به گزارش افکارخبر، حال و روز فولاد خوزستان به هیچ وجه خوب نیست. قهرمان لیگ سیزدهم و مدعی قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران در چند سال گذشته در پائین جدول جا خوش کرده است.

مدیریت نا کارآمد و شرایط بد فولاد باعثشده تا این تیم روزهای ناخوشی را طی کند و هواداران هم مثل سال‌های قبل دیگر به این تیم اقبالی ندارند. اولین قربانی وضعیت بد فولاد در فصل جاری دراگان اسکوچیچ بود که روز گذشته با فسخ قرارداد از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد.

در این گزارش سعی شده اتفاقاتی که باعثشده فولاد خوزستان شرایط نه چندان خوبی داشته باشد مورد بررسی قرار بگیرد.

سونامی سربازها و کارت‌ها جعلی پایان خدمت

بعد از قهرمانی در سیزدهمین دوره لیگ برتر شرایط فولاد بسیار خوب بود. این تیم در لیگ چهارم بدون لوسیانو پریرا، لئوناردو پادوانی و عبدالله کرمی به عنوان بازیکن و حسین فرکی به عنوان سرمربی وارد مسابقات شد.

دراگان اسکوچیچ جای فرکی را گرفت و بازیکنانی مثل چاگو، ایمان موسوی، مساریچ و … به عنوان بازیکنانی جدید به جمع قرمزپوشان اهوازی پیوستند.

همه چیز خوب بود تا اینکه سونامی کارت‌های پایان خدمت جعلی فولاد را با مشکلات زیادی روبرو کرد. بختیار رحمانی، آرش افشین، شهاب کرمی، احمد عبدالله‌زاده، سروش سعیدی، سروش رفیعی و ولید مشاعی‌زاده و … به دلیل جعلی بودن کارت‌ پایان خدمت از بازی برای فولاد محروم شدند.

جعلی بودن کارت‌های پایان خدمت فقط در فولاد نبود بلکه تعدادی از بازیکنان فولاد نوین که علیرضا اژدری‌زاده و علیرضا کاهکش مدیرعامل و سرپرست فعلی فولاد خوزستان که در آن زمان مدیرعامل و سرپرست فولاد نوین هم بودند هم با این مشکل روبرو شدند.

در ادامه تست دوپینگ ایوب‌والی هم مثبت در آمد تا مشکلات فولاد خوزستان دو چندان شود. با این وجود فولاد خوزستان با قدرت کار خود را در لیگ ادامه داد و در نهایت به جایگاه پنجم چهاردهمین دوره لیگ برتر رسید.

اما نکته مهم این است چرا هیچ کسی از مسئولان ورزشی و استانی خوزستان این سوال برایشان پیش نیامد که در این دو باشگاه چه کسانی در این ماجرای کارت های جعلی نقش داشته اند؟ آیا به مدیری که در تیمش چنین مشکلی پیش آمده باید حکم تشویقی فرستاد و مدیریت لیگ یکی را از او گرفت و به مدیریت یک تیم لیگ برتری در آورد؟ آیا کسی نبود بپرسد باشگاهی که این همه مشکل کارت پایان خدمتی داشته مدیرعامل و عوامل دیگر باشگاهش که به این مسئله مربوط می شده اند نباید بازخواست می شدند؟ چرا هیچ کسی در دو باشگاه فولاد خوزرستان و فولاد نوین به این مسائل اهمیت نداده است. آیا در کارخانه فولاد برای هیچ مدیری چنین فاجعه مدیریتی مهم نبود؟

تمدید قرارداد با اسکوچیچ

عملکرد خوب دراگان اسکوچیچ باعثشد قبل از اتمام لیگ چهاردهم مسئولان فولاد به فکر تمدید قرارداد اسکوچیچ بیافتند. در سالی که شایعه حضور دراگان اسکوچیچ در استقلال قوت گرفته بود و خیلی‌ها او را جانشین امیر قلعه‌نویی می‌دانستند این مربی قرارداد خود را به مدت ۲ سال با فولاد تمدید کرد. این تمدید قرارداد در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز لیگ چهاردهم به پایان نرسیده بود.

استعفای دسته جمعی مدیریت و آغاز مصائب فولاد خوزستان

بعد از اتمام لیگ برتر و در حالی که اکثر تیم‌ها کار خود را در فصل نقل و انتقالات آغاز کرده بودند سیف‌الله دهکردی مدیرعامل وقت و ۲ تن از اعضای هیأت مدیره باشگاه از سمت خود استعفا کردند.

