چرا فقط پیام سرخها دوماه محروم شد؛ کرار آبی‌پوشان نه؟!

به گزارش افکارنیوز، وقتی جاسم کرار در بازی با سایپا از علیرضا فغانی کارت قرمز دریافت کرد و در داخل و خارج از زمین حرکات زننده‌ای را از خود بروز داد شاید کسی تعجب نکرد، چرا که این اولین باری نبود که از هافبک عراقی آبی‌پوشان چنین رفتاری دیده می‌شد. اما همه منتظر بودند تا ببینند کمیته انضباطی باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال چه محرومیتی را برای او در نظر می‌گیرد. اینکه باشگاه استقلال و کمیته انضباطی آن هیچ واکنش درخوری به «بی‌اخلاقی» جاسم نشان نداد به کنار اما اینکه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تنها دو جلسه او را محروم کرد و حالا همان دو جلسه ناقابل را نیز بخشیده، محل بحثاست.

زمانی که پیام صادقیان، هافبک جوان پرسپولیس در اوایل فصل در بازی با فولاد خوزستان به داور بازی به شدت اعتراض کرد و رفتاری زشت انجام داد بسیاری از اهالی فوتبال معتقد بودند که صادقیان باید با محرومیتی جدی روبه‌رو شود.

شاید کمتر کسی بود که دلش به محرومیت ۲ ماهه پیام صادقیان رضا نبود. او اگرچه به لحاظ فنی بازیکن خوبی است ولی خوب پاس دادن و خوب دریبل زدن و به نمایش گذاشتن کیفیت فنی بالا در مستطیل سبز از ویژگی‌های یک فوتبالیست موفق و در نگاه کلان یک ورزشکار موفق نیست. فراتر از همه مسائل فنی آنچه یک فوتبالیست را به یک بازیکن موفق تبدیل می‌کند «اخلاق حرفه‌ای» است. حکم قاطع کمیته انضباطی در مقابل رفتار صادقیان می توانست نقطه روشنی در فوتبال ما در برخورد با بی اخلاقی باشد. اما بخشش محرومیت جاسم کرار امیدمان را ناامید کرد.

«جاسم کرار» در بازی با سایپا از داور بازی به خاطر اعتراض شدید کارت زرد دریافت کرد. وقتی فغانی پس از رفتارهای زشت «جاسم» کارت زرد دوم را به او نشان داد و او را از زمین اخراج کرد، هافبک عراقی آبی‌پوشان دست بردار نبود و چه بسا اگر او را مهار نمی‌کردند، پتانسیل این را داشت که از خجالت فغانی در همان مستطیل سبز دربیاید.

اگرچه دیدن چنین رفتارهای زشت و کوچه‌بازاری «جاسم کرار عراقی» برای فوتبال‌دوستان ایرانی چندان تعجب‌آور نیست، ولی بسیار دردناک است. «جاسم» باید بداند فوتبال‌دوستان ایرانی نه تنها حاضر نیستند جایی برای او در دل‌شان باز کنند بلکه با دیدن رفتارهای مشمئز کننده اش، او را خاری در چشم فوتبال ایران می‌دانند.

دردناک‌تر از «جاسم» و «بی‌اخلاقی» هایش، صحبت‌های متناقض سرمربی استقلال است. امیر قلعه‌نویی که این روزها خودش را وطن‌پرست و دلسوز فوتبال ایران می‌داند و به بسیاری برچسب " اجنبی پرست " می زند، بعد از بازی تیمش برابر سایپا و در تمرینات رفتار سردی با «جاسم» داشت و گفته بود که مجموعه استقلال از هافبک عراقی دلخور است. اما بعد از محرومیت دو جلسه‌ای این بازیکن و صحبت‌های قلعه‌نویی که اظهار کرده بود حکم کرار به خاطر حضور اوست، کاشف به عمل آمد که سرمربی استقلال چندان هم از دست «جاسم» دلخور نبوده است. امیر قلعه‌نویی، مدافع «جاسمی» شده است که دیگر کاسه صبر همه را لبریز کرده و به قول افشارزاده، مدیرعامل آبی‌پوشان «دل ۳۰ میلیون هوادار استقلال را شکسته است.» حال نمی‌دانیم چرا مجموعه استقلال به احترام ۳۰ میلیون هوادار خود هیچ محرومیتی را به جز رفتاری سرد برای چند روز کوتاه برای کرار در نظر نگرفت؟! این را خطاب به آقایانی می‌گوییم که به جای مهار «بی‌اخلاقی‌» ‌های بازیکن خود به اظهار نظر درباره تیم ملی می‌پردازند و کلید حل مشکلات فوتبال ایران را در دست خود می‌دانند؛ «به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست.»

اما دردناک‌تر از همه آنچه گفتیم، عملکرد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است که در این میان قوز بالای قوز شده است. کمیته انضباطی‌ای که تمام قاطعیتش در مقابل یک بازیکن خارجی - که حتی تیم ملی عراق به خاطر بی‌انضباط بودنش حاضر به جای دادن او در لیست ۲۳ نفره برای جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ نشد - دو جلسه محرومیت بود و البته با بخشش همین محرومیت دو جلسه‌ای دیگر سنگ تمام گذاشت و ثابت کرد که انتظار بهبود اوضاع فوتبال ما گویا چیزی جز آب در هاون کوبیدن نیست.

مسئولان باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال بدانند که هرچند «بی‌اخلاقی‌» ‌های «جاسم» زخمی عمیق بر پیکره‌ی فوتبال ما وارد کرده است، بی‌تفاوتی و ملاطفت آن‌ها در برابر این بازیکن نمکی است بر روی این زخم‌.

اتفاقی که در این بین قابل توجه است این که چهارشنبه باشگاه استقلال مرخصی هافبک عراقی خود را لغو کرد و این موضوع شاید بی‌ارتباط با بخشش او از سوی کمیته انضباطی نباشد.

حال باید دید کسی هست که برابر این بازیکنسالاری بایستد یا همچنان این هدف است که وسیله را توجیه میکند و تا زمانی که سرمربی استقلال به جاسم نیاز دارد، او اجازه دارد رفتارهای زشت و زننده خود را تکرار کند.