دومیلیارد خسارتی که ایران باید از فیفا بگیرد

به گزارش افکارخبر، بازی مقابل ژاپن، آخرین دیدار تیم ملی ایران بود؛ جایی که سپاهانی‌ها یکی از مهره‌های تاثیرگذار خود را به دلیل مصدومیت از دست دادند.

باشگاه‌ها طی روزهای گذشته اعتراضات زیادی به مساله اردوهای کارلوس کی روش داشتند و از آن به عنوان یکی از دلایل پایین آمدن کیفیت لیگ و مصدومیت بازیکنان‌شان نام برده‌اند.

وریا غفوری آخرین بازیکنی بود که در جریان دیدارهای ملی دچار مصدومیت شد و به واسطه آن ۴هفته از میادین دور خواهد بود. ۴هفته‌ای که سپاهان بازی‌های حساسی در پیش خواهد داشت و جالب اینکه با پایان دوران مصدومیت این بازیکن بار دیگر اردوی تیم ملی آغاز خواهد شد و این بازیکن مسلما یکی از مدعوین آن خواهد بود.

سپاهان با توجه به مبلغی که در سازمان لیگ درج شده، ۹۸۰میلیون باید به وریا غفوری به عنوان قراردادش ورای آپشن‌های دیگری که مسلما مبلغ قرارداد این بازیکن را به بیش از ۱ و نیم میلیارد تومان خواهد رساند، پرداخت کند.

این در حالی است که طی این سال‌ها معمولا باشگاه و در صدر آنها سرمربیان و مدیران اعتراضات خود را به رسانه‌ها و علیه کادرفنی وقت تیم ملی معطوف کرده‌اند و با کمی دقت می‌توانستند خسارت ناشی از این اتفاقات را از فیفا دریافت کنند. در ادامه این گزارش به برخی مصدومیت‌هایی که بازیکنان ایرانی در جریان دیدارهای ملی دچار آن شده‌اند و باشگاه‌های متبوع خود را دچار صدمه کرده‌اند، اشاره می‌کنیم.

سایه شوم مصدومیت ملی، روی سر سپاهان

سپاهان اولین‌بار نیست که بازیکنانش را به دلیل مصدومیت اینگونه از دست می‌دهد. از مهم‌ترین چهره‌هایی که با حضور در اردوی تیم ملی دچار مصدومیت شدند می‌توان به محرم نویدکیا اشاره کرد.

بازیکنی که بعد از آن مصدومیت دوران فوتبالش به نوعی کوتاه شد و بیشتر فصل را درگیر درمان آن است. نویدکیای جوان که از او به عنوان ستاره ایران در قرن بیست‌ویکم نام برده می‌شد در حالی که قرارداد بوخوم آلمان را در جیبش داشت به اردوی تیم ملی در سال ۲۰۰۴ دعوت شد. هافبک دفاعی ۲۳ساله آن روزهای سپاهان با دید فرهاد کاظمی به پست هافبک طراح فرستاده شد و همین تغییر باعثشکوفایی فوتبالش شد. سپاهان قهرمان آن دوره لیگ شد و نویدکیا عنوان برترین بازیکن را کسب کرد. بوخومی‌ها به دنبال جلب نظر او بودند و پیش از حضورش در تیم ملی برای بازی‌های مقدماتی المپیک قراردادشان را با او به ثبت رساندند.

اما اتفاقی تلخ برای هافبک خوش‌فکر ایران باعثشد تا از آن روز تاکنون لقب زانو بلورین فوتبال ایران را به خود اختصاص دهد: «محرم در بازی تیم ملی امید در مقابل کره‌جنوبی قبل از اینکه مصدومیت اصلی‌اش به وجود بیایید در مقابل دروازه با آرش برهانی و دروازه‌بان کره‌جنوبی برخورد کرد و از ناحیه زانو مصدوم شد. پس از خروج از زمین با اینکه از مشکلش برای پزشکان تیم ملی گفته بود و با وجود درد زانو، با نظر پزشک تیم ملی به زمین بازگشت. در طول بازی برای اینکه به زانوی مصدومش فشار وارد نشود با پای چپش روی بازیکن تیم کره‌جنوبی تکل رفت که پس از برخورد با او روی زانوی مصدومش افتاد و در اثر آن رباط صلیبی‌اش پاره شد و مینیسک خارجی‌اش نیز از ۲قسمت پاره شد. او تا کنون۴بار زانوی چپش را جراحی کرده است؛ یک‌بار برای رباط صلیبی و ۲بار برای مینیسک و یک‌بار غضروفش را تراشیده‌اند.

