گودرزی: وزارت ورزش عابربانک نیست!

به گزارش افکارنیوز، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با رادیو ورزش درباره مسائل مختلف از جمله فوتبال صحبت کرد متن گفت‌وگو به شرح زیر است:

*‌ نظامنامه جامع فرهنگی به تصویب رسید فکر می‌کنید این نظام‌نامه چگونه به شما کمک می‌کند؟

سال ۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تربیت‌بدنی تکلیف کرد این نظام‌نامه تدوین شود که تا الان به مدت ۱۰ سال مغفول مانده است نمی‌دانم چرا احتمالاً فکر می‌کردند لازم نبوده یا محیط ورزش را پاک می‌دیدند. وقتی من آمدم کارگروهی تشکیل شد تا این نظام‌نامه تدوین شود. برای رؤسای فدراسیون‌ها و مدیران کل استان‌ها تشریح شد در نهایت به امضا رسید و برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم امیدواریم با اعمال‌نظر صاحب‌نظران فرهنگی این نظام‌نامه به تصویب برسد.

* شما در صحبت‌هایتان گفته بودید فرزندخوانده‌ها باید از ورزش بروند و حضور ۱۵۴ نماینده مجلس را در ورزش اعلام کرده بودید راهکار شما چیست؟

فرزندخوانده‌ها جمعیت کثیری از نمایندگان بانک‌ها، شوراها، شهرداری‌ها و نمایندگان مجلس هستند این عدد شامل همه می‌شود. نمایندگی شغلی بسیار پرکار است حالا اینکه چقدر آنها فرصت کنند به ورزش بپردازند باید سؤال کرد. اگر بپذیریم ورزش رشته‌ای فنی و تخصصی است پس باید در سطوح استراتژیک هم نگاه آکادمیک غالب باشد. کسانی که در زمینه‌های دیگر علم دارند همانجا بروند. غیر متخصصین اگر در این حوزه باشند آسیب‌ها بیشتر خواهد بود. ما چیزی تهیه کردیم که می‌خواهیم قانون کنیم یا به تصویب هیئت وزیران برسانیم. نظام سازمان تخصصی ورزش نوشته شده تقدیم دولت می‌شود که اگر به تصویب مجلس برسد به صورت قانون خواهد بود تا کسانی که می‌خواهند به ورزش کمک کنند باید از این فیلتر عبور کنند.

* برخی از افراد بودند که تخصص دیگری داشتند اما در ورزش موفق بودند؟

برخی افراد نخبه هستند، چارچوب‌ها باید به نحوی تعریف شود که افرادی با ویژگی‌های خاص به ورزش بیایند.

* فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش اختلافات مبنایی دارند کفاشیان گفته ۸ ماه است با شما صحبت نکرده و به جلسات رؤسای فدراسیون‌ها دعوت نمی‌شود دوری فدراسیون و وزارت ورزش به فوتبال لطمه نمی‌زند؟

دولت‌ها تکالیفی دارند که باید آن را ادا کنند ما هم باید تحت تأثیر حاکمیت و قوانین باشیم. شما می‌پذیرید سازمان‌هایی که می‌خواهند به مردم خدمات دهند رها باشند؟ فدراسیون‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی هستند که از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند که این کمک‌ها اعانه نیست و باید فدراسیون‌ها برای مبلغی که می‌گیرند پاسخ بدهند. فدراسیون‌ها باید با وجود داشتن اساسنامه مستقل قوانین را رعایت کنند.

* اما اساسنامه فدراسیون فوتبال در همه کشورها جدا است.

خیر. اینطور نیست اتفاقاً در فدراسیون‌های جهانی تأکید شده نگاه به ورزش باید ملی باشد و از فدراسیون‌ها خواسته از دولت‌ها کمک بگیرند. حالا شما فرض کنید استقلال کامل داشته باشند اما حد و مرزی هم باید باشد. قبول کردیم آنها مستقل باشند پس باید کارشان را خودشان انجام دهند اگر قرار است ما پول بدهیم شروطی را هم داریم اما آنها قبول نمی‌کنند. نگاه من به فوتبال علمی است؛ فوتبال ما آسیب دیده و عملکردی روبه عقب داشته است. از سال ۱۹۷۸ که ۲ باخت و یک برد داشتیم در چند دوره بعد هم تکرار شد پس ما به عقب برگشته‌ایم و منحنی ما سیر نزولی داشته است این فوتبال مشکل دارد، باشگا‌ه‌ها هم همین‌طور. آیا شما از مسابقات باشگاهی لذت می‌برید؟ نگاهی که بر حاکمیت فوتبال ما است غیر فنی و بنگاهی است؛ من به این نوع مدیریت انتقاد دارم و به رهبری گسیخته اصلاً اعتقادی ندارم.

در فوتبال مدیریت گسیخته حاکم است به همین دلیل دیکتاتورها رشد می‌کنند. در این صورت سرمربی تیم ملی برای ما تعیین‌کننده است و این خطا است. او مدیر فدراسیون، دبیر، تصمیم‌گیرنده، سیاستمدار و یا روزنامه‌نگار نیست، کسی است که باید با تیم ملی تکنیکال و بعد تاکتیکی کار کند. اگر قبول کنیم فدراسیون فوتبال مستقل است پس خودشان خودکفا عمل کنند تا ما یک پله در جام جهانی صعود کنیم.

وقتی رهبری گسیخته باشد نمی‌تواند فوتبال را رشد دهد حتی نمی‌داند در باشگاه‌‌ها چه می‌گذرد و نمی‌داند داوری‌ها چینش شده تا یک تیم ببرد و یک تیم ببازد. اگر کار ما عدم مداخله بوده و این بد است پس اجازه دهند مداخله کنیم. اگر خوب است اعتراضی نداشته باشند. وزارت ورزش عابربانک نیست که هر لحظه پول خواستند بیایند.

* شما می‌توانستید در جلسه‌ای دو نفره این موضوع را به کفاشیان بگویید.

گفتم، گفتند حق با شما است اما باز هم کار خودشان را کردند.

* زمانی که شما کشتی می‌گرفتید بنا را برده بودید…

البته بنا این موضوع را به خاطر نمی‌آورد من هم همین‌طور. دوستان به ما گفتند. فکر می‌کنم سال ۴۹ بود که مسابقات آموزشگاه‌ها برگزار شد بنا در جوانان اول شده بود و در مسابقات آموزشگاه‌ها هم شرکت کرد که اینطور شد.

* در سال جدید چه چیزی شما را خوشحال خواهد کرد؟

تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، فضای روانی تغییر کند و نشاط برگردد. مشکلات اقتصادی مردم را آزار می‌دهد.

* آرزوی ورزشی‌تان در سال ۹۴ چیست؟

حرکت براساس قوانین، توفیق در میادین بینالمللی، افزایش جمعیت مردمی که ورزش میکنند و ایجاد تمایل به ورزش کردن.