به گزارش افکارخبر،  این مسأله در بین ورزشکاران بسیار بیشتر به چشم می‌آید؛ قبلا شاید حضور در ورزشگاه‌ها و سر دادن شعارهای مختلف می‌توانست تنها راهکار نشان دادن اعتراض هواداران به مربیان و بازیکنان باشد، اما در روزهایی که ورزشگاه‌ها خالی از تماشاگر شده است، هواداران در صفحات اجتماعی خیلی راحت‌تر و بدون پرداخت هزینه می‌توانند اعتراضشان را نسبت به هر موضوعی نشان دهند. البته به نظر می‌رسد اخیرا این ماجرا از حد اعتراض فراتر رفته و به سمت توهین کشیده شده است،‌ تا جایی که بسیاری از ورزشکاران فرار را بر قرار ترجیح دادند.

 

روی بد سکه

فرار ورزشکاران از شبکه‌های اجتماعی

در حالی در چند ‌سال گذشته خیلی از مسئولان مخالفت خود را با عضویت ورزشکاران در صفحات اجتماعی اعلام کردند که ورزشی‌های فعال در این شبکه‌ها شدیدا در قبال چنین اظهاراتی موضع گرفتند و این صفحات را مکانی برای ارتباط با هوادارانشان دانستند. بعد از گذشت مدتی حالا استفاده از شبکه‌های اجتماعی در فضای ورزش خیلی گسترده‌تر و ظاهرا روی بد سکه برای چهره‌های ورزشی نمایان شده است. اگر به صفحه هر یک از ورزشکاران مطرح به‌ویژه فوتبالیست‌ها سری بزنیم، متوجه می‌شویم که با انتشار هر پست حداقل نیمی از کامنت‌های ارسال شده، دارای محتوایی همچون توهین و اعتراض است.

صبر هواداران کم شده یا...؟

در هفته‌های اخیر شاهد این بودیم که چه در ورزشگاه‌ها و چه در فضای مجازی به چهره‌هایی در ورزش توهین شده که جزو موفق‌ترین‌ها هستند. شعار علیه پرویز مظلومی در بازی با سایپا که تیمش در صدر جدول قرار دارد و همچنین توهین به مهدی طارمی در بازی‌های اخیر پرسپولیس که در صدر جدول گلزنان قرار گرفته‌ ٢ نمونه بارز از این اتفاقات است. از ٢ جهت می‌توان به این اتفاق نگاه کرد؛ اول این‌که صبر هواداران کم شده است. دوم هم این‌که فضای مجازی اجازه می‌دهد تا خیلی از سودجویان که حتی شاید هیچ عرق و تعصبی به تیم و بازیکن مدنظر نداشته باشند، به افراد به صورت علنی توهین کنند.

از مسی و مازیچ تا طارمی

شاید در ماه‌های اخیر بارها ورزشکاران و چهره‌های مطرح ورزشی از رفتاری که برخی از هواداران در صفحات اجتماعی داشتند، انتقاد و حتی آنها را تهدید به شکایت کردند؛ اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد. حتی خاطرات تلخ توهین به مسی، مازیچ و ویلیامز به خاطر همگروهی ایران با آرژانتین و داوری ٢ دیدار در جام‌جهانی و جام ملت‌ها علیه ایران از خاطرمان پاک نشده است که درنهایت مسئولان ایران را مجبور به عذرخواهی کرد. این‌بار اما خروج دسته‌جمعی پرسپولیسی‌ها و برخی دیگر از ورزشکاران از اینستاگرام در اعتراض به توهین برخی هواداران به مهدی طارمی موج جدیدی را ایجاد کرد. این اتفاق شاید در آینده‌ای نزدیک برای خیلی دیگر از ورزشی‌ها رخ دهد؛ اما هیچ مسئولی فعلا برای بهبود این فضا تلاشی نکرده است.

حمیسی:  کنترل کامل فضای مجازی  ممکن نیست

محمدحسین حمیسی، رئیس حراست فدراسیون فوتبال در واکنش به این‌که این روزها هواداران به جای هو کردن در ورزشگاه در صفحات اجتماعی راحت به بازیکنان، مربیان، داوران و... توهین می‌کنند، به «شهروند» می‌گوید: «این اتفاق تاسف‌باری است که باید با دست به دست هم دادن مسئولان ورزش هر چه سریعتر متوقف شود. حراست می‌تواند سکوهای استادیوم‌ها را تا حدودی کنترل کند اما کنترل صفحات اجتماعی ورزشکاران شدنی نیست. البته تا به حال پیش آمده که افراد دراین‌باره شکایت‌هایی را ارایه داده‌اند؛ اما باید منبع این توهین‌ها و اعتراض‌ها مشخص باشد که مثلا از سوی فرد خاصی است.» وی همچنین می‌افزاید: «بحث فرهنگ‌سازی جزو برنامه‌های ما است و اگر به آمار اتفاقات تلخ در استادیوم‌ها نگاه کنید، قطعا به این نکته پی می‌برید که در این کار تا حدودی موفق بودیم. امیدواریم این فرهنگ‌سازی تا سطحی پیش برود که در فضای مجازی نیز شاهد چنین اتفاقی نباشیم. از همین‌جا می‌خواهم هر کسی راهکاری هم دراین‌باره دارد، به ما ارایه دهد.»

به مسی و رونالدو هم فحش می‌دهند؟

مهدی دادرس، کارشناس مدیریت ورزش درباره کشیده شدن توهین برخی افراد به اهالی ورزش به‌ویژه فوتبال از روی سکوی استادیوم‌ها به شبکه‌های اجتماعی به «شهروند» می‌گوید: «ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پرتنش و پرهیجان است. مردم به دنبال جایی می‌گردند تا فشارهای زندگی خود را تخلیه کنند؛ اما باید بدانند آن‌جا استادیوم یا شبکه‌های اجتماعی نیست،‌ آن هم با فحاشی. رسانه‌ها نیز در این اتفاق خیلی تاثیرگذارند.» وی همچنین می‌افزاید: «به نظرم این آدم‌هایی که به مربی تیم صدرنشین جدول و آقای گل لیگ توهین می‌کنند، مریض هستند و مشکل روحی و روانی دارند. بزرگتر از ال‌کلاسیکو هیچ دیداری در جهان نداریم؛ اما می‌بینید که خیلی زود ٤ گل خوردن یک تیم فراموش می‌شود. من یک سوال دارم،‌ مگر مسی و رونالدو پنالتی خراب نمی‌کنند؟ آیا آنها هم از سوی هواداران فحش می‌خورند؟»

منطق بیشتر، احساس کمتر

با این‌که نمی‌توان خیلی از چهره‌های ورزشی را که با قرار دادن پست‌های جنجالی در شبکه‌های اجتماعی خود باعث تحریک برخی هواداران می‌شوند، در ماجرای توهین هواداران بی‌تقصیر دانست، اما افرادی که به‌عنوان هوادار به صفحات اجتماعی این شخصیت‌ها وارد می‌شوند، باید کمی منطقی‌تر به موضوعات نگاه کنند. از آنجا که نظارت روی شبکه‌های اجتماعی از سوی مسئولان ذی‌ربط تا حدی امکان‌پذیر است، بهتر است بیشتر از این فضا به سمت چالش، درگیری و توهین نرود.