد و به چهره‌ای تأثیرگذار در این تیم بدل شد و هر چند تعداد گل‌هایش در ۴ فصل فقط به عدد ۲۰ گل رسید ولی با روند رو به رشدش طبیعی بود که فصل جدید را در یکی از تیم‌های مطرح می‌گذراند که در این میان استقلالی‌ها پیشدستی کرده و این بازیکن خوب و باآتیه را به خدمت گرفتند.
شهباززاده خیلی زود در ترکیب استقلال جا افتاد و گلزنی‌هایش برای این تیم را از هفته دوم لیگ‌ برتر و بازی مقابل همنام خوزستانی آغاز کرد.
او در دقیقه ۲ + ۹۰ تک گل ۳ امتیازی استقلال را به‌ ثمر رساند. البته سجاد تا پایان هفته بیستم در ۳ بازی دیگر استقلال هم توانست با گل‌های ۳ امتیازی‌‌اش آبی‌ها را به پیروزی برساند که هر ۳ این گل‌ها در دور برگشت و مقابل تیم‌های راه‌آهن، سایپا و پیکان بود و در واقع در ۵ بازی استقلال، ۳ پیروزی آبی‌پوشان با تک گل‌های شهباززاده به ‌دست آمده است که آمار بسیار خوبی برای این مهاجم ۲۵ ساله به حساب می‌‌آید.

البته این مهاجم اردبیلی در ۳ مساوی استقلال با استقلال خوزستان(۴ - ۴)، صبای قم(یک - یک) و پدیده خراسان(یک - یک) نیز برای آبی‌پوشان گل زد تا مانع شکست تیمش شود که با احتساب گل‌های ۳ امتیازی‌‌اش تا اینجای فصل به تنهایی ۱۵ امتیاز برای تیمش اندوخته است.
این همه گل‌های شهباززاده نبود و او در پیروزی‌های استقلال برابر ملوان(۳ بر یک)، نفت مسجد سلیمان(۲ بر صفر) و پیکان(۳ بر صفر) نیز برای آبی‌پوشان گل زد ولی چون این پیروزی‌ها با اختلاف حداقل ۲ گل حاصل شد، تنها می‌توان گفت او نقش مهمی در این پیروزی‌ها ایفا کرد.
سجاد به لحاظ امتیازی یک گل بی‌اثر نیز به ‌ثمر رساند که البته همین گل بی‌اثر به لحاظ محبوبیت، او را در جایگاه ویژه‌ای نزد هواداران استقلال قرار داد زیرا توانست در اولین دربی‌‌اش دروازه رقیب دیرینه، پرسپولیس را باز کند، هر چند که استقلال در کمال تعجب با نتیجه ۲ بر یک این بازی را باخت!

شهباززاده که در ۱۱ بازی استقلال(از مجموع ۲۰ بازی‌ای که به میدان رفت) ۱۱ گل به‌ ثمر رساند، اکنون در جدول گلزنان پس از لوسیانو ادینهوی برزیلی که ۱۲ گل زده است، در جایگاه دوم قرار دارد ولی به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی بتواند از این مهاجم سیه‌چرده پیشی بگیرد زیرا روند گلزنی‌های او تداوم دارد ولی لوسیانو تنها در ۹ بازی تراکتورسازان موفق به گلزنی شده است، ضمن اینکه هیچ یک از گل‌های مهاجم استقلال از روی نقطه پنالتی نبوده است ولی لوسیانو زننده بیشتر پنالتی‌های تیمش بود و چند گل خود را از روی نقطه پنالتی به ‌ثمر رسانده است.
این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که در ۳ بازی اخیر استقلال، سرمربی آبی‌پوشان ترجیح داده است از شهباززاده در پست هافبک راست استفاده کند که اتفاقاً در همین بازی‌ها او ۲ گل ۳ امتیازی در ۲ هفته پیاپی به سایپا و پیکان زد و چه بسا اگر در همین بازی‌ها در خط حمله ظاهر می‌شد، بیشتر در موقعیت گلزنی قرار می‌گرفت.

