اظهارات تیموریان درباره کی روش و برانکو

به گزارش افکارخبر، شرح مصاحبه مفصل کاپیتان تیم ملی را در زیر بخوانید:

*شما از دیروز به تمرینات تیم ملی اضافه شدید و با تیم تمرین کردید. ارزیابی تان از اردوی امارات تیم ملی چیست؟
همانطور که گفتید بعد از بازی در لیگ ستارگان قطر با ام صلال سریع به تیم ملی اضافه شدم و دیروز اولین جلسه تمرینی ام را با تیم ملی انجام دادم. فکر می کنم اردوی خوبی بوده و با این اردو می توانیم به خوبی آماده بازی با عمان شویم. امیدوارم که بتوانیم بازی خوب و رو به جلویی برابر عمان انجام بدهیم و صعود خودمان را به مرحله بعد با این بازی مسجل کنیم.
*از آخرین بازی تیم ملی برابر عمان حدود سه سال می گذرد. البته شما در آن بازی حضور نداشتید. حتما می دانید که ۱۰ سال است موفق نشده ایم این تیم را شکست بدهیم.
به هر حال تیمهای حوزه خلیج فارس مثل عمان، بحرین، امارات، قطر و عربستان برابر ایران به شیوه دیگری بازی می کنند. در رویاروییهای ما با این تیمها مسائل تاریخی خیلی دخیل نیست و همه این تیمها همیشه انگیزه دارند بهترین عملکردشان را مقابل ایران به عنوان تیم اول آسیا انجام بدهند. شاید برای مردم عجیب باشد که ما ۱۰ سال است عمان را نبرده ایم اما در فوتبال روز دنیا خیلی از تیمهای بزرگ هستند که نتوانسته اند سالیان سال مقابل حریفانشان به پیروزی برسند و این یک اتفاق طبیعی است. به بازی با عمان این طور نگاه می کنیم که این بازی سه امتیاز دارد و هر تیمی ببرد وضعیتش در جدول رده بندی گروه بهتر می شود. بازیهای اصلی تیم ملی از مرحله بعد شروع می شود. ما باید سه امتیاز این بازی را با کمک خدا بگیریم. این را نباید فراموش کنیم که تیم عمان تیم خوبی است و در کشور خودش هم خوب بازی می کند. حتما بازی سختی برای هر دو تیم خواهد بود. تماشاگرانشان حتما به ورزشگاه می آیند، همانطور که تماشاگران ما همیشه در ورزشگاه آزادی کنارمان هستند. امیدوارم با یک بازی خوب و تماشاگرپسند و منطقی برابر عمان به میدان برویم. تیم ملی ایران برای خودش چارچوبی دارد و همه چیز در آن با برنامه ریزی سرمربی تیم ملی از قبل مشخص است و باید هر آنچه سرمربی تیم و کادر فنی از بازیکنان می خواهند در زمین اجرا شود.
*جوانهای تیم ملی برای بزرگترها احترام خاصی قائل هستند و از آن طرف هم در اردوی می بینیم بازیکنان قدیمی احترام جوانترها را دارند.
درست است. من از روز اولی که به تیم ملی بزرگسالان آمدم همیشه احترام دیدم، چه آن زمانی که سن کمی داشتم چه حالا که قدیمی شده ام. چون خودم آن فضا را دیده ام، دوست دارم همه به بازیکنان جوان احترام بگذارند. این بازیکنان جوان، بازیکنان مستعدی هستند ولی هنوز خیلی کار دارند. تعداد بازیهایی که برای تیم ملی انجام داده اند خیلی زیاد نیست اما آنها با عملکرد خوبشان در لیگ برتر توانسته اند نظر سرمربی تیم ملی را جلب کنند. امیدوارم بتوانند این روند رو به رشدشان را ادامه دهند. آنها باید بدانند در این فوتبال پستی و بلندی زیاد است و اتفاقات خوب و بد زیاد می افتد. بازیکنان جوان تیم ملی باید از این اتفاقات درس بگیرند و از قدیمیهای تیم ملی یا کسانی که خداحافظی کرده اند سوال کنند، بازیهایشان را ببینید و از آنها یاد بگیرند و برای پیراهن تیم ملی ارزش زیادی قائل باشند. اگر این کار را انجام بدهند که واقعا بازیکنان حاضر در اردو چنین رفتاری دارند، این موضوع هم برای خودشان خوب خواهد بود و هم برای فوتبال ایران. تیم ملی اکنون پوست انداخته و بازیکنان خیلی خوبی به تیم ملی اضافه شده اند. به جرات می توانم بگویم که همه این جوانها بازیکنان بسیار خوبی هستند ولی در نهایت یازده بازیکن بازی می کنند اما مطمئنا در آینده فرصت بازی هم به همه آنها خواهد رسید.
