به چه دلیل لوزانو بهتر از آناستازی است؟

به گزارش افکارخبر؛ حالا هم شرایطش نشان می دهد که هنوز نگاهش به ایران از بالا به پایین است. در حالیکه لوزانو با ما راه می رود و در شرایط برابر حرف می زند.

امیرطلوع کیان، عضو کمیسیون والیبال انجمن جهانی روزنامه نگاران ورزشی با بیان مطلب فوق، گفت: آناستازی در شرایط برابر با ایران حرف نمی زند و از محتوای پیشنهاداتش می توان فهمید که فقط می خواهد از اسم ایران و حضور در المپیک به نفع آینده حرفه ای و شغلی خودش استفاده کند. او حتی زیرکانه از انتخاب بازیکنان هم شانه خالی می کند و می خواهد که تیم در ایران انتخاب شود و به لهستان سفر کند تا آنجا تمرینات آخرش را انجام بدهد. در واقع به جای اینکه مربی به ایران بیاید، تیم باید برود خدمت مربی! از طرف دیگر، آناستازی چون با تیم باشگاهی اش درگیر دو لیگ لهستان و لیگ قهرمانان اروپاست، اصلا فرصت فکر کردن به ایران و بازیکنانش را ندارد و به دلیل اینکه مرحله نهایی باشگاه های اروپا آخر فروردین سال آینده برگزار می شود، تا اوایل اردیبهشت اصلا فرصت حضور در ایران را ندارد. این یعنی تیم ایران که حدود ۴۵ روز فرصت آماده سازی برای حضور در انتخابی المپیک را دارد، حداقل باید یک ماه بدون سرمربی تمرین کند!

این کارشناس والیبال همچنین با اشاره به شرایط کاری آناستازی در لهستان و ادامه همکاری اش با تیم ترفل گداینسک این کشور گفت: شهر گداینسک برنامه ده ساله ای برای تبدیل شدن به قطب والیبال لهستان دارد و به همین منظور از سال گذشته با تقویت تیمش و به خدمت گرفتن آناستازی در راستای برنامه های توسعه طلبانه اش حرکت می کند. به تازگی هم برای دو سال دیگر قراردادش را با آناستازی تمدید کرده و این یعنی آناستازی حتی اگر سرمربی ایران هم بشود، مربی پروازی خواهد بود و نمی تواند برای ایران وقت بگذارد. همه می دانیم که او از نظر فنی مربی خوبی است، اما شرایطش طوری است که در شان اسم ایران و والیبال جهانی شده اش نیست که کسی با این کشور چنین رفتار و قراردادی داشته باشد.

طلوع کیان درباره رائول لوزانو گزینه دیگر سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران هم گفت: لوزانو هم مثل آناستازی مربی بزرگی است که در شایستگی فنی اش تردیدی نیست. اما از نکاتی که او را در این برهه برای هدایت تیم ملی ایران برجسته می کند اول این است که او علاوه بر مربیگری و مدرسی والیبال، یک روانشناس هم هست. او عضو دپارتمان روانشناسی اجتماعی دانشگاه لاپلاتای آرژانتین است و همین ویژگی اش باعثشده علاوه بر هدایت فنی، در همه این سال ها در تیم های مختلف بتواند با مدیریت انگیزشی تیم، از تمام پتانسیل روحی و فنی بازیکنان در جهت تحقق نتیجه مورد نظرش سود ببرد. به همین دلیل هم تیم هایی مثل اسپانیا، لهستان و آلمان که در والیبال مدرن جایی در میان برترین ها نداشتند، در برهه ای که لوزانو هدایتشان را برعهده گرفته به سطح اول اروپا و جهان رسیدند و هر سه هم راهی المپیک شدند. این هدایت روانشناسانه ضمن مدیریت فنی تیم، به نظرم مهمترین چیزی است که ما لازم داریم. چون عملکرد فنی بازیکنان مان تحت تاثیر احساسات و عواطف ذات ایرانی شان هم هست. ضمن اینکه لوزانو به شدت به داشتن دیسیپلین و اهمیت دادن به انضباط در میان مربیان جهان، معروف است و یکی از دلایل موفقیتش در تیم های مختلف هم همین بوده است.

این کارشناس والیبال همچنین به وقت گذاشتن لوزانو برای تیم ایران نیز اشاره کرد و افزود: طی سال های گذشته نمایندگانی از ایران برای تیم ملی یا تیم باشگاهی سه بار با لوزانو مذاکره کرده اند و همین باعثشده او هر بار برای پاسخ دادن به درخواست ایرانی ها، شرایط والیبال ما را بررسی کند. او حالا تمام بازیکنان ایران را به اسم می شناسد و با والیبال ایران کاملا آشناست. ضمن اینکه تیمش فقط در لیگ لهستان حضور دارد و می تواند اواسط فروردین به ایران بیاید و تمرینات را شخصا دست بگیرد. تازه خودش هم گفته که کارش را از ماه دسامبر و سفر به ایران در فاصله تعطیلات لیگ لهستان آغاز می کند و مسابقات حریفان اروپایی ایران در رقابت های انتخابی المپیک اروپا را هم در برلین از نزدیک مطالعه خواهد کرد. ضمن اینکه خوآن سیچلو؛ دستیار آرژانتینی تیم ملی ایران هم پیشتر در برگزاری کلاس های مربیگری به تدریس لوزانو، دستیار این مدرس بین المللی بوده و این دو علاوه بر هموطن و همزبان بودن، با یکدیگر همکاری هم داشته و به شرایط کاری هم آشنایی دارند. در حالیکه سیچلو نه تنها با آناستازی کار نکرده و غریبه است، بلکه زبان برقراری ارتباط شان هم به زبان دوم یعنی انگلیسی خواهد بود که این غریبگی می تواند گاهی به عدم انتقال صحیح خواسته ها منجر شده و تاثیر منفی در کار هدایت تیم ملی داشته باشد.


طلوع کیان در پایان با بیان اینکه رای شخصی ام برای هدایت ایران لوزانو است و بررسی جمیع جهات هم نشان می دهد که رائول لوزانو در این برهه گزینه مناسب تری برای تحقق هدف المپیکی شدن والیبال ایران است، افزود: کسانی که با توجه نتایج گذشته و رزومه این دو مربی، آناستازی را قوی تر از لوزانو می دانند باید توجه داشته باشند که آناستازی اگرچه مربی بسیار خوبی است، اما همواره تیم های درجه یک و کامل را در اختیار گرفته و متعاقبا نتیجه خوبی هم به دست آورده است. در حالی که لوزانو شیفته کار کردن با تیم هایی است که بتواند به ارتقاء سطح کیفی و فنی بازی آنها کمک کند و به همین دلیل هم هست که شاهد رشد کیفی تیم های ملی و باشگاهی با حضور او بوده ایم. به طوری که در واقع، نام هایی با او به جهان امروزی والیبال اضافه شده اند.