خرید خوب یعنی این
شهباززاده‌؛ مهاجمی که فریادرس است
خرید خوب در فوتبال معانی مختلفی دارد. خیلی‌ها خرید خوب را در جوان بودن بازیکن می‌بینند. بعضی‌ها خرید خوب را در تکنیکی بودن یک بازیکن ارزیابی می‌کنند اما خرید خوب یعنی جمیع جهات. یعنی بازیکنی که بتواند همه جوره در خدمت تیمش باشد. خرید خوب یعنی بازیکنی که نه در کوتاه مدت که تا پایان فصل در خدمت تیمش باشد. خرید خوب، یعنی خرید بی‌صدا. یعنی خریدی در کمال آرامش. بدون غوغاسالاری‌های رایج در فوتبال. خرید خوب یعنی بازیکنی که وقتی وارد استقلال یا پرسپولیس می‌شود، قدر این موقعیت طلایی را بداند و بفهمد که چند میلیون جوان در تمام زندگی‌شان هرگز به این آرزو نمی‌رسند. به این می‌گویند خرید خوب. خرید بی‌دردسر. خریدی که در تمام فصل می‌شود عصای دست. خریدی که تا لحظه آخر، تا آخرین دقیقه بوی گل می‌دهد. به این می‌گویند خرید خوب. خرید خوب آن خریدهای میلیاردی و پر سر و صدا نیست. خرید خوب به معنی بمب منفجر کردن و ایجاد تورم بی‌حاصل در نقل و انتقالات نیست. خرید خوب یعنی سجاد شهباززاده. مهاجمی که در نقل و انتقالات نه سر و صدای محسن مسلمان را داشت نه مانند پیام صادقیان موج ایجاد کرد. خرید خوب این است. اینکه شهباززاده را در آرامش بخری، به قیمت هم بخری و از او به عنوان یک مهاجم استفاده کنی. او هم در هر بازی برای تیمش گل بزند و در همین فصل نخست در استقلال جا بیفتد. گل‌هایی هم بزند که نجات‌بخش تو باشد. به سجاد حتی نباید گفت یک خرید خوب. او فرشته نجات استقلال است. هر بار در این فصل استقلال با مشکل مواجه شد، این مهاجم به فریاد تیمش رسید. هر لحظه که استقلال حس کرد باید فلان لحظه به گل برتری برسد این سجاد شهباززاده بود که فریادرس تیمش شد. در بازی با پیکان که داور گل سالم حریف استقلال را مردود اعلام کرد و استقلال هم اصلاً در آن روز بوی گل نمی‌داد چه کسی به داد تیمش رسید؟ مسلماً شهباززاده. این خرید خوب و منطقی استقلال. خریدی که در نقل و انتقالات، آرام و بی‌سر و صدا به استقلال پیوست. بازیکنی که بی‌حاشیه فقط برای تیمش گل می‌زند. نه ادعای پوشیدن پیراهن ملی را دارد، نه بابت گل‌هایش سر کسی منت می‌گذارد. برای سجاد البته این کارها و حرف‌ها زود است اما می‌توانیم حس کنیم او خوب تربیت شده و جزو خریدهای خوب این فصل استقلال است.

درس بزرگ شهباززاده
بدون شک سجاد شهباززاده آماده‌ترین بازیکن استقلال در حال حاضر محسوب می‌شود. او از زمان آغاز مجدد لیگ برتر هر هفته گلزنی کرده است. نکته جالب ‌توجه اینجاست که شهباززاده جزو آخرین نفراتی بود که از لیست مسافران جام خط خورد و فوتبالیست‌های ایران معمولاً در این شرایط افت می‌کنند اما شهباززاده نه تنها افت نکرد بلکه بر شدت تمریناتش افزود و به احتمال زیاد با این روند مسافر سفر اروپایی تیم ملی در نوروز است. این کار سجاد درس بزرگی برای فوتبالیست‌های جوان تلقی می‌شود تا خودشان را به راحتی نبازند.

