آزمون: وکیل مدافع کی‌روش نیستم،

به گزارش افکارخبر، مهاجم جوان تیم ملی فوتبال کشورمان با اینکه پس از یک سال گلزنی متوالی برای تیم ملی نتوانست در بازی با عمان و ژاپن گلزنی کند، اما در اولین بازی روستوف پس از بازی‌های ملی بازهم موفق به گلزنی شد. سردار آزمون که در دیدار شب گذشته روستوف مقابل موردویا تیمش را از شکست خانگی نجات داد، می‌گوید که چون فوتبال کار تیمی است، تنها او نبوده که برای روستوف مؤثر واقع شده است.

سردار آزمون درباره گلزنی‌اش در دیدار شب گذشته روستوف، انتقادهایی که به خودش، تیم ملی، کارلوس کی‌روش و علیرضا حقیقی می‌شود، آینده تیم ملی و بازی‌های پیش رو صحبت کرده است.

با اینکه ۳۰ دقیقه بازی کردی، اما توانستی پایه‌گذار پیروزی تیمت شوی و گلی که زدی کمک زیادی کرد تا روستوف در خانه شکست نخورد. در خصوص این بازی و عملکردت مقابل موردویا صحبت می‌کنی؟

بازی خوبی بود. ما بازی را خوب شروع کردیم و حتی یک بر صفر هم پیش افتادیم. در نیمه دوم موردویا خیلی خوب کار کرد و ۲ بر یک هم پیش افتاد، اما خدا را شکر توانستیم بازی را به دست بگیریم و در دقایق پایانی پیروز میدان باشیم. این‌طور هم نبود که من پایه‌گذار پیروزی شده باشم، چون فوتبال یک کار تیمی است و تمام بازیکنان روستوف در این بازی استثنایی کار کردند و زحمت کشیدند که توانستیم به پیروزی برسیم.

اما خودت به شخصه نمره خوبی از عملکردت در این بازی گرفتی و علاوه بر گلی که زدی یک پاس گل خوب هم دادی که البته هم تیمی‌ات نتوانست از آن استفاده کند. در یک صحنه دیگر هم شانس گلزنی داشتی که این موقعیت هم از دست رفت …

بله و بابت این موضوع هم خدا را شکر می‌کنم. خوشبختانه توانستم در فرصتی که به من داده شد برای تیم مؤثر باشم و از این موضوع خوشحالم.

گلی هم که زدی باز روی توانایی‌ات در پرش‌های استثنایی بین مدافعان حریف بود. به نظر می‌رسد این سبک گلزنی مخصوص خودت است.

روی پرش‌ها تمرین زیادی کرده‌ام. توپ را هم کالاچف، هافبک راست‌مان ارسال کرد که دیگر در روستوف با هم هماهنگ شده‌ایم. بیشتر گل‌هایی که در روستوف زده‌ام، روی ارسال‌های او بوده و این بار هم ارسال خوبی کرد که باید آن را تبدیل به گل می‌کردم.

قربان بردیف از عملکردت راضی بود؟

نمی‌دانم راضی بوده یا نه، چون ما یک کادر فنی داریم که اگر کسی خوب هم بازی نکند، بروز نمی‌دهند.

انتقادهایی هم می‌شد که در بازی‌های باشگاهی نسبت به تیم ملی کمتر گل می‌زنی. دلیل این مسئله از نظر خودت چیست که در روستوف به مراتب کمتر از تیم ملی گل زده‌ای؟

آنهایی که انتقاد می‌کنند، برخی مسائل را نمی‌دانند. اول اینکه گل زدن در لیگ روسیه خیلی سخت است، اما شرایطی که دارم باعثمی‌شود در روسیه عملکردم متفاوت نسبت به تیم ملی باشد. وقتی از اردوی تیم ملی به روسیه باز می‌گردم، به خاطر سفرهای متعدد با هواپیما که خستگی به همراه دارد، دوری راه و شرایط آب‌وهوایی متفاوت بدنم شرایط متفاوتی دارد و باید استراحت بیشتری کنم تا به فرم ایده‌آل برسم. با این حال باز خدا را شکر می‌کنم که توانستم در این بازی هم برای روستوف گل بزنم. ضمن اینکه من با این مدل انتقادها کاری ندارم و طبق برنامه پیش می‌روم تا موفق شوم.

البته این انتقادها نسبت به بازیکنان تیم ملی و کادرفنی‌اش اخیراً زیاد شده و از همه طرف و به هر دلیل چنین انتقادهایی می‌شود. آخرین انتقادها نیز به سمت کی‌روش و حقیقی بوده است.

