آقای وزیر با ارثیه‌ات چه می‌کنی؟

به گزارش افکارخبر، محمود گودرزی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار کرد با تاکید برا اینکه هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای اینکه روی پای خود بایستند، ۱۰۰ میلیارد تومان پول نیاز دارند، گفت: ما وارثنابسامانی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستیم.

این در حالیست که با نگاهی اجمالی به اتفاقات اخیر در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس متوجه آن می شویم که تقریبا وزارت به هیچکدام از اهداف خود در این دو باشگاه پر هوادار نرسید و استقلال و پرسپولیسی که هر دو تا روز آخر لیگ در کورس قهرمانی بودند را به میانه های جدول برد.

کم کردن هزینه‌ها

مهمترین نقدهایی که در آخرین روزهای لیگ برتر درسالهای گذشته صورت گرفت پیرامون دستمزدها و حقوق ها و قراردادها بود تا جاییکه وزارت لیست قراردادهای استقلال و پرسپولیس را با بازیکنان و کادر فنی منتشر کرد و به این ترتیب حاشیه های بسیاری ساخته شد اما آیا هزینه ها برای سالهای بعد کم شد؟

پاسخ منفی است، در پرسپولیس چیزی حدود پنج میلیارد تومان تنها برای سه کادر فنی عظیم پرداخت شد، از گروه علی دایی و پیروانی و منافی و مولایی و … بگیرید تا برسید به تیم فنی درخشان و البته نهایتا برانکو و باقری و مربیان جدید این باشگاه. علی دایی به تنهایی دو میلیارد و دویست میلیون تومان قرارداد داشت که تمام و کمال پرداخت شد.

در استقلال هم شرایط با سند مصاحبه افشارزاده مثل روز روشن شد، آنجا که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۴ بهرام افشارزاده در خبرگزاری مهر از بودجه ۳۵ میلیاردی باشگاه استقلال پرده برداری و اعلام کرد که بیست میلیارد تومان اسپانسر، ۱۰ میلیارد سازمان لیگ و پنج میلیارد اعضای هیات مدیره باید این بودجه را تامین کنند که مقایسه این بودجه با لیست فاش شده وزارت ورزش از استقلال سالهای گذشته نشان می دهد که این باشگاه حداقل هفت میلیارد بیشتر از سال قبل برنامه برای بودجه داشته است.

نکته جالب ماجرا اینجاست در ۳۰ تیرماه سال ۹۳ امیررضا خادم دستور داد استقلال و پرسپولیس باید تا سقف ۱۸ و ۱۵ میلیارد هزینه کنند اما افشارزاده از ۳۵ میلیارد بودجه صحبت کرد و نکته بعدی اینکه قرارداد اسپانسر استقلال طبق گفته سبک دست بیست میلیارد بوده است!

در مورد پرسپولیس به دلیل جابه جایی های فراوان مدیران در این زمینه واقعا نمی توان حرف زد چرا که هر مدیری هزینه کرد خاص خودش را داشت.

تقویت در نتیجه گیری

در مورد نتیجه‌گیری ماجرا به پیچیدگی موارد هزینه‌ای نیست، استقلال سالهای قبل تا روز آخر مدعی قهرمانی بود که این تیم البته بالاترین افتخار ۱۰ سال اخیر خود را هم دو سال گذشته به دست آورد و به چهار تیم برتر آسیا رسید.
پرسپولیس هم در دو فصل گذشته با علی دایی در نهایت نایب قهرمان لیگ برتر شد، این تیم هم در هفت سال اخیر بهترین نتیجه خودش را گرفته بود اما امروز به سادگی می توان فهمید که هر دو باشگاه باز هم سقوط فراوانی داشته اند.
هم اکنون نیز پس از گذشت ۵ هفته از لیگ برتر تیم پرسپولیس با تنها ۱ امتیاز در رده ی شانزدهم جدول قرار دارد که این رتبه در تاریخ این باشگاه بی سابقه است.

پرداخت بدهی ها

یکی از اهداف پرداخت بدهی‌های سرخابی‌ها توسط اسپانسرها بود که به جز یکی دو مورد خاص و معمولی این بدهی‌ها پرداخت نشد. و همین چند روز پیش نایب رییس فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ فوتبال ایران گفت: بدهی باشگاه های استقلال و پرسپولیس قابل توجه و نیاز به چاره اندیشی جدی دارد.

بدهی برجا نگذاشتن

یکی از انتقادهای وزارت ورزش بدهی‌‎های به جامانده در استقلال و پرسپولیس بود تا جاییکه استقلال چهل میلیارد و پرسپولیس شصت میلیارد در چهل سال اخیر از خود بدهی بر جا گذاشته بودند و قرار بر این بود که سیستم جدید مدیریتی این دو باشگاه بدهی برجای نگذارند.
اما طی این سالها شاهد آن بوده ایم که با توجه به تغییرات پی در پی در سیستم مدیریتی و کادر فنی دو باشگاه هزینه های گزاف و در راستای آن بدهی های دیگری بر باشگاه ها تحمیل می شود. تا جایی که تیم پرسپولیس در آغاز این فصل در خطر حذف از مسابقات و بعد از آن نیز با احتمال کسر امتیاز مواجه است.

واگذاری به بخش خصوصی

یکی از موارد و اهداف وزارت ورزش «البته در مصاحبه ها» بحثواگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی بود که در این زمینه هم هیچ توفیقی حاصل نشد و فقط به منزله امیدی کوتاه برای هواداران و عقب انداختن تیم در راه آمادگی برای حضور قوی تر در لیگ بود.

در همین راستا مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس نیز گفت: اراده ای در وزارت ورزش برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیست.

اکبر غمخوار در نشست بررسی آسیب شناسی واگذاری ورزش به بخش خصوصی گفت: چالش وزیر ورزش فوتبال است ولی به جلسه نیامد. ایشان که گوش شنوا ندارد ولی حداقل می‌آمد و پیشکشوتان را می دید.

وی افزود: اراده ای در وزارت ورزش برای واگذاری سرخابی ها نیست. واگذاری تنها یک بازی بود. ما می‌دانستیم واگذاری صورت نمی گیرد.
غمخوار افزود: وقتی کار بزرگ را دست آدم‌های کوچک بدهید همین می‌شود که الان معلوم نیست پرسپولیس و استقلال خصوصی هستند یا دولتی.

بدون شک وضعیت دو تیم پر طرفدار پایتخت حداقل در این یک دهه گذشته هیچگاه مطلوب نبوده است اما با توجه به اتفاقاتی که طی این چند سال در این دو تیم رخ داده است نقش وزارت ورزش در این تغییرات پر رنگ و قابل ملاحظه بوده است .این در حالی است که وزارت ورزش به عنوان یک نهاد دولتی وظیفه بهبود بخشیدن و پیشرفت ورزش را بر عهده دارد اما شاید با تصمیمات غیر فنی و سلیقه ای خود نه تنها باعث پیشرفت نشده بلکه تا حدود زیادی نیز به شرایط سرخابی ها لطمه زده است، تا جایی که هم اکنون شرایط تیمی مثل پرسپولیس با این همه هوادار به جایی رسیده که نه ثبات مدیریتی داشته و نه جایگاه مناسبی در لیگ دارد!!