بازیکن استقلال بخشیده نشده است!

به گزارش افکارنیوز، اسماعیل حسن‌زاده در پی ابهام‌هایی که به محرومیت و سپس بخشیده شدن جاسم کرار در آستانه بازی امروز استقلال بوجود آمده است، به سوالات مختلفی پیرامون مساله پاسخ داد.

** جاسم کرار بخشیده نشد‍!

رییس کمیته انضباطی ابتدا با تاکید بر اینکه جاسم کرار بخشیده نشده است، در واکنش به ابهام کلی وارد به این قضیه، اظهار کرد: من حدود دو هفته بخاطر سفر زیارتی به کربلا و کسالتی که داشتم به کمیته انضباطی نرفتم و همینطور یکی دیگر از اعضای کمیته هم در مرخصی بود و زحمت رسیدگی به پرونده‌ها را عملا سه نفر از اعضا کشیدند؛ رسیدگی به پرونده جاسم کرار بخاطر رفتار غیرورزشی که در بازی با سایپا انجام داده بود هم در همین ایام انجام شده بود که نهایتا به رای محرومیت دو جلسه‌ای و جریمه نقدی این بازیکن انجامید. گزارش های این پرونده را نخواندم اما این رای بخاطر میزان و نوعی که داشت قابل تجدیدنظرخواهی حتی در کمیته استیناف هم نبود. از این رو باشگاه استقلال از حق تجدیدنظرخواهی ویژه که در آیین‌نامه انضباطی وجود دارد استفاده کرد و درخواستش را به مقامات فدراسیون داد که نهایتا وقتی اجمالا مطلع شدم، احساس کردیم نیاز به بررسی مجدد دارد.

** اعتراض استقلال قابل تامل بود

وی در پاسخ به اینکه استقلال چه ابهامی را به پرونده وارد دیده بود که نیاز به بررسی مجدد دارد، تصریح کرد: استقلال به استناد قانونی رای اعتراض کرد؛ شاید رای اولیه بخاطر فرصت کم و فشار کاری ناشی از حجم پرونده‌ها، محصول استنادهایی بوده که می‌تواند تغییر کند. استقلال مدعی بود رفتار جاسم کرار به بندهای دیگری از آیین‌نامه انضباطی می خورد. از این نظر وقتی بررسی اجمالی داشتم، پذیرفتم که رای از نظر استناد قانونی قابل تامل است.

** رای قطعی کرار فردا اعلام می‌شود

حسن زاده درباره زمان رسیدگی مجدد به پرونده کرار نیز خاطرنشان کرد: پنج‌شنبه فرصت کافی برای رسیدگی کامل نبود و مجبور بودیم آن را به اولین فرصت ممکن یعنی شنبه(فردا) موکول کنیم. بنابراین از نظر قانونی و اخلاقی نمی‌توانستیم موقتا جلو بازی کردن بازیکن را بگیریم و از این نظر جاسم کرار می‌تواند امروز برای تیمش بازی کند. برای ما روشن است جاسم کرار در گذشته هم چنین رفتارهای ناشایستی داشته و استقلالی‌ها هم آن را تایید نمی کنند اما ما باید رویه قانونی و عادلانه‌ای را دنبال می‌کردیم.

** در جریمه کردن این بازیکن شک نداریم

رییس کمیته انضباطی با تاکید بر اینکه کرار قطعا تنبیه می‌شود، تصریح کرد: در اینکه رفتار جاسم کرار مشمول تنبیه است هیچ شکی نیست و همکاران من در کمیته انضباطی هم در کلیت قضیه تشخیص درستی داده‌اند. بنابراین بعد از رسیدگی مجدد قطعا او با تنبیه‌هایی مواجه می‌شود و بخاطر سبقه قبلی‌اش شاید شدیدتر از رای اولیه صادره باشد، هرچند ممکن است خفیف‌تر هم بشود. در هر حال همه می‌دانیم این بازیکن رفتارهای حاشیه‌ساز متعددی داشته و ما باید حکمی بدهیم تا او از انجام اینگونه رفتارها که قابلیت بخشش ندارد، پرهیز کند.

** در مساله کرار تحت تاثیر فشار برخی روزنامه‌ها قرار نگرفتیم

وی با ابراز تاسف نسبت به موضع‌گیری برخی از مطبوعات نسبت به این قضیه، خاطرنشان کرد: متاسفیم که برخی روزنامه‌ها بارها با استفاده از جملات و واژه‌هایی سعی داشتند به کمیته انضباطی فشار آورده تا مثلا جاسم کرار بخشیده شود. جهت‌گیری و سوگیری آنها به نفع بعضی از تیم‌ها بر من پوشیده نیست اما کمیته انضباطی به هیچ وجه تحت تاثیر این فشارها و هیاهویی که گروه آنها به راه می‌اندازند، قرار نمی‌گیرد و کار خودش را انجام می‌دهد. همین کمیته سرمربی استقلال را محروم کرد و در صدور احکام انضباطی، جایگاه تیم‌ها در میان طرفدارانش و رده‌ای که در جدول بدست آورده‌اند، هیچ فرقی نمی‌کند.

