خاکپور: باج‌خواهی نکردم

به گزارشافکارخبر، محمد خاکپور پس از برگزاری نشست با علی کفاشیان و اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال که خروجی نهایی او ماندنش در تیم امید بود، گفت: از اینکه رسانه‌ها معطل شدند معذرت‌خواهی می‌کنم و یک معذرت‌خواهی هم از هواداران انجام می‌دهیم که با تصمیمی که گرفتم کام آنها را تلخ و شیرینی قهرمانی در غرب آسیا را کمتر کردم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایام سوگواری ابا عبدالله حسین(ع) هستیم، افزود: باید بگویم اگر امام حسین(ع) در کربلا جنگیدند، هدف‌شان از جنگ، نان و آب نبود و برای عزت اسلام و اهل بیت جنگیدند. متأسفانه خیلی‌ها بدون شنیدن حرف‌های من درباره دلیل استعفایم در خصوص من قضاوت کردند. اگر من استعفا کردم بحثمالی، باج‌خواهی یا امکانات نبود و دلایل دیگری داشت.

خاکپور عنوان کرد: بحثاصلی امروز من با کفاشیان احترام و عزت مربی ایرانی بود و اینکه عزت و احترام مربی ایرانی تحت هر شرایطی حفظ شود. در این مورد صحبت‌های لازم را به کفاشیان گفتم و تمام نظراتم را اعلام کردم.

سرمربی تیم امید گفت: اصل حرف‌ من این بود که باید قرارداد کادر فنی من که متشکل از مربیان، کادر اجرایی، کادر پزشکی و آنالیزورها هستند امضا شود. همیشه کادری موفق است که برای کار کردن انگیزه‌ لازم را داشته باشد و وقتی قراردادی با کادری بسته نشود نمی‌توان توقع داشت آنها با انگیزه بالا کار کنند، دقیقاً مثل بازیکنان یک تیم که وقتی قرارداد خوبی امضا کنند انگیزه آنها نیز بیشتر می‌شود. در واقع عدم عقد قرارداد با کادر من کار حرفه‌ای نیست.

خاکپور درباره اینکه دلایل استعفای او چه بوده و در این مدت بحث‌های زیادی روی این موضوع شد، گفت: می‌توانید از آنهایی که نزدیک به من هستند بپرسید و مطمئناً آنها شهادت خواهند داد که بحثمن مسائل مالی نبوده است. خواهشم از همکاران و رسانه‌ها این است که دوستان با حُسن نیت سعی در گفتن حقایق داشته باشند.

وی با بیان اینکه «بهتر است کسی را قبل از محاکمه اعدام نکنیم»، ادامه داد: وقتی حرف‌های من را نشنیده بودید، نباید قضاوت می‌کردید. البته باز هم از همه ممنونم و انتقادات سازنده را می‌پذیرم. اگر هم قرار است کسی قضاوتی انجام دهد بهتر است اطلاعات بیشتری بگیرد تا تهمتی زده نشود.

خاکپور در پاسخ به این سوال که آیا او به بندهایی که در قراردادش وجود داشت اعتراض کرده، اظهار داشت: در یک سال گذشته بارها از فدراسیون فوتبال تقاضا داشتم که قراردادی بین ما بسته شود. تقریبا یک ماه پیش این اتفاق افتاد و قراردادی تنظیم و برای مربیان تیم فرستاده شد. در این قرارداد بندی وجود داشت که واقعا تحقیرآمیز بود. در این بند آمده بود سرمربی تیم امید بعد از اتمام قرارداد به هر عنوان فسخ یا استعفا یا اتمام، در هر زمانی که علیه فدراسیون و مسئولان آن مصاحبه کند باید دو برابر مبلغ قراردادش را به عنوان جریمه به فدراسیون برگرداند.

وی افزود: واقعا این بند درست نیست و تحقیرآمیز است، وقتی کفاشیان را در جریان این بند قرار دادم، او گفت از آن بی‌خبر بوده است.

سرمربی تیم امید در پاسخ به این سوال که اگر کفاشیان از بند ذکر شده خبر نداشت پس چه کسی قرارداد را تنظیم کرده است، گفت: من نمی‌دانم چه کسی در فدراسیون این قرارداد را تنظیم کرده است، اما کفاشیان گفت از آن بی‌خبر است. رئیس فدراسیون به من گفت حتما این بند را اصلاح خواهد کرد. این را هم بگویم که قرارداد از سوی فدراسیون امضا نشده بود و خام بود. در واقع برای ما ارسال شد تا آن را امضا کنیم و بعد به امضای فدراسیون برسد.

خاکپور با تاکید بر اینکه در خصوص مسائل مالی بحثی نداشته است، یادآور شد: اگرچه بحثمالی هم در جای خود مهم است و هر مربی قاعدتا به حق و حقوقش اهمیت می‌دهد اما من در این مورد بحثی نداشتم بلکه تاکیدم این بوده و هست که احترام و عزت مربی ایرانی حفظ شود.

