جوان‌ترین بازیکن هرتا، بهترین بازیکن فولام و گران‌ترین بازیکن ایران

به گزارش افکارنیوز، اشکان در حالی در بهمن ۱۳۹۰ اولین بازی ملی خود را برای تیم ملی ایران انجام داد که هنوز چند ماهی از برگزاری مراسم ازدواج او با شقایق، نامزد ایرانی - آلمانی او در رم ایتالیا نمی‌گذشت. چندین ماه پس از حضور اشکان در تیم ملی و در خرداد ۱۳۹۱ آلیا نخستین فرزند دژاگه به دنیا آمد و دو سال بعد اشکان در مرداد ۱۳۹۳ صاحب دومین دختر خود به نام آلیستا شد. اشکان هم‌اکنون با خانواده خود در دوحه زندگی می‌کند.

اشکان دژاگه ۵ جولای ۱۹۸۶(۱۴ تیر ۱۳۶۵) در تهران متولد شد اما در یک‌سالگی ایران را به همراه خانواده‌اش و به مقصد آلمان ترک کرد و به گفته خودش در مناطقی مهاجر و فقیرنشین در برلین بزرگ شد. او در ۱۶ سالگی شهروند آلمان شد و توانست از آن پس در تمام رده‌های پایه تیم‌های ملی آلمان به میدان برود و بازوبند تیمی را به بازو ببندد که ستارگانی همچون نویر، خدیرا، اوزیل و… در آن حضور داشتند اما در شرایطی که از او به عنوان یکی از امیدهای آینده تیم ملی آلمان نام برده می‌شد، عدم پذیرش سفر به تل‌آویو برای رویارویی با اسرائیل از سوی او، برای همیشه شانس حضور در تیم ملی بزرگسالان آلمان را از او گرفت تا سرانجام در سال ۲۰۱۱ دژاگه به دعوت کروش برای حضور در تیم ملی ایران پاسخ مثبت دهد.

او که پنجمین سال حضورش در تیم ملی ایران را سپری می‌کند، تاکنون طی ۲۴ دیدار ۴ گل نیز برای ایران به ثمر رسانده و جالب اینکه ۲ گل از گل‌های ملی خود را در اولین دیدار خود برای ایران مقابل قطر زده است.
در سطح باشگاهی دژاگه فوتبال خود را از هرتابرلین آغاز کرد و با بازی مقابل بوخوم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ جوان‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه از سال ۱۸۹۲ لقب گرفت.

او که فوتبال خود را به عنوان یک مدافع آغاز کرده بود، با نشان دادن میل تهاجمی خود در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ با زدن ۱۲ گل در ۲۳ بازی بهترین گلزن هرتا شد. او با این تیم در همان جوانی بازی در جام یوفا و اینترتوتو را نیز تجربه کرد. اشکان در سال ۲۰۰۷ به وولفسبورگ رفت. در فصل اول برای این تیم ۸ گل زد و در فصل دوم با این تیم قهرمان بوندس‌لیگا شد اما در آگوست ۲۰۱۲ برای تحقق بخشیدن به رؤیای دوران کودکی خود و بازی در لیگ برتر جزیره، ‌به فولام پیوست و به کار خود در بوندس‌لیگا با ۱۹ گل و ۲۵ پاس گل پایان داد. او در فولام نیز بازی‌های درخشانی از خود به نمایش گذاشت و از سوی طرفداران سفیدپوشان لندن به عنوان بهترین بازیکن این تیم معرفی شد. اشکان سپس در سال ۲۰۱۴ به پیشنهاد ۵ میلیون پوندی العربی پاسخ مثبت داد تا گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد.

از قهرمانی بوندس‌لیگا تا قهرمانی اروپا
در رده باشگاهی مهم‌ترین عنوان دژاگه، قهرمانی بوندس‌لیگا با وولفسبورگ در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بوده است اما در رده ملی تنها عنوان این بازیکن، قهرمانی زیر ۲۱ ساله‌های اروپا در سال ۲۰۰۹ با تیم ملی آلمان بوده است اما در سطح بزرگسالان با تیم ملی ایران حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را می‌توان بزرگترین دستاورد دوران فوتبال اشکان دانست.

