ایران به دنبال ششمین قهرمانی در جام جهانی

چهل و سومین دوره مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در حالی از بامداد فردا (یکشنبه) در سالن اینگلوود فروم لسآنجلس آمریکا برگزار میشود که یانکیها برای بیست و هشتمین بار در طول این مسابقات میزبان هستند. میزبانی تاریخی که به صورت سنتی بیش از نیمی از دورهها را در کشور خود برگزار کرده است.

نخستین دوره مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در سال ۱۹۷۳ در تولیدو آمریکا برگزار شد که با قهرمانی شوروی سابق و نایب قهرمانی آمریکا همراه بود. پس از این مسابقات یک بار اسپانیا میزبان بود و پس از آن چندین سال پیاپی باز هم این آمریکا و تولیدو بود که میزبانی مسابقات را بر عهده داشت. مغولستان، روسیه، کانادا و البته ایران سایر تیم‌هایی بودند که در این سال‌ها چند بار میزبانی آمریکا را برای یک سال قطع می‌کردند. از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ دیگر آمریکا میزبانی را برعهده نگرفت اما طی ۲ سال اخیر بازهم آمریکایی‌ها روی ریل میزبانی قرار گرفته‌اند.

مسابقات امسال از یک جهت برای آمریکایی‌ها بسیار حائز اهمیت است و غیبت نامداران روسیه که در گروه آمریکا قرار گرفته‌اند سبب شده تا این تیم امید زیادی به حضور در فینال مسابقات و روبرو شدن و البته انتقام‌گیری از ایران داشته باشد. تیمی که سال قبل شکست سختی را برابر ایران متحمل شد تا دستش از رسیدن به عنوان قهرمانی کوتاه بماند. یانکی‌ها با حضور نفرات نامداری مثل جردن باروس، ترول دلاگنف، جک وارنر و کلمن اسکات تنها به ایران فکر می‌کنند و این را مربیان این تیم نیز اذعان کرده‌اند.

حضور روسیه با ترکیبی ناشناخته
تیم کشتی آزاد روسیه برخلاف آمریکا و آذربایجان امسال با نفرات سوم و چهارم جام یارگین راهی ینگه دنیا شده است. بی‌تردید مهمترین دلیلی که روس‌ها ترجیح داده‌اند تا با نفرات اصلی خود راهی مسابقات نشوند، شکست‌های اخیر این تیم برابر حریفان ایرانی در مسابقات جهانی است. چندی پیش نیز مسئولان فدراسیون کشتی روسیه در صدور ویزا برای آزادکاران کشورمان مشکلات زیادی را به وجود آورده بودند تا شاید به نوعی پای آزادکاران کشورمان از مسابقات و تورنمنت‌های این کشور کوتاه شود و تنه آنها به تنه روس‌ها نخورد. مشکلی که با واکنش تند مسئولان فدراسیون کشتی کشورمان همراه شد و به تبع آن تمام اعزام‌های ما به روسیه ملغی شد.

اکنون نیز تزارها با خط کشیدن روی نام نفرات اصلی خود نفرات سوم و چهارم و حتی پنجم خود را به لس‌آنجلس فرستاده‌اند تا شاید دست‌شان برای حریفان ایرانی خود در مسابقات جهانی لاس‌وگاس رو نشود. غیبت لبدوف، تسابالوف، رامانوف، سارگوش، سعدالله‌ا‌ف، گاتسالوف و گادیسوف و سایر نامداران این کشور در جام جهانی هرچند کیفیت مسابقات را بسیار پایین آورده است اما باز هم هستند چهره‌هایی که دیدن کشتی آنها می‌تواند لذت‌بخش باشد.
به هر شکل اهداف روس‌ها کمی نامشخص است ولی در این بین هیچ تیمی خوشحال‌تر از آمریکا نیست و آنها خرسند از غیبت نامداران روس تنها به فکر حضور در فینال مسابقات و جدال با ایران هستند.

آذربایجانِ مرموز با قهرمانان المپیکی در پی قهرمانی
حضور آذربایجان با نفرات نامدار خود زمانی دل برخی از دوست‌داران کشتی را می‌لرزاند که به یاد قهرمانی کشتی فرنگی این کشور در ایران برای نخستین بار در طول تاریخ می‌افتند. آذری‌ها تنها ۲ بار آن هم در سال ۲۰۰۴ که خود میزبان بودند و ۲۰۰۹ که مسابقات در تهران برگزار می‌شد توانسته‌اند روی سکوی نخست بایستند اما امسال عزم خود را جزم کرده‌اند تا هت‌تریک قهرمانی انجام دهند که به نظر می‌رسد با وجود تیم یک‌دست جوان ایران کار آسانی برای گذشتن از تیم رسول خادم نداشته باشند.

آذربایجانی‌ها که به تازگی موفق به کسب عنوان قهرمانی جام جهانی کشتی فرنگی برای نخستین بار در تاریخ شده‌اند در تیم آزاد خود نفراتی مانند یاشار علی‌اف(سوم جوانان جهان ۲۰۰۹ و سوم اروپا ۲۰۱۳)، حاجی علی‌اف(قهرمان جهان و اروپا ۲۰۱۴)، طغرل عسگراف(قهرمان وزن ۶۰ کیلوگرم المپیک لندن)، روسلان دبیرگادجیف(قهرمان ۲۰۱۴ اروپا)، جبرئیل حسن‌اف(نفر سوم جهان و قهرمان اروپا)، شریف شریف‌اف(قهرمان المپیک لندن در وزن ۸۴ کیلوگرم) و جمال‌الدین ماگومدوف(دارنده مدال برنز جهان و اروپا) را در اختیار دارند و از لحاظ عنوانی کمی بالاتر از تیم ایران هستند اما بعید است که آنها بتوانند به راحتی از سد ایران بگذرند.

