قلعه نویی: با هیچ‌کس شوخی ندارم

به گزارش افکارنیوز، استقلال در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برای کسب سهمیه در لیگ قهرمانان آسیای فصل بعد می‌جنگد اما امیر قلعه‌نویی معتقد است امسال به اندازه ۱۰ سال بر او گذشته و مشکلات و موانع زیادی باعثشد تا این تیم نتواند عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

سرمربی تیم استقلال با اشاره به این مشکلات و همچنین اتفاقاتی که در طول این فصل برای آبی‌پوشان رخ داده است صحبت‌های زیر را انجام داد.

ابتدا از شرایط تیم بعد از بازی با صبا صحبت کنید.

اوضاع و احوال تیم وقتی می‌برید کمی بهتر است و شرایط خوب می‌شود. ما هفته‌های گذشته هم می‌توانستیم برنده شویم ولی بدشانسی آوردیم اما همین جا اعلام می‌کنم تمام مسئولیت نتایج بر عهده من است و آن را به گردن می‌گیرم.

از مشکلات‌تان صحبت کنید.

خودتان بهتر می‌دانید که امسال چه مشکلاتی داشتیم. شرایط مالی و دغدغه‌هایی که برای بازیکن به وجود آمده خودش کوهی از حرف است. شما ببینید بیک‌زاده دو روز است در تمرینات ما شرکت نمی‌کند چون مشکل دارد. من از او دلخور و ناراحتم اما بازیکن هم روی پولی که قرارداد بسته حساب کرده است. ای کاش مشکلات مالی ما سه، چهار ماه پیش حل می‌شد و حق و حقوق این بازیکنان زودتر داده می‌شد تا ما دچار چنین مشکلاتی نمی‌شدیم.

یعنی اعتقاد دارید خیلی از مباحثبه مشکلات مالی برمی‌گردد؟

به نظر شما مشکلات مالی تاثیرگذار نیست؟ یک بازیکن وقتی دغدغه‌اش مسائل مالی باشد نمی‌تواند تمرکز روی فوتبالش داشته باشد. من ۷ ماه است این بازیکنان را به آرامش دعوت کرده‌ام آن هم به خاطر مردم. به هر زبانی که بود با آنها صحبت کردم و به قولی آنها را به دندان گرفتم و تا اینجا آورده‌ام. باز هم می‌گویم مسئولیت نتایج بر عهده من است ولی بهتر است آقایان واقعیت‌ها را به مردم بگویند. بگویند که ۷ ماه است که تیم ما پولی نگرفته ولی ما طوری رفتار کردیم که مردم چیزی متوجه نشوند البته آن کیفیتی هم که من انتظار داشتم پیاده نشده ولی به قولی با چه آرامشی باید بازی می‌کردیم.

ظاهرا شما مدت‌هاست به بازیکنان می‌گویید در مورد مسائل مالی صحبت نکنند درست است؟

۷ ماه است چنین شرایطی را داریم و این حرف مال امروز نیست. از خود آنها بپرسید چقدر از آنها خواهش کردم در مورد مسائل مالی حرف نزنند ولی معلوم بود که آرامش ندارند و دغدغه مالی ذهن آنها را درگیر کرده است. وقتی طلبکار درِ خانه بازیکن می‌رود و پولش را می‌خواهد آیا آن بازیکن می‌تواند تمرین درست و حسابی داشته باشد.

با همه این مشکلاتی که شما گفتید چقدر از تیم امسالتان راضی هستید؟

طبیعتا راضی نیستم، البته یکسری اشتباهات هم داشتیم که باید آن را قبول کرد وقتی یک تیم در ۱۳ بازی جلو می‌افتد یعنی از لحاظ هجومی به بلوغ تاکتیکی رسیده است اما از آن سو وقتی نمی‌توانیم گل‌ها را نگه داریم و اشتباهات فردی داریم باید به اشتباهمان اعتراف کنیم. ما به بازیکنان فضاگیری و یارگیری سپرده‌ایم ولی وقتی بازیکن تمرکز ندارد همین اتفاقات هم رخ می‌دهد. با همه این مشکلات ما امسال می‌توانستیم قهرمان شویم ولی اتفاقاتی رخ داد که نتوانیم به این عنوان برسیم.

بیشتر توضیح بدهید.

خیلی مسائل هست که اگر بخواهم بگویم فرصت کم است اما به طور مثال بازیکن آماده به تیم ملی دادم و ناآماده برگشته است. شما سجاد شهباززاده را با بازیکنی که از اردوی تیم ملی برگشته قیاس کنید. من مانده‌ام که چه اتفاقی می‌افتد که وقتی بازیکن به تمرینات ما برمی‌گردد انگار وزنه ۱۰ کیلویی به پای او بسته‌اند.

قبل از بازی با صبا مردم از نتایج استقلال ناراضی بودند و در استادیوم علیه بازیکنان شعار می‌دادند. روی صحبت شما با آنها چیست؟

اولا که مردم حق دارند. جوانی که ۵ هزار تومان در جیبش است و اصلا خبر ندارد درون تیم چه می‌گذرد فقط می‌خواهد تیمش ببرد. خیلی مواقع همین جوانان با پای پیاده به خانه‌هایشان برمی‌گردند که این مسئله خودش نوعی عشق است. ولی همه آنهایی که به ورزشگاه می‌آیند یا در خانه تماشاگر مسابقه هستند بدانند که بازیکنان ما با همه وجود کار کردند. شاید امسال در افکار برخی از بازیکنان ما به خصوص بازیکنان ملی دوگانگی‌هایی وجود داشته و بعضی از آنها از لحاظ بدنی و روحی و روانی در شرایط پایینی بودند اما نباید این گونه در ذهن مردم تفکری ایجاد شود که همه چیز تقصیر بازیکن است. بازیکن با همه وجودش کار کرده و زحمت کشیده اما به نظر من خیلی از مسائلی که توضیح دادم باعثشد تا برخی بازیکنان ما در شرایط ایده‌آل خود نباشند.