دلیل این استعفا عدم حمایت‌ مالی کارخانه فولاد از باشگاه و کاهش بودجه تیم بود. در حالی که حدود ۱۵ روز وضعیت مدیریتی باشگاه فولاد نامشخص بود در نهایت مسئولان کارخانه با استعفای دهکردی موافقت کردند و علیرضا اژدری‌‌زاده مدیرعامل باشگاه فولاد نوین در ابتدا به عنوان سرپرست و سپس به عنوان مدیرعامل فولاد خوزستان انتخاب شد.

حمایت‌ اژدری‌‌زاده از اسکوچیچ

بعد از انتخاب اژدری‌زاده این مدیر از اسکوچیچ حمایت کرد و قرار شد او به فعالیت خود در باشگاه ادامه دهد.

باشگاه در گفتار طبق خواسته‌های کادر فنی اقدام به جذب بازیکن کرد، اما در عمل لیست مورد نظر دراگان اسکوچیچ جذب نشد. در لیست اسکوچیچ بازیکنانی مثل جابر انصاری، سیامک کوروشی، رسول نویدکیا، مهدی رحمتی، بوحمدان، سیدجلال رافخایی و … حضور داشتند که هر کدام از این نفرات راه تیم‌های دیگری را در پیش گرفتند.

در این بین با تلاش‌های مدیریت باشگاه فولاد حسین مالکی بازیکن نفت مسجد سلیمان، اکبر ایمانی بازیکن ذوب‌آهن، مهدی دغاغله و محمدرضا خانزاده با وجود محرومیت ۶ ماه از پرسپولیس، حسین ابراهیمی از نفت تهران و امیرحسین فشنگچی از پیکان به عضویت فولاد در آمدند.

در این بین آلویس‌نونگ، محمد قاضی، احمد آل‌نعمه، ایمان موسوی و … از فولاد جدا شدند.

در همان نگاه اول انتقادات زیادی به خریدهای فولاد شد و بسیاری عملکرد این تیم را در نقل و انتقالات را نامناسب دانستند. انتقادات به قدری بود که شایعه تأثیر برخی از واسطه‌ها در جذب این نفرات به طور جدی مطرح شد. مسئله‌ای که در حد همان شایعه باقی ماند.

انقلاب اژدری‌زاده در باشگاه؛ با تجربه‌ها رفتند و …

بعد از حضور اژدری‌زاده این مدیر دست به اعمال تغییرات در باشگاه‌ زد. حسین ابن‌قاسم سرپرست تیم فوتبال که فردی با سابقه، کاربلد و فوتبالی است به دلیل لجبازی از باشگاه‌ کنار گذاشته شده و کاه‌کش که سابقه چندانی در فوتبال ندارد و مورد اقبال تیم نبود به عنوان سرپرست جایگزین ابن‌قاسم شد.

برخی تصمیمات کاه‌کش در طول فصل حواشی زیادی برای فولاد به همراه داشت. رفتارهای این سرپرست و برخی کشیک دادن‌های عجیب او از بازیکنان چند بار باعثجنجال در اردوی فولاد شد و بازیکنان را در مقابل این سرپرست قرار داد.

برخی مصاحبه‌های کاه‌کش باعثعصبانیت اسکوچیچ شد. مصاحبه‌ کاهکش در مورد درگیری چند هوادار در فرودگاه با اسکوچیچ که غلو زیادی داشت صبر سرمربی سابق فولاد را لبریز کرد. این سرپرست کار را تا جایی جلو برد که اسکوچیچ در آخرین جلسه‌های خود در باشگاه اعلام کرد یا جای او در تیم است یا جای کاهکش! البته مدیریت باشگاه فولاد به دلیل سابقه دوستی با کاه‌کش و فعالیت‌هایی که در باشگاه فولاد نوین داشتند تصمیم گرفت دوست قدیمی خود را انتخاب کند.

همچنین بعد از حضور اژدری‌زاده به مرور مدیران سابق کنار گذاشته شدند. اسماعیل عسگریان، مدیر اجرایی، ‌ محمد احرام‌باف مدیر روابط عمومی، باشنگ رئیس دفتر مدیرعامل و … همه از باشگاه کنار گذاشته شدند و امروز کار به جایی رسیده که تقریبا در باشگاه فقط ۲ نفر تصمیم گیر هستند؛ اژدری‌زاده و کاهکش!

شروع نتایج ضعیف از هفته اول

فولاد فصل را بسیار بد آغاز کرد. این تیم در همان گام اول مقابل راه‌آهن که تنها چند روز تمرین کرده بود به تساوی ۲ بر ۲ رسید تا معلوم شود شاگردان اسکوچیچ با مشکلات زیادی روبرو هستند. در این راستا به نظر می‌رسید مدیریت باشگاه از کنترل حواشی هم عاجز است و نمی‌تواند با فراهم کردن شرایط مناسب وضعیت تیم را بهبود ببخشد.