کارنامه اشکان در تیم ملی
اشکان دژاگه تاکنون در ۲۴ دیدار پیراهن تیم ملی ایران را به تن کرده است که این دیدارها شامل ۹ دیدار دوستانه و ۱۵ بازی رسمی بوده است. اشکان تاکنون ۹ حضور ۹۰ دقیقه‌ای در ترکیب کروش داشته، ۱۳ بار توسط کروش تعویض شده و دو بار نیز به عنوان بازیکن جانشین به میدان آمده است و جالب اینکه تنها ۷ بازی اشکان برای تیم ملی در تهران بوده است.
اشکان تاکنون ۴ گل ملی نیز برای ایران زده که ۲ گل آن مقابل قطر در مقدماتی جام جهانی و ۲ گل نیز مقابل تایلند و لبنان در مقدماتی جام ملت‌ها رقم خورده است.
ایران، ترکیه، کویت، تایلند، ‌ لبنان، اتریش، برزیل، استرالیا و سوئد همه جاهایی است که اشکان در آن برای تیم ملی ایران به میدان رفته است.

کارنامه دژاگه در تیم ملی ایران
نام بازیکن تعداد بازی دقایق بازی گل کارت زرد کارت قرمز
اشکان دژاگه ۲۴ ۱۸۰۹ ۴ ۳ -

ماجرای یک مصدومیت کهنه و انتقال جنجالی
رفتن از فولام به العربی و انتقال از فوتبال جزیره به لیگی از حاشیه خلیج‌فارس انتقادات فراوانی را به دژاگه حتی از سوی طرفداران این بازیکن در پی داشت. اما جدای از پیشنهاد مالی وسوسه‌برانگیز قطری‌ها گفته می‌شود دلیل مهم دیگری که اشکان را ناچار به گرفتن این تصمیم کرد، مصدومیت مزمن این بازیکن از ناحیه کشاله و همسترینگ او بوده است. در نخستین روزهای پیوستن این بازیکن به تیم ملی ایران خبر مصدومیت اشکان در اردوی وولفسبورگ، طرفدارانش را نگران کرد. این مصدومیت برطرف شد و دژاگه به میادین برگشت و حتی با قراردادی ۵/۲ میلیون پوندی به فولام و لیگ برتر جزیره رفت اما گفته می‌شود این مصدومیت کذایی هرگز برطرف نشده و همیشه دژاگه را همراهی می‌کند و همین موضوع اشکان را وادار به ترک فوتبال پرفشار انگلیس کرد، مصدومیتی که هنوز هم اشکان را رها نکرده و در طول سال بارها تکرار شده و دژاگه را از ترکیب اصلی باشگاه‌های خود و حتی اردوهای تیم ملی دور می‌کند.

هت‌تریک ماگات همه مربیان فوتبال حرفه‌ای دژاگه
دژاگه طي يك دهه فوتبال حرفهاي در سطح بزرگسالان در رده ملي تاكنون فقط با كارلوس كروش پرتغالي كار كرده است اما در رده باشگاهي زير نظر ۱۱ مربي از آلمان، هلند، انگليس، روماني و اروگوئه فعاليت داشته كه در اين بين فليكس ماگات آلماني تنها مربياي است كه در سه برهه زماني در وولفسبورگ و فولام سرمربي اين بازیکن بوده است. اشكان در هرتا با هانس مهير و فالكو گوتزه كار كرد، در وولفسبورگ زير نظر ماگات، آرمين فه، كاستنر، مككلارن و ليتبارسكي فعاليت داشت. در فولام با يول، مولنستين و دوباره ماگات تجربه همكاري داشت و در العربي نيز تاكنون با دن پترسكيو و دنيل كارينيو كار كرده است.