این مصدومیت در بازی ملی را می‌توان بزرگ‌ترین آسیب باشگاه از اردوگاه تیم ملی ایران دانست.

جایی که سپاهانی‌ها هنوز هم نمی‌توانند از کاپیتان شماره ۴ خود به طور مستمر استفاده کنند و او در پایان فصل به ترکیب اضافه می‌شود و با تاثیرگذاری‌اش این تیم را به لیگ قهرمانان یا قهرمانی ایران می‌رساند.

نویدکیا بعد از این مصدومیت به اردوی بوخوم رفت و البته در این شهر بیشتر مسیرش به بیمارستان این شهر و کلینیک باشگاه منتهی می‌شد. او بعد از چند ماه مداوا شد و در ۱۰بازی این تیم به طور نصفه و نیمه بازی کرد و به سپاهان بازگشت.

احسان حاج‌صفی و در نهایت وریا

احسان حاج‌صفی دیگر بازیکنی از سپاهان اصفهان بود که اکنون در لیگ ۲ آلمان و تیم فرانکفورت بازی می‌کند. او پیش از بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌ها دچار مصدومیت از ناحیه دوقلوی پا شد و چند بازی تیمش را از دست داد و سپاهان از این بابت متضرر شد. او البته با تلاش دکتر ارشادی، پزشک سپاهان خیلی زودتر از موعد به ترکیب بازگشت و در جام ملت‌ها نیز بازیکنی تاثیرگذار در ترکیب تیمش بود.

و در نهایت وریا غفوری؛ آخرین بازیکنی از اردوگاه سپاهان است که در تیم ملی دچار مصدومیت شد. مدافع راست ملی‌پوش سپاهان در اواسط نیمه اول دیدار ایران برابر ژاپن دچار مصدومیت شد و جای خود را به مهدی ترابی داد و آخرین خبر از شرایطش دوری ۳هفته‌ای‌اش از میادین است. جایی که سپاهان در این هفته‌ها باید با سیاه‌جامگان، ملوان و استقلال پیکار کند. سپاهان البته برابر سیاه‌جامگان بازی خود را پشت سر گذاشت و به تساوی رسید ولی ۲بازی بعدی این تیم در غیاب وریا غفوری به نظر می‌رسد شرایط این تیم را سخت‌تر کند.

تکیه‌کلام امیر قلعه‌نویی؛ بازیکنانم را مصدوم تحویل می‌گیرم

هاشم بیگ‌زاده که همه او را مامور مهار لیونل مسی در جام‌جهانی می‌دانستند، در اردوی تیم ملی در اتریش دچار مصدومیت شد تا استقلال در هفته‌های پایانی لیگ سیزدهم از حضور او محروم شود. مدافع چپ ملی‌پوش و مورد اعتماد کارلوس کی‌روش در تمرین و در برخورد با اشکان دژاگه، دستش زیر پای او قرار گرفت و به این ترتیب جام جهانی را از دست داد تا سرمربی وقت استقلال یعنی امیر قلعه‌نویی بار دیگر فریادش بلند شود و از مصدومیت بازیکنانش در اردوی تیم ملی گلایه کند.

آندرانیک تیموریان نیز دیگر بازیکن استقلال بود که در مقدماتی جام جهانی دستش دچار مصدومیت شد و با همان شرایط در دیدار برابر کره‌جنوبی بازی کرد و اتفاقا پاس گل منتهی به صعود ایران به جام جهانی برزیل را به رضا قوچان‌نژاد داد و دیگر بازیکنی بود که سرمربی استقلال بابت مصدومیتش شاکی شده بود.