فشار مربی سابق و تشدید انتقادات

فولاد در حالی شروع ضعیفی داشته که این تیم دائماً از سوی مربیان سابق و هواداران مورد انتقاد قرار می‌گیرد. حتی در پایان یکی از مسابقات تعدادی از هواداران مقابل اتوبوس این تیم را گرفتند و مشکلاتی را برای اعضای تیم به وجود آوردند.

در این بین بیشترین اعتراض هواداران نسبت به نحوه جذب بازیکنان است. مسئولان باشگاه بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که بازیکنان با نظر اسکوچیچ جذب شده‌اند اما چیزی که مشخص است این نفرات در لیست اولیه سرمربی اهل کرواسی فولاد نبوده‌اند و نا توانی مدیران فولاد باعثشد تا این تیم به ضعیف‌ترین شکل ممکن بسته شود.

هواداران ناراضی فولاد و حمله به مدیرعامل

مدیرعامل فولاد در این بین بهترین راه را برای ایجاد حاشیه امن برای خود فرار از مصاحبه و دوری از رسانه‌ها در نظر گرفت. اژدری‌زاده روزه سکوت گرفت و هیچ واکنشی به اتفاقات این باشگاه نداشت. در این بین تنها کاهکش در مورد مسائل فولاد صحبت‌ می‌کرد و سعی داشت در صحبت‌هایش نشان دهد باشگاه از سرمربی این تیم حمایت کامل دارد و اگر نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود تنها به خاطر مسائل فنی است.

البته این مسائل باعثنمی‌شد تا هواداران فولاد آرام شوند. آنها بارها علیه اژدری‌زاده اعتراض کردند و حتی بعد از مسابقه مقابل استقلال خوزستان تعدادی از هواداران به اتوبوس این تیم حمله کردند و قصد داشتند با مدیرعامل این باشگاه برخورد کنند که طبق گفته های حاضران در اتوبوس اژدری‌زاده پشت صندلی پنهان شد تا هواداران متوجه حضورش در اتوبوس تیم نشوند و محل را ترک کنند!

تغییر کاپیتان و ناراضایتی تعداد معدودی از بازیکنان

راه‌حل بعدی دراگان اسکوچیچ برای رساندن تیم به آرامش تغییر کاپیتان بود. در ابتدا مهرداد جماعتی، اسماعیل شریفات و علی سلیمی به عنوان کاپیتان‌های این تیم انتخاب شدند.

با نظر اسکوچیچ ترکیب کاپیتان‌های تیم تغییر کرد. مساریچ به عنوان کاپیتان اول، مهدی بدرلو کاپیتان دوم و امید خالدی به عنوان کاپیتان سوم انتخاب شدند البته این تغییر نتیجه خاصی در بر نداشت و حتی باعثشد یکی دو تن از بازیکنان این تیم از دست سرمربی فولاد ناراحت شوند و بی میل با جدایی این مربی و زمین خوردن این باشگاه نباشند.

تاریخ در حال تکرار

فولاد در سومین دوره لیگ برتر قهرمان شد این تیم سال بعد به لیگ دسته دوم سقوط کرد. این بار تاریخ به شکلی دیگر در حال تکرار است. فولاد بعد از قهرمانی یک سال دوام آورد و اکنون در سال دوم بعد از قهرمانی مدعی اصلی سقوط است خیلی از هواداران این تیم کاملاً ناامید هستند و بسیاری فولاد را مدعی اصلی سقوط می‌دانند. باید دید آیا تاریخ یکبار دیگر برای فولاد تکرار می‌شود یا …



جلسه عجیب اژدری‌زاده با بازیکنان

در مدت مدیریت اژدری‌زاده در فولاد اتفاقات عجیب در این باشگاه کم نیفتاده است. چندی پیش مدیریت باشگاه فولاد بازیکنان را به کسر ۱۵ درصد از قراردادشان جریمه کرد.

بعد از این اتفاق اژدری‌زاده جلسه عجیبی با بازیکنان برگزار کرد. در این جلسه اژدری‌زاده به بازیکنان گفت اگر تا پایان فصل ۵۰ امتیاز کسب کنند جریمه ۱۵ درصدی آنها بخشیده می‌شود.

سپس وقتی بازیکنان به این مسئله اعتراض کردند اژدری‌زاده اعلام کرد او حاضر است ۶۰ درصد توقعات خود را در شرایطی که بازیکنان ۵۰ درصد قراردادشان را پائین بیاورند کاهش دهد. بدین ترتیب مدیریت باشگاه فولاد سربسته اعلام کرد که هدف امسال تیم بقا است.

