سایپا کنار می‌رود، آقای میلیاردر همه‌کاره می‌شود؟!

به گزارش افکارنیوز، اتفاقی به نام اهلیت که طی آن باید شرایط و وضعیت کاندیداهای خرید بررسی شود و در نهایت خریداران را معرفی کنند. برای استقلال تنها یک مشتری وجود دارد ولی برای پرسپولیسی‌ها ۳ خریدار پاپیش گذاشته‌اند و آنقدر مصمم هستند تا هر طور شده مزایده را ببرند. این گزارش، بیشتر به شرایط پرسپولیس در مزایده می‌پردازد.

سرخ‌ها در انتظار
طی امروز تا فردا، خریدار قطعی باشگاه پرسپولیس مشخص خواهد شد. در حال حاضر شرکت نیوان ابتکار از جمله شرکت‌های زیر نظر سایپا به همراه شرکت استیل‌آذین با مدیریت حسین هدایتی و شرکت بهنام پیشروی کیش با مدیریت تقی گلرخسار و زیر نظر نادر گلرخسار به دنبال خرید باشگاه افتاده‌اند. سرخ‌ها به یکی از این ۳ مشتری که دو شرکت از این جمع، نقصان مزایده قبلی را هم پوشش داده‌اند و هیچ مشکلی ندارند، به صورت قطعی واگذار خواهد شد.

هدایتی کار را تمام کرد؟
در این بین گفته می‌شود حسین هدایتی که بالاترین پیشنهاد را داده و شائبه‌های مد نظر سازمان خصوصی‌سازی را مرتفع کرده است، بالاترین شانس برای مالکیت باشگاه را دارد. حتی امیر عابدینی که مشاور و تقریباً همه کاره استیل‌آذین در این مزایده‌ها بوده، با مصاحبه‌هایش، قبل از اعلام رسمی سازمان خصوصی‌سازی، پیروزی این شرکت بر سایر رقبا را قطعی دانسته و این خبر را به سایر پیشکسوتان باشگاه و رسانه‌ها هم داده که هدایتی مالک باشگاه پرسپولیس شد اما علی اشرف‌ پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی به صورت شفاف اعلام کرد کسی نباید خودش را برنده قبل از قطعی شدن پیروزی‌اش بداند.

شایعه جدید برای سایپا
اما شرکتی که زیرمجموعه سایپا فعالیت می‌کند، برای خرید باشگاه پرسپولیس همه مدارکش را تأمین کرده و فقط مانده تأیید اهلیت مسئولانش. با این وجود شنیدیم هیچ اراده‌ای برای واگذاری پرسپولیس و حتی استقلال به دو شرکت خودرو‌سازی کشورمان وجود ندارد و ورود آنها به مزایده، تنها یک مانور است برای اینکه نشان داده شود شرکت‌های خودروسازی از دولت تغذیه می‌کنند و با وجود «اصرار بر خرید این دو باشگاه» اما نمی‌توانند صاحب سهام پرسپولیس و استقلال شوند. در ادامه می‌شنویم که استقلال به جای ایران‌خودرو و شرکت‌های تابع آن به یک اسپانسر و به مدت ۳ سال واگذار خواهد شد و پرسپولیس نیز در اختیار حسین هدایتی قرار می‌گیرد.

صرفه اقتصادی ندارد
شرکت‌های بسیاری می‌خواستند وارد مزایده شوند اما آنها معتقدند سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران باعثپسرفت و از دست دادن تمام سرمایه‌شان خواهد شد. ۲۹۰ میلیارد تومان پول کلی باشگاه‌‌هاست و سپس باید برای هر فصل، حدود ۵۰ میلیارد تومان خرج هر کدام از این تیم‌ها شود. البته وقت و انرژی برای پرداختن به دیگر رشته‌های ورزشی نیز وجود ندارد و در اصل، هر کسی که پرسپولیس را بخرد، به جای یک باشگاه، یک تیم فوتبال را خریده است، آن هم با قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان!

برنامه چیست؟
متأسفانه يا خوشبختانه پرسپوليس و استقلال، قدرت ورزش كشور هستند. اين دو باشگاه هستند كه نتايجشان به زعم جامعهشناسان، حتي بر روحيه مردم نيز تأثير دارد. شايد مالكيت اين دو باشگاه در همين ايستگاه چهارم مشخص شود اما مسئولان سازمان واگذاري و كميته ۳ نفره واگذاري با حضور وزير ورزش و جوانان، وزير اقتصاد و دارايي و وزير دادگستري بايد بيشترين حد حساسيت را در اين خصوص نشان دهند چون محبوبترين برندهاي ورزشي كشور بدون برنامه نبايد به بخش خصوصي واگذار شوند زيرا آيندهشان بدون هدفگذاري، تاريكتر از امروزشان خواهد شد. آيا خريداران فقط با شور و هيجان وارد عرصه شدهاند يا برنامهاي براي تحول مديريتي و اقتصادي اين دو باشگاه هم دارند؟