انتقاد می‌شود که چرا لیگ به خاطر بازی‌های تیم ملی تعطیل می‌شود. اول اینکه این بازی‌ها در راه جام جهانی بوده و در تاریخ فیفا هم تعطیل می‌شود. اگر هم کمی زودتر تعطیل شده، برای هماهنگی بیشتر است و دقیقاً در روسیه هم زمان بازی‌های تیم ملی به این شکل برنامه‌ریزی شده است. هر زمان که لیگ ما برای تیم ملی تعطیل می‌شود، دو سه روز بعد هم لیگ روسیه تعطیل می‌شود. این مسئله فقط برای ما نیست که به این شکل انتقاد می‌شود.

اگر منافع ملی را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که بازی تیم ملی، مهم‌تر از باشگاهی است و به نظرم خوب نیست که چنین حرف‌های تندی علیه کی‌روش بزنند. رزومه کی‌روش مشخص بوده و بهتر است کمی هم به این مسائل توجه کنیم. آن موقع که برای تیم ملی به دنبال مربی بودیم و نام کی‌روش مطرح شده بود، همه می‌گفتند او را بیاورید و الان که هست، همه دارند او را می‌زنند. ما در تیم ملی یکی از بهترین مربیان دنیا را داریم. او به فوتبال ما شخصیت داده که در اروپا هم صحبت از تیم ملی ایران می‌شود. این موضوع را من که در اروپا بازی می‌کنم از نزدیک می‌بینم و واکنش‌ها نسبت به تیم ملی در اروپا کار بزرگی را نشان می‌دهد که کی‌روش کرده است.

این واکنش‌ها که می‌گویی چیست و در اروپا چه چیزی درباره تیم ملی ایران می‌گویند؟

بیشتر درباره حضور کی‌روش در تیم ملی صحبت می‌کنند و به من می‌گویند در تیم ملی مربی بزرگی دارید و نقطه قوت فوتبال ایران سرمربی‌اش است. من هم افتخار می‌کنم که شاگرد کی‌روش هستم. او سرمربی رئال مادرید بوده و هدایت تیم ملی پرتغالی را به عهده داشته که پر از ستاره بوده است. کنار فرگوسن هم کار کرده و با این رزومه این رسمش نیست که به این شکل کی‌روش را بزنند. من وکیل مدافع کی‌روش نیستم، شاگردش هستم و به همین دلیل از او دفاع می‌کنم. البته نه تنها من، بلکه همه بازیکنان تیم ملی و همه فوتبال ایران و هواداران باید از او حمایت کنند. کی‌روش برای خودش کار نمی‌کند و تعطیلی لیگ سودی برای او ندارد، بلکه این مسائل برای بهتر شدن تیم ملی است. به نظرم اگر به صلاح تیم ملی باشد و تیم ملی برای آماده‌سازی بهتر زمان بیشتری بخواهد، لیگ را سه ماه هم باید تعطیل کنیم.

و به نظرت انتقادهایی که به حقیقی شد چه دلیلی داشت که همه او را مقصر تساوی مقابل ژاپن دانستند؟

اول اینکه فوتبال کار تیمی است و در برد و باخت همه تیم نقش دارند و نباید یک نفر را مقصر بدانیم. اگر هم اشتباهی می‌شود، باز هم همه در آن اشتباه نقش داشته‌اند و بالاخره در فوتبال اشتباه وجود دارد. بزرگ‌ترین بازیکنان دنیا هم اشتباه می‌کنند و این مسئله غیرعادی نیست. علیرضا هم در تیم ملی اولین اشتباهش را انجام داد و ژاپن گل زد، اما نباید او را بکوبیم. در بازی با عمان هم خیلی‌ها انتقاد کردند و گفتند حقیقی مقصر بوده است، اما روی گل عمان حقیقی هیچ نقشی نداشت و اشتباهی مرتکب نشد. ضمن اینکه آنهایی که به خاطر یک اشتباه انتقاد می‌کنند، چرا از عملکرد علیرضا در جام جهانی و جام ملت‌ها نمی‌گویند؟ چرا عملکرد حقیقی در بازی مقابل نیجریه و آرژانتین که همه او را تحسین کردند، بررسی نشد؟ در همین بازی با ژاپن یک تک به تک خوب را مهار کرد و کسی از این واکنش حرفی نمی‌زند.

