روزی برای قاضیان همیشه محکوم!

به گزارشافکارخبر،علیرضا وهابی، کنفدراسیون فوتبال آسیا ۶ سال پیش به فدراسیون‌های عضو اعلام کرد روز اول سپتامبر برابر با ۱۰ شهریور را روز تقدیر از داوران فوتبال نامگذاری کنند.

۱۰ شهریور امسال مصادف با تعطیلی مسابقات باشگاهی و روز فیفا شده و به همین دلیل کمتر به این روز توجه خواهد شد و این هم از بدشانسی داوران فوتبال ایران است! داورانی که در ۵ هفته اول لیگ زیر فشار انتقادها قرار داشتند و با چند اشتباه تاثیرگذار روزهای سختی را تجربه کردند تا حتی وزیر ورزش هم صراحتا بگوید که گزارش‌هایی در مورد برخی تخلفات احتمالی داوران به این وزارتخانه رسیده است!

به هر حال هرچه بود گذشت؛ علیرضا فغانی که بهترین داور ایران و آسیاست هم به دلیل اشتباه تاثیرگذارش در بازی پرسپولیس و ذوب آهن ۴ هفته از قضاوت در لیگ برتر محروم شد اما هیچ‌کس شک ندارد که اکثریت قریب به اتفاق داوران فوتبال ایران پاک و زحمتکش هستند و اگر اشتباهی هم مرتکب می‌شوند اشتباه‌شان کاملا سهوی است.

داوران فوتبال ایران قشری زحمتکش و مظلوم هستند که حتی حق و حقوق‌شان از فوتبال را به موقع دریافت نمی‌کنند.

داورانی که با عشق و علاقه در فوتبال حضور دارند اما سهم آنها از پول‌های میلیاردی در فوتبال فقط و فقط چندین و چند ناسزای آبدار! در ورزشگاه‌هاست. گاهی اوقات البته سهم بیشتری هم نصیب‌شان می‌شود و پیامک تهدید آمیز دریافت می‌کنند یا چند مشت و سیلی می‌خورند.

این حکایت تلخ و گزنده داوران فوتبال ایران است. قاضیانی همیشه محکوم در مستطیل سبز که وقتی ۱۰ مسابقه را عالی قضاوت کنند هیچکس به آنها یک تبریک خشک و خالی نمی‌گوید و از آنها اسمی برده نمی‌شود اما کافی است در یک بازی مرتکب اشتباه شوند. فقط کافی است چند ثانیه دیرتر خود را به صحنه برسانند و در اعلام یک پنالتی مرتکب اشتباه شوند در آنصورت زمین و زمان علیه آنها می‌شود.

طنز تلخی است اما داوران در فوتبال ایران کمتر به واسطه قضاوت‌های دقیق‌شان مشهور می‌شوند و با یک اشتباه در صدر اخبار و تحلیل‌ها و انتقادهای اهالی فوتبال و رسانه‌ها قرار می‌گیرند و با یک اشتباه سهوی و تاثیرگذار ره صدساله شهرت را یک‌شبه طی می‌کنند!

قاضیان همیشه محکوم! روز ۱۰ شهریور روز شماست به همه شما تبریک می‌گوییم از علیرضا فغانی که هم در آخر فصل گذشته و هم در ابتدای این فصل محروم شد تا آن داور گمنامی که در شهرستان‌ها و با کمترین امکانات سوت می‌زند روزتان مبارک.

سه‌شنبه روز همه داوران فوتبال است داوران فوتسال و فوتبال ساحلی که همیشه منتظر دریافت حقوق عقب افتاده خود هستند هم سهمی در این روز دارند.

داوران و روزنامه‌نگاران شباهت‌های زیادی بهم دارند. داوران هم مثل روزنامه‌نگاران کمترین سهم و بهره را از گردش میلیاردی پول در فوتبال دارند. داوران هم مثل روزنامه‌نگاران همیشه مقصر هستند! حتی بیشتر از روزنامه‌نگاران مقصرند.

داوران هم مثل روزنامه‌نگاران کمترین سهم را در پیروزی‌ها و موفقیت‌ تیم‌ها دارند و در بردها اسمی از آنها به میان نمی‌آید.

مربیان تیم‌ها وقتی پیروز می‌شوند با اتکا به دانش مربیگری خود پیروز شده‌اند و وقتی بازنده می‌شوند داور مقصر بوده است.

روز داوری یک ویژگی دیگر هم دارد اینکه این روز فقط مختص داوران در فوتبال آسیاست. شاید کنفدراسیون فوتبال آسیا هم فهمیده که در قاره کهن زحمات داوران دیده نمی‌شود و به همین دلیل روزی را به نام روز داوری نامگذاری کرده است اما در فوتبال روز دنیا کمتر شاهد آن هستیم که داوران اینگونه زیر فشار انتقادها قرار بگیرند.

شاید روزی برسد که قدر داورانمان را در فوتبال ایران و آسیا بیشتر بدانیم و آنها را کمتر مقصر ناکامیها معرفی کنیم.