** برخی تیم‌ها عقبه مطبوعاتی دارند که زمانی به کارشان بیاید!

حسن زاده ادامه داد: اگر این پرونده درباره بازیکنانی از تیم‌های نفت مسجد سلیمان، ملوان، مس، گسترش فولاد و… بود باز هم این مطبوعات به اصطلاح همراه! باز هم اینقدر هیاهو به راه می ‌انداختند و با آب و تاب دنبال بخشش بازیکن آن تیم ها بودند؟ برخی باشگاه‌ها عقبه مطبوعات دارند و در چنین شرایطی آنها به کمک شان می‌آیند! ما می‌دانیم وقتی حکم تنبیهی درباره آبی‌ها صادر شود با موضع‌گیری قرمزها و البته بر عکس آن مواجه می‌شویم و همواره باید آمادگی این شرایط را داشته باشیم.

** شبیه شرایط استقلال برای پرسپولیس، تراکتورسازی و… هم داشتیم

رییس کمیته انضباطی در پاسخ به اینکه آیا مشابه این شرایط برای دیگر تیم‌های لیگ برتری هم وجود داشته است که مثلا در آستانه مسابقه شان درخواست تجدیدنظرخواهی ویژه برای حکم غیرقابل تجدیدنظری، داشته باشند و کمیته انضباطی هم آن را بپذیرد، به ایسنا گفت: قطعا بوده است. ماده ۳۲ آیین‌نامه انضباطی که این اختیار را به کمیته انضباطی می‌دهد از مردادماه در آیین‌نامه قرار گرفت. تاکنون نه تنها در فوتسال، فوتبال بانوان و لیگ یک نمونه مشابه داشتیم بلکه در لیگ برتر هم فکر می کنم درباره تیم‌های پرسپولیس، تراکتورسازی و… هم موارد مشابهی وجود داشته است.

** اگر روزی قلعه‌نویی را محروم کردیم امروز شجاعت جلوگیری از رای ناعادلانه را داریم

وی در واکنش به اینکه در هر حال وقتی این شرایط برای یک بازیکن کلیدی آن هم یک روز قبل مسابقه تیمش بوجود می‌آید و رای غیرقابل تجدیدنظر، قابلیت تجدیدنظر ویژه پیدا می‌کند، قبول دارید ابهام‌ها زیاد می‌شود، به ایسنا گفت: در فوتبال همیشه هر حکمی صادر شود، باز هم افرادی هستند که مطالب غیرواقع به ما نسبت دهند. تصمیم ها گاهی اوقات به ضرر و گاهی به نفع تیم‌های آبی و قرمز جلوه می‌کند در حالی که کمیته انضباطی عدالت محوری را در دستور کارش داشته است. همان‌هایی که ما را متهم به ترس از نام استقلال می‌کردند، دیده‌اند که بارها علیه این تیم حکم داده‌ایم. اگر یک روز امیر قلعه‌نویی را محروم کردیم، امروز هم شجاعت این را داریم که جلوی اتفاقی که ممکن است ناعادلانه باشد را بگیریم و بپذیریم رای جاسم کرار نیاز به بررسی مجدد دارد. کمیته انضباطی استقلال رای دارد اما امنیت ندارد.

** محروم را محروم می‌کنیم تا اصلاح شود

حسنزاده تاکید کرد: من که موقع صادر شدن رای اولیه نبودم و گزارشها را هم نخواندهام اما باز هم متهم می شدم هرچند اکنون کلیت تصمیم همکارانم را کاملا قبول دارم. قسم میخورم اگر این شرایط برای تیم های کم نام و نشان لیگ هم بود باز هم همین تصمیم را میگرفتم. ما دو گزینه پیش رو داشتیم. یا باید با وجود آنکه به لزوم اصلاح رای اعتقاد داریم اما اصرار بر اجرای آن میکردیم و یا رسیدگی مجدد را بپذیریم و اعلام کنیم بازیکن فعلا می تواند بازی کند. کسی نمیگوید کمیته انضباطی اینجا شجاعت داشت. همیشه اصل بر بازی کردن بازیکنان است مگر آنکه آنان به درستی محروم شده باشند. جامعه فوتبال باید این توقع را از کمیته انضباطی فدراسیون داشته باشد که اگر حکمی واقعا و انصافا نیاز به اصلاح داشت، تحت هر شرایطی بپذیرد آن را اصلاح کند. مردم اجرای درست قانون را از ما میخواهند. ما هم تا وقتی در این جایگاه هستیم تلاش میکنیم قانونیترین احکام را صادر کرده و اگر بزرگترین باشگاهها هم مقابلمان باشد هیچ فرقی برایمان نکرده و شک نکنید محروم را محروم خواهیم کرد تا اصلاح شود.