به گزارش افکارخبر،  بازیکنی که در کنار هم‌تیمی‌هایش در روستوف عملکرد خیره‌کننده‌ای در این فصل داشت و در نیم‌فصل نخست لیگ ‌برتر روسیه در جایگاه دوم جدول رده‌بندی قرار گرفت. سایت Russian Football News در ابتدای گزارش خود پیرامون پدیده ایرانی روستوف نوشت: «دادن لقب‌های دهان پرکن می‌تواند برای بازیکنان جوان خطرناک باشد اما آزمون، با هدایت یک مربی ‏که ویژگی‌هایش را بشناسد، می‌تواند به یکی از استثنائات تبدیل شود. ‏معمولاً این لقب‌ها بار اضافه‌ای روی بازیکنان ایجاد می‌کند که روی آنها تأثیر ‏منفی می‌گذارد اما شاید در مورد سردار آزمون قضیه متفاوت باشد. ‏در حالی که تعدادی از رسانه‌های انگلیسی به او لقب مسی ایران را داده‌اند، آزمون در این فصل توانسته ‏تا حد زیادی انتظارات را برآورده کند. ‏او در کار با توپ توانایی بالایی دارد، یک تمام‌کننده تمام‌عیار است و ضربات سر خوبی هم می‌زند‌؛ ‏ویژگی‌ای که مسی کمتر از آن استفاده می‌کند اما گلی که در فینال لیگ قهرمانان اروپا 2009 وارد ‏دروازه منچستریونایتد کرد، نشان داد که ستاره بارسا هم از آن بی‌بهره نیست». ‏

در ادامه گزارش سایت روسی آمده است: «شکوفایی آزمون در فوتبال روسیه با روبین کازان بود. جایی که با گلزنی به زنیت و زسکا مسکو، نام ‏خود را بر سر زبان‌ها انداخت. دو مربی بیش از همه در معرفی او نقش داشتند، «رینات بیلیاتدینوف» و «‏قربان بردیف» که در حال حاضر مربی او در روستوف هم هست. ‏رقابت‌های جام ملت‌های آسیای 2015 نقطه عطف دوران حرفه‌ای آزمون بود. او که جام ‌جهانی‌ را از ‏دست داد، در فهرست کارلوس کروش برای سفر به استرالیا قرار گرفت و با گلزنی‌هایش مقابل قطر و ‏عراق نشان داد مربی پرتغالی بی‌دلیل روی او حساب نکرده است». نویسنده روسی که کاملاً شرایط آزمون را از نزدیک دنبال کرده بود، با اشاره به اینکه این بازیکن جوان در بازگشت از جام ملت‌های آسیا چندان مورد توجه مربیان روبین قرار نگرفت، نوشت: «‏بیلیاتدینوف در بازگشت سردار از استرالیا چندان به او میدان نداد و در پاسخ به اینکه آیا ستاره جوانش می‌تواند ‏به حضور در ترکیب اصلی امید داشته باشد، این‌گونه پاسخ داد که آزمون همه ویژگی‌های یک مهاجم بزرگ را دارد و اگر بیشتر ‏تمرین کند، می‌تواند این ویژگی‌ها را در زمین به اجرا بگذارد اما حضور در تیم‌ ملی مانع پیشرفت او شده است. اظهار‌نظری که نگرانی‌های زیادی برای آزمون رقم زد و از همان روز استارت جدایی او از روبین خورده شد».

روبین کازان فصل 15-2014 را چندان خوب شروع نکرده بود و بیلیاتدینوف فرصتی چندانی برای میدان دادن به آزمون ‏نداشت. در حالی که او در تیم ‌ملی به عنوان تک‌مهاجم به کار گرفته می‌شد، در کازان به عنوان بال راست و در پست غیرتخصصی هافبک آزاد ‏به میدان رفت و همین تأثیرگذاری او را کم کرده بود به همین خاطر او تصمیم به جدایی گرفت. ‏رفتن به روستوف در نقل و انتقالات زمستانی فصل قبل می‌توانست یک شروع جدید برای ستاره 20 ساله باشد. سردار که بعد از این جابه‌جایی فضای ‏بیشتری برای بازی کردن پیدا کرده بود، با زدن 4 گل در 12 بازی شکوفا شد. او مقابل تیم‌هایی مانند ‏دینامو مسکو و کوبان کراسنودار گلزنی کرد و مانع سقوط روستوف شد. ‏درخششی که چندان قربان بردیف را متعجب نکرد زیرا خود او بود که آزمون را به فوتبال روسیه برد. ‏در آن زمان، نمایش‌های آزمون چشم بازیکن‌یاب‌های باشگاه‌های بزرگ اروپایی را خیره کرده بود اما ‏در نهایت قربان بردیف توانست او را از چنگ باشگاه‌هایی مانند اینترمیلان خارج کند. بردیف که ‏اصلیتی ترکمنستانی داشت، می‌توانست به راحتی با ستاره جدیدش ارتباط برقرار کند و این اتفاق بیشتر به رشد و پیشرفت سردار کمک کرد.

سردار آزمون درخصوص جدایی‌‌اش از روبین کازان و پیوستن به روستوف گفت: «در روبین کازان، زمانی ‏رسید که من انگیزه‌ام را از دست دادم و به همین خاطر تصمیم گرفتم به روستوف بروم. ‏من قربان بردیف را می‌شناختم او در کازان مربی من بود. او مربی فوق‌‌العاده‌ای است و می‌داند که ‏چطور بهترین بازی را از من بگیرد. وقتی به روبین کازان پیوستم، او آنجا بود و ما رابطه خیلی خوبی ‏داشتیم و این یکی از دلایلی بود که من تصمیم گرفتم به طور قرضی به روستوف بروم». آزمون در تابستان قرارداد قرضی‌‌اش را با روستوف تمدید کرد و با زدن 4 گل در 15 ‏دیداری که در این فصل انجام داد، یکی از بهترین فصل‌های فوتبالی‌‌اش را پشت‌سر گذاشت. آنها که ‏فصل گذشته برای فرار از سقوط می‌جنگیدند، حالا به کمک آزمون و دو هم‌تیمی دیگرش که آنها نیز از ‏کازان آمده‌اند (کریستین نوبوا و سزار ناواس) تنها 3 امتیاز با زسکا مسکو، صدر‌نشین لیگ روسیه در پایان نیم‌فصل ‏فاصله دارند. ‏در حالی که روبین کازان شرایط کاملاً متفاوتی دارد و نتایج ضعیف ابتدای فصل باعث اخراج بیلیاتدینوف شد و اکنون ‏والری چالی دستیارش هدایت کازان را برعهده دارد. این تغییرات می‌تواند این فرصت را در اختیار آزمون قرار بدهد که در بازگشت به کازان، یک دوره جدید ‏را آغاز کند. آزمون در همین خصوص به سایت روسی گفت: «من با روبین کازان قرارداد دارم و ‏دوست دارم قراردادم را تمدید کنم چون همان‌طور که می‌دانید جام ‌جهانی‌ بعدی در روسیه خواهد بود و ‏باشگاه‌های اینجا در حال قوی‌تر شدن هستند. هدف من هم این است که با تیم‌ ملی ایران در جام‌ جهانی‌ روسیه حاضر باشم و ماندن در این کشور به من کمک می‌کند تا مهره خوبی برای تیم ‌ملی کشورم باشم».