وی با بیان اینکه قرارداد مذکور قبل از سفر تیم امید به هلند برای او فرستاده شد تصریح کرد: کفاشیان قول داد به این مسئله رسیدگی کند. او ۹۰ درصد صحبت‌های من را پذیرفت و قول برآورده کردن خواسته‌های مرا داد. هدف همه ما صعود تیم امید به المپیک است و من به چیزی غیر از این فکر نمی‌کنم. ضمن اینکه باید تاکید کنم خودم را در زندگی با هیچ کس مقایسه نکرده‌ام. هر فردی شخصیت خاص خودش را دارد. من در این فوتبال کارنامه و تجربه خاصی نداشتم، شاید بقیه از نظر کارنامه فوتبالی از من بهتر هستند اما در حال حاضر من به عنوان سرمربی تیم امید مشغول به کار بوده و نهایت تلاشم را تا این تیم راهی المپیک شود.

خاکپور در واکنش به این مسئله که آیا او به دنبال این است که تیم امید هم به اندازه تیم بزرگسالان امکانات داشته باشد، عنوان کرد: ما در این مورد حرفی نزدیم. هیچ وقت دنبال زیاده‌خواهی نبوده و نیستم و نگفته‌ام امکاناتی که به دیگر مربیان داده‌اند باید به من هم داده شود. من به خودم اجازه نمی‌دهم که خود را با دیگران مقایسه کنم، حد خود را می‌دانم و دنبال آن چیزی هستم که حق‌مان است. می‌توانید از کفاشیان بپرسید که من چه خواسته‌هایی داشتم.

سرمربی تیم امید در واکنش به این مسئله که توجه به این تیم چطور بوده است، گفت: از زمانی که حبیب کاشانی در تیم امید مسئولیت گرفت توجه به این تیم نیز بیشتر شده است، ما اردوهای خوب و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشتیم و بچه‌ها توانستند به شرایط خوبی برسند اما فراموش نکنیم لازمه یک تیم فوتبال زمین، لباس تمرین، کفش و توپ و این چیزهاست که ما این امکانات را هم گرفتیم. با این حال باید بگویم اگر می‌خواهیم تیم ملی قوی داشته باشیم باید به تیم‌های پایه برسیم و وقتی ما در پایه‌ها قوی باشیم مطمئنا تیم ملی قدرتمندی هم خواهیم داشت. باید اهمیت بیشتری به تیم‌های پایه داده شود و امیدوارم من هم توانستم با این کار گام کوچکی برای توجه به تیم‌های پایه برداشته باشم.

خاکپور در پاسخ به این سوال که آیا این توجه باید از سوی کارلوس کی‌روش به تیم‌های پایه صورت بگیرد، گفت: فکر نمی‌کنم کی‌روش وظیفه‌ای داشته باشد که به تیم‌های پایه رسیدگی کند. بحثمن در خصوص فدراسیون است تا به تیم‌های پایه‌اش اهمیت بیشتری بدهد. اگر به تیم‌های پایه اهمیت داده شود می‌توانند بازیکنان خوبی تحویل تیم ملی دهند.

وی درباره اینکه بهتر نیست بین او و کارلوس کی‌روش تعاملی صورت بگیرد چون همیشه بحث‌هایی بین این دو ردوبدل شده و به خاطر استفاده از برخی بازیکنان به مشکل خورده‌اند، اظهار داشت: من شخصا هیچ وقت بین تیم ملی و تیم امید درگیری ندیدم وخودم هم در این زمینه اختلافی نداشتم. هیچ حرفی تا به حال در این زمینه نزده‌ام و هدفم این است بازیکنانی در تیم امید پرورش دهم تا بتوانند به تیم ملی کمک کنند و فکر می‌کنم در حد توانم توانستم این کار را انجام دهم.

سرمربی تیم امید درباره اینکه آیا در خصوص این مسائل هم با علی کفاشیان صحبتی شد یا نه، گفت: صحبت‌های ما در خصوص مفاد دیگری بود و اطلاعاتی را به علی کفاشیان دادم و او هم قول داد تا ۴۸ ساعت آینده قرارداد تمام اعضای کادرفنی تیم امید از دستیاران گرفته تا آنالیزورها و ماساژورها تنظیم و به آنان داده شود.

وی درباره برنامه‌های تیم امید گفت: ۱۵ آبان اردویی در امارات خواهیم داشت و ۲ بازی دوستانه با عراق واسترالیا انجام می‌دهیم تا آماده‌تر از قبل شویم.

سرمربی تیم امید در واکنش به این مسئله که چندین بار در خصوص برگزاری جلسه بین او و کیروش صحبت شده اما این جلسه برگزار نمیشود و آیا این موضوع به عدم تمایل کیروش برای برگزاری جلسه بازمیگردد یا خودش علاقهای به این کار ندارد، گفت: من بارها گفتهام و اکنون هم میگویم از مشورت همه دوستان و همکارانم که بتوانند کمکی به تیم المپیک کنند استفاده خواهم کرد و در هر جلسهای که نیاز باشد شرکت میکنم چون این جلسات میتواند به فوتبال ما و تیم ملی و تیم امید کمک کند و من هم از این موضوع استقبال میکنم.