*آنها فوتبال ایران را خیلی به آینده امیدوار کرده اند. شما به عنوان کاپیتان تیم ملی فکر می کنید که آنها برای بهتر شدن به چه چیزی نیاز دارند؟
تمرین، تمرین و تمرین اولین چیزی است که بازیکنان جوان باید انجام بدهند. باید جوری باشد که به جای اینکه فوتبال شغلشان باشد، عشقشان محسوب شود. اگر بازیکنی بخواهد از زاویه یک شغل به فوتبال نگاه کند، دیر یا زود این کار را رها می کند اما اگر انسان با عشق دنبال چیزی برود، دل کندن از آن کار بسیار سختی می شود. امیدوارم بتوانند با عشق فوتبال را دنبال کنند و همیشه فکرشان روی روزهای خوب فوتبال متمرکز باشد. روزهای بد هم در فوتبال هست اما بیشتر به جای نگاه کردن به روزهای بد به روزهای خوب فوتبال نگاه کنند و مطمئن باشند دیر یا زود به ترکیب تیم ملی می رسند. آنها سرمایه این ممکلت هستند و می توانند دل ۸۰ میلیون ایرانی را شاد کنند.
*البته شانس خوبی هم به آنها رو کرده است. کی روش هراسی از دادن بازی به بازیکنان جوان ندارد.
خودم سال ۲۰۰۴ یا ۲۰۰۵ بود که با مربی به نام برانکو ایوانکوویچ بازیهای ملی ام را آغاز کردم. واقعا شرایط در تیم ملی برای حضور بازیکنان جوان در آن دوران سخت بود. تیم ملی آنقدر بازیکن بزرگ داشت که کم سابقه ترینشان حداقل ۵ سال سابقه بازی در تیم ملی را داشت. برانکو آن موقع به جوانها اعتقاد داشت و به آنها بازی داد. یکی از این بازیکنان من بودم که برای اولین بار ۵ دقیقه مقابل تیم کویینز پارک رنجرز انگلیس بازی کردم. بعد آن مقابل لیبی بازی کردم و آهسته، آهسته وارد ترکیب تیم ملی شدم. خیلی زجر و سختی کشیدم و تلاش کردم که بتوانم برای تیم ملی بازی کنم. هم پستیهای خیلی خوبی داشتم و با آنها رقابت می کردم. الان دید سرمربی تیم ملی خیلی باز است. فوتبال ایران بازیکنان جوان مستعد زیادی دارد و سرمربی تیم ملی در نهایت می تواند ۲۵ بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کند. شانس بازیکنان جوان برای حضور در تیم ملی خیلی زیاد است. این بازیکنان باید سرشان را بالا بگیرند و به خودشان ببالند که می توانند درتیم ملی بازی کنند. شاید ۵ هزار بازیکن در فوتبال ایران حضور داشته باشد اما در نهایت ۲۵ نفر به تیم ملی می رسند. این لطفی است که خداوند شامل حال ما کرده است. امیدوارم با عشق فوتبال را دنبال کنند چون یک روز سرشان را بر می گردانند و می بینند که سن شان به ۳۵ سال رسیده است و آن موقع دیگر زمانی برای فکر کردن نیست. الان شرایط بسیار خوبی برای بازیکنان جوان فراهم است. کارلوس کی روش همه چیز را در تمرینات زیر نظر دارد و بعد تمرین هم فیلم عملکرد بازیکنان را چند بار تماشا می کند و به آنها شانس می دهد و دوست دارد این بازیکنان جوان جلسه به جلسه پیشرفت کنند. امیدوارم مثل ۱۰ سال پیش بازیکنان ایرانی به تیمهای خوب اروپایی بروند. متاسفانه به خاطر مشکلات پخش تلویزیونی لیگ فوتبال ایران به خوبی دیده نمی شود. شما دیدید که تیم ایران در جام جهانی با تیمی که کسی روی آن حساب نمی کرد دنیا را شگفت زده کرد. این نشان می دهد فوتبال ایران پتانسیل بزرگی دارد. اکنون هم ما تیم خوبی داریم. همانطور که اشاره کردم جوانان خوبی داریم اما من از آنها می خواهم که هر چه قدر بزرگ هستند همان قدر هم بیرون زمین افتاده باشند و هیچ وقت خودشان را برتر از افراد دیگر ندانند.
*درباره ام صلال هم صحبت کنیم. به لحاظ اسم و رسم این تیم سابقه بهتری نسبت به تیم الخریطیات، تیم سابقتان دارد؟
ام صلال هفت، هشت سال است که به لیگ ستارگان آمده است. الخریطیات هم واقعا تیم خوبی بود اما ام صلال هم تیم خوبی است و تاکنون از ۴ بازی هفت امتیاز کسب کرده ایم. شرایط تیمان عادی است. البته کمی هم بدشانسی آوردیم و دو گل آفساید برابر الریان و السد خوردیم. البته این اشتباه های داوری همه جا هست و گریبانگیر همه تیمها هم می شود. شرایطمان شکر خدا خوب است و در رده هفتم جدول هستیم. تیم ما این پتانسیل را دارد که بالای جدول بماند.
*فکر می کنید بتوانید سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنید؟
خودتان می دانید که از لیگ قطر دو تیم به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان صعود می کنند و دو تیم دیگر به پلی آف می روند. تلاش می کنیم به لیگ قهرمانان برویم. شاید شانسمان خیلی زیاد نباشد اما تلاش می کنیم به آن جایگاه برسیم.