شما بارها اشاره کردید در نیم‌فصل یکسری بازیکن می‌خواستید که جذب نشدند. به نظر شما حضور این بازیکنان می‌توانست استقلال را به شرایط خوبی برساند؟


من بارها گفتم مسلمان و کاوه رضایی را می‌خواهم. نشستیم و کالبدشکافی کردیم و فهمیدیم مشکل تیم‌مان کجاست اما قبول کنید که واگذاری و خصوصی‌سازی به ما خیلی لطمه زد. در این بین فکر می‌کنم اسپانسر تیم هم حق داشته باشد چون آنها می‌گویند ما هزینه کردیم که به هدفمان برسیم اما این اتفاق نیفتاده است. من دیروز شخصا با آقای سبک‌دست صحبت کردم و از او خواهش کردم مبلغی را به بازیکنان بدهند و با وجود اینکه خودم ۷ ماه است یک ریال از استقلال نگرفته‌ام تاکید کردم پولی به بازیکنان و کادر فنی بدهند اما متاسفانه در این چند وقت اخیر دیدید که همه کاسه و کوزه‌ها را سر من شکستند.

چطور؟

۷ ماه است یک ریال نگرفتم. دوستم ۴۰ سکه به بازیکنان پاداش داده و حتی هزینه‌های ساختن بخش کوچکی از کمپ را برعهده گرفته و در این بین بازیکنان را هم به آرامش دعوت کردم که مصاحبه‌ای در خصوص مسائل مالی نکنند اما باز هم می گویند من مقصر هستم. شما ببینید آرسنال چند سال است که در لیگ برتر انگلستان جامی نگرفته و از لحاظ مالی کوچک‌ترین مشکلی هم نداشته‌اند اما طرفداران این تیم از سرمربی‌شان حمایت می‌کنند و باشگاه هم پشت مربی‌اش ایستاده است. از لیگ برتر امسال از تیم اول تا آخر همه را بشمارید هیچ کدام از تیم‌ها مشکلات ما را نداشته‌اند. من بارها گفته‌ام مشکل تیمم را می‌دانم می‌خواستم با آوردن محسن مسلمان بار را از روی کرار در زمین کم کنم اما آنها گفتند پولی نداریم. در این بین میلاد نوری خودش پول رضایت‌نامه‌اش را داد و رضا عنایتی یک ریال پول نگرفت اما اینها شدند بی‌غیرت.

صحبت‌های شما با آقای سبک‌دست در نهایت به کجا رسید؟

یکسری حرف‌های درون‌خانوادگی زدیم که من چیزی نگویم بهتر است ولی حرف او هم بی‌منطق نبود. به طور مثال سبک‌دست گفت که سازمان لیگ هم باید به باشگاه پول می‌داده ولی چون صدا و سیما حق پخش را به سازمان لیگ نداده آنها هم پولی به استقلال ندادند. من امیر قلعه‌نویی این وسط اذیت شدم و امسال به اندازه ۱۰ سال برایم گذشت.

شما ۲ بازی حساس و حیثیتی با تراکتورسازی و پرسپولیس دارید؛ این دو مسابقه را چطور می‌بینید؟

همه بازی‌ها برای ما حیثیتی است و در این دو بازی هم با همه وجودمان بازی می‌کنیم. ما به خاطر مردم و حساسیتی که برای آنها در این دو مسابقه وجود دارد تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

این روزها شایعاتی پیرامون اینکه امیر قلعه‌نویی فصل بعد در استقلال حضور ندارد و یا اینکه شما می‌خواهید دراین تیم بمانید وجود دارد. خیلی شفاف بگویید که آیا قصد دارید در استقلال بمانید یا نه؟

اولا من بعد از این دو بازی تصمیم می گیرم و فعلا در مورد این مسئله صحبت نمی‌کنم. دوم اینکه هنوز تکلیف باشگاه مشخص نیست و مزایده چهارم هم قرار است برگزار شود. حتی بلاتکلیفی در هیات مدیره ما هم وجود دارد. چه خوب بود که این مزایده آخر فصل انجام می‌شد و به نظرم این تصمیم کمی بی‌تدبیری بود و می شد مزایده را بعد از پایان فصل در تاریخی مشخص برگزار کنند.

به عنوان سوال پایانی ظاهرا اتفاقاتی قبل از دیدار استقلال و صبا رخ داده که در نهایت شما یکی از آنالیزورهای تیمتان را کنار گذاشته‌اید. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

این مسئله کاملا درون خانوادگی بوده ولی من از طریق شما میگویم باید با مردم شفاف حرف زد و با آنها روراست بود. من حتی میخواستم جفت این نفرات را (فروزان و رسولی) به قم نبرم چون با هیچ کس شوخی ندارم. با وساطت همکارانم این دو نفر را به قم بردیم ولی ایراد کار اینجا بود که بعد از بازگشت تیم از قم آن آقا مصاحبه کرد و مسائل درون خانوادگی را به بیرون پخش کرد. به همین دلیل من چنین تصمیمی گرفتم.