خسرو حیدری هم مصدوم سریالی اردوهای تیم ملی است؛ بازیکن استقلال پیش از حضور ایران در جام ملت‌های استرالیا دچار مصدومیت شد و فرصت بازی در این تورنمنت را نیز به دست نیاورد.

خسرو البته مصر بود با توجه به مصدومیتش و اینکه به زودی فرزندش به دنیا خواهد آمد، اردو را ترک کند که مورد موافقت کارلوس کی‌روش قرار نگرفت و تنها باعثاعتراض مجدد قلعه‌نویی شد.

راهکاری برای بازی‌های دوستانه

بعد از مصدومیت‌هایی که برای بازیکنان در خلال اردوها و بازی‌های دوستانه کشورها رخ داد، کنگره بین‌المللی فیفا طی جلسه‌ای بیانیه‌ای صادر کرد و از باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها درخواست کرد بازیکنان تیم‌شان را پیش از اردوها بیمه کنند. در نهایت در حال حاضر هیچ قانونی برای دریافت غرامت از فدراسیون‌ها و فیفا در طول بازی‌های دوستانه وجود ندارد و باید منتظر ماند و دید فدراسیون بازیکنان خود را در بازی‌های ملی تحت پوشش بیمه قرار داده اند یا خیر.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در کنگره شصت‌ودوم خود طرح بیمه غرامت بازیکنان در بازی‌های ملی را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوداپست، ژروم والکه دبیرکل فیفا گفت: برنامه حفاظت از بازیکنان از ماه سپتامبر اجرا می‌شود و شامل تمام بازیکنان ملی‌پوش در رده بزرگسالان خواهد بود. بدین ترتیب باشگاه‌ها در صورت مصدومیت بازیکنان‌شان در رقابت‌های ملی از فیفا غرامت دریافت خواهند کرد.

سپ بلاتر، رئیس فیفا بعد از تصویب این قانون گفت که این قدم رو به جلوی بزرگی است. اگر بازیکنی در یک بازی ملی مصدوم شود، بیمه حداکثر روزانه تا ۲۷۰۰۰ دلار آمریکا به وی می‌پردازد. با این حساب باشگاه سپاهان به خاطر ۳هفته دوری وریا غفوری از فوتبال به علت مصدومیت، می‌تواند مبلغ ۵۶۷هزار دلار از فیفا غرامت بگیرد که تقریبا می‌شود ۲میلیارد تومان.

سیل مصدومیت با توجه به روزهای فیفا

در حال حاضر در اروپا با توجه به برگزاری‌ دیدارهای مقدماتی جام ملت‌ها و دوستانه تیم ملی کشورها سیل مصدومیت‌ها باشگاه‌ها را نگران کرده است. جایی که بازیکنانی نظیر کریم بن‌زما(۳هفته دور از میادین)، ماریو گوتزه(۳ماه استراحت مطلق)، سرخیو آگوئرو(۲هفته دور از میادین)، آلوارو موراتا(یک هفته دور از میادین)، پل پوگبا، داوید لوئیس، داوید سیلوا، باستین شواین اشتایگر، ایوانوویچ و فابیو کوئنترائو با توجه به مصدومیت‌هایشان باعثاعتراض باشگاه‌ها شده‌اند و مربیان‌شان قادر به در اختیار داشتن‌شان نیستند.

فدراسیون: بیمه نشدیم، از غرامت خبری نیست

یکی از اعضای فدراسیون اعلام کرد فدراسیون فوتبال بازیکنان را تنها در زمان ترانسفر هوایی بیمه میکند و در رابطه با بیمه ورزشی آنها اقدامی صورت نمیدهد: با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال دارای امکانات پزشکی مجهزی است، به همین دلیل بازیکنان بیمه نمیشوند و کمیته پزشکی فدراسیون به ریاست دکترهراتیان تمام اقدامات لازم جهت مصدومیت بازیکنان را زیر نظر میگیرد و ما تنها در بحث بلیت هواپیما، بیمه بازیکنان را در نظر میگیریم.