ماجرای پرابهام پیامک‌های که برای باشگاه ها پول نشد

به گزارش افکارنیوز، پول؛ درآمد؛ سازمان لیگ. موضوعاتی که فصل گذشته باشگاه‌های لیگ برتری زیاد با آن سر و کار زیادی داشتند. برخی معترض به این موضوع و برخی دیگر بسیار معترض. اعتراض به عدم پرداخت‌های مالی سازمان لیگ از محل درآمدهایی که بخش اعظمی از آن به باشگاه‌ها تعلق دارد. باشگاه‌ها نیز روی این درآمدها برنامه‌ریزی کرده بودند تا بخشی از مشکلات خود را حل کنند اما گویا تا به اینجا پرداختی وجود نداشته است.

سازمان لیگ در بستن قراردادهای مالی، سالی موفق را پشت سر گذاشت. قراردادهایی با بنگاه‌های مالی از جمله شرکت‌های تبلیغاتی، اسپانسرهای مختلف، اپراتورهای تلفن همراه و… که در کنار حق پخش تلویزیونی می‌توانست کمک مالی شایانی به سازمان لیگ و باشگاه‌های لیگ برتری کند. علاوه بر اینکه سازمان لیگ نتوانست از صداوسیما پولی بابت حق پخش‌تلویزیونی بگیرد و بارها اعلام شده هنوز این پول پرداخت نشده است، باشگاه‌ها هم مدعی هستند از منابع دیگر هم حق واقعی‌شان را دریافت نکرده‌اند. موضوعی که باعثشد مهدی تاج اعلام کند باشگاه‌ها مدیران مالی خود را برای بررسی حساب‌های خود و مستندات مالی به سازمان لیگ معرفی کنند.

در این بین سازمان لیگ قراردادی را با یکی از اپراتورهای تلفن همراه به امضا رساند. قراردادی که ابتدا در تاریخ ۶ مهرماه ۹۲ با شرکت سامانه اطلاعات همراه رهنما به امضا رسید. شرکتی که طبق ماده یک و دو قرارداد طراحی، تولید و پشتیبانی تمام سامانه‌های خدمات ارزش افزوده بر بستر ارتباطی پیام کوتاه، محصولات چند رسانه‌ای، مراکز تماس هوشمند صوتی تلفن همراه و ثابت، فضای مجازی و ارائه راهکارهای نوین بر بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مدت سه سال به عهده گرفت. گفته می‌شود این شرکت هم در اجرای پروژه شکست خورد و پس از لغو قرارداد شرکتی به نام «هرا» مجری طرح سازمان لیگ شد که گویا این شرکت هم نتوانست طرح را به خوبی اجرا کند.

پس از این قرارداد سازمان لیگ از تاریخ ۲۰ آبان‌ماه ۹۲ قراردادی به مدت سه سال با شرکت ارتباطات سیار ایران(سهامی عام) به امضا رساند تا سامانه پیامکی ۶۰۹۰ برای باشگاه‌های لیگ برتری راه‌اندازی شود. صورت جلسه این قرارداد ۲۳ تیرماه ۹۳ با حضور مهدی تاج، محمدرضا ساکت و نمایندگان شرکت همراه اول به امضا رسید. سامانه‌ای که نمونه آن هم با سامانه پیامکی ۹۰۹۰ با فدراسیون فوتبال امضا شده بود تا از تیم ملی حمایت شود.

در قراداد بین فدراسیون فوتبال و شرکت ارتباطات سیار ایران یا همان سامانه ۹۰۹۰، مقرر شده بود که این شرکت برای یک سال حداقل ۷۰ میلیارد ریال درآمد داشته باشد. سامانه‌ای که فقط برای حمایت از تیم ملی است. این رقم در سال ۹۳ بالغ بر دو برابر درآمد حداقلی بود که در قرارداد نوشته شده بود و گفته می‌شود برای یک سال و نیم نزدیک به ۱۷ میلیارد برای فدراسیون فوتبال درآمد داشته است. سامانه ۶۰۹۰ هم که مربوط به سازمان لیگ می‌شود و در حمایت از ۱۶ باشگاه لیگ برتری است، طبق قراردادی که با سازمان لیگ منعقد کرد حداقل درآمدش برای یک سال باید ۱۴۰ میلیارد ریال می‌شد که این قرارداد برای سه سال شمسی به امضا رسید. در حالی که فدراسیون فوتبال توانسته این پول را از شرکت طرف قرارداد بگیرد و برای تیم ملی هم هزینه کند اما باشگاه‌های لیگ برتری می‌گویند هنوز از قبال سامانه پولی به آنها پرداخت نشده است.

بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: ما از سامانه پیامکی به هیچ‌وجه پولی نگرفتیم. سازمان لیگ فقط ۵۰۰ میلیون تومان به ما پرداخت کرد و مقداری از پول باشگاه را هم برای برگزاری مسابقات و چنین مسائلی از حساب برداشت کرد. هنوز اسنادی هم به ما داده نشده که ببینیم این پول از چه منبعی به ما پرداخت شده تا حساب و کتاب کنیم. قبل از حضور ما در باشگاه و در زمان علی فتح‌الله‌زاده، طبق نامه‌ای که نوشته شده بود، سازمان لیگ دو میلیارد از پول باشگاه را برای بدهی بازیکنان برداشت کرده‌ بود.

وی افزود: درآمدی که سازمان لیگ بابت پیامک‌ها به دست آورد، خیلی بیشتر از درآمد فدراسیون فوتبال بود اما پرداختی به باشگاه‌ها صورت نگرفت.

مدیرعامل باشگاه استقلال در پاسخ به این سؤال که آیا این پول از سامانه ۶۰۹۰ پرداخت نشده یا سازمان لیگ، اظهار داشت: سازمان لیگ؛ آنها پول را از ۶۰۹۰ گرفته‌اند اما هنوز هیچ حساب و کتابی به ما اعلام نشده که چقدر درآمد داشته و چه پولی به حساب سازمان لیگ واریز شده است.

«اینکه چرا سازمان لیگ پول به دست آمده از سامانه ۶۰۹۰ را دریافت کرده اما به باشگاه‌ها پرداختی نداشته است، جای سؤال دارد» افشارزاده در واکنش به این موضوع تأکید کرد: این را از آقای تاج بپرسید که چرا این پول به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود.

افشارزاده درباره اینکه چرا خودش این سؤال را از رئیس سازمان لیگ نپرسیده، گفت: من دیگر پیگیر این ماجرا نشدم، چراکه سه چهار بار این موضوع را پیگیر شدم و وقتی دیدم نتیجه‌ای نمی‌دهد، گفتم اگر موضوع را رها کنیم بهتر است. در این بین تاج هم یکسری مشکلات دارد. اینکه برای پرداخت حقوق باشگاه‌ها صداوسیما پولی را پرداخت نکرده و شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد هم نصف و نیمه به تعهدات خود عمل کرد اما همانطور که گفتم از سامانه ۶۰۹۰، سازمان لیگ پرداختی به باشگاه استقلال نداشته است.

با کمی جستجو و پیگیری مشخص می‌شود، نه تنها باشگاه استقلال بلکه سایر باشگاه‌ها نیز از درآمدهای سازمان لیگ از سامانه ۶۰۹۰ پولی دریافت نکرده‌اند. بیت‌الله رضایی، مدیرعامل باشگاه سایپا در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: فصل قبل بعد از گذشت ۲۴ هفته به باشگاه سایپا آمدم و فقط شش هفته پایانی در باشگاه بودم تا اکنون که در آستانه آغاز لیگ پانزدهم هستیم. در این مدت هیچ پولی از سامانه تلفن همراه، حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی به باشگاه سایپا پرداخت نشده است. شاید هم مدیران قبلی از سازمان لیگ دریافتی داشته‌اند و ما بی‌خبر باشیم اما اسنادی به ما نداده‌اند.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که هر چیزی حق باشگاه‌هاست انجام شود. اگر دریافت شدنی است، دریافت کنیم و اگر پرداخت شدنی است، پرداخت کنیم. چطور زمانی که سازمان لیگ بابت برخی مسائل پولی از باشگاه‌ها می‌خواهد، سریع شماره حساب می‌دهد و ما هم پرداخت می‌کنیم، حالا هم اگر پولی نیاز است دریافت کنیم در چارچوب قانون از محل درآمدهای سازمان لیگ پرداخت شود. حالا می‌خواهد این پول از حق پخش تلویزیونی باشد، از تبلیغات محیطی یا سامانه پیامکی؛ حق باشگاه‌ها باید پرداخت شود. اگر این حق داده شود ما می‌توانیم بخشی از مشکلات‌مان را حل کنیم.

مدیرعامل باشگاه سایپا با اشاره به جلسه‌ای که اتحادیه فوتبال ایران به میزبانی باشگاه سایپا برگزار کرد، خاطرنشان کرد: پیش از این نشست اعلام شده بود که حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان از صداوسیما به فوتبال پرداخت شده اما وقتی نشست برگزار شد و اسناد و مدارک را بررسی کردیم، مشخص شد که ۲۳ میلیارد بیشتر پرداخت نشده است. برای بررسی این مسئله قرار شد مدیران مالی باشگاه‌ها نشستی با سازمان لیگ داشته باشند تا این موضوع را بررسی کنند. اگر مبلغ دریافتی سازمان لیگ بیشتر از این بوده باشد باید حق باشگاه‌ها طبق همان پول پرداخت شود.