در فوتبال همه اشتباه می‌کنند. از من بازیکن تا مربی و اشتباه جزئی از فوتبال است. ما همه پشت حقیقی هستیم و به نظرم نباید این‌گونه از او انتقاد کرد. من سه سال است که حقیقی را می‌شناسم و باید بگویم او از بهترین دروازه‌بان‌های آسیاست. حقیقی در این مدت خوب و سخت تمرین کرده و به خاطر این سختی‌ها و عملکردش دروازه‌بان اول تیم ملی شد. متأسفانه دروازه‌بان در چشم است و وقتی گلی دریافت می‌شود همه او را می‌بینند. شاید اگر در یک بازی تیمی ۹۰ دقیقه گل نزند انتقادی از کسی نشود، اما وقتی گلی دریافت می‌شود، همه شروع به انتقاد کردن می‌کنند. من هم امیدوارم علیرضا بعد از این بازی با تکرار عملکرد خوبش از دروازه تیم ملی محافظت کند.

به نظرت عملکرد تیم ملی در بازی با ژاپن چطور بود؟

بازی با ژاپن خیلی خوب بود. به خصوص برای جوان‌های تیم ملی که سطح‌شان را در این بازی بالا ببرند و به نظرم این بازی کمک زیادی به ما کرد. در نتیجه‌گیری هم می‌توانستیم پیروز میدان شویم و موقعیت‌های زیادی داشتیم، اما از بدشانسی توپ‌های‌مان تبدیل به گل نشد و فقط یک بار گل زدیم. در مجموع بازی خوبی بود و امیدوارم بازهم بازی‌های دوستانه‌ای مانند بازی با ژاپن داشته باشیم.

مصاف با ژاپن به بالا رفتن اعتمادبه‌نفس بازیکنان تیم ملی هم کمک کرد.

بازیکنان تیم ملی اعتمادبه‌نفس‌شان بالاست و در هر شرایطی هیچ ترسی از ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا نداریم و برای تیم ملی می‌جنگیم. خداراشکر بازیکنان تیم ملی با توجه به شرایط روحی‌شان بازی‌های بزرگ را خوب درک می‌کنند و خوشبختانه تیم ملی هم عملکرد خوبی مقابل تیم‌های بزرگ داشته است.

در این بازی هم خودت یک موقعیت خیلی خوب را از دست دادی. دلیلش چه بود؟

موقعیت خیلی خوبی داشتم، اما شانس نداشتم. اگر شانس داشتم شک نکنید آن موقعیت تبدیل به گل می‌شد.

و البته عصبانی بازی کردی و با بازیکن ژاپن درگیر هم شدی.

در آن صحنه تکلی که روی بازیکن ژاپن زدم خیلی عادی بود، اما او هنگام بلند شدن با آرنج ضربه‌ای به سینه‌ام زد و بعد دستش را روی گلوی من گذاشت و بلند شد که عصبانی شدم. وقتی به من ضربه زد، حالم بد شد، چون پیراهن مقدس تیم ملی را به تن داشتم. کسی حق ندارد به مقدسات ما توهین کند و بازیکن ژاپن هم حق نداشت به پیراهن تیم ملی ما ضربه بزند. وقتی دیدم این رفتار را از خودش نشان داد، نمی‌توانستم بیایستم و نگاهش کنم، چون به پیراهن تیم ملی کشورم غیرت دارم. برخی نیز انتقاد کردند و گفتند چون جوان هستم احساسی شدم و این رفتار را کردم. درست است که جوان هستم، اما غیرت دارم و بعضی وقت‌ها این مسائل هم در فوتبال پیش می‌آید. نه تنها من، بلکه همه بازیکنان، چه آنهایی که دعوت می‌شوند یا دعوت نمی‌شوند، روی تیم ملی غیرت دارند.

بازی‌های پیش روی تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنی؟

دو بازی سخت پیش‌رو داریم، ابتدا با ترکمنستان و بعد از آن با گوام. در بازی با گوام به خاطر شرایط آب‌وهوایی این کشور و مسافت طولانی که باید طی کنیم، کارمان بسیار دشوار است. با این حال تلاش زیادی خواهیم کرد و باید بتوانیم با عملکرد مثبتی که از خودمان نشان می‌دهیم، در این دو بازی پیروز شویم.

بعد از گلزنی‌های متوالی‌ات برای تیم ملی در یک سال اخیر در بازی با عمان و ژاپن نتوانستی گلزنی کنی. قول گلزنی در دو بازی پیش روی تیم ملی را می‌دهی؟

تمام تلاشم را میکنم تا برای تیم ملی مؤثر باشم و مطمئناً اگر موقعیت داشته باشم، حتماً گلزنی هم خواهم کرد.