همین‌طور بی‌ادعا باش آقای شهباززاده
مطمئن باش آن روز دور نیست
از سجاد شهباززاده مهاجم تیم استقلال خوش‌مان آمد. یکی از بهترین گلزنان لیگ‌ برتر که در اولین سال حضورش در استقلال نشان داد مهاجمی آینده‌دار و تکنیکی است، می‌گوید جایش در تیم ‌ملی خالی نیست. لااقل در جام ملت‌ها جایش خالی نبود. صحبت‌های سجاد شهبازاده البته بسیار طبیعی و منطقی است اما در فوتبالی که هرکس به نوبه خودش ادعای پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را دارد، بی‌ادعا بودن او برایمان جالب است. شهباززاده هم می‌توانست بگوید کروش باید او را به تیم‌ ملی دعوت می‌کرد اما سجاد خوب می‌داند با حضور قوچان‌نژاد، سردار آزمون و نیروهای تهاجمی تیم‌ملی و حتی انصاری‌فرد که در جام ملت‌ها به او یک بازی هم نرسید، جایی برای شهباززاده باقی نمی‌ماند. شهباززاده اگر به روند رو به پیشرفت خود در لیگ ادامه دهد و برای استقلال همچنان گل بزند، شک نکنید یکی از امیدهای اصلی تیم‌ملی در آینده خواهد بود. تازه کروش در جام ملت‌ها نشان داد که به بازیکنان جوان اعتماد می‌کند. جایگاه امروز پورعلی‌گنجی را در تیم‌ملی ببینید، وریا غفوری را نگاه کنید، این‌ها تا همین یک ماه پیش جایی در فوتبال ملی ما نداشتند. پس هر کس که لیاقتش را داشته باشد، بی‌تردید حضور در تیم‌ملی را تجربه می‌کند و چرا شهباززاده به آنجا نرسد؟ او اگر همین‌قدر بی‌ادعا و خوب باشد، حتماً یکی از شاگردان کروش در تیم‌ملی خواهد بود.

سجاد ملی‌پوش شد
بازار داغ تبریک به شهباززاده
سجاد شهباززاده دیروز را با خوشحالی سپری کرد. وقتی فدراسیون فوتبال پاسپورتش را گرفت، اطمینان یافت که به تیم ملی دعوت خواهد شد و پس از اینکه وارد کمپ حجازی شد، همه به او تبریک گفته و بابت گل دقیقه ۹۴ به پیکان از او تشکر کردند. حتی سرمربی استقلال قبل از شروع تمرین در حضور همه بازیکنان از شهباززاده تشکر کرد.

سجاد و ابراهیمی زننده ۵۵ درصد گل‌های استقلال
استقلال در رتبه‌های بالای جدول گلزنان، دو نماینده دارد. سجاد شهباززاده ۱۱ گل زده و امید ابراهیمی هم ۷ گله است. این دو نفر روی هم ۱۷ گل به ثمر رسانده‌اند و با نگاهی به تعداد گل‌های زده استقلال در لیگ برتر، متوجه این نکته می‌شویم که ۵۵ درصد از کل گل‌های استقلال توسط شهباززاده و ابراهیمی زده شده است.