در این جلسه برخی بازیکنان که از رفتارهای عجیب مدیریت ناراحت بودند با او شوخی‌های عجیبی می کردند. در این بین تعدادی زیادی از بازیکنان از اسکوچیچ حمایت کردند و برخی بازیکنان هم خواستار جدایی سرمربی شدند. به طور مثال بازیکنی که قبلا سابقه کار با این مربی در باشگاه دیگری را داشت و در این سال‌ها عملکرد بسیار ضعیفی در فوتبال ایران داشته است از اژدری‌زاده سوال کرد که چرا سرمربی تیم را تغییر نمی‌دهد!

ضعف مدیریتی بیداد می‌کنند، فولاد نوین مجانی فروخته شد!

بازیکنان فولاد از وضعیت امکانات تیم بسیار ناراحت هستند و آنها از امکانات موجود رنج می‌برند. به طور مثال بعد از بازی با ملوان در هفته یازدهم لیگ برتر بازیکنان فولاد یکشنبه صبح از تهران به اهواز رفتند. بازیکنان این تیم درخواست داشتند که برای بازی روز چهارشنبه مقابل استقلال در تهران بمانند و به خاطر ۲ روز به اهواز باز نگردند تا با خستگی زیاد به مصاف حریف خود بروند. این مسئله با مخالفت مسئولان فولاد روبرو شد چراکه آنها به دلیل مشکلات مالی بازگشت به اهواز را از لحاظ مالی به صرفه‌تر دیدند.

خیلی از بازیکنان در صحبت‌های خصوصی اعلام می‌کنند که اژدری زاده و کاهکش حس می‌کنند که هنوز مدیرعامل تیم دسته اولی فولاد نوین هستند و می‌خواهند بدون هزینه کارشان را پیش ببرند.

در این بین یک فرصت کسب درآمد فولاد هم با بی تدبیری از بین رفت. باشگاه فولاد نوین که به لیگ برتر آمده بود به دلیل قانون عدم حضور همزمان دو باشگاه که از یک منبع مالی تغذیه می‌کنند باید به فروش می‌رسید.

علیرضا اژدری‌زاده بعد از مذاکراتی که با چند خریدار انجام داد، با موافقت مدیران کارخانه امتیاز باشگاه را به استقلال اهواز واگذار کرد. این انتقال در صورتی صورت گرفت که تا به امروز پول خاصی عاید باشگاه فولاد نشده و تمام چک‌های فروش باشگاه فولاد نوین تا به امروز برگشت خورده است. بدین ترتیب بخشی از بودجه باشگاه فولاد که با فروش امتیاز باشگاه فولاد نوین محقق می‌شد تا به امروز صفر باشد.

در باشگاه فولاد اتفاقات عجیب و غریب کم پیش نیامده است. اینکه تیم قبل از بازی با استقلال در جام حذفی از ساعت ۱۳:۳۰ بازیکنانش را از اتاق ها بیرون بکشد و به بهانه اینکه اگر تا ساعت ۱۶ در اتاق ها باشند باید شارژ بیشتری به هتل بدهند و در آستانه یک بازی مهم بازیکنان تا زمان رفتن به ورزشگاه در لابی هتل باشند آیا مسئله کمی است؟ آیا نباید بازی بد و بی انگیزه بازیکنان فولاد مقابل آبی پوشان تهرانی را در این ماجراها جستجو کرد؟ آقای سرپرست آقای مدیر شارژ اتاق ها برای سه ساعت چقدر می شد که در آستانه یک بازی مهم و حساس تیم را به لابی هتل فرستادید؟

میل عجیب قرمزپوشان اهوازی برای سقوط

با تصمیمات مدیریتی که در ۶ ماه اخیر از سوی کارخانه فولاد و باشگاه فولاد خوزستان اعمال شده هیچ امیدی به موفقیت این تیم وجود ندارد. به نظر می‌رسد فولاد با میل عجیبی برای سقوط به لیگ دسته اول در تلاش است و هیچ بارقه‌ای از امید در این تیم برای رسیدن به موفقیت دیده نمی‌شود.

هر چند به اسکوچیچ بابت مذاکره با سپاهان در حالیکه با فولاد خوزستان قرارداد داشته انتقادات زیادی وارد است اما رفتار مدیریتی مسئولان فولاد باعثشده تا کسی زیاد به کار غیر حرفه‌ای مربی سابق فولاد نیندیشد.

تیمی که در سال‌های اخیر بهترین و بیشتری بازیکنان را به فوتبال ایران معرفی کرده اکنون در باتلاقی سخت به دام افتاده که هرچه اعضای این تیم بیشتر دست و پا می‌زنند بیشتر به سقوط نزدیک می‌شوند.

حال و روز فولاد خوزستان خوزستان به هیچ وجه خوب نیست و به نظر نمیرسد با این وضعیت مدیریتی وضعیت بهتر هم شود.