آنچه در صحبت‌ها پیداست، گویا سازمان لیگ از سامانه پیامکی ۶۰۹۰ درآمدش را دریافت کرده اما اینکه چرا از منبع این درآمد پولی به باشگاه‌ها که حق واقعی‌شان است، پرداخت نشده جای سؤال دارد. در خصوص این قرارداد فقط همین مسئله وجود ندارد، بلکه برخی پرسش‌های دیگر هم در میان است. آیا سازمان لیگ برای بستن چنین قراردادی تأیید هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را داشته یا نه؟ اینکه آیا برای انتخاب شرکت طراح و پشتیبان پیامکی سازمان لیگ مناقصه‌ای برگزار شد یا نه؟ اینکه چرا سازمان لیگ با چنین شرکتی قرارداد امضا کرد، قرارداد لغو شد و سپس شرکت دیگری به میان آمد که برخی اختلافات را به وجود بیاورد؛ اختلافاتی که باعثشده سامانه ۹۰۹۰ هم برای ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال دچار تردید شود.

موضوع از این قرار است که تنها سامانه رسمی حامی تیم ملی ۹۰۹۰ محسوب می‌شود. این درحالی است که سامانه ۶۰۹۰ که با سازمان لیگ قرارداد دارد، چند وقت پیش اقدام به ارسال پیامی در حمایت از تیم ملی می‌کند تا هواداران برای دریافت جایزه عضو این سامانه شوند. همین موضوع نیز باعثمی‌شود سامانه ۹۰۹۰ برای ادامه همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال دچار تردیدهایی شود، چراکه به این شکل از سامانه پیامکی تیم ملی استفاده نابه‌جا شد. استفاده‌ای که فقط بُعد تبلیغاتی داشت و اصلاً مشخص نشد یک دستگاه بنز C۲۰۰ و سه دستگاه موتورسیکلت به هوادارانی که با این پیام غیر واقعی عضو شده بودند داده شد یا نه.



مسئله دیگر که وجود دارد و باعثنارضایتی مشتریان شده به مسئله سامانه حمایتی سازمان لیگ بازمی‌گردد. برخلاف سامانه حمایتی تیم ملی که در صورت عضویت امکان لغو آن نیز وجود دارد، سامانه حمایتی سازمان لیگ گزینه‌ای به نام لغو ندارد و مشتریان ۶۰۹۰ در صورت پشیمانی نمی‌توانند عضویت خود را لغو کنند. این موضوع منهای نارضایتی مشتریان، به نظر می‌رسد باعثبیشتر شدن درآمد سازمان لیگ شود اما باشگاه‌ها همچنان می‌گویند پولی از این سامانه دریافت نکرده‌اند.

علی پورکیانی، قائم مقام باشگاه استقلال خوزستان در خصوص درآمد سازمان لیگ از این سامانه پیامکی و اینکه از این بابت پولی به باشگاه‌ها پرداخت نشده است، به تسنیم گفت: از بابت سامانه پولی نگرفته‌ایم اما سازمان لیگ از ما خواست مدیر مالی‌مان را معرفی کنیم تا تمام مسائل مالی را بابت بدهکاری و بستانکاری مشخص کنند.

وی ادامه داد: هنوز از میزان درآمد سازمان لیگ از سامانه پیامکی هم خبر نداریم. اگر بخواهیم آن را با سامانه پیامکی تیم ملی هم مقایسه کنیم، تیم ملی همه ایران را شامل می‌شود اما شاید برخی باشگاه‌ها هواداری نداشته باشند که به این شکل شاید سهم هر باشگاه به اندازه تیم ملی نشود. برای اینکه از این موضوع نیز مطمئن شویم و میزان درآمد مشخص شود، باید بررسی‌های لازم را انجام دهیم و حساب‌های باشگاه را مشخص کنیم.

با توجه به عدم پرداخت پول حق‌پخش، غرامتی که شرکت کانون ایران نوین بابت تبلیغات محیطی از سازمان لیگ طلب دارد، عدم وصول چک اسپانسر و … گویا سامانه پیامکی ۶۰۹۰ هم شکستی دیگر در پروژه‌های مالی سازمان لیگ است. اگر هم شکستی در این پروژه وجود نداشته سؤال اینجاست که چرا سازمان لیگ پول باشگاه‌ها را در آستانه آغاز لیگ پانزدهم پرداخت نکرده است. اکنون توپ در زمین سازمان لیگ است چرا که باشگاه‌ها خواستار احقاق حق خود شده‌اند.

خبرنگار تسنیم برای پیگیری این موضوع با تاج تماس گرفت که وی اعلام کرد ساکت در این زمینه توضیح میدهد و ساکت هم به خبرنگار تسنیم گفت در تهران به سر نمیبرد و چون اطلاع دقیقی از ریز ماجرا ندارد، پاسخگویی به این ابهامات را به آیندهای نزدیک موکول کرد.