خرید سجاد و خریدهای سرخ
شهباززاده آبروی استعدادهای جوان ایرانی
سجاد شهباززاده یازدهمین گلش را هم زد، باز هم در دقایق تلف شده آخر بازی و البته باز هم گلی منجر به کسب امتیاز(آن هم از نوع ایده‌آلش یعنی ۳ امتیازی). برای شهباززاده می‌نویسیم چون خوشحالیم. خوشحال از موفقیت و درخشش یک جوان که در این فوتبال گوهری کمیاب است. در فوتبالی که مربیان ترسو و زد و بندچیان فاسد دست از سر مهره‌های ۴۰ ساله برنمی‌دارند و هر سال از کنار جابه‌جا کردن اسم‌های فسیل شده(که حتی در جوانی هم درخششی نداشتند)، میلیاردها به جیب می‌زنند و راه به هیچ جوانی نمی‌دهند. سجاد آمده و با لیاقتش گل می‌زند. او امیدی برای فردای این فوتبال است که سال‌هاست یک گلزن ششدانگ به خود ندیده و البته که باید مراقب خودش هم باشد.
اما خود سجاد و جوانی او تنها دلایل ما برای نوشتن از او نیست. «خرید» سجاد هم دلیلی دیگر است.
سرمربی آبی‌ها در ۴ فصل نقل و انتقالات اخیر(۲ تابستان و ۲ نیم‌فصل زمستانی) بالای ۱۰ مهاجم خرید و همه را بدون استثنا در خرید بعدی کنار گذاشت. حاتمی، محمد رضایی، نظری و … اما سجاد استثناست. او خوب جواب داده و وقتی موفقیت‌ خرید شهباززاده را با رقیب تهرانی آبی‌ها مقایسه ‌کنیم، ارزش‌ها بیشتر مشخص می‌شود!
جوانانی که به پرسپولیس می‌آیند، از زیر صفر هم ضعیف‌ترند و مربی سرخ‌ها خارجی‌هایی می‌خرد که حتی پنالتی را هم مقابل «غیرگلر» نمی‌توانند گل کنند! با این مقایسه آیا نباید به خرید سجاد افتخار کنیم؟ حداقل از اعتبار استعدادهای جوان ایرانی که خوب دفاع کرده است!


۱۱ امتیازی که زنده شد
۸ گل استقلال در دقایق پایانی
استقلال با گل سجاد شهباززاده در لحظات تلف شده بازی با پیکان سه امتیاز شیرین را به اندوخته‌هایش اضافه کرد تا همچنان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر باشد اما این برای اولین بار نیست که آبی‌پوشان پایتخت با گلزنی در دقایق پایانی، نتیجه را به سود خود می‌کنند. با بررسی دقیق بازی‌های این فصل استقلال، به این نتیجه می‌رسیم که آبی‌پوشان ۱۱ امتیاز خود را با گلزنی در دقایق پایانی کسب کرده‌اند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد تمرکز بازیکنان این تیم تا آخرین لحظات هم بر جریان بازی است و این ۱۱ امتیاز تأثیر زیادی در سرنوشت این تیم خواهد داشت. اگر از دقیقه ۸۰ به بعد را ملاک گلزنی در دقایق پایانی قرار دهیم، استقلال ۸ گل خود را در این دقایق به ثمر رسانده است. مروری داریم بر این ۸ گل:
هفته دوم: استقلال یک استقلال خوزستان صفر
دقیقه ۲ + ۹۰: سجاد شهباززاده
هفته چهارم: استقلال ۳ سایپای البرز ۲
دقیقه ۱ + ۹۰: امید ابراهیمی
هفته ششم: استقلال ۳ گسترش فولاد تبریز صفر
دقیقه ۸۸: محمد قاضی
هفته هفتم: نفت مسجدسلیمان صفر استقلال تهران ۲
دقیقه ۹۰: سجاد شهباززاده
هفته یازدهم: استقلال ۳ ملوان انزلی یک
دقیقه ۸۳: سجاد شهباززاده
هفته چهاردهم: تراکتورسازی تبریز ۲ استقلال ۲
دقیقه ۵ + ۹۰: امیرحسین صادقی
هفته هجدهم: استقلال ۲ سپاهان اصفهان یک
دقیقه ۲ + ۹۰: امید ابراهیمی
هفته بیستم: استقلال یک پیکان تهران صفر
دقیقه ۵ + ۹۰: سجاد شهباززاده
در میان این دیدارها، گل‌های دقیقه پایانی استقلال در ۳ مصاف با گسترش فولاد تبریز، نفت مسجدسلیمان و ملوان انزلی تأثیر امتیازی برای آبی‌پوشان نداشته و تنها پیروزی آنها را مستحکم‌تر کرده است اما این گل‌ها در دو بازی با پیکان و استقلال خوزستان ۳ امتیاز، سایپا و سپاهان ۲ امتیاز و تراکتورسازی یک امتیاز برای استقلالی‌ها به ارمغان آمده است.