تیم آذربایجان را نمی‌توان حریف چندان آسانی برای شاگردان خادم دانست و شاید تنها چند ساعت مانده به فینال جام جهانی کشتی آزاد همه غافلگیر شوند و به جای ایران این آذربایجان باشد که راهی فینال شود و خاطره بد جام جهانی تهران را تداعی کند، البته نقشه‌ای که آمریکایی‌ها در این بین کشیده‌اند و دیدار آذربایجان و ایران را تنها ۵ ساعت قبل از فینال برگزار خواهند کرد بی‌شک در خسته کردن تیم ایران بی‌تاثیر نخواهد بود.

تیم جوان شده ایران به دنبال چهارمین قهرمانی متوالی
تیم ایران با ۵ قهرمانی در مسابقات جام جهانی و ۳ قهرمانی پیاپی با اهدافی از پیش تعیین شده راهی جام جهانی آمریکا شده است. تیم جوان شده کشتی آزاد کشورمان در وزن نخست همچون گذشته حسن رحیمی باتجربه و عنوان‌دار را در اختیار دارد. یونس سرمستی جوان نیز در کنار وی خواهد بود. در وزن ۶۱ کیلوگرم بهنام احسان‌پور و ایمان صادقی جوان و البته کم تجربه حضور دارند.

در ۶۵ کیلوگرم سیداحمد محمدی و مسعود اسماعیل‌پور ۲ کشتی صاحب مدال نقره جهان باید روی تشک بروند. وزن ۷۰ کیلوگرم نیز به حسن یزدانی رسیده است. وی هر چند مصدوم بوده اما اکنون شرایط بهتری را تجربه می‌کند. در ۷۴ کیلوگرم دیگر خبری از عزت الله اکبری و رضا افضلی نیست و صادق گودرزی نیز دور تشک را بوسیده است. دوبنده وزن چهارم در اختیار پیمان یاراحمدی و مرتضی رضایی‌قلعه است. در ۸۶ کیلوگرم میثم مصطفی جوکار باتجربه و علیرضا کریمی جوان باید با حریفان سرشاخ شوند. در ۹۷ کیلوگرم نیز ۲ کشتی‌گیر مازندرانی یعنی رضا یزدانی به عنوان کاپیتان و محمدحسین محمدیان حاضر هستند.

دوبنده سنگین وزن کشتی آزاد ایران مانند دوره قبل به پرویز هادی و کمیل قاسمی سپرده شده است. قاسمی با نایب قهرمانی جهان یکی از امیدهای اصلی تیم ایران در این مسابقات خواهد بود. تیم ایران هر چند با ترکیبی جوان راهی لس‌آنجلس شده اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از امیدهای اصلی قهرمانی محسوب می‌شود.

مهمترین دغدغه کادر فنی در آستانه جام جهانی معطوف به ۲ موضوع است. ابتدا مصدومیت حسن و رضا یزدانی و البته کمی هم مسعود اسماعیل‌پور و دوم نزدیکی دیدار آذربایجان و ایران و فینال مسابقات که شاگردان خادم را در صورت صعود به فینال یا رده‌بندی با خستگی همراهی می‌کند. تیم ایران در گام اول کار سختی برابر بلاروس با ۲ تا ۳ مهره نامدارش ندارد و در گام دوم نیز شاگردان خادم باید با ترکیه سرشاخ شوند. ترکیه نیز بی‌تردید چندان خطری برای تیم ایران ندارد و آذری‌ها مهم‌ترین و خطرناک‌ترین رقیب گروه ایران به حساب می‌آیند.

برنامه مسابقات جام جهانی کشتی آزاد به شرح زیر است:
شنبه ۲۱ فروردین:
ساعت ۱۵:
آمریکا – کوبا
ایران - بلاروس(ساعت ۲:۳۰ بامداد یک‌شنبه به وقت ایران)
ساعت ۱۶:۳۰:
روسیه – مغولستان
آذربایجان - ترکیه
ساعت ۱۸:۳۰:
آمریکا - روسیه
ایران – ترکیه(ساعت ۶ یک‌شنبه به وقت ایران)
ساعت ۲۰:
مغولستان - کوبا
بلاروس - آذربایجان
یک‌شنبه ۲۲ فروردین:
ساعت ۱۱:
آمریکا - مغولستان
ترکیه – بلاروس
ساعت ۱۲:۳۰:
آذربایجان – ایران(ساعت ۲۴ یک‌شنبه به وقت ایران)
کوبا - روسیه
ساعت ۱۴:
رقابت‌ها برای مشخص شدن تیم های پنجم و ششم - هفتم و هشتم
ساعت ۱۶:۱۵:
مسابقه رده‌بندی(۳:۴۵ دقیقه بامداد دوشنبه به وقت ایران)
ساعت ۱۷:۴۵:
دیدار فینال (۵:۱۵ دقیقه بامداد به وقت ایران)